Graag sanity-check op deze game config

Pagina: 1
Acties:

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:19
Omdat ik m'n zinnen heb gezet op een 1440p monitor en mijn huidige GPU dat niet trekt, heb ik maar eens een nieuw systeem in elkaar geklikt (naast de GPU kan de rest ook wel een upgrade gebruiken). Het is alweer een paar jaar geleden dat ik voor het laatst een systeem heb samengesteld, dus hoor ik graag wat meningen op wat ik nu bij elkaar heb gesprokkeld.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Belangrijkste gebruik is gaming, af en toe voor werk/studie wat virtualisatie (vandaar 16GB geheugen - kost op het totaal toch niet zo schokkend veel)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Onderstaande vind ik een acceptabel bedrag, mag uiteraard minder. Voor meer is ook ruimte, maar dan moeten daar wel goede argumenten voor zijn :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een bestaande SSD die ik overzet. De M.2 wordt primair boot-device en een enkele applicatie als die er echt baat bij blijkt te hebben.
Verder afgezien van wat randapparatuur, niets.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op dit moment is 1 GPU waarschijnlijk zat, maar ik hou graag de optie open voor een SLI setup.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast moet in een verplaatsbare behuizing komen te staan, max 46cm hoog en iets meer dan 50cm diep (de huidige kast is 56cm en dat is af en toe prutsen met aansluiten, dus liever iets minder diep)

Ga je overklokken?
Nee, overklokken hoeft voor mij niet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Tray€ 189,40€ 189,40
1Asus Z97-PRO GAMER€ 135,95€ 135,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,69€ 349,69
1Sharkoon Mask€ 44,95€ 44,95
1LG 27MB85R Zwart€ 499,-€ 499,-
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 142,95€ 142,95
1Antec Edge 650W€ 97,95€ 97,95
1Samsung XP941 128GB€ 104,95€ 104,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.597,34

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom kies je voor een overklokbord als je dat toch niet gaan doen? / edit: zie het al, waarschijnlijk voor SLI. Echter eer je enkele 970 niet meer voldoende gaat zijn, zijn er interessantere opties. Heb je ook geen laast van alle nadelen en onvolledige support van SLI. Ik zou het laten òf direct doen inclusief een mooi 4K scherm.

Voeding is aan de dure kant en 200W te zwaar imo. Sharkoon is imo een budgetmerk case. Niks anders leuks gezien?

/tip: haal de SSD even uit het lijstje als die niet binnen het budget hoeft. Sowieso gaat het anders reacties opleveren, "liever Crucial bladibla".

[ Voor 32% gewijzigd door br00ky op 07-01-2015 12:40 ]

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-03 09:58
Even een vraagje tussendoor; Is het verschil in snelheid/snappyheid en opstart tijd van deze M2 SSD significant tov bijvoorbeeld een crucial mx100?

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Je hebt ook een H97 versie van dat mobo, goedkoper en zover dat ik kan zien dezelfde functies op het overklokken na + iets goedkoper. Qua voeding zou ik een M12II Evo pakken, volledig modulair, zwarte kabels en relatief goedkoop en top kwaliteit. Waarom de I5 Tray versie?? pak de boxed en je hebt een koelertje en in de meeste gevallen goedkoper. Koeler is niks mis mee maar een beetje overkill, een goede aanrader is de gelid tranquillo rev. 2.
Kast: pricewatch: Corsair Carbide 300R
Mobo: pricewatch: Asus H97-Pro Gamer

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-03 11:07
Note: Voor SLI setup is je CPU niet zwaar genoeg. Als je ooit SLI wil, neem een i7 of de sterkste i5 met overclock mogelijkheden. You're gonna need it.

Beter gezegd, neem geen SLI of Crossfire. Niet het geld waard. Dat doe je voornamelijk voor de fun en niet voor de performance.

Bron: eigenaar crossfire R9 290X setup met i5 4670. Mijn i5 zit met crossfire redelijk vaak op 100% te knagen met significante framedrops tot gevolg.

[ Voor 17% gewijzigd door Gamebuster op 07-01-2015 12:52 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• anboni
br00ky schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:33:
Waarom kies je voor een overklokbord als je dat toch niet gaan doen? / edit: zie het al, waarschijnlijk voor SLI. Echter eer je enkele 970 niet meer voldoende gaat zijn, zijn er interessantere opties. Heb je ook geen laast van alle nadelen en onvolledige support van SLI. Ik zou het laten òf direct doen inclusief een mooi 4K scherm.
Precies, Z97 chipset en SLI ondersteuning, waarbij dit een van de goedkopere borden is. Je punt over SLI is een goede, 'ns kijken wat dat doet.
Voeding is aan de dure kant en 200W te zwaar imo. Sharkoon is imo een budgetmerk case. Niks anders leuks gezien?
Voeding had ik uitgezocht mede met het oog op toekomstige SLI (simpele berekening: CPU is 84W, GPU is 225W, dus met SLI zit je op max 500W alleen voor die onderdelen. 100W voor de rest is misschien inderdaad wat ruim gerekend)
/tip: haal de SSD even uit het lijstje als die niet binnen het budget hoeft. Sowieso gaat het anders reacties opleveren, "liever Crucial bladibla".
Die Samsung is juist wel nieuw. Daarnaast zet ik 'n bestaande SSD over :)
pwillemske schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:45:
Je hebt ook een H97 versie van dat mobo, goedkoper en zover dat ik kan zien dezelfde functies op het overklokken na + iets goedkoper. Qua voeding zou ik een M12II Evo pakken, volledig modulair, zwarte kabels en relatief goedkoop en top kwaliteit. Waarom de I5 Tray versie?? pak de boxed en je hebt een koelertje en in de meeste gevallen goedkoper. Koeler is niks mis mee maar een beetje overkill, een goede aanrader is de gelid tranquillo rev. 2.
Kast: pricewatch: Corsair Carbide 300R
Mobo: pricewatch: Asus H97-Pro Gamer
Ik las juist in de koeler review pas geleden (waar ik ook de mugen 4 keuze op heb gebaseerd) dat de stock koelers over het algemeen minder goed koelen en iets meer lawaai maken, vandaar dat ik een aparte koeler erop heb gezet (en dan dus maar 'n tray cpu omdat ik die koeler anders toch maar wegmik). Je overige suggesties ga ik even goed naar kijken :)
Gamebuster schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:49:
Note: Voor SLI setup is je CPU niet zwaar genoeg. Als je ooit SLI wil, neem een i7 of de sterkste i5 met overclock mogelijkheden. You're gonna need it.

Bron: eigenaar crossfire 290X setup met i5 4670. Mijn i5 zit met crossfire redelijk vaak op 100% te knagen met significante framedrops tot gevolg.
Dank, da's precies de sanitycheck die ik even nodig had, denk dat ik dat SLI idee inderdaad maar ga loslaten dan.

Bedankt voor alle opmerkingen zover, ik ga even terug naar m'n huiswerk :)

*edit*
Tuttel schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:40:
Even een vraagje tussendoor; Is het verschil in snelheid/snappyheid en opstart tijd van deze M2 SSD significant tov bijvoorbeeld een crucial mx100?
Sorry, vraagje tussendoor over het hoofd gezien. Op basis van deze recente review is het voordeel van M.2 misschien niet supergroot, maar ik wil wel eens zien wat het in de praktijk doet :) reviews: Flash-vergelijking: wat is de snelste opslag?

[ Voor 9% gewijzigd door anboni op 07-01-2015 13:02 ]

Verwijderd

Gamebuster schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:49:

Beter gezegd, neem geen SLI of Crossfire. Niet het geld waard. Dat doe je voornamelijk voor de fun en niet voor de performance.

Bron: eigenaar crossfire R9 290X setup met i5 4670. Mijn i5 zit met crossfire redelijk vaak op 100% te knagen met significante framedrops tot gevolg.
Ik begrijp dit niet helemaal. Hoe gaat een SLI/Crossfire setup je proc zoveel meer belasten? En die proc zou dat toch wel makkelijk moeten kunnen trekken.

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik denk dat hij bedoelt dat dan je CPU bottleneck wordt bij games ipv je GPU.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-03 11:07
In de games waarbij 1 290X niet voldoende is om op 60fps te kunnen spelen op high settings en 2 wel, vormt de CPU een storende bottleneck. Dan heb ik het over een 4670, die dus sneller is dan een 4590.

De K versie is geloof ik nog eens sneller dan de niet-K versie. Ik wou dat ik een K had genomen zodat ik kon overclocken. Scheelt paar 10tjes en had net die bottleneck kunnen minderen, misschien. Als je het meteen goed wil doen, pak je een i7.

Ik zou nu 2 dingen adviseren:
1) Doe het "goedkoop", ga niet voor "misschien wil ik SLI". Zo bespaar je op moederbord, neem leuk kleiner kastje, neem niet-overclockbare CPU en upgrade/vervang die zooi als je wil groeien in de toekomst.
2) Doe het "duur", ga meteen of spoedig voor SLI, i7 of beste i5 erbij en doe het goed. Bespaar niet. Neem dan ook meteen de G-sync monitor van asus, die 200 euro duurder is. Dan kan je tot 144Hz gaan met je games, mits je PC dat aankan. Dat ga je wel merken in je games! Goede TN schermen (zoals die Asus G-Sync) zijn bovendien niet zo bijzonder storend meer vergeleken vroeger: Vertekening is echt heel erg verminderd.

[ Voor 16% gewijzigd door Gamebuster op 07-01-2015 13:26 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
i7 voegt alleen hyperthreading toe, en de nieuwe Extreme Editions ook meer cores. maar omdat games die extra cores en threads niet gebruiken slaat een i7 voor gaming nergens op. een i5 met een per-core snelheid van 3,5 ghz is gewoon prima voor gamen.

Verwijderd

De pricewatch: Antec TruePower Classic TP-550C of pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular kunnen ook gemakkelijk twee GTX 970 Strix kaarten in SLI aan.

pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-SLI lijkt mij ook prima als je niet gaat overklokken. Ondersteund namelijk ook SLI en heeft een M.2 slot.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2015 13:31 ]

• anboni
Dank voor alle input. Ik heb inderdaad besloten SLI te laten vervallen en hier en daar nog wat geschoven. Dan kom ik nu uit op deze config:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 187,80€ 187,80
1Asus H97-Pro Gamer€ 117,80€ 117,80
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,69€ 349,69
1Corsair Carbide 300R€ 68,95€ 68,95
1LG 27MB85R Zwart€ 499,-€ 499,-
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 141,95€ 141,95
1Seasonic M12II Evo 520W€ 58,10€ 58,10
1Samsung XP941 128GB€ 104,95€ 104,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.560,74

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Is er een specifieke reden waarom je die i5 en dat mobo neemt? Het zijn zeker goede dingen, maar de pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed is veel goedkoper en niet merkbaar langzamer, de pricewatch: Gigabyte GA-H97-D3H is ook veel goedkoper en vergelijkbaar met de Asus.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

pricewatch: Seasonic S12G 450W is een voeding die meer dan voldoende is, ook is die beter dan die je nu hebt.

En koeler kan goedkoper : pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2015 14:36 ]

Pagina: 1