Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zakelijk een laptop kopen voor het gebruik van Revit 2015, en in de toekomst ook 3d Max

Nu heb ik pas een trainer op kantoor gehad en deze had de volgende laptop:
HP ZBook 17 G@ Mobile Workstation.
nu is deze flink aan de prijs en ik vraag me af of er een gelijkwaardig alternatief is voor minder geld.

http://store.hp.com/Nethe...=J8Z43EA&opt=ABH&sel=PBNB

het merk, gewicht ed maakt niet uit. als hij maar gelijkwaardig (of beter) is en minder geld kost

zelf heb ik deze gezien:
MSI laptop: Gaming GT72 2QE(Dominator Pro)-457NL

en als dit er niet is.. welke aanvullingen heb ik nog nodig om de laptop optimaal te laten werken?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2015 11:10 . Reden: naam alternatieve laptop gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:35
Je zult rekening moeten houden met het feit dat een grafische kaart uit een workstation gemaakt wordt voor 3d applicaties. De MSI die je zelf voorstelt heeft een 'reguliere' gpu en zal hierdoor minder presteren.

Workstations zijn over het algemeen duurder maar bieden betere kwaliteit van de behuizing. Je kunt hierbij ook denken aan merken/series als de Lenovo Thinkpad of de Dell Precision. Kijk eens naar deze top 10: http://www.notebookcheck....tion-Laptops.65537.0.html

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spip
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-11-2024
Voor dergelijke programma´s is het belangrijk dat je laptop een Nviadia Quadro videokaart heeft of een AMD Fire Pro, die zijn speciaal gemaakt (inc. drivers) voor dergelijke technische 3D toepassingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:52
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 10:50:
welke aanvullingen heb ik nog nodig om de laptop optimaal te laten werken?
Gezien de investering die je wilt doen ga ik er vanuit dat je de meeste tijd aan het tekenen bent.
Daarvoor zou ik als het perse een laptop moet zijn wel denken aan een dockingsstation, groter scherm (24" ofzo), losse muis en toetsenbord en eventueel een 3d muis voor de werkplek waar je het meeste zal gaan werken.

Even iets tekenen op de laptop zelf zal best wel gaan maar als je het grootste deel van je tijd daarmee bezig bent werkt een dock etc. een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Roel_1983 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:03:
[...]

Gezien de investering die je wilt doen ga ik er vanuit dat je de meeste tijd aan het tekenen bent.
Daarvoor zou ik als het perse een laptop moet zijn wel denken aan een dockingsstation, groter scherm (24" ofzo), losse muis en toetsenbord en eventueel een 3d muis voor de werkplek waar je het meeste zal gaan werken.

Even iets tekenen op de laptop zelf zal best wel gaan maar als je het grootste deel van je tijd daarmee bezig bent werkt een dock etc. een stuk beter.
wordt inderdaad veel werken erop, ook bij de klant op kantoor.
wat voor merk en configuratie raad jij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:03:
[...]

wordt inderdaad veel werken erop, ook bij de klant op kantoor.
wat voor merk en configuratie raad jij aan?
Bo0bz schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:43:
Workstations zijn over het algemeen duurder maar bieden betere kwaliteit van de behuizing. Je kunt hierbij ook denken aan merken/series als de Lenovo Thinkpad of de Dell Precision. Kijk eens naar deze top 10: Notebookcheck Top10 Workstation Laptops.
Deze laptops zijn doorgaans leverbaar met een docking station 8)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 10:50:
HP ZBook 17 G@ Mobile Workstation.
nu is deze flink aan de prijs en ik vraag me af of er een gelijkwaardig alternatief is voor minder geld.

het merk, gewicht ed maakt niet uit. als hij maar gelijkwaardig (of beter) is en minder geld kost
Gaming laptops gaan hier niet werken. De videokaarten die daar inzitten net als de drivers die erbij horen zijn niet gemaakt voor Autocad-achtig werk. Je moet voor de beste resultaten een Nvidia Quadro hebben of een AMD Firepro kaart. Praktisch gezien moet je kiezen tussen een Dell Precision, HP Zbook of Lenovo Thinkpad W-series.

En workstation laptops zijn nooit goedkoop. Die speciale videokaarten maken ze onder andere vrij duur. Wat je richtprijs moet zijn is me niet helemaal duidelijk, de HP link werkt niet als ik er op klik. In de Pricewatch staan diverse uitvoeringen van de HP ZBook 17G2 waarvan de goedkoopste ongeveer 1700 euro is.

Ik heb goede dingen gehoord over de Dell Precision M2800.
pricewatch: Dell Precision M2800-3233

Dat is de nieuwe instap workstation laptop van Dell. Komt uitgerust met een Firepro kaart. De uitvoering in de link hierboven is momenteel in de aanbieding bij Dell voor ongeveer 1000 euro ex. BTW en ex. verzendkosten. Enige minpuntje vind ik dan wel dat je voor die prijs nog geen SSD hebt, maar dat kan je zelf nog wel oplossen denk ik. De behuizing is eigenlijk die van de Latitude E6540.

Een instap Lenovo Thinkpad W540 is een alternatief: pricewatch: Lenovo Thinkpad W540 (20BG001KMH)

Prijs zal wel iets onder die van Dell uitkomen. Je hebt dan wel een ietsje mindere CPU en nog steeds geen SSD. Wel is een luxere versie van deze Lenovo te bestellen met SSD.

pricewatch: Lenovo Thinkpad W540 (20BH002GMH)

Ik heb zelf ervaring met de Lenovo Thinkpad T540 series, die deelt e.e.a. met de W series aan onderdelen en behuizing. Het is een goede laptop, al vind ik de kunststof behuizing ietsje minder solide van de metalen behuizing van Dell. Wel ziet het plastic er minder "zwaar" uit. Overigens zijn ze qua gewicht aan elkaar gewaagd is mijn ervaring.

De goedkoopste Zbook is duurder dan zowel de Lenovo als de Dell laptops:
pricewatch: HP Zbook 17 F0V44ET

Let wel dat de Dell als de Lenovo 15,6 inch modellen zijn. Ik weet niet of je liever 17 inch hebt. Als je de laptop mee moet nemen zou ik zelf kiezen voor 15,6 inch. Met een dockingstation en een 24 inch scherm daarin moet het toch niet zo'n rol spelen.

Overigens, als je dit type laptop nodig hebt voor je werk, waarom krijg je die dan niet van je baas? Of krijg je een (gedeeltelijke) vergoeding om er eentje te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de HP Zbook kost alles bij elkaar 5500 incl btw
nu lijkt het de Dell Precision M6800 Mobile Workstation te worden

ik heb wel 17 inch nodig, anders word mijn scherm echt te klein om te tekenen.

de laptop die ik uitzoek wordt wel door de baas betaald, alleen hij begon wel te stuiteren toen ik met 5500 aan kwam zetten :)

nu zit ik met een vergelijkbare laptop op 4700. is toch weer een besparing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akkermand
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-07 19:30
Ik ontwerp voor mijn werk VDI omgevingen voor Revit en andere 3D design/engineering apps. Mijn ervaring daarbij is dat pure 3D performance niet snel een bottleneck is. Omdat Revit en de meeste andere pakketten single-threaded zijn, is de CPU meestal de beperkende factor. Je moet dus voor de snelste CPU gaan die je je kunt veroorloven. Denk bijv. aan i7 extreme editions.

Als je samenstellingen op een netwerkschijf staan, is een gigabit NIC ook aan te raden.

Qua graphics moet je je richten op de certified hardware lijst van Autodesk. Komt over het algemeen neer op NVidia Quadro's of AMD FirePro's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLMH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-07-2024
zelf ben ik ook aan het kijken voor een nieuwe laptop (heb nu een Dell Precision M6300) en ik zat eigenlijk weer aan een Dell te denken (de M6800) echter ik wil er ook een spel op kunnen spelen en dan heb je eigenlijk een heel ander type videokaart nodig, nu zou ik uitkomen op een NVIDIA Quadro K4100M terwijl men vaak vb een NVIDIA GeForce GTX 980M voorsteld.

Zitten er echt zulke grote verschillen in die videokaarten?

Enige alternatief wat ik kon vinen is een HP Zbook 17 G2 die heeft een Thunderbolt aansluiting zodat je er een externe videokaart aan kunt hangen maar de Zbook is én duurder én je moet weer een extra kaart gaan kopen.

Iemand suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De K4100M is een GK104 chip dus vergelijkbaar met de 8xxM reeks. Het is een van de betere met een 256bits bus en cores ongeveer vergelijkbaar met de 860M. Daar zul je wel op kunnen gamen schat ik zo, maar ik kan niet in jouw eisenpakket kijken. Daarbij, veel pro apps draaien prima op gamekaarten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 22:40
Naar mijn weten zijn de Quadro en Fire Pro kaarten specifiek voor programma's welke onder OpenGL draaien. De game kaarten maken gebruik van DirectX. OpenGL applicaties draaien zeer slecht op game kaarten.

Autocad en Autocad Civil 3D draaien sinds 2010 of zo onder DirectX en niet meer onder OpenGL. Er zijn ook geen specifieke Quadro drivers meer voor de releases in en na 2010.

Voor deze programma's maakt het eigenlijk niet uit welke kaart je koopt. De 970/980 serie zal zelfs beter presteren dan de Quadro's.

3D Studio Max en bijvoorbeeld Solidworks werken weer veel beter m.b.v. de pro kaarten gezien deze programma's wel gebruik maken van OpenGL.

Ik werk thuis met een GTX570 (Desktop) en op mijn werk met een Quadro K3100m, ik merk niet heel veel verschil. Het verschil wat ik wel merk ligt waarschijnlijk aan het verschil tussen mijn i7 920 en de veel nieuwere i7 4710m.

Ik gebruik zelf veel Autocad en Civil 3D en heb net een MSI GT72 besteld. Revit is naar mijn weten ook DirectX, dat kan je op de site van Autodesk wel ergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Pro kaarten leveren meer OpenGL performance en soms features, maar directX en gamen kan prima op Quadro's etc. OpenGL apps (denk aan sketchup en solidworks) draaien ook prima op gamekaarten. 3Dsmax is ook direct3D trouwens.

specs

Pagina: 1