Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 10:50:
HP ZBook 17 G@ Mobile Workstation.
nu is deze flink aan de prijs en ik vraag me af of er een gelijkwaardig alternatief is voor minder geld.
het merk, gewicht ed maakt niet uit. als hij maar gelijkwaardig (of beter) is en minder geld kost
Gaming laptops gaan hier niet werken. De videokaarten die daar inzitten net als de drivers die erbij horen zijn niet gemaakt voor Autocad-achtig werk. Je moet voor de beste resultaten een Nvidia Quadro hebben of een AMD Firepro kaart. Praktisch gezien moet je kiezen tussen een Dell Precision, HP Zbook of Lenovo Thinkpad W-series.
En workstation laptops zijn nooit goedkoop. Die speciale videokaarten maken ze onder andere vrij duur. Wat je richtprijs moet zijn is me niet helemaal duidelijk, de HP link werkt niet als ik er op klik. In de Pricewatch staan diverse uitvoeringen van de HP ZBook 17G2 waarvan de goedkoopste ongeveer 1700 euro is.
Ik heb goede dingen gehoord over de Dell Precision M2800.
pricewatch: Dell Precision M2800-3233
Dat is de nieuwe instap workstation laptop van Dell. Komt uitgerust met een Firepro kaart. De uitvoering in de link hierboven is momenteel in de aanbieding bij Dell voor ongeveer 1000 euro ex. BTW en ex. verzendkosten. Enige minpuntje vind ik dan wel dat je voor die prijs nog geen SSD hebt, maar dat kan je zelf nog wel oplossen denk ik. De behuizing is eigenlijk die van de Latitude E6540.
Een instap Lenovo Thinkpad W540 is een alternatief:
pricewatch: Lenovo Thinkpad W540 (20BG001KMH)
Prijs zal wel iets onder die van Dell uitkomen. Je hebt dan wel een ietsje mindere CPU en nog steeds geen SSD. Wel is een luxere versie van deze Lenovo te bestellen met SSD.
pricewatch: Lenovo Thinkpad W540 (20BH002GMH)
Ik heb zelf ervaring met de Lenovo Thinkpad T540 series, die deelt e.e.a. met de W series aan onderdelen en behuizing. Het is een goede laptop, al vind ik de kunststof behuizing ietsje minder solide van de metalen behuizing van Dell. Wel ziet het plastic er minder "zwaar" uit. Overigens zijn ze qua gewicht aan elkaar gewaagd is mijn ervaring.
De goedkoopste Zbook is duurder dan zowel de Lenovo als de Dell laptops:
pricewatch: HP Zbook 17 F0V44ET
Let wel dat de Dell als de Lenovo 15,6 inch modellen zijn. Ik weet niet of je liever 17 inch hebt. Als je de laptop mee moet nemen zou ik zelf kiezen voor 15,6 inch. Met een dockingstation en een 24 inch scherm daarin moet het toch niet zo'n rol spelen.
Overigens, als je dit type laptop nodig hebt voor je werk, waarom krijg je die dan niet van je baas? Of krijg je een (gedeeltelijke) vergoeding om er eentje te kopen?