Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Topicstarter
Ik heb gisteren een pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed) binnengekregen, en vol enthousiasme wilde ik m'n eerste eigen pc gaan bouwen, maar wat bleek, ongeveer de helft van de gaten voor de standoff schroefjes zijn niet goed geboord! Bij sommige krijg je zo de schroef erin, de andere lijken gewoon niet te passen. :( (Ik wil best een schroefje minder gebruiken, maar voor de ATX plekken kreeg ik er maar 3 in, dat is te weinig)

Ergens in mijn huis is iemand met veel gereedschap, ikzelf heb geen ervaring, maar is zoiets misschien nog zelf te fixen? Lijkt me in metaal niet heel gemakkelijk.... Of is het handiger deze te retourneren en een nieuwe te bestellen? (Ik kwam ergens een 2009 topic tegen, maar veel verschillende geluiden, en dat metaal is misschien lastig)

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Als je het wil repareren heb je de juiste tapset nodig om het schroefdraad correct te tappen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Ik moet even kijken wat er voor handen is, ik ben bang dat als er al tap-spul is dat dit voor groter werk is...

De grootte is nog wat vaag voor me, ik weet niet in wat voor maten er gewerkt word, maar klopt dit volgens jullie ongeveer? :
http://en.wikipedia.org/w...rews#Motherboard_standoff
Usually the standoff has a 6-32 male thread on one end which screws into a threaded hole in the case or motherboard backplate, and a 6-32 female thread in the other end which accepts a screw to retain the motherboard. Less often, the standoff has a female thread in both ends and a second screw is used to attach it to the case. Some standoffs use the M3 female thread (which faces the motherboard) instead of 6-32, and on a rare occasion a mixture of types can be used in the same case.

Version 2.1 of the ATX specification states that the length of standoffs needs to be at least 0.25 inches (6.4 mm), with their cross sections fitting within 0.40 by 0.40 inches (10 mm × 10 mm) square areas centered around each mounting hole on ATX motherboards.[4]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Mobo standoffs worden met de case zelf meegeleverd, als deze niet goed / makkelijk er in gaan is de case niet in orde. Terugsturen en nieuwe vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
Edit niet goed de startpost gelezen......

en anders gewoon doen wat Haribo zegt dit is een fout van de fabrikant anders want het moet niet kunnen dat er verschillende standoff's in zitten

[ Voor 44% gewijzigd door Casejunky op 07-01-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Casejunky schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:04:
of gewoon de juiste schroeven gebruiken? ik weet het dit komt nogal bot over

Maar diezelfde fout heb ik ook eenmaal gemaakt door de verkeerde schroefjes te gebruiken. Is gewoon heel dom en kan iedereen wel eens overkomen. Kijk eens eens goed welke schroefjes waar moeten ;)

en anders gewoon doen wat Haribo zegt dit is een fout van de fabrikant anders want het moet niet kunnen dat er verschillende standoff's in zitten
Euh, als ik de TS zo lees gaat het om de standoff gaten, dus waar die standoff dingen in gedraaid worden. Dan kun je als die meegeleverd zijn onmogelijk de verkeerde gepakt hebben.
Of de gaten zijn niet goed, of de standoffs zijn niet goed dan.

Ikzelf hoe kut het ook is, zou de kast gaan ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
Arunia schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:08:
[...]

Euh, als ik de TS zo lees gaat het om de standoff gaten, dus waar die standoff dingen in gedraaid worden. Dan kun je als die meegeleverd zijn onmogelijk de verkeerde gepakt hebben.
Of de gaten zijn niet goed, of de standoffs zijn niet goed dan.

Ikzelf hoe kut het ook is, zou de kast gaan ruilen.
my bad niet goed gelezen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomaszcs
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 12:01

tomaszcs

✔️

Terug sturen op basis van de wet koop op afstand en nieuwe kopen/aanvragen. Niet ermee prutsen. Dan maar een dagje of twee wachten, maar dan is het wel gelijk "goed."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Ja, ging inderdaad om bij de case meegeleverde schroefjes, en bij sommige gaten passen ze wel. Het lijkt me inderdaad het beste om niet mee te prutsen en gewoon terugsturen voor een nieuwe, want deze is simpelweg defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 21:00
Een nieuwe is gemakkelijker en dan weet de winkel ook dat er waarschijnlijk meerdere niet goed zijn aangezien dit meestal een slecht boortje in de fabriek is waardoor de hele productieserie niet goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik had bij deze kast dit probleem ook, of het leek er in ieder geval op. Er wordt volgens mij een dopje meegeleverd dat je op de standoffs kan plaatsen en dan met een schroevendraaier het dopje draaien. Met dat hulpstukje er tussen wilden ze er wel in draaien.

Of te wel de schroefdraad was niet echt netjes getapt, maar zit er wel in. Een miniem beetje extra kracht deed wonderen.

[ Voor 19% gewijzigd door Shivs op 07-01-2015 14:52 . Reden: Extra regel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 21:05
Bij mij heb ik ook niet alle standoffs kunnen plaatsen voor mijn matx bord. eentje kreeg ik er niet in.

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Je kan ook gewoon een schoefje met een grove draad pakken (Zo een waarmee je je voeding vastzet) en die (met wat kracht) in de gaten draaien. Dan 'tap' je als het ware goeie draad in het gat.
Ik snap dat mensen adviseren om de case om te ruilen, maar met een beetje werk is dit prima zelf op te lossen. We zitten tenslotte op tweakers nietwaar?!

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Meelobee schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:50:
Je kan ook gewoon een schoefje met een grove draad pakken (Zo een waarmee je je voeding vastzet) en die (met wat kracht) in de gaten draaien. Dan 'tap' je als het ware goeie draad in het gat.
Ik snap dat mensen adviseren om de case om te ruilen, maar met een beetje werk is dit prima zelf op te lossen. We zitten tenslotte op tweakers nietwaar?!
Dit is niet zo'n best plan, aangezien het schroefdraad dan misschien niet gelijk is, en je standoff dus weer niet goed past, en misschien te los komt te zitten.

De standoff er met iets meer overtuigingskracht in draaien (niet te lomp uiteraard, als het ECHT niet past is dit geen goed plan), of beter: de kast ruilen (hoewel de reacties hierboven aangeven dat deze kast er vaker last van heeft... ben ik niet gewend van CM), of het beste: een passende (6-32) tap er doorheen draaien.
Als je dit met beleid doet, moet het prima kunnen.

Waar je misschien kans van hebt, is dat er zwarte verf / coating in de gaten zit, omdat het hele binnenwerk zwart gemaakt is.
Als dit zo is, kan je sowieso makkelijk tappen, maar moet het misschien ook wel lukken om de standoff er zelf in te krijgen.
Je kan het misschien proberen op 1 van de gaten die je niet nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Daarom noem ik dus specifiek het schroefje van de voeding, die is namelijk gelijk aan de standoffs. (Zijn standaard maten.)

De kast hiervoor terug brengen echt onzin, ik zou het in ieder geval niet doen.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:29
Misschien draai je ze er ook scheef in, dan gaat het ook moeilijk... En anders kan je het nog met een schroefboor machine aanpakken, dan moet het wel gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-07 23:17
Meelobee schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 08:46:
Daarom noem ik dus specifiek het schroefje van de voeding, die is namelijk gelijk aan de standoffs. (Zijn standaard maten.)

De kast hiervoor terug brengen echt onzin, ik zou het in ieder geval niet doen.
Volgens mij is dit niet bij alle kasten gelijk. Daarnaast is bij het schroefje van mijn voeding een andere diameter (lees: groter) dan de diameter van de standoff busjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Zo goed als alle standoffs en psu schroeven hebben een 6/32 thread.

En mocht TS standoffs hebben met een andere maat, het gaat erom dat de gaatjes in zijn case wat groter worden zodat de standoffs passen. en dat gaat toch echt heel makkelijk door er een schoef van (ongeveer) dezelfde maat in te draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-07 15:50
JelkeBart schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:51:
Ik had bij deze kast dit probleem ook, of het leek er in ieder geval op. Er wordt volgens mij een dopje meegeleverd dat je op de standoffs kan plaatsen en dan met een schroevendraaier het dopje draaien. Met dat hulpstukje er tussen wilden ze er wel in draaien.

Of te wel de schroefdraad was niet echt netjes getapt, maar zit er wel in. Een miniem beetje extra kracht deed wonderen.
Had ik ook. Dat dopje doet wonderen!
Pagina: 1