Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 12:44
Hi all,

Ik zit momenteel met een dilemma en alle hulp is dus welkom.

Even de situatie uitleggen: ik heb een bachelor marketing en een postgraduaat digitale marketing gestudeerd en ben ondertussen bijna 3 jaar aan de slag bij een online marketing bureau. De laatste maanden merk ik dat ik mijn job een stuk minder graag doe: voor onze klanten die een boeiend product/service aanbieden kan ik mij nog wel motiveren, maar heel wat van onze klanten hebben een oersaai product of dienst, en ik kan mij steeds minder motiveren om voor dergelijke klanten te werken.

Tevens is mijn vriend onlangs naar het buitenland verhuisd (Luxemburg), zijn droomjob achterna. Ik werk en woon momenteel nog in België, maar ik wil hem zo snel mogelijk achterna. Nu zie ik twee mogelijkheden:

- Ofwel zoek ik een gelijkaardige job in Luxemburg als wat ik nu doe, iets in de marketing of digitale marketing sector dus, maar dan niet meer bij een marketing bureau maar bij een bedrijf dat mij enorm boeit.

=> Voordeel is dat ik financieel onafhankelijk blijf, nadeel is dat de taal een énorme barrière vormt waardoor een job vinden erg moeilijk lijkt.

- Ofwel grijp ik deze kans om de marketing sector vaarwel te zeggen en een totaal andere richting in te slaan, die van de informatica. Verscheidene hogescholen in België bieden een informatica opleiding op afstand aan, die ik dus zou kunnen volgen terwijl ik in het buitenland zit. Ik heb 'computers' en programmeren altijd boeiend gevonden, maar ik ben er nooit écht iets mee gaan doen.

=> Nadeel is dat ik financieel helemaal afhankelijk wordt van mijn vriend. Hij heeft een erg hoog loon waar we gemakkelijk met 2 van kunnen leven, maar de gedachte om compleet afhankelijk te worden van hem vind ik een beetje angstaanjagend.

Moeilijke keuze dus! Mijn grootste probleem: hoe weet ik nou of informatica écht iets voor mij? Ik heb programmeren altijd boeiend gevonden, herinner me nog de Excel lessen in onze opleidingen marketing (met genestelde als functies e.d.) die ik plezant en makkelijk vond, terwijl het voor de rest van de klas een buisvak was. Ik herinner me hoe ik vroeger in Visual Basic zat te klooien om wat heel basic programma'tjes te maken. Leuk allemaal, maar of ik er een carrière in wil uitbouwen...? Dat weet ik dus nog niet. Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 11:54
1) Only one way to find out wat je leuk vindt.
2) Verpruts je leven niet met dingen die je niet leuk vindt, doodzonde.
3) Je droom volgen zal vaak zat een offer vergen. Als dat voor jou betekent (tijdelijk) financieel afhankelijk zijn, maar je hebt iemand die het graag voor je over heeft je daarin te steunen, krijg je de kans van je leven om je droom te volgen. Niet iedereen zal dat geluk hebben!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dancing Lobster schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 00:17:
Ik heb programmeren altijd boeiend gevonden, herinner me nog de Excel lessen in onze opleidingen marketing (met genestelde als functies e.d.) die ik plezant en makkelijk vond, terwijl het voor de rest van de klas een buisvak was. Ik herinner me hoe ik vroeger in Visual Basic zat te klooien om wat heel basic programma'tjes te maken. Leuk allemaal, maar of ik er een carrière in wil uitbouwen...? Dat weet ik dus nog niet. Help!
Er is nogal een verschil tussen een formule in Excel maken en een hele applicatie vanaf de grond opbouwen in bijvoorbeeld een .NET taal. Je moet dus eerst nog ontdekken of dat soort "zwaarder" werk je ook echt trekt en of je er aanleg voor hebt.

Maar bedenk je ook dat IT meer is dan programmeren. Naast de harde kant (ontwikkelaar, technisch beheerder) zijn er ook softere kanten zoals functioneel beheer of testen. Misschien vindt je dat even interessant en hoef je niet een compleet nieuwe opleiding te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Wellicht heb je hier wat aan:

http://blog.jenniferdewal...-building-180-websites-in

Is van toepassing op website's maar kan ook prima gebruikt worden voor software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

CMD-Snake schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 07:04:
[...]
Maar bedenk je ook dat IT meer is dan programmeren.
Dit dus.

Er zijn ook mensen die volhouden "ik werk in de ICT" en als je dan gaat doorvragen zijn ze administratief medewerker van de facturatie-afdeling ofzo. Dus voor jezelf, als toekomstbeeld: ga eerst een goed orienteren wat je precies wil gaan doen in de ICT en, net zo belangrijk, of er in Luxemburg een (verwachte) vraag is naar dit soort opgeleide mensen.

Je kan wel 4 jaar lang een hele dikke studie doen, cum laude afstuderen maar als dan in het "kleine" Luxemburg er welgeteld 3 posities zijn die om jouw kennis vragen, kan het dus wel even duren voordat die positie vrij komt, bijvoorbeeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je al een bachelor opleiding hebt, kun je beter een Java cursus volgen ofzo.

Een complete studie Informatica erbij doen, voegt wat minder toe als je al een bachelor diploma hebt.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 16:07

Moortn

Hallo

Koop eens een boek als C++/Java/C# in 24 hours. Werk dat door en kijk of je het leuk vind. Informatica is meer dan alleen programmeren, maar is wel het belangrijkste (om leuk te vinden).

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
Lethalis schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:04:
Als je al een bachelor opleiding hebt, kun je beter een Java cursus volgen ofzo.

Een complete studie Informatica erbij doen, voegt wat minder toe als je al een bachelor diploma hebt.
Maar is het volgen van enkele cursussen voldoende om er ook een job mee te vinden? Een complete bachelor lijkt me toch een veel betere basis te geven dan het volgen van een aantal willekeurige cursussen?
Moortn schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:06:
Koop eens een boek als C++/Java/C# in 24 hours. Werk dat door en kijk of je het leuk vind. Informatica is meer dan alleen programmeren, maar is wel het belangrijkste (om leuk te vinden).
Klinkt als een goed plan, ga ik zeker doen! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Als ik jou was, zal ik eens bij de NVAO kijken (de accreditatie organisatie) en een paar rapporten aanvragen van bachelor/master trajecten informatica/bedrijfskundige informatica/technische informatica. Ik heb destijds zelf meegeschreven aan een paar van die rapporten voor BI opleidingen, en in Nederland en Vlaanderen moet elke niet academische (helaas, academische vrijheid kan een vloek zijn, de kwaliteit is te wisselvallend, HBO bachelors/masters zijn vaak beter dan WO-ers) opleiding geaccrediteerd zijn vanuit de overheid (NVAO = vlaanderen & nederland samen) om diploma's te mogen afleveren.

Waarom verwijs ik naar die rapporten? Gemiddeld wordt er om één zo'n rapport te schrijven door een kleine 60 scripties verspreid over 6 jaar heen gekeken, wordt het beroepsveld gesproken (hoe beoordeel je het eindproduct, afgestudeerde, van deze opleiding?), studenten, en docenten. En de mensen die in die commissies zitten hebben vaak jaren ervaring als werkgevers, of beroepsveld deskundigen. Ik zat tussen een topman van een woningcorporatie en een professor informatica in...

Punt is: deze rapporten zijn vaak getoetst op: wat is het eindcurriculum, hoe close "matched" de student met de realiteit? Je beoordeelt nu nogal "geneste ALS functies" als IT, terwijl ik dat persoonlijk haast meer iets vind voor een geneeskundige, of een automonteur, of een accountant. IT is breed, en programmeren is hooguit 10% van het totale curriculum. Projectmethodologie, gezien het niveau: leiderschapskwaliteiten, een stuk financiële achtergrond om de kosten van IT te kunnen vertalen, ontwerpen, bedrijfskunde, psychologie, analysevaardigheden, klant-kunde (en dus ook wat etiquette), etc, etc...

Tsja, wat ben ik gaan doen na mijn BI opleiding? Paar jaren bij een grote IT reus internationaal gewerkt en uiteindelijk een haast-eeuwigheid in de olie/gas sector gezeten als een discipline champion. Dat was GIS (goed dat ik wat wist van data-beheer, want los van wat "klik hier, klik daar" cursussen waar je niks van leert die methode, kreeg ik niks). Na een paar jaar bij dat bedrijf had ik in 5 landen mensen opgeleid en uit persoonlijke keuze (en ik wou weer naar Nederland...) heb ik toen beslist om niet het olie/gas bedrijf te verlaten (dat was wel het resultaat...) maar naar een andere ICT-boer te stappen, waar ik nog steeds Geo informatica als vakgebied heb, maar dan breder naar een hele hoop klanten -- ene week ben ik bezig met een toepassing voor kaart-data in Business Intelligence voor een webwinkel (wat erg cool was, statistiek, modelleren, en een mooie showcase laten zien van hoe ik iets kon integreren aan topmensen van dat bedrijf in HUN taal), en dan weer werk ik voor een bepaalde geschrokken overheid met een white-hat onder m'n hoede om een stuk beveiliging aan te brengen op een bepaalde dienst. Erg divers, maar wel één thema, terwijl ik voorheen bij één klant zat.

TL;DR: kijk naar het eindresultaat, ga juist NIET zomaar programmeerboekjes pakken. De wereld heeft al te veel "in-code-denkenden" die niet nadenken over het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
Umbrah schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:44:
Als ik jou was, zal ik eens bij de NVAO kijken (de accreditatie organisatie) en een paar rapporten aanvragen van bachelor/master trajecten informatica/bedrijfskundige informatica/technische informatica. Ik heb destijds zelf meegeschreven aan een paar van die rapporten voor BI opleidingen, en in Nederland en Vlaanderen moet elke niet academische (helaas, academische vrijheid kan een vloek zijn, de kwaliteit is te wisselvallend, HBO bachelors/masters zijn vaak beter dan WO-ers) opleiding geaccrediteerd zijn vanuit de overheid (NVAO = vlaanderen & nederland samen) om diploma's te mogen afleveren.

Waarom verwijs ik naar die rapporten? Gemiddeld wordt er om één zo'n rapport te schrijven door een kleine 60 scripties verspreid over 6 jaar heen gekeken, wordt het beroepsveld gesproken (hoe beoordeel je het eindproduct, afgestudeerde, van deze opleiding?), studenten, en docenten. En de mensen die in die commissies zitten hebben vaak jaren ervaring als werkgevers, of beroepsveld deskundigen. Ik zat tussen een topman van een woningcorporatie en een professor informatica in...

Punt is: deze rapporten zijn vaak getoetst op: wat is het eindcurriculum, hoe close "matched" de student met de realiteit? Je beoordeelt nu nogal "geneste ALS functies" als IT, terwijl ik dat persoonlijk haast meer iets vind voor een geneeskundige, of een automonteur, of een accountant. IT is breed, en programmeren is hooguit 10% van het totale curriculum. Projectmethodologie, gezien het niveau: leiderschapskwaliteiten, een stuk financiële achtergrond om de kosten van IT te kunnen vertalen, ontwerpen, bedrijfskunde, psychologie, analysevaardigheden, klant-kunde (en dus ook wat etiquette), etc, etc...

Tsja, wat ben ik gaan doen na mijn BI opleiding? Paar jaren bij een grote IT reus internationaal gewerkt en uiteindelijk een haast-eeuwigheid in de olie/gas sector gezeten als een discipline champion. Dat was GIS (goed dat ik wat wist van data-beheer, want los van wat "klik hier, klik daar" cursussen waar je niks van leert die methode, kreeg ik niks). Na een paar jaar bij dat bedrijf had ik in 5 landen mensen opgeleid en uit persoonlijke keuze (en ik wou weer naar Nederland...) heb ik toen beslist om niet het olie/gas bedrijf te verlaten (dat was wel het resultaat...) maar naar een andere ICT-boer te stappen, waar ik nog steeds Geo informatica als vakgebied heb, maar dan breder naar een hele hoop klanten -- ene week ben ik bezig met een toepassing voor kaart-data in Business Intelligence voor een webwinkel (wat erg cool was, statistiek, modelleren, en een mooie showcase laten zien van hoe ik iets kon integreren aan topmensen van dat bedrijf in HUN taal), en dan weer werk ik voor een bepaalde geschrokken overheid met een white-hat onder m'n hoede om een stuk beveiliging aan te brengen op een bepaalde dienst. Erg divers, maar wel één thema, terwijl ik voorheen bij één klant zat.

TL;DR: kijk naar het eindresultaat, ga juist NIET zomaar programmeerboekjes pakken. De wereld heeft al te veel "in-code-denkenden" die niet nadenken over het doel.
Ik begrijp totaal niet hoe een detgelijk rapport mij zou kunnen helpen bij mijn keuze? Dergelijke rapporten zijn voornamelijk bedoeld om de kwaliteit van een hogeschool of universiteit te beoordelen, toch? Hoe kan mij dat doen inzien of informatica iets voor mij is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:06

Umbrah

The Incredible MapMan

De kwaliteit wordt getoetst op basis van het curriculum en de raking daarvan met de realiteit. Het geeft je een goed idee dus van wat de realiteit is. Dit geeft je een globaler beeld dan een programmeerboekje wat nog niet eens 5% van het werk vertegenwoordigd.
Pagina: 1