Windows niet herkend na installatie SSD (naast originele HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-02 11:17
Beste,

Al reeds een aantal maanden heb ik een SSD in mijn Dell XPS15 (L502X) gestopt op de plek van de DVD-drive. De originele HDD zit er nog in en wordt nu als D: herkend. Na een schone installatie werkte het echter niet meteen, want bij een nieuwe boot ziet hij geen Windows software en krijg ik dus de error:
"An operating system wasn't found. Try disconnecting any drives that do contain an operating system. Press Ctrl+Alt+Delete to restart."

Nu heb ik dat indertijd omzeild door Ubuntu op een partitie te zetten en door middel van GRUB telkens te kiezen voor Windows. Nu heb ik zojuist Ubuntu verwijdert omdat ik dat nooit gebruik en de 40GB die ik voor die partitie nodig had liever nuttig gebruik.
En dus ben ik weer bij het eerste probleem.

Wat ik toen en nu heb geprobeerd is een bootsequence omzetten waarbij eerst de SSD wordt gezien. Echter zie ik nergens in mijn BIOS een dergelijke functie.

Het is echter wel zo dat de SSD volledig werkend is. Ik kom nu in Windows door in het bootmenu F12 te drukken > te booten vanuit bootable USB stick > bij het bericht: "press any key to boot from bootable USB" doe ik echter niets en boot hij in de normale Windows 8.1 die op mijn SSD staat (C: schijf). Overigens gaat dit niet erg snel omdat hij eerst iets te lijkt repareren kort.

Wat zou ik kunnen doen om de SSD als eerste keuze te krijgen (of ook maar zichtbaar voor een BIOS)?
Als extra optie zou ik het overgens ook niet erg vinden om een GRUB te gebruiken, maar zit niet te wachten op een gehele Ubuntu die ik daarnaast moet draaien.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Mvg,

PS. het is een redelijk oude BIOS versie maar ik vind het gevaarlijk om hem te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

probeer je ssd op de plek van je hdd te doen en de hdd op de plek van je oude dvd drive. Je bios is waarschijnlijk zo ingesteld om normaal gesproken niet via dvd drive op te starten alleen wanneer hij ernaar gestuurd word maar nu kan hij er niet naar gestuurd worden omdat er geen dvd drive meer zit. (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
Galinsky schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 23:55:
probeer je ssd op de plek van je hdd te doen en de hdd op de plek van je oude dvd drive. Je bios is waarschijnlijk zo ingesteld om normaal gesproken niet via dvd drive op te starten alleen wanneer hij ernaar gestuurd word maar nu kan hij er niet naar gestuurd worden omdat er geen dvd drive meer zit. (denk ik)
Wil liever niet al te veel moeien met de overige hardware, zal morgen eens kijken of het eenvoudig zou kunnen. Iig bedankt voor je reactie.

Het zou ideaal zijn als het 'softwarematig' kan worden opgelost.

NOOT: bij Msinfo32 zie ik staan: boot device: /device/HarddiskVolume3
Via Dell zie ik een BIOS update staan en volgens mij kan die met een klik geinstalleerd worden, dus misschien ga ik dat toch proberen. Aangezien er ook bij de updates staat: " Enhanced Windows 8 support."

[ Voor 18% gewijzigd door DesertRose op 07-01-2015 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik snap je punt, probeer eens naar bios te gaan en zet dvd drive als standaard 1ste boot. Het moederbord weet dan dat hij van die sata poortjes iets vandaan moet halen waar de ssd zit. tenminste met de laptops die ik heb gehad werkte dat meestal zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Galinsky op 07-01-2015 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

De l502x kan niet permanent booten van een ahci disk op de optical bay. Je zult of de hdd moeten omruilen, wat best eenvoudig is, of een complexere bootmanager zetten op de hdd, die vervolgens de ssd doorboot. Had ook een xps15 en het is idd lastig. Op den duur overigens twee ssds er in gehad, dat is heeeeerlijk stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
Umbrah schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 00:22:
De l502x kan niet permanent booten van een ahci disk op de optical bay. Je zult of de hdd moeten omruilen, wat best eenvoudig is, of een complexere bootmanager zetten op de hdd, die vervolgens de ssd doorboot. Had ook een xps15 en het is idd lastig. Op den duur overigens twee ssds er in gehad, dat is heeeeerlijk stil!
Bedankt! Heb je mogelijk een voorbeeld van een dergelijke bootloader?
Anders ga ik gewoon proberen om de SSD en HDD om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 14:34
DesertRose schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:14:
[...]

Bedankt! Heb je mogelijk een voorbeeld van een dergelijke bootloader?
Anders ga ik gewoon proberen om de SSD en HDD om te wisselen.
Voor het gemak in de toekomst bij eventuele herinstallaties zou ik de hdd en de ssd omwissellen. Stelt niets voor en je bent meteen van het probleem af. En als ik het goed heb ga je dan ook met je SSD naar Sata-600.

Kijk bijv even hier:
http://www.youtube.com/watch?v=73PKoPii3kU

of hier:
[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 9 (l501x/l502x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
Jurgen schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:18:
[...]

Voor het gemak in de toekomst bij eventuele herinstallaties zou ik de hdd en de ssd omwissellen. Stelt niets voor en je bent meteen van het probleem af. En als ik het goed heb ga je dan ook met je SSD naar Sata-600.

Kijk bijv even hier:
http://www.youtube.com/watch?v=73PKoPii3kU

of hier:
[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 9 (l501x/l502x)
Heb het inderdaad net gedaan. Stel over het algemeen niets voor maar blijkbaar heeft een of andere chinees extra veel moeite gedaan om alles goed vast te draaien (bij het loskrijgen van mijn DVD drive een half jaar geleden zat het schroefje zo vast dat ik hem uiteindelijk uitgeboort heb). Alles werkt nu naar behoren. Had het inderdaad al een tijd geleden moeten doen.

In ieder geval bedankt. Hier mag een slotje op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 14:34
DesertRose schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 10:01:
[...]

Heb het inderdaad net gedaan. Stel over het algemeen niets voor maar blijkbaar heeft een of andere chinees extra veel moeite gedaan om alles goed vast te draaien (bij het loskrijgen van mijn DVD drive een half jaar geleden zat het schroefje zo vast dat ik hem uiteindelijk uitgeboort heb). Alles werkt nu naar behoren. Had het inderdaad al een tijd geleden moeten doen.

In ieder geval bedankt. Hier mag een slotje op. :)
Mijn caddy zit ook zonder schroef vast tegenwoordig, nadat ik die een aantal keer los gehaald heb zonder passende schroevendraaier bij de hand. Gelukkig was uitboren niet nodig in mijn geval.
Pagina: 1