Toon posts:

processor AMD FX8350 heel erg warm onder stress

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Zoals de titel luid, mijn cpu word erg warm onder een stresstest.

Zowel in AIDA64 of in OCCT stijgt de temperatuur alsmaar door. Zelf durf ik deze niet door te laten lopen maar de hoogste waar ik de stresstest stop zet is 88 graden. Nou is het wel zo dat ze temperatuur niet stijgt in een lineair of exponentieel verband. Maar hij blijft volgens die programma's wel oplopen.

zal hieronder mijn speccs vermelden:
CPUkoeler tt Spin Q VT
Videokaart MSI r9 290x 4GB gaming
CPU FX8350 4.0ghz
Computerkast Tt Commander MS-I bk ATX
Asrock fatal1ty 990fx killer
Schrijf 500GB
Ramgeheugen D3 8GB 1600-11 DragonRAM K2 GEI
Voeding Coolermaster 700watt

als iemand tips of oplossingen heeft ben ik daar erg blij mee! :)

alvast bedankt,

groeten Tom

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Heb je de koeler wel goed geplaatst? Die koeler is oud, maar geen slechte, dus eentje die goed geplaatst is moet het prima kunnen volhouden.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik denk van wel, wat kan ik daar precies allemaal verkeerd aan doen?:P

koeler is vrij oud model maar volgens mij niet echt een slechte inderdaad.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik denk dat de temperatuur vrij normaal is onder stresstest.. Ik heb zelf een i5 3570k en met een 4ghz oc in prime95 met max heat word hij net zo warm en ik gebruik een watercooler. Met 4.5ghz word hij zelfs 95 tot 100 met max heat ingeschakelt. zonder die instelling en hem in blend mode stressen zonder max heat word hij overigens 'maar' 80 graden. Jouw cpu verbruikt een stuk meer dan de mijne en over het algemeen meer warmte uitstoot dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Verwijderd

Topicstarter
oke, bedankt voor de snelle reacties tot nu toe. wat ik net wel merkte was dat bij far cry 3, de in game temperatuur meter van HWinfo hem laat gaan tot 67-68 graden. had ondertussen ook OCCT gewoon lopen zodat hij temperaturen meet en die zegt dat de temperaturen alsnog alleen maar verder oplopen. terwijl er een cpu usage is van rond de 30%.

kan het zijn dat het programma gewoon fout is?

gr tom

EDIT: idle loopt de pc volgens OCCT op ca. 31 graden en die van HWinfo schiet van 9 naar 19 graden heel de tijd. dat is ook wel vreemd

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2015 00:35 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het kan,gebruik anders HWmonitor, die staat bekend als zeer goed. FX'jes laten zich soms wat vreemd uitmeten door andere software.

Overigens is deze temp wel degelijk schadelijk voor een FX, die dingen horen te throttelen bij de 61 graden uit mijn hoofd.

En je kan meer dan genoeg fout doen bij de montage van een koeler: niet strak genoeg aandraaien, 1 kant niet strak genoeg draaien, teveel koelpasta, te weinig koelpasta, geen koelpasta. Bij nieuwe koelers worden plasticjes wel eens vergeten etc etc.

Verwijderd

Topicstarter
oke bedank voor de info. ik zal hem wel eens openschroeven en nieuwe koelpasta proberen. voor de rest zie ik het begrip throttelen vaak voorbij komen. maar wat houd dit nu eigenlijk in? en waar kan ik dit aan herkennen?

bedankt voor de reacties zover!

gr tom

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

throttlen houd in wanneer een processor in dit geval te warm/heet word hij gas terugneemt. Dit betekent dat hij trager gaat werken. Eerst loopt de processor op 4ghz maar imdat hij dan te warm word clockt hij zich terug naar 1.6ghz bijv. om alle warmte te kunnen afvoeren.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

En je merkt het vooral aan instortende gameprestaties, of gewoon een vastlopende pc.

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt voor de info:D haha. heb net in occt een cpu stresstest gedaan en de CPUTIN loopt alsweer op tot 90 graden en verder. heb ernaast speccy cpu monitor gehouden en die hield de temperatuur op 68 graden.

zal toch misschien iets niet goed zijn met de temperatuurmeters?

kan betere airflow helpen? heb het idee dat de warme lucht ook noggal in de kast blijft hangen.

gr tom

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-02 20:26
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:53:
Beste forumleden,

Zoals de titel luid, mijn cpu word erg warm onder een stresstest.

Zowel in AIDA64 of in OCCT stijgt de temperatuur alsmaar door. Zelf durf ik deze niet door te laten lopen maar de hoogste waar ik de stresstest stop zet is 88 graden. Nou is het wel zo dat ze temperatuur niet stijgt in een lineair of exponentieel verband. Maar hij blijft volgens die programma's wel oplopen.

zal hieronder mijn speccs vermelden:
CPUkoeler tt Spin Q VT
Videokaart MSI r9 290x 4GB gaming
CPU FX8350 4.0ghz
Computerkast Tt Commander MS-I bk ATX
Asrock fatal1ty 990fx killer
Schrijf 500GB
Ramgeheugen D3 8GB 1600-11 DragonRAM K2 GEI
Voeding Coolermaster 700watt

als iemand tips of oplossingen heeft ben ik daar erg blij mee! :)

alvast bedankt,

groeten Tom
Ik herken dit probleem en ik zie dat je een ThermalTake Commander Ms-I hebt.. Ik heb die kast hier ook staan(witte variant ik zie dat jij de zwarte hebt) en ik heb ondervonden aan de lijve met ook een FX8350 dat het haast onmogelijk was om die een beetje fatsoenlijk koel te houden in die kast. Dit was met een Scythe Mugen 3 PCGM op een Asus M5A99X-EVO

Wat wel hielp bij mij was de orientatie van de koeler aanpassen zodat de fan naar boven blies op de scythe en uit het topvent blies. Let wel op dit is niet gemakkelijk want er is zeer weinig ruimte boven het moederbord voor fans. Iets waar thermaltake hevig de mist is ingegaan met deze case. Zo zitten er schroefgaten daar maar kan je een normale dikte fan daar niet tussenkrijgen(een slimline fan wel met gepriegel)

Ik heb deze case dan ook snel weer gedumpt nadat ik een ThermalTake Water 3.0 120mm kocht en erachter kwam dat er niet eens ruimte was om die in de kast te plaatsen... Ik ben hierom teruggegaan naar mijn oude vertrouwde beat up(als in compleet vernaggeld maar 100x betere) CoolerMaster CM690(eerste model dus een oudje) Temps zijn 100x beter, en er zitten maar 3 casefans totaal in. De rest heb ik er allemaal uitgeschroefd.

Het klinkt lullig maar de ThermalTake Commander MS-I is een prutding. Het is een prachtige kast om te zien maar heeft grote nadelen qua koeling betreft als je een heethoofd als een FX8350 erin duwt.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Verwijderd

Topicstarter
hoe bedoel je dit precies? de koeler van je processor oriënteren zodat de fan naar boven blaast? hoe heb je dat dan gedaan?

heb trouwens een fan besteld. voor lucht in de kast te blazen, kijken of dit het probleem verminderd/

gr tom

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2015 15:14 ]

• RGAT
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:13:
hoe bedoel je dit precies? de koeler van je processor oriënteren zodat de fan naar boven blaast? hoe heb je dat dan gedaan?

heb trouwens een fan besteld. voor lucht in de kast te blazen, kijken of dit het probleem verminderd/

gr tom
Daaruit begrijp ik dat je nu nog geen fans hebt om lucht in en uit de kast te blazen/zuigen?
Want dan is een rustig oplopende temperatuur makkelijk uit te leggen ;)

Fixing things to the breaking point...

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Ik heb een ietwat vergelijkbare kast,en gebruik in totaal 5!X 12Inch fans. :*)
1 op de koelblok richting achterkant ,en 1 op de achterzijde eruit.
De fans aan de bovenkant laat ik in ,en uit blazen.
De achterste blaast uit, voorste in.
Die voorste blaast koele lucht recht naar beneden voor de fan op de koeler. ;)
Deze 4 fans zorgen voor een extreem snelle circulatie. >:)
Ik heb een Q6600 op 3,3Ghz lopen met max temps van 60 8)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Verwijderd

Topicstarter
er zit 1 fan op. die lucht eruit blaast. Maar geen fan die er lucht in blaast. misschien dat dit een hoop scheelt. ik laat het nog wel weten.
nogmaals bedankt!

EDIT: mocht deze fan die ik heb besteld nu niet passen zoals hierboven vermeld stond, wat is dan mijn beste optie om te doen?

moet ook wel zeggen dat de temperatuur die oploopt de temperatuur is van de CPUTIN. wat deze precies inhoud verschild per website waar ik op kijk. de ene zegt dat ik die kan negeren en de ander weer van niet. het gekke is dat deze temperatuur in idle gewoon rond de 30 35 graden loopt

gr tom

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2015 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik denk toch dat er een throttle ontstaat onder stresstest, zegt dat de memory zakd van 3966 naar ongeveer 3.377. Rond die koers in ieder geval. ook dropt de Vcore eigenlijk gelijk en deze blijft ook heen en weer gaan. ik heb hieronder een link geplaats van het OCCT report.

https://www.dropbox.com/s...tLFHWnAWAnv2eukxRRja?dl=0

mochten mensen adviezen over hoe dit probleem kan verhelpen graag. zelf ben ik er ook niet zover in thuis dat ik kan zeggen of dit normaal gedrag is voor een processor of dat dit niet goed is.

gr tom

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Galinsky schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 00:04:
Ik denk dat de temperatuur vrij normaal is onder stresstest.. Ik heb zelf een i5 3570k en met een 4ghz oc in prime95 met max heat word hij net zo warm en ik gebruik een watercooler. Met 4.5ghz word hij zelfs 95 tot 100 met max heat ingeschakelt. zonder die instelling en hem in blend mode stressen zonder max heat word hij overigens 'maar' 80 graden. Jouw cpu verbruikt een stuk meer dan de mijne en over het algemeen meer warmte uitstoot dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
dan heb je wel een slechte CPU te pakken en/of een enorm hoog voltage erop staan! met een H75 (geen wereldklasse) kom ik met 4,4 ghz net aan 85?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:15:
ik denk toch dat er een throttle ontstaat onder stresstest, zegt dat de memory zakd van 3966 naar ongeveer 3.377. Rond die koers in ieder geval. ook dropt de Vcore eigenlijk gelijk en deze blijft ook heen en weer gaan. ik heb hieronder een link geplaats van het OCCT report.

https://www.dropbox.com/s...tLFHWnAWAnv2eukxRRja?dl=0

mochten mensen adviezen over hoe dit probleem kan verhelpen graag. zelf ben ik er ook niet zover in thuis dat ik kan zeggen of dit normaal gedrag is voor een processor of dat dit niet goed is.

gr tom
aan die grafieken te zien blijft je CPU temp continu stijgen, dit terwijl er bij mij slechts 3 minuten tussen zitten voordat de grafiek vlak wordt. ik denk dat de warmte zich dan wel ophoopt in de kast, zoals blamauci zegt.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

NLBUURMAN schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:50:
[...]

dan heb je wel een slechte CPU te pakken en/of een enorm hoog voltage erop staan! met een H75 (geen wereldklasse) kom ik met 4,4 ghz net aan 85?
Voltage komt maximaal op 1,360v dus dat valt best mee ik overclock via offset dus ik moet het zelf uitlezen. Doe je zelf ook de max heat/max power consumption? Via blend mode komt die van mij ook maximaal bij de 85C beide temps zijn trouwens maximaal uitgekomen na 12 uur stresstest. Bij 4.4ghz kwam ik ook bij een best goede voltage 4.5 ghz was wel moeilijker om te komen.

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

NLBUURMAN schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:50:
[...]

Voltage komt maximaal op 1,360v dus dat valt best mee ik overclock via offset dus ik moet het zelf uitlezen. Doe je zelf ook de max heat/max power consumption? Via blend mode komt die van mij ook maximaal bij de 85C beide temps zijn trouwens maximaal uitgekomen na 12 uur stresstest. Bij 4.4ghz kwam ik ook bij een best goede voltage 4.5 ghz was wel moeilijker om te komen.

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Galinsky schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 20:13:
[...]

hmmm, ik zit dan maar op 1.18V bij 4,3 ghz full load.
anyways; OT:

als je een 120mm fan besteld hebt, zet 'm onderin eens als intake, zodat je koude lucht je PC in blaast.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, beetje dom van mezelf denk ik maar de frequentie van de CPU blijft nu stabiel, ik had de CPU fan aangesloten op "pwr fan" in plaats van de CPU fan , dit haalde niet weg dat er inderdaad veel warme lucht in de kast blijft hangen en de CPU tot 65 graden gaat, heb zojuist nieuwe kast besteld van zalman, een z9 plus. Aanbieding bij alternate. Zal wellicht beter zijn als die ik nu heb.

Iedereen bedankt voor het advies!

Groeten Tom
Pagina: 1