• AnthonievS
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-10-2025
Pc start niet op met GPU (ook niet bios, scherm blijft gewoon zwart)
Heb hem vandaag in elkaar gezet, alles dubbel nagekeken en zonder GPU start de pc gewoon op, heb ook gewoon windows kunnen installeren...
Specs zijn als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 166,-€ 166,-
1MSI H97M-G43€ 74,95€ 74,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,69€ 349,69
1BitFenix Shadow€ 57,95€ 57,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 54,05€ 54,05
1Samsung 840 EVO 250GB€ 111,80€ 111,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 907,44

Als ik hem probeer op te starten met GPU (lampje van GPU brandt overigens gewoon) hoor je de fans heel ff draaien van de GPU en dan niks. Lampje blijft wel branden.
Bios geupdate alles geprobeerd maar niks helpt.
Kan dit een foutje zijn met de mobo?

Please help :|

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:07
Je hebt de correcte stroomkabels op de videokaart aangesloten?

Al geprobeerd om op te starten met de kaart maar de monitor aangesloten op de onboard?

Alle kabels die in het moederbord horen, zitten er ook in?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• AnthonievS
Alle stroomkabels zitten correct op de videokaart aangesloten (8 pins)
Ik heb een vga monitor maar ik heb de pc met hdmi op de tv geprobeerd aan te sluiten via de onboard, dit werkte ook niet.
Alle kabels zitten er sowieso goed in heb het denk ik 4-5x gecheckt en heb een maat van mij die zelf ook pc's bouwt lang laten komen om het 100% zeker te zijn maar hij kon er dus ook niks van maken...

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De fans van de Asus 970 GTX horen overigens niet te draaien idle, pas vanaf ik meen 69 graden beginnen deze te draaien :) Ik heb je moederbord even opgezocht en deze support de 970 GTX gewoon: http://www.msi.com/support/mb/H97MG43.html#support-vga

Ik neem aan dat je de 8-pin voeding connector correct hebt aangesloten op de videokaart? Lijkt een domme vraag maar dit wordt nog wel eens vergeten. Maar aangezien je GPU lampje brand (neem aan dat je die witte led bedoeld naast de 8-pin connector) zal dit wel goed zitten.

Kan je de videokaart wellicht op een andere PC testen? Dit zou veel uitsluitsel bieden.
Wellicht kan je ook nog even de videokaart in het tweede PCI-E slot proberen of dit misschien wel signaal geeft.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:24
Probeer de kaart even in een andere PC, als het kan. Mocht die PC ook niet opstarten dan weet je waar het probleem ligt. PCI 2.0 op een 3.0 kaart maakt niet uit.

• AnthonievS
stin00 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:51:
De fans van de Asus 970 GTX horen overigens niet te draaien idle, pas vanaf ik meen 69 graden beginnen deze te draaien :) Ik heb je moederbord even opgezocht en deze support de 970 GTX gewoon: http://www.msi.com/support/mb/H97MG43.html#support-vga

Ik neem aan dat je de 8-pin voeding connector correct hebt aangesloten op de videokaart? Lijkt een domme vraag maar dit wordt nog wel eens vergeten. Maar aangezien je GPU lampje brand (neem aan dat je die witte led bedoeld naast de 8-pin connector) zal dit wel goed zitten.

Kan je de videokaart wellicht op een andere PC testen? Dit zou veel uitsluitsel bieden.
Wellicht kan je ook nog even de videokaart in het tweede PCI-E slot proberen of dit misschien wel signaal geeft.
Bijde PCI slots geprobeerd allebei hetzelfde resultaat...
Ik zal morgen MSI contacteren over de mobo en dan zal ik de GPU in een andere pc proberen om uit te sluiten of het de mobo of gpu is.

Edit: De fans draaien bij het opstarten altijd even 2 seconden ofzo en dan gaan ze idle ja.
Wit lampje brand ook en ja zonder de 8 pins brand er een rood lampje;)

[ Voor 7% gewijzigd door AnthonievS op 06-01-2015 21:55 ]

• NitroX infinity
Kun je misschien een foto plaatsen van de binnenkant van de kast? Misschien dat je toch iets over het hoofd hebt gezien.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• AnthonievS
NitroX infinity schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:59:
Kun je misschien een foto plaatsen van de binnenkant van de kast? Misschien dat je toch iets over het hoofd hebt gezien.
Heb hem momenteel uit de kast gehaald en boven op de kast met alleen de power supplies aangesloten om een test run te doen ik kan wel even een foto maken ja.

• AnthonievS
Alleen de power on connected zodat ik via mn case gewoon kan starten
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qjeZcrW.jpg

Cpu fan ingeplugd (draait ook gewoon)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/icnWoNq.jpg

4 pin power supply (Jpwr2)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/e7QUoTq.jpg

Vga kabel van mn beeldscherm erin om te kijken of ik bij bios kan (wat dus niet kan met gpu erin)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Z8HyHQl.jpg

Hier zit hij dan net in de onderste PCI voor controle maar gewoon hetzelfde resultaat als de andere...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Zs6J6ke.jpg

GPU voeding zit erin (lampje is ook wit)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XYncBgX.jpg

Hoofdvoeding zit erin, ram zit erin en je kan ook de cpu cooler zien draaien.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xnMpZqg.jpg

• AnthonievS
Ik had de pc overigens 1x aangekregen met GPU erin maar dit was simpel bedrog aangezien de pc de GPU niet herkende en ik dus ook geen drivers of dergelijke kon installeren...

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-02 20:46
Klinkt wel heel stom, maar heb je de vga-kabel/HDMI wel in de videokaart gedaan als je hem inclusief videokaart opstart ipv in het moederbord?

• AnthonievS
Godlikev schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:25:
Klinkt wel heel stom, maar heb je de vga-kabel/HDMI wel in de videokaart gedaan als je hem inclusief videokaart opstart ipv in het moederbord?
Hdmi kabel ja, vga past niet.

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-01 18:55
Ik had een keertje dat een pc geen beeld gaf na het fysiek installeren van een nieuwe videokaart. Alles was correct aangesloten. Probleem heb ik opgelost door een nieuwe bios versie te downloaden en te flashen.

• AnthonievS
polli_ schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:27:
Ik had een keertje dat een pc geen beeld gaf na het fysiek installeren van een nieuwe videokaart. Alles was correct aangesloten. Probleem heb ik opgelost door een nieuwe bios versie te downloaden en te flashen.
Ook al geprobeerd... :|

• NitroX infinity
Ongerelateerd; kun je het geheugen niet beter in de zwarte sloten zetten? Dan zit die cpufan er niet zo dicht op.

• AnthonievS
NitroX infinity schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:42:
Ongerelateerd; kun je het geheugen niet beter in de zwarte sloten zetten? Dan zit die cpufan er niet zo dicht op.
Had ze toevallig eerst in de zwarte sloten gezet en heb ze naar de blauwe verzet in de hoop dat dit misschien het probleem was haha

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Misschien een domme opmerking; Heb je in de BIOS de onboard GPU aansluiting uitgeschakeld en de externe / PCI aansluiting ingeschakeld of als 1e gezet?

Verwijderd

Hoe heb je de setup gedaan. Men zegt weleens ze doen een setup met zo weinig mogelijk componenten. Maar aangezien alles nieuw was? Als je setup gedaan heb met de Intel graphics en daarna de PCI-E GPU erin zet pakt die die als primaire GPU. Ik kan bij mij, heb dan wel geen MSI mobo, de Intel graphics niet uitzetten in het BIOS. Wel alle stroomkabels eraf gehaald toen je de GPU installeerde? Kijk idd in de handleiding welke geheugensloten je moet kiezen, ik denk ook de zwarte.

• AnthonievS
Ik heb het mobo teruggestuurd en krijg nu de gigabyte sniper terug met het resterende bedrag ook terug.
Hopen dat dit lukt anders zal ik de GPU moeten terugsturen :/

• AnthonievS
Toch de MSI laten repareren (raar genoeg hebben ze me niet verteld wat er kapot was), laat morgen weten of het eindelijk werkt!

• AnthonievS
Blijkbaar was er niks mis met de mobo en moet het moest het de GPU zijn..
Na verdere inspectie op de GPU ben ik erachter gekomen dat 2 gouden connectors zijn afgebroken...
Nu ASUS gecontacteerd en hopen dat ze me een nieuwe kunnen opsturen of deze nog te repareren is.

1tje op de voorkant afgebroken
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CwBGw7K.jpg

en 1tje op de achterkant
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SAn9FMe.jpg

Verwijderd

Hier hadden we al eens een topic over en daar bleek dat dat zo hoorde.

Check!

beschadigde videokaart

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2015 16:13 ]

• AnthonievS
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:10:
Hier hadden we al eens een topic over en daar bleek dat dat zo hoorde.

Check!

beschadigde videokaart
idd ja ik zie het nu ook...
naja ik zou mn god niet weten wat er nog mis is dan.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Leen een voeding, en wissel deze uit om te testen.

Test ook met andere hdmi kabel, of sluit aan via vga.

[ Voor 36% gewijzigd door jan99999 op 10-01-2015 16:41 ]

• AnthonievS
jan99999 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:40:
Leen een voeding, en wissel deze uit om te testen.

Test ook met andere hdmi kabel, of sluit aan via vga.
Met de voeding is niks mis en ja ik heb t met hdmi, vga, dvi geprobeerd.
Ik ga de GPU gewoon terugsturen en mn garantie inschakelen

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 16:44
jovadca schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 01:18:
Misschien een domme opmerking; Heb je in de BIOS de onboard GPU aansluiting uitgeschakeld en de externe / PCI aansluiting ingeschakeld of als 1e gezet?
Probeer dit eens TS

• AnthonievS
jovadca schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 01:18:
Nog dommer is het feit dat ik dit niet had gedaan.
Ik kan mezelf nu wel kapotschieten want HIJ DOET HET.
Yay.

• AnthonievS
:') Ik heb mezelf 2 blauwe ogen geslagen.

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 16:44
Gefeliciteerd :) :P

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
AnthonievS schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 17:00:
[...]

Nog dommer is het feit dat ik dit niet had gedaan.
Ik kan mezelf nu wel kapotschieten want HIJ DOET HET.
Yay.
Allereerst gefeliciteerd dat alles weer werkt!

Dom is het absoluut niet, want soms zoeken we te ver en te ingewikkeld. Ik denk dan menig één dit wel is overkomen (incluus mezelf) in het verleden. ;)

En jezelf kapotschieten moet je niet doen, want dan heb je geen plezier meer van alles dat werkt. :P
Pagina: 1