Toon posts:

CPU voor multi-tasken/"jack of all trades" in Windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mij is 16x AA SSAO etc niet nodig in games en ik speel op 1680x1050 en ook gebruik ik over het algemeen geen andere software die enorm veel van de CPU vraagt, maar het is voor mij wel normaal om 10+ programma's tegelijk open te hebben staan, waarvan 1 een browser met 400+ tabs. Klinkt misschien vreemd, maar ik vind dat lekker werken. Nu is mijn vraag dus, wordt in zo'n situatie (door Windows?) goed gebruikt gemaakt van een Quad Core, of voegt dat niet zoveel toe? Ik kijk vooral naar de Quad-core FX6300 t.o.v de Dual-core i3 4150. Ik moet zeggen dat m'n inmiddels 7 jaar oude E8400 nog merkwaardig goed standhoudt - wat wel laat zien hoe de tijden veranderd zijn, een CPU uit 2000 was onbruikbaar qua snelheid voor de standaard user in 2007 - maar de browsers hebben soms toch wel moeite met meerdere dingen tegelijk openen of als ik een nieuw iets open als er al 14 open staan. Nieuwe software begint toch wel lastig te worden, bijvoorbeeld een Android emulator die constant 100% CPU trekt en dan met 5 FPS en massive input lag werkt, dat soort belemmeringen zou ik graag zien verdwijnen.

Dus, wat is in mijn situatie aan te raden?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoe ziet de rest van je pc eruit? Wat zijn je voornaamste bezigheden? Wat mag het kosten? Waarom wil je het vervangen?

Zomaar wat vragen voor er iets zinnigs te zeggen valt...

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zoveel tabs open hebben staan is iig een moordenaar voor je RAM. Maxthon, met Webkit, slurpt bijna 500MB op, als ik Firefox open en 7 kinda random tabs open, zit ik op 240.

Net als zoveel programma's tegelijk draaien, al ligt het heel erg aan wat. Er zitten echte memoryhogs bij, zoals skype [160MB idle].

Als ik dat zo hoor, moet je of een stapel RAM hebben, of je workflow wat aanpassen.

Maar, idd, wat wil je er nou echt mee doen voor welke prijs?

People as things, that’s where it starts.

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:12
FX-6300 is trouwens geen quadcore maar hexacore.

Verwijderd

Topicstarter
Qua prijs gaat het dus om ongeveer de prijs van de 2 genoemde CPU's, dus rond de 100 euro.

Qua geheugen valt het allemaal wel mee, bij mij trekt Firefox over het algemeen ongeveer 2GB geheugen, dan is er nog 6GB over voor alle andere dingen. Meestal zit het geheugen gebruik in totaal zo rond de 70%.

>Waarom wil je het vervangen?

Hierom dus vooral:

>Nieuwe software begint toch wel lastig te worden, bijvoorbeeld een Android emulator die constant 100% CPU trekt en dan met 5 FPS en massive input lag werkt, dat soort belemmeringen zou ik graag zien verdwijnen.

Ik doe niet echt 1 ding specifiek, meer een beetje van alles. Soms doe ik bijvoorbeeld een statistische simulatie wat logischerwijs 100% gebruikt - bijvoorbeeld via de programmeer taal "R" in "RStudio" , of "SimulationCraft" wat WoW bossfights simuleert, hoewel ik dat tegenwoordig niet meer speel - en dan kan het toch wel tergend lang duren. Of dus als ik een wat zwaarder programma opstart, misschien heeft die performance meer te maken met de HDD maar toch zie ik dan vaak 100% use en dat doet mij denken dat met een betere CPU zo'n programma sneller op zou starten.

Nu is het punt dus dat ik het lastig vind in te schatten of ik er van uit kan gaan of in het algemeen programma's tegenwroodig goed gebruik maken van 4 of wel 8 cores, dus of dat nuttig is.

Specs nu: C2D E8400, AMD HD6850, 1x Samsung Spinpoint F1 1TB, 1x Samsung Spinpoint F3 1TB, 8GB DDR3 Ram.

Zoals eerder gezegd, als ik games speel is dat niet op hoge resolutie maar op 1680x1050 of zelfs iets van 1440x900 in Windowed.

>Er zitten echte memoryhogs bij, zoals skype [160MB idle].

Tip: Er zijn oude versies van Skype te vinden die gepatched zijn zodat ze nog steeds werken zonder geforceerd te worden om te upgraden. Mijn Skype gebruikt 33MB idle. Ik heb atm Firefox op 2gb, Kakaotalk (een messenger) op 400MB, Flash Player op 190MB en dan explorer.exe op 64MB, met totaal 60% mem usage en dus nog genoeg beschikbaar.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 08:09
De vraag is voornamelijk of je gebruikte programmas veel single core, of multicore werken! Voor multicore software is AMD namelijk perfect: een hexacore is al te koop voor onder? de 100 euro, en zal dan zeker de beste prijs/prestatie bieden. Wanneer je programmas vooral op een single thread werken is een i3 cpu van intel meer dan genoeg. Ik zou eerst kijken of er iets te vinden valt over singlecore/multicore support bij je gebruikte programmas
Pagina: 1