Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBvB
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-04 19:27
Beste Tweakers,

Ik hoop dat dit in het goede topic is, zo niet, zou een mod zo vriendelijk willen zijn dit te verplaatsen?
Ik zit met een probleem, en dacht, wie kan ik anders om hulp vragen dan tweakers!

3 December 2014, iets meer dan een maand geleden, heb ik een nieuwe laptop voor mijn vriendin uitgezocht en gekocht. Nu is zij niet helemaal tevreden over bepaalde onderdelen van de laptop en ik vroeg mij af, wat zijn mijn optie's? De laptop is online gekocht bij MyCom en MyCom hanteert een retourneer periode van 14 dagen. Nu hebben wij het redelijk druk gehad met de feestdagen, gelukkig nieuw jaar nog allemaal :) , en hebben niet veel aandacht aan de laptop besteed. Zoals jullie begrijpen is de 14 dagen van retourneren verlopen. Wat kan ik hier aan doen?
Het gaat om een Asus S451LA-CA175H-i5-4210U die ik voor 699,- heb gekocht. Ik heb al even rond gekeken op internet, maar ik ga deze laptop niet verkopen voor een luttele honder euro, als ik er een maand geleden nog 700 aan uit heb gegeven.

Ik hoop dat jullie mij in de goede richting kunnen sturen,
Met vriendelijke groeten,
Pieter-Bas van Batenburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 17:55
Tsja ik zie niet echt veel andere mogelijkheden dan verkopen op marktplaats oid maar je kan altijd met de winkel in overleg gaan, misschien dat ze je een aanbod willen doen maar ik geef je weinig kans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heel simpel, je kan er niets aan doen.

Je kan terug naar de winkel gaan om te proberen of ze de laptop nog terug willlen nemen, maar dat recht heb je niet. Misschien dat ze het toch doen als je het netjes vraagt of iets anders koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Even een vraag tussendoor: Maar wat bevalt er niet aan? En waarom kon je hier in de eerste 2 weken niet achter komen ruim voor de feestdagen?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBvB
de helderheid van het scherm valt flink tegen, het geluid is niet fantastisch en ik had hem iets compacter verwacht.
sinterklaas, verjaardagen etc etc. vandaar dat de laptop een tijdje links heeft gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 16:12
Wat is er mis aan de laptop, te weinig RAM of te kleine HDD kan redelijk makkelijk verholpen worden.

Toevoeging naar aanleiding reactie hierboven:
Dat je hem compacter wou hebben wist je dan toch zodra je hem kreeg / aankocht in de winkel? Geluid en helderheid is ook iets wat je eigenlijk direct kan controleren. Denk inderdaad dat je het gewoon moet proberen bij MyCom en dan daar de nieuwe laptop halen in ruil als ze hem terugnemen.

[ Voor 63% gewijzigd door lubbertkramer op 06-01-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 21-09 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Allemaal dingen die je vooraf online had kunnen uitzoeken, en tjah... De WKoA staat boven jouw feestjes, tenzij de winkel heel erg coulant is heb je gewoon dikke vette pech. :/

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als je terug naar de winkel gaat om te vragen of ze de laptop terug willen nemen of ruilen. zorg er dan voor dat alles volledig compleet is en dat de laptop helemaal netjes is. Ga je terug naar de winkel zonder de boekjes die in de doos horen of met een kras op de laptop kan je het sowieso vergeten.

Als je er voor zorgt dat alles volledig compleet is en de laptop in perfecte staat is dan heb je meer kans dat ze coulant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Laatst online: 12-09 12:14
Ik denk dat je inderdaad dan pech hebt.

Op de afbeeldingen op de site is goed te zien dat de laptop in elk geval niet bepaald dun is. Verder zijn de afmetingen normaal voor een laptop van 14".

Het geluid bedoel je denk ik mee de luidsprekers van de laptop? deze klinken nooit echt goed, enkele laptops worden wel is uitgerust met JBL of Harman kardon speakertjes, maar dan nog is het niet geweldig. Wellicht is een simpel 2.0 of 2.1 setje een optie?

Helderheid doe je niks aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 11:34
Ach ja, het is geen vette pech maar laks-heid.

Eigen schuld dikke bult zeggen ze dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Wauw... zwart-wit kijkers! Uiteraard is de TS te laat, maar dat betekent nog niet dat er helemaal niets meer mogelijk zou kunnen zijn.

Ik zou als eerste gewoon eens naar de winkel teruggaan met je verhaal, geef eventueel aan dat je direct daar een ander wil kopen zo mogelijk en verwacht uiteraard niet het volledige aankoop bedrag terug voor de oude laptop... Een beetje winkelier is meestal wel bereid te helpen als alles verder nog netjes in orde is, eventueel met de belofte voor het achterlaten van een leuke positieve review of facebook/twitter bericht.

Nooit geschoten is altijd mis...

Overigens wat NL_Scratch zegt... goed geluid uit een laptop is een zeldzaamheid, want idd zelfs laptops uitgerust met meer premium speakers presteren niet geweldig. Slechte helderheid/contrast is idd heel vervelend, zeker voor een laptop van 700 euries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mycom is vaak erg makkelijk met ruilen, als je dus dat vraagt heb je vaak wel nog kans iets anders te krijgen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:23

br00ky

Moderator Harde Waren
PBvB schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:42:
Ik hoop dat dit in het goede topic is, zo niet, zou een mod zo vriendelijk willen zijn dit te verplaatsen?
In Shopping Forum is die beter op zijn plek. Move!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rechten heb je niet, maar niets staat in de weg vriendelijk te vragen of er iets mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

Inderdaad zoals Floppus aangeeft, je hebt geen rechten maar als je terug gaat en de laptop wil omruilen voor een andere laptop van EUR 700 (of meer) dan zijn ze meestal wel genegen om dit toe te staan.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yangway
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-05-2024
Ze hebben de laptopprijs met dezelfde specificaties verlaagd naar 599€ ,nooit geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astrix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-03-2022
Bij computers, vooral laptops moet je als het effe kan, de laptop in een gewone winkel zoals media markt, effe uit proberen, vastpakken bekijken, zien en voelen is ervaren, online foto's geven altijd een vertekend beeld. En dan eventueel (voordeliger) online bestellen, zou zeggen zet de laptop, bij Vraag & Aanbod te koop op Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 18:15
Als de verkoper zich niet aan de informatieplicht heeft gehouden dan bedraagt de termijn 12 maanden. Daarnaast gaat de termijn van 14 dagen pas lopen vanaf het moment dat de gehele bestelling is geleverd.

Heeft de verkoper gewezen op de termijn van 14 dagen en heeft hij het modelformulier voor ontbinding mee gezonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:44
alfatrion schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:42:
Als de verkoper zich niet aan de informatieplicht heeft gehouden dan bedraagt de termijn 12 maanden. Daarnaast gaat de termijn van 14 dagen pas lopen vanaf het moment dat de gehele bestelling is geleverd.

Heeft de verkoper gewezen op de termijn van 14 dagen en heeft hij het modelformulier voor ontbinding mee gezonden?
Zoals je in de OP kan lezen is de laptop online gekocht bij MyCom. MyCom wijst je op de algemene voorwaarden (waarin herroepingsrecht naar voren komt) op de bestelpagina en dat je hiermee akkoord gaat wanneer je een bestelling plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Flapperbol schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:55:
Zoals je in de OP kan lezen is de laptop online gekocht bij MyCom. MyCom wijst je op de algemene voorwaarden (waarin herroepingsrecht naar voren komt) op de bestelpagina en dat je hiermee akkoord gaat wanneer je een bestelling plaatst.
Dat is onvoldoende. Mycom is verplicht om deze informatie op een duidelijk en begrijpelijke wijze te verstrekken aan de consument. De ondernemer kan voldoen aan deze verplichting door een brief te versturen, zoals opgenomen in bijlage 1, deel A. Het modelformulier is te vinden in deel B.

http://eur-lex.europa.eu/...2011:304:0064:0088:NL:PDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk allemaal natuurlijk wat je zegt alfatrion maar daarmee zeg je dus eigenlijk dat geen enkele webshop voldoet aan die informatieplicht.

Wat is er niet duidelijk aan om te verwijzen naar de algemene voorwaarden?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2015 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Nee. De grote webwinkel voldoen over het algemeen aan de wetgeving. Otto is daar een voorbeeld van.
quote: art. 6:230o lid 2 BW
Indien niet aan de in artikel 230m lid 1, onderdeel h, gestelde eisen is voldaan wordt de in het vorige lid bedoelde termijn verlengd met de tijd die is verstreken vanaf het tijdstip, bedoeld in het vorige lid, tot het moment waarop alle ontbrekende gegevens alsnog op de voorgeschreven wijze aan de consument zijn verstrekt, doch met ten hoogste twaalf maanden.
quote: art. 6:230m lid 1 en onder h BW
Voordat de consument gebonden is aan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte, dan wel aan een daartoe strekkend aanbod, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie: wanneer een recht van ontbinding van de overeenkomst bestaat, de voorwaarden, de termijn en de modaliteiten voor de uitoefening van dat recht overeenkomstig artikel 230o, alsmede het modelformulier voor ontbinding opgenomen in bijlage I, deel B, van de richtlijn;
Moeten we het er dan nog over hebben dat een webwinkel het modelformulier moet geven aan de consument? En als je een formulier geeft dan is het logisch dat je daarbij ook de informatie verstrekt.

Zie ook:
ICTRecht: Verandering door nieuwe Europese richtlijn: consumentenrechten - 4 informatieplichten
quote: Rb Rotterdam, 14 november 2011, ECLI:NL:RBROT:2011:BU6285
Koop op afstand, artikel 7:46c tweede lid aanhef en onder a BW, verwijzing in bevestigingsbrief naar productvoorwaarden op achterzijde waarin afkoelingsperiode is vermeld is niet op duidelijke en begrijpelijke wijze. geen ongerechtvaardigde verrijking, omstandigheid dat eiseres te vroeg is begonnen met switchproces komt voor haar eigen rekening en risico.

bron

[ Voor 23% gewijzigd door alfatrion op 10-01-2015 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat toch nergens dat zoiets op papier gegeven moet worden? Je kan wel gaan smijten met flarden van artikelen maar zonder daar een eigen uitleg bij te geven word het er echt niet duidelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb je geen enkele jurisprudentie voor om te ondersteunen. Dus nogmaals - en voor de allerlaatste keer! - niet dit soort uitspraken doen tenzij het basis heeft of breed gedragen wordt. Ik heb je al eerder gezegd dat het meer gewaardeerd wordt advies te plaatsen in een situatie naar een oplossing dan keiharde lijnen over wat de wet zou zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 18:11:
[...]

Daar heb je geen enkele jurisprudentie voor om te ondersteunen. Dus nogmaals - en voor de allerlaatste keer! - niet dit soort uitspraken doen tenzij het basis heeft of breed gedragen wordt. Ik heb je al eerder gezegd dat het meer gewaardeerd wordt advies te plaatsen in een situatie naar een oplossing dan keiharde lijnen over wat de wet zou zeggen.
Buiten wat de wet zegt, men gaat er ook altijd wel heel sterk vanuit dat een winkelier in zekere zin 'de vijand' is en er alles aan zal doen om jou na het betalen van de rekening niet meer van dienst hoeft te zijn zonder extra kosten te rekenen. Mijn ervaring is juist als je alles op een vriendelijke manier benaderd en een beetje toegeeflijk bent dat de meeste winkels juist best coulant willen zijn, een winkelier die zichzelf en de klanten serieus neemt wil altijd luisteren en een oplossing zoeken... en dat lijkt mij in eerste instantie ook de beste instelling die je als ontevreden klant kan hebben. Regeltjes komen pas om de hoek kijken als je er samen echt niet meer uitkomt, niet gelijk mee lopen schermen want dat werkt doorgaans averechts.

Inmiddels ben ik toch wel benieuwd geworden wat TS heeft ondernomen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als je de winkel binnenloopt en hard gaat roepen dat het 12 maanden zou moeten zijn kan je daarna een rechtzaak starten om je gelijk te krijgen. Met binnen lopen en netjes vragen of ze wat willen doen kom je een stuk verder. Helemaal als de laptop netjes en volledig compleet is kan je bij een hoop winkels best nog wat voor elkaar krijgen, in ieder geval een stuk meer dan met moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MyCom is in mijn ervaring wat dat betreft ook geen moeilijke winkel, als ze je met een beetje goede wil kunnen accommoderen gebeurt dat doorgaans wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

Inmiddels al naar de winkel geweest of anderszins actie ondernomen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 18:11:
1. Ik heb daarvoor dus wel jurisprudentie en dit wordt ook breed gedragen onder juristen. Zie de eerder aangedragen verwijzingen. Je kunt natuurlijk ook bijvoorbeeld Arnoud eens aanspreken of zelf zoeken naar jurisprudentie. Bovendien staat keihard in de wet dat het geven van informatie onvoldoende is, want er moet altijd nog een modelformulier worden meegeleverd.

2. Ik vind de toon die je hier tegen mij aanslaat ongepast. Ik overtreed geen regels (algemene voorwaarden) en de vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Als je het niet mee eens bent dan zou je ook eens kunnen proberen om aan te geven waarom je vindt dat een verwijzing naar de algemene voorwaarden wel zou voldoen aan het bestandsdeel "duidelijke en begrijpelijke wijze". De rechtbank Rotterdam is het alvast met je oneens. Dat geldt ook voor Maaike Lassche en Maarten Braun. Ga je hen nu verbieden om hun opvatting te uiten?

3. De goede beslissingen worden genomen met goede informatie. De ene is goed met het recht en ander is in het tacktisch oppakken. Samen kom je verder dan alleen en als we allemaal in het zelfde goed zouden zijn dan hadden elkaar niet nodig.

4. Je hebt de meeste controle over jezelf. Als je vindt dat er geen uitspraken gedaan zouden moeten worden zonder basis heeft of breed gedragen worden (onder juristen) dan ben jezelf de gene die dat als eerste zou moeten uitdragen.

[ Voor 5% gewijzigd door alfatrion op 11-01-2015 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 12:53:
Er staat toch nergens dat zoiets op papier gegeven moet worden? Je kan wel gaan smijten met flarden van artikelen maar zonder daar een eigen uitleg bij te geven word het er echt niet duidelijker op.
Je bent nu bezig met het verplaatsen van het doel. Ik heb niet gesteld dat dit op papier gegeven moet worden gegeven.

Ik heb gesteld dat het onvoldoende was om deze informatie op te nemen in de algemene voorwaarden, omdat a) de informatie dan niet op een duidelijke en begrijpelijke wordt gegeven en b) het modelformulier moet worden meegegeven.

Ik heb je vervolgens de relevante wetsartikels gegeven en links naar een blog waar je meer uitleg kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Terug on-topic svp. Bijdragen in topics dienen bedoeld te zijn om de TS te helpen, en die richting gaat deze discussie nu zeker niet op.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

*knip* wat staat er nou in de post hierboven?

[ Voor 92% gewijzigd door gambieter op 11-01-2015 04:24 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBvB
Beste tweakers,

Ik heb inmiddels contact gehad met MyCom, maar zij houden heel stevig vast aan hun 14-daagse bedenkperiode. Binnen 14 dagen was het geen probleem, na de 14 dagen is het niet hun zorg meer.

Ik vrees dat er niks anders opzit dan de laptop te verkopen, tegen verlies, en een andere laptop aan te schaffen. Ik heb inmiddels al een advertentie aangemaakt.
Bedankt voor alle adviezen en dergelijke,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Tsja, dit is ook een beetje het gevolg van de uitgebreidere termijnen in de WKOA. Webwinkels zullen dan ook meer rigide worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:53
Señor Sjon schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 16:33:
Tsja, dit is ook een beetje het gevolg van de uitgebreidere termijnen in de WKOA. Webwinkels zullen dan ook meer rigide worden.
Het probleem is vaak dat je medewerkers spreekt die geen mandaat hebben om beslissingen te nemen en zich dan strikt aan de regels houden. Terwijl dit ook voor het bedrijf niet altijd de beste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Het komt van beide kanten zou ik zeggen... de verkoper van vandaag is ook niet meer zoals die van vroeger, vaak weinig kennis etc. en daarom mag men weinig zelf beslissen. WKOA zal uiteraard ook een duit in het zakje doen mbt hoe winkeliers zich opstellen in hun coulance... de waarde van een tevreden klant is simpelweg ondergeschikt, de kassa moet rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Señor Sjon schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 16:33:
Als het niet voor de Wet koop op afstand en daarna Wet consumentenrechten was geweest dan hadden we nu helemaal geen producten kunnen terug sturen.
PBvB schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:10:
Ik vrees dat er niks anders opzit dan de laptop te verkopen, tegen verlies, en een andere laptop aan te schaffen. Ik heb inmiddels al een advertentie aangemaakt.
Een incassobureau was ook een mogelijkheid geweest.
*knip* onnodige link

[ Voor 2% gewijzigd door gambieter op 16-01-2015 03:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Opnieuw: dat soort adviezen helpt de TS niet. Om te voorkomen dat dit verder gaat hang ik hier een slotje aan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.