Computer (w8.1) ontwaakt random (source : Unknown)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-07 19:29
Voorheen viel dit probleem mij niet op. Dit kwam eigenlijk omdat mijn computer voor de grootste gedeelte van de dag aanstond. Tijdens de drukke feestdagen viel het mij op dat mijn computer af en toe automatisch aanging op random-tijden.

Ik had het vinkje van automatische-onderhoud met de bevoegheid om mijn computer te ontwaken in het onderhoudscentrum al tijden geleden uitgezet, dus het moest iets anders zijn wat dit veroorzaakt. Dus ben verder gaan zoeken.

- Powercfg -lastwake
Krijg enkel de ontwaakgeschiedenis te zien maar verder geen apparaten.

-Powercfg -devicequery wake_armed
Kreeg daar alle apparaten te zien waaronder mijn Razer equipment. Alle apparaten inclusief mijn netwerk (Killer) heb ik het vinkje bij power-management uitgezet.

-Powercfg -waketimers
Daar krijg ik : "None" te zien. Waarschijnlijk ook omdat ik in het energiebeheer profiel heb ingesteld dat die de waketimers niet mag activeren.

Kon het niet laten om toch voor de zekerheid maar twee virusscans te doen via Bitdefender en Malwarebytes. Dit resulteerde in niets vreemds. In het bios staan alle ontwaak-mogelijkheden op disabled

Na alles gedaan te hebben, ontwaakte mijn computer in de middag ineens weer automatisch na een goede 24-uur het systeem te hebben uitgelaten.Dacht eigenlijk dat ik het probleem opgelost had.

Ik kreeg zojuist wel een update voor de Razer-Synapse software, deze heb ik geinstalleerd. Net als twee weken daarvoor. Misschien lost dit het probleem op. Het zou wel vreemd zijn dat de software van Razer dit zou veroorzaken zeker omdat ik alle apparaten de bevoegdheid heb ontzegd om de computer uit slaapstand te halen.

Of zou het toch wat anders kunnen zijn?

- Zou een externe harde-schijf bijvoorbeeld het kunnen veroorzaken? Een stroompiekje of iets dergelijks?
- Een voedingprobleem? Deze is overigens nog geen 2 maanden oud. De computer zou dan neem ik aan ook moeten uitvallen bij zware belasting?
- Het stroomnet niet stabiel? Maar dan zou mijn computer toch moeten uitvallen, daarna meet de voeding automatisch het stroomnet door, dan zou die automatisch weer moeten starten? En dit met enige regelmaat?

Hopelijk kunnen jullie wat licht schijnen op de zaak.

Alvast bedankt.

Specs:
Processor : i7-4790k
Cpu-cooler : Corsair h80i
Motherboard : MSI Z97 Gaming 9AC
PS : Coolermaster RS850 Watt
Graphic Card : Ati Sapphire 7970 Vapor-X 3GB
SSD : OCZ Vertex 4
2x Interne Harde scijf en nog 2x Externe Harde schijf
Mouse/Keyboard : Razer Naga, Razer BlackWidow Ultimate 2012 edition

[ Voor 7% gewijzigd door Lootbox op 06-01-2015 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-07 10:26
Hoewel ik je (nog) niet kan helpen, heb ik wel een zeer gelijkend probleem. Bij mij springt de PC zo nu en dan uit standby om vervolgens niet meer in standby te gaan. Bij mij lijkt het voornamelijk 's nachts te gebeuren, al heb ik het nog niet kunnen pinpointen.

Misschien kunnen we eens specs vergelijken?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 218,-€ 218,-
1Gigabyte G1.Sniper Z87€ 152,30€ 152,30
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 279,90€ 279,90
2WD Green WD30EZRX, 3TB€ 96,-€ 192,-
1Antec Performance One P182 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Dell Ultrasharp 2709W Zwart€ 0,-€ 0,-
1Thermalright HR-02 Macho Rev. A€ 39,95€ 39,95
1Logitech Internet Navigator Special Edition (PS/2)€ 0,-€ 0,-
1Razer Lachesis€ 0,-€ 0,-
2Mushkin Blackline Ridgeback 992123€ 86,50€ 173,-
1Samsung SH-S183L 18x (Dual-layer, SATA, LightScribe, Zwart)€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Dark Power Pro 10 850W€ 187,95€ 187,95
1OCZ Vertex 3 Max IOPS 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.243,10

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
EvilWhiteDragon schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:16:
Hoewel ik je (nog) niet kan helpen, heb ik wel een zeer gelijkend probleem. Bij mij springt de PC zo nu en dan uit standby om vervolgens niet meer in standby te gaan. Bij mij lijkt het voornamelijk 's nachts te gebeuren, al heb ik het nog niet kunnen pinpointen.

Misschien kunnen we eens specs vergelijken?
Ik denk dat bij jou het vinkje nog aanstaat van dit. Zie onderstaand;
http://imgur.com/56JEyUU

Enige overeenkomst die ik zie, is dat je ook een Razer product heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Lootbox op 06-01-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
Het lijkt er op dat ik het euvel heb gevonden. De logboeken van Intel Smart Connect bevestigen het ook. Het is software wat er voor zorgt dat alle apps, social media et cetera up-to-date blijft. De software update automatisch elke 15/30 of 60 minuten.

Wat ik echter niet wist is dat deze draak van een programma de toegang heeft tot het BIOS. Het staat ook op enabled in het bios. En automatisch de computer ontwaakt na circa 24 uur voor een update. Start je in eerder dan 24 uur je computer op, dat wordt die harde timer gereset.

Normaliter staat mijn systeem ook dagelijks aan, alleen vanwege een drukke tijd wil ik niet altijd mijn computer aanzetten gedurende een dagdeel. Daardoor viel het ook niet op, had ik geen last.

Het programma overruled ook zomaar het Task Scheduler van het besturingssysteem. Ik heb eens wat rond zitten neuzen op het internet en vele schijnen dit probleem te hebben, gebruikers die zeggen dat bij een uninstallatie van de software er problemen bijkomen zoals BSOD's en andere leuke dingen.

Ik vraag mij af of het ook mogelijk is om de software geinstalleerd te laten staan als je Intel Smart Connect op disabled zet in het BIOS? Gebruikers geven wel aan dat je de software niet kan installeren mits je Intel Smart Connect hebt gedisabled in het Bios.

Vandaar dat ik ook een beetje sceptisch ben om maatregelen te nemen. Kan natuurlijk ook bij langere afwezigheid dan 24 uur de stroom er van af halen. (ofwel als ik niet binnen 24-uur mijn computer is aanzet)

[ Voor 3% gewijzigd door Lootbox op 08-01-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-07 10:26
iriseyoufall schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:41:
[...]

Ik denk dat bij jou het vinkje nog aanstaat van dit. Zie onderstaand;
http://imgur.com/56JEyUU

Enige overeenkomst die ik zie, is dat je ook een Razer product heb.
Dank! Ik ga eens kijken of dat voor mij de oplossing is :)

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
om hier toch ook even te reageren: ik had hier ook last van en ben zeer rigoreus geplande taken van windows gaan uitschakelen, dit heeft het gewenste effect gehad, helaas weet ik niet welke nou precies de boosdoener is geweest.. (hier had ik taken die rond 2, 4 uur 's nachts draaide, en een aantal overdag..

hoewel bij elke taak niet stond aangevinkt dat hij hem mocht wakker maken deed hij dat toch..
Pagina: 1