Toon posts:

Led Driver hulp

Pagina: 1
Acties:
  • 2.056 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Ik heb er zelf niet heel veel verstand van, maar ben wel handig dus wil graag iets zelf aanpakken.
Ik heb een hanglamp van Philips, model Ledino Alphar. Die is inmiddels 3 jaar oud, geen garantie meer, maar ik merkte dat het begon te flikkeren. Ik dacht dat het aan de ledjes lag, dus heb ik de hele boel uit elkaar gehaald, en de leds afzonderlijk getest op een adaptertje van 12V. Daar begonnen ze te knipperen, dus ben ik overgeschakeld naar een 6V adapter. Daar brandden de Leds constant zonder enige knippering.

Dat was stap 1, de leds zijn dus niet kapot, maar hoogstwaarschijnlijk de driver ervan. Daar heb ik even een foto van gemaakt, en opzoek gegaan naar een alternatief, wat ook weer mooi in de armatuur past natuurlijk. Maar ik ben er nog niet uit wat ik precies moet hebben! Dezelfde driver is nergens te bekennen, dus wil ik een ander merk erin gooien, zolang het maar hetzelfde doet. Deze gegevens heb ik achterhaald:

Input: 220-240V - 0.2A 50-60HZ
Output: 12Vdc max 700mA
Wattage: 7.5 (volgens een website, staat niet op de driver of leds zelf)

Waar moet ik nu naar opzoek? Naar een driver die 12V output heeft en 700mA. Ik weet niet precies wat die 700 mA inhoudt, maar op het printplaatje zijn totaal 3 miniledjes aangesloten.

Kan iemand mij aan een alternatief helpen, wat zou werken en wat niet? Wat ik namelijk wel vreemd vind is dat hier 12V op staat, maar toen ik er een 12V adaptertje op aansloot, begonnen de leds te knipperen. Waarschijnlijk teveel output?

Graag hoor ik meer info zodat ik de armatuur kan fixen zonder het weg te gooien, aangezien dat ook een prijzige aankoop was. Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Onderstaand foto's, de 3 led rondje is niet exact wat ik heb, maar zo ziet het eruit ongeveer.

Afbeeldingslocatie: http://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/690504816-IMS-nl_NL?wid=460&hei=335&$pnglarge$

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/jgh9ir.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.rapidonline.com/catalogueimages/Module/M500235P01WL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 12:25
LED;s zijn stroomgestuurd, niet spanningsgestuurd. Het voltage is dus niet zozeer kritiek, maar het is vooral de stroom die je er doorheen stuurt die bepalend is. Hoewel het mogelijk is dat de driver defect is, is het ook zeer goed mogelijk dat je met het aansluiten van de 12v adapter meer kwaad hebt gedaan dan goed. Knipperende led's is meestal geen goed teken als ze aan een adapter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Wat je hier nodig hebt is een constant current led driver die 700 mA levert, bij ten hoogste 12 volt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop niet dat ik de leds kapot heb gemaakt, maar wat er gebeurde was dat ze constant met een bepaalde ritme gingen knipperen, en niet heel willekeurig of iets dergelijks. Dus ik vermoed dat dat een soort beveiliging was.

Een hogere voltage gaat dus niet werken? Moet ik nog letten op de wattage? Ik heb op de site van philips namelijk gevonden dat ze 6,5watt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En wat als ik bijv. een 12V 500mA koop, is dan de lichtoutput minder? En als die waarde bijv. 1000mA is, worden de LEDs dan overbelast, krijg ik er dan meer licht uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze gevonden, er staat wel bij dat er max. 17 V uitgang opzit, maar kan dit dan wel? Ik kan namelijk niet zo snel een driver vinden die 12V 700mA output heeft, of zoek ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2i058oi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-10 13:24

Infant

It's a floating Dino!

Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:34:
Ik hoop niet dat ik de leds kapot heb gemaakt, maar wat er gebeurde was dat ze constant met een bepaalde ritme gingen knipperen, en niet heel willekeurig of iets dergelijks. Dus ik vermoed dat dat een soort beveiliging was.
Dat was toevallig niet 12V AC? Want dan krijg je dat.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:01:
En wat als ik bijv. een 12V 500mA koop, is dan de lichtoutput minder? En als die waarde bijv. 1000mA is, worden de LEDs dan overbelast, krijg ik er dan meer licht uit?
Allemaal correct.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:08:
Ik heb deze gevonden, er staat wel bij dat er max. 17 V uitgang opzit, maar kan dit dan wel? Ik kan namelijk niet zo snel een driver vinden die 12V 700mA output heeft, of zoek ik verkeerd?
Je zoekt op 700mA, dat is goed. Die driver lijkt me prima geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat was inderdaad AC klopt :)

Dat deze driver dus 17V is maakt niet uit? Niet dat de LEDS dan ook overbelast raken?

Mijn kennis is niet heel goed wat elektronica betreft, ik weet het één en ander, maar niet genoeg om hier de juiste te kopen. Excuseer mijn domme vragen daarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-10 13:24

Infant

It's a floating Dino!

Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 18:31:
Dat deze driver dus 17V is maakt niet uit? Niet dat de LEDS dan ook overbelast raken?
Die 17 Volt is de maximale uitgang's spanning. Als je er 10 led's aan hangt die bij elkaar 32V/700mA nodig hebben, gaat hij 17V leveren, en een stroom die daar bij hoort. (Naar alle waarschijnlijkheid een stuk minder dan 700mA)

Als je 1 ledje van 3 Volt aansluit, gaat hij 700mA leveren, bij 3 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor de informatie! Ik heb de driver besteld die op de foto staat. Hopelijk werkt het zonder problemen, want met 1 lichtbron minder is het meteen een stuk donkerder in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Dan zouden de leds 50x per seconde knipperen, dat is behoorlijk snel.
Als het een AC/DC adapter is, dan kan het ook de interne beveiliging zijn die steeds uitschakelt en opnieuw start, omdat de stroom te hoog is. Dit geeft ook een knipper effect, maar meestal langzamer.
Het is een slecht idee om leds op een spanningsbron aan te sluiten, dan kunnen stuk gaan maar ik gok dat ze het nog wel doen.

Die driver zou prima moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon op dat moment geen andere testunit vinden helaas, vandaar dat ik dacht dat dat geen kwaad kon. Het knipperde niet 50x per seconde, maar eerder 2x per seconde ongeveer. Toen heb ik de ledjes er al gelijk afgehaald hoor, want dat klopte natuurlijk niet helemaal.

Maar ik heb bovenstaande driver al gekocht en geïnstalleerd gisteren! Alles werkt perfect zoals het zou moeten, zonder problemen. Ik vond het zonde om een armatuur van 200 euro weg te gooien omdat alles ingebouwd zat. Maar hiermee is het helemaal opgelost, en weet ik wat ik moet kopen als de andere ook begint te flikkeren. Dank voor alle hulp, ik ben geholpen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Mooi dat het werkt :)
Goed dat je spullen repareert ipv weggooit, ook voor het milieu enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk kun je ook de Elco vervangen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2016 12:01 . Reden: specifieker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Heel oud topic, en al opgelost.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.