Passchroef vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Sinds anderhalf jaar ben ik samen met m'n vriendin de trotse bezitter van een stacaravan. Niets bijzonders, gewoon leuk, op een fijne en rustige plek. Er zit een stoppenkast met 3 x 6A zekeringen in, maar de boel is geschikt (en goedgekeurd) voor 16A zekeringen. Daarvoor moet ik wel de passchroeven vervangen, anders passen die 16A zekeringen niet. Dit ga ik met grote waarschijnlijkheid maar één keer in m'n leven doen, dus ik vind het zonde om, ook al is het maar een paar euro, een passchroeven sleutel hiervoor te kopen. Er is op de camping vast wel iemand te vinden die z'n ding heeft liggen, maar in deze tijd van het jaar is het daar behoorlijk uitgestorven. En in deze tijd van het jaar is het juist fijn om een electrisch kacheltje aan te kunnen zetten zonder dat meteen de stoppen springen als je per ongeluk de waterkoker tegelijk aanzet...

Heeft iemand ervaringen met alternatieven om zo'n passchroef te verwijderen? Kun je zoiets ook doen met een punttang, of eventueel een ander stuk gangbaar gereedschap?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En wat als je een lokale installateur even vraagt of je zo'n ding kunt lenen? Installateurs zijn overal wel te vinden.

Voordat je dat doet eerst een waarschuwing!
Vergeet niet dat je bij het vervangen van je passchroeven ook moet kijken naar hoe de installatie vóór je zekeringen in elkaar steekt. Je zegt dat het om een stacaravan gaat. Nu heb jij 3* 6A (18A) tot je beschikking, wat je wilt ophogen naar 3* 16 (48A). De kabels die bij jou binnenkomen zijn die in de installatie afgezekerd met 16, 20, 25 of 35A? Welke van deze het ook zij, het maakt niet uit want het is te licht. Het gevolg: je zult zekeringen moeten vervangen bij de beheerder in plaats van in je eigen stoppenkast.

Dan heb ik het in dit geval ook nog niet eens gehad over de dikte van de bedrading die in de installatie zit, maar ach, als het doorsmelt heb je slechts kortsluiting en zal er vast wel ergens een zekering uitknallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:21
Als de stacaravan jouw eigendom is dan zou ik die oude meuk eruit trekken en vervangen door een kleine groepenkast met automaten. Via Marktplaats is vast wel wat bij elkaar te scharrelen voor een paar centen. En nieuw ook niet duur trouwens, 3 automaatjes, een ALS, een kastje en wat los draad enzo kost ook niet de wereld.

Hoef je ook niet in het donker op zoek naar een smeltzekering (die dan net op zijn) als die er eens uitklapt omdat je een waterkoker en een elektrisch kacheltje tegelijkertijd aan hebt staan.

Maar let inderdaad goed op de bedrading, zo maar ff de zekering verzwaren kan niet.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2015 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Misschien dat ik wat duidelijker had moeten zijn, maar met goedgekeurd bedoel ik ook daadwerkelijk goedgekeurd. Met keuringsbewijs enzo. De hele infra van de camping zelf is afgelopen jaar vervangen/verzwaard, waarna bij elke caravan een erkende elektromonteur de boel gekeurd heeft. Ik ga dus niet zo maar even de zekering verzwaren, ik ga gebruik maken van de mogelijkheden die ik heb.

Ik was niet van plan om de groepenkast te gaan vervangen, ik wil alleen maar 3 passchroeven vervangen. Even langs een lokale instalateur gaan is wel een goede tip, maar ik blijf benieuwd of je zo'n ding niet gewoon met wat standaard gereedschap kunt vervangen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou het niet met iets anders doen dan het gereedschap wat er voor gemaakt is. Keramiek breekt nou eenmaal snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Is je bedrading in je caravan hier wel voor geschikt? Ik heb heel wat van die dingen gezien vanbinnen, meestal is de interne bedrading vaak flexibel snoer en maar 0,75 mm2 dik en dus maximaal voor 6A geschikt.....

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:29
Het kan prima met een punttang, zelf ook wel eens gedaan.
Wel de hoofdschakelaar even uitzetten, tang in de uitsparingen zetten en los/vast-draaien, niet te hard knijpen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

cactusman schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:03:
Is je bedrading in je caravan hier wel voor geschikt? Ik heb heel wat van die dingen gezien vanbinnen, meestal is de interne bedrading vaak flexibel snoer en maar 0,75 mm2 dik en dus maximaal voor 6A geschikt.....
Als je de zekeringen opwaardeert vervang je natuurlijk ook de bedrading naar fatsoenlijke 2,5 kwadraat kabels.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als hij schrijft dat het binnen en buiten gekeurd is met bewijs daarvan, dan zal dat kloppen en mag ik aannemen dat de interne kabels ook gekeurd zijn?
M.b.t. de Passchroefsleutel, ik zou die toch gewoon voor die paar euro kopen of lenen. Ik denk dat je het liever nu doet dan morgen, maar bedenk dat je al langer met 3x6A hebt kunnen leven.
Overigens, bij 3x6A is het natuurlijk handig om de kachel op een andere groep te zetten dan de waterkoker ... dan kunnen ze gewoon beiden samen aan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Stoney3K schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:54:
[...]

Als je de zekeringen opwaardeert vervang je natuurlijk ook de bedrading naar fatsoenlijke 2,5 kwadraat kabels.
ik wel, maar dat is de TS niet van plan......

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

cactusman schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:05:
[...]

ik wel, maar dat is de TS niet van plan......
Mag ik je glazen bol even lenen? Want je kan blijkbaar prima gokken wat de TS wil zonder dat ie daar zelf iets over zegt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Ik vind het echt heel lief dat jullie je allemaal zo'n zorgen maken over mijn veiligheid. Nu is het inderdaad zo dat ik niet van plan ben om de bedrading in de caravan te gaan vervangen met 2.5 kwadraat kabels. Ik kijk wel uit, dat heeft de vorige eigenaar al gedaan.

Echt, geloof me nou, die hele caravan is van binnen en van buiten geschikt voor zwaardere zekeringen, het enige dat nog moet gebeuren is het vervangen van de passchroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Gewoon voor die paar euro zo een sleutel kopen. De passchroef moet echt goed worden aangedraait en met een punttang gaat dat net niet lekker, bij teveel kracht breek je het porcelein.
Ik heb wel is met een stukje 3/4 een passchroefsleutel gemaakt maar dat gaat toch niet echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

ff googelen, kost nog geen 5 euro.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:54
4 euro en 3 cent, bijvoorbeeld: http://www.toolstation.nl/shop/p17782
Ze hebben ook passchroeven en als je zorgt dat je de 10 euro haalt wordt het gratis bezorgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 16:32

ThaHandy

Discovery Channel

even 20cm 15mm (desnoods 15mm en 18mm over elkaar heen) pvc buis scoren, even zagen en et voila :+

[ Voor 26% gewijzigd door ThaHandy op 07-01-2015 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05 20:06
Misschien een gekke vraag maar waarom is de installatie niet meteen bij het verzwaren al voorzien van 3x16A? Zijn ze dat vergeten of heeft dat nog een andere reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jbhc schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:22:
Misschien een gekke vraag maar waarom is de installatie niet meteen bij het verzwaren al voorzien van 3x16A? Zijn ze dat vergeten of heeft dat nog een andere reden?
Goed kans dat de installateur dat toen vergeten is, of dat de vorige eigenaar de bedrading al had voorbereid op 3x16A, maar de oude zekeringen had laten zitten omdat de aanvoerende lijn (toen) nog 3x6A was en hij niet elke keer de hoofdzekering wilde laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Stoney3K schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:09:
[...]
dat de vorige eigenaar de bedrading al had voorbereid op 3x16A, maar de oude zekeringen had laten zitten omdat de aanvoerende lijn (toen) nog 3x6A was en hij niet elke keer de hoofdzekering wilde laten vervangen.
Dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:48
Maar wat is de hoofdzekering dan nu? 3x 25A?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Jim423 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 21:44:
Maar wat is de hoofdzekering dan nu? 3x 25A?
Dat zou ik echt moeten navragen. Zowel de campingbeheerder als de technicus die de controle heeft uitgevoerd geven aan dat ik 16A stopeen kan gebruiken.

Ter lering en vermaak: Het vervangen van de passchroeven ging prima met een punttang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32279

Ik neem aan dat de stacaravan op een camping staat. Neem even contact op met de eigenaar van de camping. Vaak is er wel een electricien die daar ook een stacaravan heeft. Ik heb ook elektra zo laten aanpassen en laatst had ik een nieuw onderdeel voor de geiser nodig en daar was ook een mannetje voor te vinden op de camping zelf. Kost je ook amper wat.Dus met wat geluk kan jij het ook zo regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nouja als ze aangeven dat je 3x16A kan gebruiken binnen dan is het in orde denk ik.
Zou het met minimaal 25A en 4mm² aderdikte moeten binnenkomen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jim423 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:54:
Nouja als ze aangeven dat je 3x16A kan gebruiken binnen dan is het in orde denk ik.
Zou het met minimaal 3x25A en 4mm² aderdikte moeten binnenkomen.
Nee hoor 1 fase 25 of meer ampére is meer dan genoeg .. (met idd de bijbehorende diameter)

Waarom de hoofdaansluiting anderhalf keer zo zwaar zou moeten zijn als maximaal afgezekerd op de groepen is mij een compleet raadsel.

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 11-01-2015 23:02 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:22
Sowieso beetje vreemd verhaal, ik denk niet dat je totaal meer dan 16A beschikbaar hebt / geleverd krijgt door de zekeringautomaat van de camping, vervangen van je 3x6 A heeft dan weinig zin lijkt me...

(Tenzij je zwaardere apparaten op 1 groep wilt gebruiken natuurlijk, dat kan nu niet..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Niet meer van toepassing

[ Voor 92% gewijzigd door Read op 11-01-2015 23:19 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

UItdraaien met punttang ..

Of een klap met een hamer er op, dan past alles. maar is niet aan te raden :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Fish selectiviteit lijkt me toch? Bedoel een 20amp zal er bij sluiting waarschijnlijk samen met de 16amp uitklappen. 1x 25A hoofd kan maar je houdt dan heel weinig over bij volle belasting van 1 groep. Ook klapt deze er dan uit bij sluiting samen met enige belasting op de andere groepen. Dus met MEN-O. Het is wel gebruikelijk dacht ik dat je 3f+N+PE binnen krijgt bij een stacaravan (als het een beetje recent is) en normale caravan/tentplek 1f+N+PE 16amp. (Wat vaak als 4amp wordt geadverteerd wegens delen).

Maar het blijft zo koffiedik kijken, het kan ook zomaar dat er 3x25A/35A mespatroon als hoofdzekering is gebruikt waar meerdere stacaravans achter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja hoe jij het schrijft lijkt het wel een verplichting

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Niet verplicht, wel netjes. Zit overigens wel vaak gedeeld nog. Maar heb het ff aangepast, klonk idd beetje verplicht.

[ Voor 70% gewijzigd door Jim423 op 12-01-2015 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Fish schreef op zondag 11 januari 2015 @ 23:01:
[...]

Nee hoor 1 fase 25 of meer ampére is meer dan genoeg .. (met idd de bijbehorende diameter)

Waarom de hoofdaansluiting anderhalf keer zo zwaar zou moeten zijn als maximaal afgezekerd op de groepen is mij een compleet raadsel.
Hoe bedoel je dit Fish, dat je dit een raadsel vindt? Ik neem gewoon aan dat je begrijpt dat vanwege de selectiviteit de hoofdzekering een hogere waarde moet hebben. Het mag duidelijk zijn dat het anders een roulettespelletje zou kunnen zijn welke zekering bij een sluiting het eerst doorslaat, uitleg m.i. overbodig. Je "raadsel" moet dus volgens mij een ander aspect betreffen.
Verder neem ik aan dat het je als vakman bekend is dat de hoofdpatroon een trage zekering is. Iets dat menige leek namelijk niet bekend is. Door dat verschil in karakteristiek kun je volstaan met die afstand. Onlangs was ik er, door het waarnemen van één en ander, even bij toen in het huis wegens vertrek van de buren en tijdelijk leegstaan van het huis de stroom werd afgesloten. Ik vroeg de monteur of nog steeds een trage hoofdpatroon van 25 A traag werd gebruikt. Hierop werd bevestigend geantwoord, hij vertelde dat zelden of nooit dit tot onterecht doorslaan leidde, dit naast die afstand van nominale waarde door dat het een trage zekering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee niet de selectiviteit

maar jim zegt
Zou het met minimaal 3x25A en 4mm² aderdikte moeten binnenkomen.
en dat is gewoon overdereven (let op hij heeft zelf later de "3x25" in "25" veranderd) dus ik neem aan dat hij het toch wel met mij eens is

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 16:43
Mag dit, een heel oud topic nieuw leven inblazen? Vond het netter dan een geheel nieuw topic openen met vrijwel dezelfde vraag.

Ik heb nl een zelfde soort situatie als de orignele TS uit 2015(!): stacaravan met oude smeltzekeringen van 10ampere en 2 groepen terwijl de aanvoer vanuit de camping 16 ampere is.

De TS had 6 ampere in zijn caravan en wilde naar 16ampere. Ik dus van 10 naar 16 en dat wil ik doen met een nieuwe kast en automaten/ALS. Maar nu las ik ook iets over de bedrading vervangen. Ik ga ervan uit dat de bedrading in de caravan die er nu inzit geschikt is voor 10ampere. Maar is deze bedrading qua dikte dan ook geschikt voor 16ampere? Ik hoop niet dat ik alle bedrading moet vervangen nl :-((

dank alvast voor een antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:23

SA007

Moderator Tweaking
Voor 10A is 1,5mm2 genoeg.
Voor 16A moet je 2,5mm2 hebben, dus daar kan je absoluut niet vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
fry_35 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:55:
Mag dit, een heel oud topic nieuw leven inblazen? Vond het netter dan een geheel nieuw topic openen met vrijwel dezelfde vraag.
Het zal best mogen, maar ik ben bang dat er ( net als ik ) velen er veel tijd in gaan zitten steken op de oude discussie, om er dan achter te komen dat het iets nieuws is.

* FreshMaker baalde er dus wel van !
Het gebeurt de laatste tijd te vaak dat er aan oude koeien getrokken wordt .... dan vergaat het 'plezier' wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 16:43
SA007 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:03:
ok, dank weet ik ff genoeg. kan topic weer terug in slaapstand ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05 20:06
SA007 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:03:
Toch is dit niet correct.
Het hangt van de karakteristiek van de automaat en de lengte van de bedrading af. 1.5mm2 mag je wel degelijk toepassen bij gebruik van een 16A automaat. (Of het een aanrader is is een 2e)
Pagina: 1