Toon posts:

Vragen aanschaf NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou me graag een NAS willen aanschaffen om data overal ter wereld ter beschikking wil hebben. Ik reis immers nogal veel voor mijn werk met vele eenzame hotelavonden als gevolg…. Ook voor het tonen van foto’s aan familie etc lijkt het me handig.

ik heb nu een hele verzameling aan externe harde schijven (5 externe schijven van 2 TB 3.5") die momenteel via een Dune mediaplayer aan mijn network en TV gekoppeld zijn. Dit werkt goed maar beperkt me dus tot mijn thuisomgeving.

Aangezien deze 5 schijven al goed zijn voor 10 TB, zoek ik dus een NAS met zeker een snelle USB koppeling (die ik met een HUB eventueel kan uitbreiden zoals nu ook bij de Dune).
De dubbele bay optie lijkt me ook een pluspunt voor een back up van belangrijke files…?

Verder ben ik echter een leek in NAS en weet ik niet goed wat ik precies nodig heb voor mijn doeleinden: overal ter wereld aan mijn films kunnen; veilige back up en snelle data transfers voor zware mkv bestanden te kunnen streamen.

Budget zou ik liefst rond de maxima 300 euro houden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!), move naar CAA.

Welke heb je zelf al gevonden?

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 01:14
Je budget is met €300 niet echt ruim. Je hebt nu blijkbaar bijna 10TB aan onbelangrijke files, lees niks over huidige backup namelijk.

Praktische punten:
- data toegang wereldwijd kan met elke NAS wel.
- films streamen wereldwijd kan met elke NAS die dat lokaal kan, maar je internetsnelheid en verbinding moet snel en stabiel zijn. WiFi in een hotel kan best wel eens onvoldoende zijn voor hoge bitrates. En thuisnetwerk ook, met tegen de 40 mbit upload voor een mkv van 1,5 uur rond de 19GB.
- twee bays levert je met dit budget maximaal zo'n 4TB bruto opslag i.c.m. een fatsoenlijke NAS. (los van schijven die je er extern aan hangt)
- doet stroomverbruik er toe?

Misschien is het nuttig jezelf in te lezen in zaken als streaming en wat daar voor nodig is qua hardware en netwerk, wat RAID is (hint; het is geen backup), wat een echte back up is en bovenal voor jezelf vaststellen wat je prioriteiten zijn en in welke volgorde. Daarmee kun je gerichter vragen stellen en onderzoek doen.

Addicted to silent computing

Verwijderd

Topicstarter
tegenvaller als ik dit lees....op hotels is het meestal wifi....

enkel de raid oplossing zou handig om gegevensverlies te voorkomen. Natuurlijk niet de volledige 10 TB, maar vooral de fractie foto's en belangrijke documenten.

dan nog even afzien van een aankoop en verder werken met cloud kopies en externe 2.5" discs. NAS is te duur voor wat het mij zou bieden

bedankt!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
300 euro? en 5 schijven? tijd voor een zelf bouw nas lijkt mij.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock E35LM1€ 47,50€ 47,50
1WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 138,35€ 138,35
1Sharkoon Vaya II€ 28,99€ 28,99
1Kingston DataTraveler Generation 4 8GB Wit€ 3,95€ 3,95
1Corsair VS2GB1333D3€ 20,23€ 20,23
1Seasonic OEM SS-350GT 350W 80+ Gold€ 49,50€ 49,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 288,52

en dan iets als freenas or xpenology or je usb stick plakken.
kan je 2 externe hdd gebruiken voor andere doel einden.
de rest maak je open en hang je in de kast.

het voordeel is dat je veel meer bang voor je bucked heb. en zou dan langzaam aan je oude hhd's vervangen voor grote red schijven. Voor meer opslag ruimte. Wil je meer hhd's er in? Dan zou ik een laag verbruik cpu nemen met veel sata en pci aansluitingen.

kijk eens http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=104489 voor meer info,

je hoeft niet unraid te gebruiken je kan ook freenas met zfs gebruiken. of gewoon xpenology met een betrouwbare back-up voor je kwijt is echt kwijt data. zoals persoonlijke foto's. als je met couchpotato en sickbeard werkt heb je zo weer al je films terug. mocht er iets kapot gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door loki504 op 06-01-2015 15:41 ]