Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 20:25

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Bij mijn laatste functioneringsgesprek kreeg ik te horen dat mijn salaris voor 2015 mee gaat met de index. Dit zou neerkomen op welgeteld 1% loonsverhoging.

Ik neem aan dat ze het hier hebben over de inflatie die nu ongeveer op 1% ligt.
Zie cijfers CBS

Aangezien ik het hier niet mee eens ben wil ik daar nog een gesprek over voeren. Ben alleen niet heel erg thuis in de economische situatie van ons land.
Nu vroeg ik me het volgende af.
-Hoe reël is 1% inflatie voor 2015? (ik bedoel, gaat dit nog omhoog naar 3% oid zoals ook gebeurde in 2013)
-Kan ik ergens opvragen wat de financiële situatie is van het bedrijf waar ik werk en daar een berekening op los laten voor salaris onderhandelingen. (kvk cijfers ofzo?)
-Wat is een redelijke eis in het onderhandelelen over je salaris? (hoeveel % bijvoorbeeld)

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-06 15:27

André

Analytics dude

Je gaat nu allemaal argumenten zoeken die er in mijn ogen niet toe doen. Of de inflatie nu 4% of -3% is maakt niet uit, of het bedrijf krap winst of megawinsten maakt, is ook niet belangrijk. Dat zijn allemaal externe 'argumenten' die los van jou staan die je wil gebruiken in de onderhandeling.

Waarom zou jij op basis van je prestatie in het afgelopen jaar meer moeten verdienen. Wat heb je voor de baas opgeleverd. Dat zijn de zaken waar het om gaat. Als je dat goed kunt onderbouwen moeten ze daar haast wel in mee gaan. Zo niet, dan buiten de deur gaan kijken als je vind dat je ondergewaardeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:09

Dido

heforshe

André schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 12:40:
Waarom zou jij op basis van je prestatie in het afgelopen jaar meer moeten verdienen.
Als er slechts sprake is van inflatiecorrectie is de vraag dus: is het door jou geleverde werk in het afgelopen jaar minder waard geworden? Zo nee, dan is het niet meer dan normaal dat er monetair een hogere beloning tegenover staat aangezien een euro nu 1% minder waard is dan een euro van vorig jaar.

@Vae Victus: die inflatiecorrectie lijkt gebaseerd op de cijfers over 2014, niet een voorspelling voor 2015. Een inflatiecorrectie vindt normaliter achteraf plaats. Je hoeft normaliter niet heel bang te zijn dat het CBS straks roept dat de inflatie over 2014 toch opeens 5% was, en als dat wel zo is merk je er echt niets meer van (behalve dat je je misschien bekocht voelt).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Nouja, als je wordt meegedeeld dat je salaris stijgt "met de index", dan kan je natuurlijk ook vragen naar de argumentatie daarvoor. Dan hoor je vanzelf wat er voor het bedrijf kennelijk wel of niet belangrijk is.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:52
Werknemers die onder een CAO vallen, krijgen meestal een collectieve loonsverhoging ("inflatiecorrectie") plus een indivuduele die gebaseerd is op je eigen prestaties (ter compensatie van je toegenomen ervaring en prestaties).

De gemiddelde collectieve loonsverhoging ligt momenteel rond de 1.5 a 1.7%.

Wat je krijgt aangeboden is dus min of meer een pas op de plaats (laten we over die halve procent geen discussie voeren). Aan jou om te besluiten hoe redelijk dat is. Zit je aan de start van je loopbaan, aan de start van een nieuwe functie, of ben je juist al aan het eind van je groeilijn gekomen? Hoe waren je prestaties het afgelopen jaar? En is er voldoende budget bij je baas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Een inflatiecorrectie staat in principe los van een verhoging. Als je dus alleen een inflatiecorrectie krijgt, blijft je salaris dus eigenlijk gelijk aan die van vorig jaar. Soms zie je (vooral gedurende de crisis) dat bedrijven geen inflatiecorrectie toepassen als bezuinigingsmaatregel, maar eigenlijk is dat helemaal niet eerlijk omdat dat dan vaak ook niet achteraf weer gecompenseerd word als het dan wel goed gaat.

De toegepaste 1% is in ieder geval wel correct. Het gaat namelijk altijd over de inflatie van het voorgaande jaar en deze is gewoon objectief bepaald (en in het geval van 2014 op 1,01%).

Bij ons bijvoorbeeld worden elk jaar de salarissen gecorrigeerd voor inflatie en vinden er dan vervolgens nog gesprekken plaats over eventuele verhogingen. Je krijgt dan vaak dus een inflatiecorrectie EN een verhoging (afhankelijk van je functioneren natuurlijk :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:56

_Apache_

For life.

Men noemt dit vaak een loonsverhoging, terwijl het alleen maar een indexatie is. Men zorgt ervoor dat je loon er niet op achteruit gaat.

Wat Greencap dus zegt, in zijn laatste zin vooral.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:52
Niet ieder bedrijf heeft een aparte indexatie en loonronde. Dat zie je vooral bij bedrijven die in (bedrijfstak) CAO's vallen. Andere bedrijven geven slechts een (individuele) loonsverhoging waarin zowel inflatie als positieverbetering worden geacht te zitten.

Ik heb de indruk dat TS op basis van een functioneringsgesprek een individuele loonsverhoging heeft gekregen. Hoe je dan die 1% moet opvatten, ligt aan de prestaties van TS en aan de financiele situatie bij zijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:05
De indexering gaat in België automatisch, dus we zien dit niet als salarisverhoging. Ik krijg in 2015 0.03% salarisverhoging. 0.03% is juist en geen typfout...
Voor de rest zal er niks inzitten, ik ben pas bezig van April 2014 en heb toen hoog ingezet :+ .

Salarisverhogingen gaan er vooral om wat jij (op)brengt in het bedrijf en al de rest heeft weinig waarde. Ik heb zelfs 15% opslag gehad (500+€) icm met een budgetverhoging van 9000€ voor de wagen in een bedrijf dat zware verliezen leed.
Het is 2,5 jaar later op de fles gegaan, maar dat was op het moment van mijn onderhandelingen niet belangrijk voor mij. (Een bedrijf zet medewerkers ook zo op straat als ze niet meer nodig zijn).

Ik had zonder salarisverhoging weggegaan en ik was belangrijk genoeg om mij binnen het bedrijf te houden, ookal was daar een salarisverhoging voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:18

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hier al 3 jaar geen verhoging en inflatiecorrectie gehad... Crisis he? Voelt wel echt kl*te, want je weet dat je feitelijk in salaris achteruit aan 't gaan bent.

Verder volledig eens met André: salarisverhoging is afhankelijk van functioneren. Kijk daar naar, niet naar dingen buiten de relatie tussen jou en bedrijf.

[ Voor 64% gewijzigd door Ardana op 06-01-2015 17:29 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:21
Blijf dat een interessante vinden: "je salaris is afhankelijk van je functioneren". Ik heb jaren gewerkt voor een bedrijf waar dat helemaal niet gold. Je had daar 2 mechanismen:
  • Je salaris gaat omhoog als je meer oplevert voor de werkgever. Dat loopt mee met je marktwaarde die gebaseerd is op zaken als kennis, ervaring en capaciteiten. Dat is eerlijk en redelijk transparant, en ook vooral houdbaar
  • Als je goed presteert krijg je een bonus
Het voordeel daarvan is dat je ook een medewerker die qua capaciteiten niet meer kan groeien toch kan belonen voor een goede prestatie, zonder dat die medewerker eigenlijk te duur wordt voor wat hij doet.

Je krijgt dan ook veel minder rare verschilllen zoals situaties waar mensen die al jaren op hun lauweren rusten veel meer verdienen dan hun gemotiveerde en beter presterende collega's alleen omdat ze al het presteren om veel te lang bij die organisatie rondhangen.

Het stimuleert ook om te werken aan het vergroten van je capaciteiten en bij te blijven. Nu wordt dat in veel organisaties helemaal niet gestimuleerd en worden mensen daar pas mee geconfronteerd als ze afgedankt worden wegens obsolote skills en/of veel te duur.
Pagina: 1