Zelf ben ik al 15 jaar werkzaam in de grote Telecom/serviceprovider arena en ben van netwerk engineer naar TDA (Architect) naar Consultant gegaan en om de vijf jaar van baan gewisseld. De TDA Rol werd mij aangeboden door de Operations manager van die toko, wij waren collegas en op zijn afscheidsborrel zei ik dat als hij ooit echt een mooie design rol had, dat ik wel een keertje wilde komen praten. Een week later belde hij. De volgende stap van Architect naar Consultant heb ik gemaakt door een goed linkedin profiel te hebben met certificaties, interessante functie omschrijvingen en meerdere beoordelingen van klanten en managers. Toen heb ik volgens mij op monsterboard mijn CV gezet en werd toen gebeld door een interne recruiter van mijn huidige werkgever of ik wilde komen praten. Wat bleek, de manager had mijn CV gekregen, op Linkedin gekeken en daar stond een ex-collega als directe relatie. Ze hebben hem toen gevraagd wat ze van mij vonden en na zijn positieve feedback ben ik uitgenodigd om te komen praten en aangenomen.
Samenvattend: Een netwerk, goede reputatie, mooi linkedin profiel, recruiters en monsterboard hebben voor mij de nieuwe banen geleverd.
PS: Je vraagt ook concreet hoe de stap te maken van engineer naar een commerciele rol. Het is belangrijk dat je dan het commerciele lingo een beetje snapt. Dingen zoals TCO, ROI, business objectives, unique selling points, value proposition... blah blah blah.
Werk je nu voor een werkgever met een Cisco partner status? Je kan dan het CSE doen, Cisco Sales Essentials. Dat is on-demand training op de partner portal. Dan heb je voor het Cisco stuk in iedergeval al een beetje wat sales kennis opgedaan. Je zou ook examen kunnen doen, toevallig net zelf gedaan. Kost niet veel (<50 euro) en is makkelijk.
[
Voor 20% gewijzigd door
Torgo op 14-01-2015 17:17
]