Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Hallo,

Ik ben als IT-er op zoek naar een nieuwe uitdaging. Maar je wordt doodgegooid met de vacature-sites, en professionele netwerksites. Je krijgt dus vaak dezelfde vacatures te zien.

Wat is naar jullie mening een plek waar ik goede, recente vacatures kan zien, en waar de boel ook echt up-to-date gehouden wordt?

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 16:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het beste is ervaringen over bedrijven binnen je eigen netwerk op doen en vervolgens bij de bedrijven zelf kijken wat ze aan vacatures hebben. Als dat niet werkt kan het altijd lonen om een goede recruiter je te laten bijstaan. Het vinden van een goede recruiter is echter zo goed als onmogelijk omdat er daar maar heel weinig van zijn. Ook daarvoor zul je toch echt je eigen netwerk in moeten duiken.

oh, en natuurlijk http://www.itbanen.nl/ :+

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 100% gewijzigd door _eLMo_ op 20-02-2018 18:55 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09 10:53
Linkedin!

Het medium voor je zakenrelaties, vacatures en informatie!
Op Linkedin zitten ook veel recruiters die jou benaderen als ze je geschikt vinden.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Ik heb al een tijdje het idee dat het vinden van een baan, tegenwoordig meer afhangt van iemand kennen en aangedragen worden (of via een recruiter aangedragen worden), dan dat je nog een sollicitatiebrief schrijft en "ouderwets" uit de stapel getrokken moet worden.

Klopt dat idee, of loont het solliciteren nog steeds wel degelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Wylana schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 12:21:
Linkedin!

Het medium voor je zakenrelaties, vacatures en informatie!
Op Linkedin zitten ook veel recruiters die jou benaderen als ze je geschikt vinden.
Ik zit op linkedin, maar ben nog niet in alle vinkjes en opties gedoken. Maar hoe geef je aan dat je op zoek bent, zonder dat je huidige werkgever dit ook gewoon keihard ziet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
mister9 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 12:22:
[...]

Ik zit op linkedin, maar ben nog niet in alle vinkjes en opties gedoken. Maar hoe geef je aan dat je op zoek bent, zonder dat je huidige werkgever dit ook gewoon keihard ziet staan.
Op Linkedin kan je zoeken naar groepen. Bekende groepen zijn vaak die van bedrijven, maar je hebt ook groepen als Beschikbare als ICTer, ICT vacatures etc. Daarin worden vacatures gepost en die krijg je prima in je e-mail. Daarnaast krijg je ook updates op je scherm van mensen die vacatures hebben gepost waarop je kan reageren.

Verder heeft Linkedin ook en aparte vacature gedeelte waarin je kan zoeken op vacatures: https://www.linkedin.com/...v_responsive_sub_nav_jobs

Dus voldoende opties om te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Wylana schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 12:29:
[...]

Op Linkedin kan je zoeken naar groepen. Bekende groepen zijn vaak die van bedrijven, maar je hebt ook groepen als Beschikbare als ICTer, ICT vacatures etc. Daarin worden vacatures gepost en die krijg je prima in je e-mail. Daarnaast krijg je ook updates op je scherm van mensen die vacatures hebben gepost waarop je kan reageren.

Verder heeft Linkedin ook en aparte vacature gedeelte waarin je kan zoeken op vacatures: https://www.linkedin.com/...v_responsive_sub_nav_jobs

Dus voldoende opties om te zoeken.
Maar kun je ook aangeven waar je naar op zoek bent? Ik ben bv op dit moment intern als systeem en netwerkbeheerder werkzaam, maar zou graag meer naar buiten gaan, in een meer adviserend- en commerciëlere rol.
Kan ik dat ook aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Vroeger had nuwerk.nl wel een aardig overzicht, waarbij ze ook nog eens probeerden om de bemiddelaars buiten de deur te houden (en daarmee het aantal spookvacatures laag te houden). De laatste tijd lijkt daar echter flink de klad in te zitten. Als ik nu kijk, zie ik tal van vacatures van recruitmentbureaus op een aanzienlijk lager totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
mister9 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 12:37:
[...]

Maar kun je ook aangeven waar je naar op zoek bent? Ik ben bv op dit moment intern als systeem en netwerkbeheerder werkzaam, maar zou graag meer naar buiten gaan, in een meer adviserend- en commerciëlere rol.
Kan ik dat ook aangeven?
Ja dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Linkedin is in ieder geval handig voor je professionele netwerk. Zelf word ik ook doodgegooid met openstaande vacatures en recruiters, die mij in hun portfolio willen hebben.

Makkelijkste manier om ergens binnen te komen is natuurlijk een goede connectie binnen een bedrijf hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
En waar. En kan dit ook zonder dat je eigen werkgever het ziet?

Ff concreet, doet ik dit door een "oproep" te plaatsen in zo'n groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
mister9 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 12:21:
Ik heb al een tijdje het idee dat het vinden van een baan, tegenwoordig meer afhangt van iemand kennen en aangedragen worden (of via een recruiter aangedragen worden), dan dat je nog een sollicitatiebrief schrijft en "ouderwets" uit de stapel getrokken moet worden.

Kan iemand zich hierin vinden, of is dit lariekoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Beide manieren werken uiteraard nog, al was vroeger de brief misschien gebruikelijker. Dat komt ook doordat het netwerk van veel mensen tegenwoordig veel groter is door moderne communicatiemiddelen.

Overigens zijn sollicatiebrieven via de post misschien wel iets minder gebruikelijker. Ook die gaan vaak via email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sollicitatiebrief? Dat is iets uit de vorige eeuw.

Tegenwoordig wel van belang:

1. CV. Goede (korte, heldere) omschrijvingen van projecten die je hebt gedaan en een overzicht van de gebruikte technologieen.

2. Motivatie: vaak moet je nog wel een korte motivatie schrijven waarom jouw profiel zo ideaal aansluit op wat de klant / werkgever nodig heeft. Lange brieven zijn passe.

3. Social media en internet: zichtbaarheid van je CV, connecties, (LinkedIn) etaleren van je vaardigheden (Github, Stackoverflow etc)

Het belangrijkste is om te netwerken. Zie je dat een bedrijf een leuke baan heeft, spreek met mensen die je kent en die daar werken. Check wat men echt nodig heeft van de kandidaat. Bel gerust even met de HR-functionaris als je een vacature ziet om te vragen naar wat meer informatie. Helpt je meteen om je mailtje beter te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
mister9 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:21:
[...]

En waar. En kan dit ook zonder dat je eigen werkgever het ziet?

Ff concreet, doet ik dit door een "oproep" te plaatsen in zo'n groep?
Dus is het nuttig om bv binnen de groep "ict vacatures" een oproep te plaatsen: Ervaren ICT-er op zoek naar nieuwe uitdaging? En is dat dan alleen binnen die groep zichtbaar of ook op iedereen z'n startpagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 20:03

Ja, bovenstaande wordt bevestigd door outplacement dienstverleners etc.
Het advies is om maar flink te netwerken, als je nieuwe baan zoekt.

Klopt in de praktijk ook behoorlijk, veel oud-collega's en ook ik zelf, kregen banen via-via(oud collega's, bij bedrijven waarmee ze contact hadden of via linkedin.)
Veel bedrijven vragen hun medewerkers als zij nog iemand kennen, krijgen ze tenminste geen ladingen brieven te verwerken en hebben ze er meestal een beter gevoel erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
bangkirai schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:14:
[...]

Ja, bovenstaande wordt bevestigd door outplacement dienstverleners etc.
Het advies is om maar flink te netwerken, als je nieuwe baan zoekt.

Klopt in de praktijk ook behoorlijk, veel oud-collega's en ook ik zelf, kregen banen via-via(oud collega's, bij bedrijven waarmee ze contact hadden of via linkedin.)
Veel bedrijven vragen hun medewerkers als zij nog iemand kennen, krijgen ze tenminste geen ladingen brieven te verwerken en hebben ze er meestal een beter gevoel erbij.
Maar stel je kent weinig mensen die in bedrijven werken waar jij aan de gang kunt?
Je bent dus kansloos als je gewoon een nieuwe baan wilt, maar niet de juiste mensen kent?

Of kun je puur en alleen op via Linkedin genoeg doen om een job te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zo nu en dan lees ik een bericht, dat gaat ongeveer als volgt:

"Tegenwoordig gaat het er niet meer om wat je kan, maar wie je kent."; "Ik ken niet de juiste mensen, dus alle goede banen gaan aan mij voorbij."

De achterliggende emotie is altijd dat de poster zich verongelijkt voelt, omdat het allemaal niet eerlijk zou zijn en anderen altijd maar hun kansen "kado" zouden krijgen.

De realiteit is dat wie je kent geen vastgesteld gegeven is, maar het gevolg is van je eigen investering in je netwerk. Leer mensen kennen, bouw prettige contacten op. Wees de [aardige, betrouwbare, ...] persoon die een goede kans wordt gegund.

Toen ik het plan opvatte om ZZP-er te worden, ben ik op LinkedIn actief op zoek gegaan naar bemiddelaars in mijn vakgebied. Uit die inspanningen heb ik een aantal zakelijke relaties overgehouden, die soms wel hun best willen doen om mij bij hun klanten te introduceren. Een aanzienlijk deel van mijn omzet komt daar vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Maar kan ik binnen een groep op linkedin gewoon een oproep plaatsen "Ervaren ICT-er op zoek naar nieuwe uitdaging? " (even heel kort omschreven). Of is dit te veel een schot hagel en heeft dat geen zin als ik niet de juiste personen ken of als connectie heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:28:
Zo nu en dan lees ik een bericht, dat gaat ongeveer als volgt:

"Tegenwoordig gaat het er niet meer om wat je kan, maar wie je kent."; "Ik ken niet de juiste mensen, dus alle goede banen gaan aan mij voorbij."

De achterliggende emotie is altijd dat de poster zich verongelijkt voelt, omdat het allemaal niet eerlijk zou zijn en anderen altijd maar hun kansen "kado" zouden krijgen.

De realiteit is dat wie je kent geen vastgesteld gegeven is, maar het gevolg is van je eigen investering in je netwerk. Leer mensen kennen, bouw prettige contacten op. Wees de [aardige, betrouwbare, ...] persoon die een goede kans wordt gegund.

Toen ik het plan opvatte om ZZP-er te worden, ben ik op LinkedIn actief op zoek gegaan naar bemiddelaars in mijn vakgebied. Uit die inspanningen heb ik een aantal zakelijke relaties overgehouden, die soms wel hun best willen doen om mij bij hun klanten te introduceren. Een aanzienlijk deel van mijn omzet komt daar vandaan.
Maar kan ik binnen een groep op linkedin gewoon een oproep plaatsen "Ervaren ICT-er op zoek naar nieuwe uitdaging? " (even heel kort omschreven). Of is dit te veel een schot hagel en heeft dat geen zin als ik niet de juiste personen ken of als connectie heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zou beginnen om mensen te zoeken die voor jou interessant zijn en persoonlijke connecties daarmee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:50:
Ik zou beginnen om mensen te zoeken die voor jou interessant zijn en persoonlijke connecties daarmee te maken.
Heb al een hoop connecties (105) met personen die ik ken, en recruiters / headhunters. Maar vraag me af of een directe oproep dat ik op zoek ben, dan zin heeft. Of dat ik eerst naar de honderden connecties moet.

[ Voor 16% gewijzigd door mister9 op 07-01-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mister9 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:54:
Heb al een hoop connecties (105) met personen die ik ken, en recruiters / headhunters. Maar vraag me af of een directe oproep dat ik op zoek ben, dan zin heeft. Of dat ik eerst naar de honderden connecties moet.
Het draait om kwaliteit en niet om kwantiteit. Honderden connecties met mensen die jou nauwelijks kennen hebben geen waarde. Die ene connectie met iemand die jou goed kent en overtuigd is van jouw kwaliteiten kan het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het gros van mijn 300+ connecties zijn mensen waarmee ik ooit heb samengewerkt. De rest zijn recruiters e.d.

Maar voor het vinden van een baan zou je er slechts een stuk of 10 nodig hebben. Wel wat meer mee doen dat connecten, ook een paar mailtjes en een keer koffie drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Wat ik ook lastig vind, is om een ander type functie te ambiëren. Hoe kom ik als (tot nu toe) interne it-er, met jaren ervaring, in de wat meer commerciëlere of adviserende buitendienst? Er wordt (begrijpelijk) altijd jaren ervaring gevraagd in dezelfde functie als die aangeboden wordt. Wordt je dan niet bij voorbaat al "afgeschoten" omdat je wel de technische kennis hebt, maar niet de commerciële.
Ik ben er van overtuigd dat ik uitermate geschikt ben voor de functie's, maar op papier is dat lastig over te brengen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 10:50

T-8one

take it easy, take a sisi

mister9 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:58:
Wat ik ook lastig vind, is om een ander type functie te ambiëren. Hoe kom ik als (tot nu toe) interne it-er, met jaren ervaring, in de wat meer commerciëlere of adviserende buitendienst? Er wordt (begrijpelijk) altijd jaren ervaring gevraagd in dezelfde functie als die aangeboden wordt. Wordt je dan niet bij voorbaat al "afgeschoten" omdat je wel de technische kennis hebt, maar niet de commerciële.
Ik ben er van overtuigd dat ik uitermate geschikt ben voor de functie's, maar op papier is dat lastig over te brengen natuurlijk...
Als je nou eens in je motivatie aangeeft dat jij ervan overtuigd bent, heb je de eerste stap al gezet. Hen overtuigen doe je dan bij een gesprek.
Jaren ervaring wordt gevraagd, maar weinig mensen gaan solliciteren op een functie die ze al jaren vervullen. Vaker ga je solliciteren omdat je iets anders wilt en/of door wilt groeien.

Ik heb ongeveer 10 jaar werkervaring opgedaan bij 3 verschillende werkgevers en bij elke werkgever een andere functie vervuld waarbij uiteraard wel m'n ervaring van belang was. Voor jou geldt hetzelfde, je hebt de technische ervaring al, die kun je gebruiken in je nieuwe rol. De commerciele/adviserende ervaring moet je nog leren. Wees daar eerlijk en open in, er zijn vast prima functies waarin je dit kunt combineren.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
mister9 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:58:
Vertel dat je wil doorgroeien, dat het je ambitie is enz. Natuurlijk wordt je dan niet gevraagd om een verkoopteam te leiden met 20 mln omzet, maar ik neem aan dat je dat (nog) niet wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Maar waar kan ik nou duidelijk aangeven op LinkedIn dat ik op zoek ben naar een nieuwe uitdaging? En waarnaar ik op zoek ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
mister9 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:31:
Dat kan ook, maar die zijn dan zichtbaar voor mogelijke zakenrelaties waaronder je baas als die er bij zit.
Wat je kan doen is zoeken naar vacatures op de site. Zoals jij een reactie kan plaatsen, doen bedrijven hetzelfde maar die plaatsen dan een oproep voor een vacature. En daar kan je op reageren via inmail, persoonlijk bericht en soms staat er een link bij naar de site van het bedrijf met de vacature.

Maak gewoon een account aan, kijk eens naar de vacatures en de mogelijkheden en je snapt wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Is hier iemand die mijn sollicitatiebrief wil lezen en beoordelen? Het is voor mij al weer ruim 10 jaar geleden, en denk dat er in die tijd nogal wat is veranderd qua wat "aanslaat" en niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

mister9 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:17:
Maar stel je kent weinig mensen die in bedrijven werken waar jij aan de gang kunt?
Je bent dus kansloos als je gewoon een nieuwe baan wilt, maar niet de juiste mensen kent?

Of kun je puur en alleen op via Linkedin genoeg doen om een job te vinden?
Zo heb ik dat wel gedaan toen ik vorig jaar werk zocht. Een paar gesprekken kwamen voort uit mensen die ik al kende, maar een aantal ook door bedrijven te zoeken, vacatures te lezen, en dan gewoon een brief met cv te sturen. Uiteindelijk heb ik mijn huidige baan zo gekregen; ik kende niemand bij het bedrijf, ook niet indirect, maar heb gewoon op een vacature die ik via linkedin had gevonden gereagreerd.

Je kan ook gewoon rechtstreeks bij bedrijven kijken natuurlijk. Puur als voorbeeld, als je denkt dat bij een bank werken wel ok is: http://www.ing.jobs/Nederland/Vacatures.htm en dan gewoon een goede cover letter meesturen.

[ Voor 12% gewijzigd door Zoijar op 11-01-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Niet online
Ik wilde eens weten wat er zoal aan vacatures te vinden is, als een soort van oriënteren. Nu ik in de consultancy zit, neig nik bij een volgende uitdaging meer richting een interne job. Wat ik erg vind tegenvallen is dat 95% van de vacatures op de nationalevacaturebank door intermediates/werving- & selectiebureaus zijn uitgezet waarbij ik dus niet kan zien wie de werkgever is. Dat vind ik juist belangrijk, ook omdat het gevraagde zo generiek... Toch een extra drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
LinkedIn heb ik slechte ervaringen mee.. in die zin dat recruiters zomaar mijn werk gingen bellen. Niet cool. Daarnaast ooit ruzie met iemand gehad prive en die wist via LinkedIn zo te vinden waar ik werkte. Ook niet grappig.

Dus LinkedIn verwijderd op een gegeven moment en Facebook dichtgetimmerd. Maar ja, ik ben nu wel "disconnected". Althans, zo voelt het. Maar ik vind mijn privacy ook belangrijk.

Zoeken naar een andere baan wordt eigenlijk een kwestie van het intypen van de juiste zoektermen in Google en de echte bedrijven er uitpikken. En dat zijn er relatief weinig. Ruim 90% zijn recruiters.

Ik ben zelf niet direct op zoek, maar kijk weleens rond en dan valt me op dat het niet meer zo is als vroeger. Dan kon je gewoon naar Monsterboard en zaten er genoeg bedrijven op die direct vacatures plaatsten ipv recruiters.

Wat doen die bedrijven nu? Ben ik te ouderwets omdat ik niet van LinkedIn en Facebook hou? Ik ben pas 33 verdorie :D Je zou bijna denken dat een (gespecialiseerde) recruiter de enige optie is om snel iets te vinden als er nood aan de man is.

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 13-01-2015 16:40 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Stackoverflow misschien meer iets voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
Het is al eerder gezegd, maar netwerken netwerken netwerken.. Maar dat kan op meerdere manieren:

Je bent interne IT'r, die naar buiten wil: geen vreemde gedachte. Met wie heb je contact? Spreek je wel eens mensen van vendoren? leveranciers? etc? Ga er eens mee koffie drinken: met name vendoren in jouw specialistme kennen de markt goed, dus die weten vaak wel iets. Als zou jou kennen en je staat goed bekend willen ze je vast wel voorstellen.

Je moet er wel wat voor doen! Maar dat is vast een goede training, in buitendienst functies moet je ook proactief achter business aan (ook als consultant/specialist) dus kan je vast kijken of het echt wat voor je is :)

en @Lethalis bekend gevoel, ben ietsje ouder, maar vindt 't ook allemaal een beetje overdreven, toch heb ik wel een redelijk up to date en actief linkedin profiel: het is de meest ideale digitale, auto updating kaartenbak die ik ooit gehad heb :) Iedereen in m'n connecties heb ik in elk geval 1 keer gesproken (al dan niet fysiek) en het is een mooi beeld van connecties over de jaren heen. LinkedIn zou ik zelf niet meer zonder willen, al blijven de requiters irritant. Heb zelf nu het beleid dat ik requiters van een bedrijf zelf beleefd afwijs, en headhunters van headhunt bureau's negeer. Dan blijft 't behapbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Heeft het zin om binnen een groep van Linkid (ICT-vacatures, Sales-vacatures etc) een nieuwe boodschap te plaatsen in de trend van: Ervaren IT-er zoekt commerciële uitdaging!

Of is dat te direct (te smekerig)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 15:10
Op linkedin staat toch gewoon een sectie "Jobs".
Daar zijn er altijd heel veel die aansluiten op mijn linkedin profiel.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Meekoh schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 13:45:
Op linkedin staat toch gewoon een sectie "Jobs".
Daar zijn er altijd heel veel die aansluiten op mijn linkedin profiel.
Ja maar ik wil een andere richting op dat dan mijn huidige functie inhoudt. Dus nav mijn linkedin profiel krijg ik heel veel ICT Medewerker / Systeembeheerder / netwerkbeheerder vacatures te zien. En ik wil juist iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 15:10
Er is ook een zoekbalk. Linkedin is gewoon net als alle andere banen sites een vacature database.
Zoek en gij zult vinden ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
LinkedIn Jobs is vrij aardig. Helaas neemt het aandeel recruiters en intermediairs ook sterk toe :(
t_captain schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 10:58:
Sollicitatiebrief? Dat is iets uit de vorige eeuw.
Nee hoor. Bij de grotere bedrijven nodig. Uiteraard wel gewoon in PDF of per mail.
Tegenwoordig wel van belang:

1. CV. Goede (korte, heldere) omschrijvingen van projecten die je hebt gedaan en een overzicht van de gebruikte technologieen.

2. Motivatie: vaak moet je nog wel een korte motivatie schrijven waarom jouw profiel zo ideaal aansluit op wat de klant / werkgever nodig heeft. Lange brieven zijn passe.
Dat is natuurlijk niet anders dan een brief (PDF, mail).
3. Social media en internet: zichtbaarheid van je CV, connecties, (LinkedIn) etaleren van je vaardigheden (Github, Stackoverflow etc)

Het belangrijkste is om te netwerken. Zie je dat een bedrijf een leuke baan heeft, spreek met mensen die je kent en die daar werken. Check wat men echt nodig heeft van de kandidaat. Bel gerust even met de HR-functionaris als je een vacature ziet om te vragen naar wat meer informatie. Helpt je meteen om je mailtje beter te richten.
Precies.

En vaak gaat het ook om de combinatie. Zo werd ik door/via m'n LinkedIn benaderd door een oud collega voor een vacature waarvan ik op LinkedIn al had gezien dat deze bestond, maar nog niet wist dat mijn oud collega daar zou gaan werken.

En zo ken ik nog wel meer voorbeelden waar de combinatie netwerk+LinkedIn voor een baan zorgde. Het brengt de 'wat' en de 'wie' mooi samen op een vrijblijvende manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Wat is dat Linkedin Jobs? Is dat gewoon de vacature knop bovenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik lees altijd dat ervaren programmeurs niet aan te slepen zijn, maar waar zetten die bedrijven hun vacatures dan neer? :P

Een kleine zoektocht naar C# of .NET ontwikkelaar levert niet zo heel veel op in Zuid Holland. Vooral veel recruiters op zoiets als Monsterboard en amper 5 vacatures van "echte" bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Waarom neem je de proef niet op de som: pak 10 willekeurige C# of .NET ontwikkelaars van LinkedIn in je (uitgebreide) netwerk, kijk waar ze werken en kijk eens op de websites van die werkgevers. Vervolgens Google je of je die vacature weer ergens anders kunt vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 14-01-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29

Dat is volgens mij altijd al geweest. Jaren geleden (voor de opmars van digitale media) werd al gezegd dat ongeveer 50% van de mensen een baan vonden via-via. Je kende iemand die iemand kende bij een bedrijf dat een vacature had. Eigenlijk de analoge variant van de netwerksites van tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Rukapul schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:22:
Waarom neem je de proef niet op de som: pak 10 willekeurige C# of .NET ontwikkelaars van LinkedIn in je (uitgebreide) netwerk, kijk waar ze werken en kijk eens op de websites van die werkgevers. Vervolgens Google je of je die vacature weer ergens anders kunt vinden.
Om dit een beetje te illustreren heb ik even op ".NET" gezocht bij LinkedIn. Dat bracht me naar de ".NET Developers" group en vervolgens "Members" welke netjes gesorteerd worden op hoe je aan mensen bent gekoppeld.. Bij de eerste 10 zitten 4 mensen in NL die bij 'reguliere' bedrijven werken. 1 heeft een concrete vacature op de site staan en de andere 3 staan open voor open sollicitaties.

Als je hier een paar avonden gaan zitten dan kun je waarschijnlijk een mooie lijst maken. Het is namelijk heel simpel: er is ontwikkelwerk waar ontwikkelaars werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:22:
Ik heb geen uitgebreid netwerk.

Dat was vroeger echter geen probleem. Dan ging je gewoon naar een bekende vacaturesite en zocht je gewoon een paar bedrijven uit en stuurde je een mailtje met CV.

De meeste programmeurs die ik ken werken bij welgeteld 3 bedrijven :D Waarvan 1 bedrijf wel groot is en ook mensen zoekt, maar daar mag ik vanwege concurrentiebeding etc toch nooit werken (en wil ik ook niet).

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 14-01-2015 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Heb je mijn methode al eens geprobeerd? Ik durf wel te gokken dat jij meer developers kent dan ik :)

Men hoeft ook helemaal niet in je netwerk te zitten voor de methode die ik hierboven geef. Het helpt alleen om iets meer bias te creeren voor NL kandidaten :) Hmmz. het overzicht is dus beperkt to 2e graad, maar zelfs dan heb ik een redelijke hitrate. even linken naar iemand anders of vragen of je iemands account even mag lenen

Bottomline is dat er een heleboel variatie mogelijk is om tot een lijst van potentiele werkgevers te komen. En als je dit doorhebt dan kun je meteen solliciteren op een data science / analytics positie ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 14-01-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 16:37
Zelf ben ik al 15 jaar werkzaam in de grote Telecom/serviceprovider arena en ben van netwerk engineer naar TDA (Architect) naar Consultant gegaan en om de vijf jaar van baan gewisseld. De TDA Rol werd mij aangeboden door de Operations manager van die toko, wij waren collegas en op zijn afscheidsborrel zei ik dat als hij ooit echt een mooie design rol had, dat ik wel een keertje wilde komen praten. Een week later belde hij. De volgende stap van Architect naar Consultant heb ik gemaakt door een goed linkedin profiel te hebben met certificaties, interessante functie omschrijvingen en meerdere beoordelingen van klanten en managers. Toen heb ik volgens mij op monsterboard mijn CV gezet en werd toen gebeld door een interne recruiter van mijn huidige werkgever of ik wilde komen praten. Wat bleek, de manager had mijn CV gekregen, op Linkedin gekeken en daar stond een ex-collega als directe relatie. Ze hebben hem toen gevraagd wat ze van mij vonden en na zijn positieve feedback ben ik uitgenodigd om te komen praten en aangenomen.

Samenvattend: Een netwerk, goede reputatie, mooi linkedin profiel, recruiters en monsterboard hebben voor mij de nieuwe banen geleverd.

PS: Je vraagt ook concreet hoe de stap te maken van engineer naar een commerciele rol. Het is belangrijk dat je dan het commerciele lingo een beetje snapt. Dingen zoals TCO, ROI, business objectives, unique selling points, value proposition... blah blah blah.

Werk je nu voor een werkgever met een Cisco partner status? Je kan dan het CSE doen, Cisco Sales Essentials. Dat is on-demand training op de partner portal. Dan heb je voor het Cisco stuk in iedergeval al een beetje wat sales kennis opgedaan. Je zou ook examen kunnen doen, toevallig net zelf gedaan. Kost niet veel (<50 euro) en is makkelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Torgo op 14-01-2015 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

De laatste tijd is er veel 'rotzooi' en dubbele vacatures.
- Vaak word je doorverwezen van <vacaturesite> naar <vacaturesite> en dan nog naar de website van <bedrijfx> :')
- Dubbele vacatures, opdrachtgever die meerdere uitzendbureau's heeft aangewezen waardoor sommige 3/4 keer staan met zelfde tekst :')

Zoek altijd op specifieke functies op indeed/monsterboard, en soms ga ik naar de specifieke vakgebied categorie en de pagina's één voor één langs ga.

Ik kijk op monsterboard, indeed en nationalevacaturebank. Iemand anders nog een goede website?

Ik heb een idéé, maar weet niet of het toegestaan is. Een algemene topic waar mensen naar vacatures kunnen linken van het bedrijf waar ze werken(of kennen). Dus niet het hele vacature tekst maar alleen de functie / standplaats en link naar de vacature. En voor het tegengaan van spam een aantal regels opstellen waarbij bijv. linken naar vacaturesites en uitzendbureau's verboden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
MrJames schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 19:41:
Ik heb een idéé, maar weet niet of het toegestaan is. Een algemene topic waar mensen naar vacatures kunnen linken van het bedrijf waar ze werken(of kennen). Dus niet het hele vacature tekst maar alleen de functie / standplaats en link naar de vacature. En voor het tegengaan van spam een aantal regels opstellen waarbij bijv. linken naar vacaturesites en uitzendbureau's verboden is.
Daar heeft Tweakers een website voor:

http://www.itbanen.nl/informatie/werkgever

Maar ja, daar moet de werkgever natuurlijk voor betalen. En dat is misschien ook wel de crux tegenwoordig. Waarom zou je als werkgever nog iets op Monsterboard zetten tegen betaling als je het ook gewoon op Facebook of LinkedIn kunt plaatsen?

Wel ben ik erachter dat goed zoeken met Google ook wel het e.e.a. oplevert, omdat er toch ook bedrijven zijn die het gewoon netjes op hun eigen website zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Lethalis schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 08:51:
[...]

Daar heeft Tweakers een website voor:

http://www.itbanen.nl/informatie/werkgever

Maar ja, daar moet de werkgever natuurlijk voor betalen. En dat is misschien ook wel de crux tegenwoordig. Waarom zou je als werkgever nog iets op Monsterboard zetten tegen betaling als je het ook gewoon op Facebook of LinkedIn kunt plaatsen?

Wel ben ik erachter dat goed zoeken met Google ook wel het e.e.a. oplevert, omdat er toch ook bedrijven zijn die het gewoon netjes op hun eigen website zetten.
ITbanen ken ik maar niet altijd zijn er voldoende vacatures. Althans dat was een tijdje geleden.

'Wat is goed zoeken'. Wat voer je in bijv als je opzoek bent naar helpdeskmedewerker functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
MrJames schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:58:
[...]

ITbanen ken ik maar niet altijd zijn er voldoende vacatures. Althans dat was een tijdje geleden.

'Wat is goed zoeken'. Wat voer je in bijv als je opzoek bent naar helpdeskmedewerker functie.
"helpdeskmedewerker functie"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Kun je in je linkedin profiel ook ergens aangeven dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging, een ook wáár qua locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
MrJames schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:58:
[...]
Wat je kunt doen is bestaande vacatures bekijken en woorden daarvan overnemen.

Stel ik zoek een baan als .NET ontwikkelaar in omgeving Rotterdam, dan kan ik dus zoeken op ".NET ontwikkelaar scrum Rotterdam ASP MVC".

Daarna is het vooral de boel doorbladeren en zoeken.

Maar goed, veel resultaten vind ik ook niet. En dat terwijl ik werk doe waarover ik lees dat het zeer gevraagd is. Something is wrong ;) Of het is niet meer zo gevraagd als ik dacht, of ik zoek helemaal verkeerd.

Gek genoeg word ik doodgegooid met Java vacatures, omdat ik mij daar ooit eens op heb aangemeld. Dan zou je zeggen dat dit ook met .NET kan. Of is Java echt zo gevraagd geworden? Sowieso heb ik het wel geleerd en kan ik ook de basis van Spring MVC al, dus switchen is voor mij ook nog mogelijk (paar weekenden pielen en ik bouw er hele webapplicaties met alle toeters en bellen mee).. maar ik vind het wel gek, omdat .NET toch ook mogelijk moet zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Lethalis op 17-01-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
mister9 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:27:
Kun je in je linkedin profiel ook ergens aangeven dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging, een ook wáár qua locatie?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
mister9 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 13:26:
Heeft het zin om binnen een groep van Linkid (ICT-vacatures, Sales-vacatures etc) een nieuwe boodschap te plaatsen in de trend van: Ervaren IT-er zoekt commerciële uitdaging!

Of is dat te direct (te smekerig)?
Iemand 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat heeft zin. Maar dan reageren wel als eerste de recruiters. Want natuurlijk prima is als die een voor jou interessante baan hebben. Alhoewel ik bevooroordeeld ben, want ik ben zo"n recruiter ;-)
Pagina: 1