Toon posts:

PC voor gamen en studie (3D CAD)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet genoeg, dit topic kan gesloten worden. Bedankt :)

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2015 14:42 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:39

br00ky

Moderator Harde Waren
"Nog een semi modulaire voeding". Welk merk en welk type? 450W is namelijk perfect voor deze build, mits het een A merk is.

Waarom laat je overklokken open? Het kost je grofweg 100 euro meer en je verlengt je levensduur misschien met een maand of wat.

En waarom waterkoeling? En een REDschijf? Je SSD vind ik persoonlijk ook erg klein. Je kan een enorme snelheidsboost krijgen door krijgen als je daar je actieve projecten op zet. Ik denk dan aan een 512GB exemplaar.

• Yeasis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
Misschien is dit een idee:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 163,95€ 163,95
1ASRock H97 Pro4€ 81,-€ 81,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,69€ 349,69
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 63,83€ 63,83
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,95€ 97,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,-€ 12,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 54,05€ 54,05
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.006,37

De Asus Stix schijnt minder last te hebben van Coil Whine, verder schelen de MSI en Asus weinig (ook in prijs).
Lucht koeling is even goed als niet beter als je een systeem als dit in elkaar zet.
Zoals br00ky al zegt: neem geen WD Red, een Seagate Desktop HDD voldoet daarom prima.
Verder zit er ook een behuizing, voeding en cd-rom speler bij (kan je natuurlijk weglaten)
En neem geen overclocking cpu and mobo als je voor het meeste bang for buck gaat, dat is de laatste tijd meer iets voor een hobbiest ipv. dat je er echt iets aan hebt.
Ook zit hier een grotere SSD bij, ik heb zelf een 128GB SSD, het gaat net, maar is toch wel krap, de prijs van een SSD valt de laatste tijd mee, dus neem gewoon 250+GB voor de zekerheid.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Dit wordt mijn eerste eigen build, naast mijn eigen research helpen jullie reacties echt top ! 👍

Bedankt voor de aangespaste lijst, ik zal er thuis nog even rustig naar kijken.
Ook zal ik thuis kijken wat voor voeding ik nog had liggen, ik weet het niet uit mijn hoofd.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik wil niet tegenwerken, maar waterkoeling doen de meesten ook niet voor de prestaties of stilte, maar voor de looks. Ik zelf heb nu een simpel intel koelertje, maar een dikke Noctua (voorbeeldje) ziet er vind ik zelf niet uit. Maar beter koelen of stiller vergeleken met luchtkoeling gaat moeilijk worden, alleen qua design ga je er op vooruit en 6 tientjes achteruit. Het is echter wel iets stiller te maken door betere fans te kopen (moet je ook ongeveer zo'n 30 euro voor uit tellen). Neem minimaal een 250gb ssd, 128 is veel te weinig (30 voor windows, wat andere programmatjes en een aantal spellen, deze zijn al gauw 30-50gb per stuk(!). Overklokken moet je zelf weten, ik heb het wel gekozen puur om te hobbyen. Als voeding zou ik een M12II Evo pakken, slechts 5 euro duurder voor een volledig modulaire voeding.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:48
pwillemske schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:31:
Ik wil niet tegenwerken, maar waterkoeling doen de meesten ook niet voor de prestaties of stilte, maar voor de looks. Ik zelf heb nu een simpel intel koelertje, maar een dikke Noctua (voorbeeldje) ziet er vind ik zelf niet uit. Maar beter koelen of stiller vergeleken met luchtkoeling gaat moeilijk worden, alleen qua design ga je er op vooruit en 6 tientjes achteruit. Het is echter wel iets stiller te maken door betere fans te kopen (moet je ook ongeveer zo'n 30 euro voor uit tellen). Neem minimaal een 250gb ssd, 128 is veel te weinig (30 voor windows, wat andere programmatjes en een aantal spellen, deze zijn al gauw 30-50gb per stuk(!). Overklokken moet je zelf weten, ik heb het wel gekozen puur om te hobbyen. Als voeding zou ik een M12II Evo pakken, slechts 5 euro duurder voor een volledig modulaire voeding.
Een dergelijke Windows installatie is, liggende aan welke versie, geen 30GB. Ik heb hier nu de helft voor Windows 8.1 Pro 64-bit op twee machines, dus die 30GB is wel een beetje overdreven.
Al is dit dan wel na een schijfopruiming van systeembestanden en hibernate mode uit.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Apart schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:12:
[...]

Een dergelijke Windows installatie is, liggende aan welke versie, geen 30GB. Ik heb hier nu de helft voor Windows 8.1 Pro 64-bit op twee machines, dus die 30GB is wel een beetje overdreven.
Al is dit dan wel na een schijfopruiming van systeembestanden en hibernate mode uit.
Ik weet dat het een beetje overdreven is, maar als je genoeg ruimte wil overhouden is 30gb geen overbodige luxe. (ik ga op mijn ssd een partitie maken voor alleen windows, weet je zeker dat je genoeg ruimte vrijhoud). Ik weet eigenlijk niet hoeveel gb MS Office (home and student) in beslag neemt, dat zou er dan nog bij kunnen (of een grotere partitie maken).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Een i5 4690k vind ik persoonlijk een slim idee als je veel aan CAD doet, die hebben namelijk veel voordeel met eeb hoge singlecore snelheid.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
De voeding waar ik het eerder over had is een Cooler Master GM G450M (pricewatch: Cooler Master GM G450M)

Over de koeling, ik wilde graag een keer waterkoeling voor alleen de CPU uitproberen. Ik heb nog een air cpu cooler thuis liggen, namelijk de EVO Hyper 212 (pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO)

Ik ga zeker een andere SSD nemen, 250 gb en een hardeschijf (1 a 2 TB) of een 500gb SSD alleen. Ik heb nog nooit problemen gehad met te weinig ruimte op mijn andere systemen, die maar maximaal 750GB hadden. Dit komt deels doordat mijn vader een server heeft, waarop ik bestanden kan zetten (erg handig, kan ik op school ook nog bij :P) en deels omdat ik niet zoveel spellen tegelijkertijd geinstalleerd heb staan.

@MK1998NL Ik zat nog te denken aan een i7, omdat deze kan hyperthreaden. Ik dacht dat SolidWorks hier baat bij had, maar dat bleek niet zo te zijn. Solidworks zelf is single threaded, maar sommige addons zoals flow simulation zijn multi threaded.

Ik gebruik grotendeels alleen solidworks zonder addons. Vandaar een i5 en geen i7.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2015 17:31 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:22:
De voeding waar ik het eerder over had is een Cooler Master GM G450M (pricewatch: Cooler Master GM G450M)
Nou ja, niet meer doen in de toekomst. Niet het beste exemplaar, ook niet het slechtste. Wel zuinig.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:48
pwillemske schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:48:
[...]

Ik weet dat het een beetje overdreven is, maar als je genoeg ruimte wil overhouden is 30gb geen overbodige luxe. (ik ga op mijn ssd een partitie maken voor alleen windows, weet je zeker dat je genoeg ruimte vrijhoud). Ik weet eigenlijk niet hoeveel gb MS Office (home and student) in beslag neemt, dat zou er dan nog bij kunnen (of een grotere partitie maken).
Met volledige MS Office 2013 Pro Plus zit je op de 23 GB ongeveer dus dat kan dan ook nog wel :P

OT: Bij het lijstje van MeneerJoep is alles prima, behalve het moederbord dat goedkoper kan.

Ik zou persoonlijk voor de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik ben een stuk wijzer geworden.
Ik neem dit alles mee, ik ga weer wat verder research doen. Een beetje struinen op het forum en op het internet.

Ik heb nog twee laatste vragen wat betreft de voeding en de SSD/HDD.

Voeding
Mijn huidige voeding, de pricewatch: Cooler Master GM G450M is dat voldoende voor een i5 / GTX970 systeem. Of is het verstandig om deze te vervangen?

SSD en HDD
Ik weet zeker dat ik genoeg zal hebben aan 400 GB. Wat is dan verstandiger een SSD van 500GB vs SSD van 250GB en een HDD van 1 a 2 TB?
Ik weet dat een SSD betrouwbaarder is op het korte termijn, vanwege het ontbreken van bewegende delen. Maar hoe zit dat op het lange termijn? (Notitie: Er wordt elke dag een backup gemaakt van mijn bestanden, lees: de volledige map van de gebruiker (Local Disk/User/<name>))

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:58:
Voeding
Mijn huidige voeding, de pricewatch: Cooler Master GM G450M is dat voldoende voor een i5 / GTX970 systeem. Of is het verstandig om deze te vervangen?
Op zich voldoende, je systeem gebruikt 250W onder load, dus 450W is prima. De kwaliteit is misschien wat minder, dus het ligt een beetje aan de leeftijd.
SSD en HDD
Ik weet zeker dat ik genoeg zal hebben aan 400 GB. Wat is dan verstandiger een SSD van 500GB vs SSD van 250GB en een HDD van 1 a 2 TB?
Ik weet dat een SSD betrouwbaarder is op het korte termijn, vanwege het ontbreken van bewegende delen. Maar hoe zit dat op het lange termijn? (Notitie: Er wordt elke dag een backup gemaakt van mijn bestanden, lees: de volledige map van de gebruiker (Local Disk/User/<name>))
Lange termijn zit eigenlijk wel goed. Crucial geeft garantie op een hoeveelheid schrijfacties die je onder normaal gebruik nooit haalt. En je maakt keurig een back-up, dat is iets dat de meeste mensen niet eens doen.

Welke optie je moet nemen hangt af van je wens. In principe heeft het weinig nut je data op een SSD te zetten, want die hoeft niet snel beschikbaar te zijn. Puur op dit principe zou je dus geld kunnen besparen door optie 2 te nemen.
Pagina: 1