[Win 7 / excel 97/2003 formaat]Bestanden openen zeer traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:47
Hallo,

Op m'n werk loop ik bij een gebruiker tegen iets heel vreemds aan. Het is enkel en alleen bij deze gebruiker, maar wel ongeacht welke werkplek hij gebruikt. (ik kom hier verderop nog even op terug)

Het probleem zit als volgt:
Er zijn in het bedrijf nog enkele Excel bestanden in het 97/2003 formaat. (i.v.m. compatibiliteit met een bepaalde applicatie)
Zodra deze gebruiker ook maar via de verkenner naar een map gaat waar zo'n bestand in staat loopt de verkenner al even vast. Na ongeveer een minuut kan hij weer verder en daadwerkelijk op het bestand klikken. Zodra Excel opstart blijft weer alles hangen en dit duurt echt absurd lang (3.24 min op een 14kB bestand toen ik klokte)
Hierna is het bestand geopend en kan hij gewoon normaal door het document klikken.

Het maakt geen enkel verschil of de documenten van een netwerklocatie of lokaal van de PC afkomen.

Niemand anders heeft hier last van.
Daar we zwevende profielen gebruiken en de gebruiker het overal heeft is er al meermaals een netwerkprofiel reset uitgevoerd zodat deze volledig nieuw is opgebouwd maar ook dit heeft geen effect. Tenminste, de eerste keer na een reset en een nieuwe PC, dan werkt het vlot. het 2e bestand dat hij probeert te openen gaat al iets trager en na 5x is het weer exact dezelfde ellende.

De gebruiker heeft geen macro's in Excel (zitten ook niet in de documenten)
en naar mijn weten heeft Excel niet een soort normal.dot van word? (tenzij je een blad opstart met eigen macro's maar dat is dus niet het geval)

Mijn vermoeden is dat er ergens iets van cache vol loopt, dit verklaard waardoor het de eerste keer op een 'nieuwe' PC met een nieuw opgebouwd profiel wel goed gaat. Maar waar zit zoiets?

Wat is er concreet al gebeurt:
- PC opnieuw geïnstalleerd
- Netwerkprofiel opnieuw opgebouwd
- Rechten etc. nagelopen
- Procesmonitor geeft geen helder inzicht, zeer wisselende errors.

Iemand die mij nog een zoekrichting op kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Maar dat heb je dus ook al als je ergens een lege sheet neer zet met de extensie .xls? en als je de hernoemt naar .xlsx is het probleem weg?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Hernoemen niet geprobeert nog, maar als ik een lege excel opstart en opsla als .xls dan heb ik het meteen, met een lege pagina ja. Ik zal is renamen kijken wat dat doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Zoals je het omschrijft geeft het namelijk puur problemen in verband met één extensie. Dan zou je haast denken dat er iets mis gaat in de koppeling tussen de extensie en "iets" wat dan wat wil gaan doen. Een virusscan die iets te enthousiast xls files wil scannen? Een programma wat de user geïnstalleerd heeft wat iets met die file wil doen?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Virusscan kan haast niet, die is voor iedereen hetzelfde geconfigureerd. Applicatie in principe ook niet maar ik zal dat voor de zekerheid ook uitpluizen. Steeds meer programma's en tools kunnen ook zonder admin rechten geinstallerd worden helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Het een .xls bestand veranderd naar .xlsx en wat me al opvalt is dat zodra ik ook maar in de verkenner 1 keer klik op het bestand de hele verkenner al vast loopt.
Zodra dit echter klaar is met laden (minuut ongeveer) heb ik het bestand veranderd en dan werkt het direct vlot. Echter kan de inhoud van het bestand niet worden getoond, krijg een foutmelding. Terughernoemen naar .xls bied daarvoor de oplossing, maar dan is het weer traag.

Daarnaast ook andersom geprobeerd, eerst excel openen en dan vanuit excel naar het bestand, dat gaat ook goed.

Ik twijfel ten zeerste of dit wel in excel fout gaat aangezien de verkenner al vastloopt zodra ik het bestand selecteer. Echter blijft excel ook hangen zodra ik het bestand echt open vanuit de verkenner.
Pagina: 1