[forum] Automatisch naar beneden scrollen bij vorige pagina

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Vaak lees ik GoT op een tablet, en dan heb ik geen toetsenbord. Soms zoek je een recente post, maar dan blijkt dat die op een vorige pagina staat. Omdat je terug aan het lezen bent wil je beginnen bij de laatste post op de vorige pagina, en zonder 'end' toets is het soms knap irritant om met de hand helemaal naar beneden te moeten swipen.

Ik weet dat er een automatische scroll-to-top en scroll-to-bottom knop is bij lagere device grades, maar persoonlijk vind ik die layout niet heel fijn dus lees ik altijd de desktop-versie. Als die knop ook gewoon op de desktop-versie getoond kan worden vind ik dat ook prima, maar los daarvan lijkt het me wel zinning om de "vorige pagina" knop gewoon naar de laatste post van de vorige pagina te linken.

.edit: Hero of Time maakt hieronder een heel sterk punt, al beseft hij dat zelf volgens mij nog niet ;). Op het moment dat je in je voorkeuren aan hebt gegeven berichtvolgorde om te draaien, dan is er niet eens een fatsoenlijke manier om de thread te lezen. Immers, als je aan het eind van de pagina bent (dus bovenaan in omgekeerde volgorde), dan wil je naar het volgende bericht (dus onderaan de vorige pagina). Als je dan op "vorige" klikt, dan moet je eerst naar beneden scrollen om verder te kunnen lezen.

Mijn feature request pakt beide problemen dus in één klap aan.

[ Voor 28% gewijzigd door .oisyn op 11-01-2015 23:55 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Opera Mobile heeft een mooie knop om direct naar het einde of begin van een pagina te gaan zodra je een swipe in die richting maakt. Misschien iets om bij je browser bouwer als feature request aan te geven, in geval deze 't niet heeft.

Persoonlijk zou ik 't niet fijn vinden als de 'vorige' knop direct naar het einde van de pagina gaat, dus laat het op z'n minst een optie zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 08:44:
Persoonlijk zou ik 't niet fijn vinden als de 'vorige' knop direct naar het einde van de pagina gaat
Serieus, hoe vaak komt het bij jou voor dat je vanaf het begin van de vorige pagina wilt gaan lezen dan?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op zondag 11 januari 2015 @ 00:42:
[...]

Serieus, hoe vaak komt het bij jou voor dat je vanaf het begin van de vorige pagina wilt gaan lezen dan?
Bij mij vaak... Ik lees topics altijd verkeerd om.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Als je verkeerd om leest dan wil je toch juist graag onderaan beginnen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yup. Ook ik zou het heerlijk vinden als er een knop komt. Lees GoT op de iPad Retina, en daar is de desktopversie eigenlijk het fijnste op. Maar de iPad kent geen End toets en ik scroll me soms een ongeluk, met name als er veel plaatjes in een topic staan.
Ook ik ga na het einde en scroll dan terug tot waar ik gebleven was. Een knop bovenaan zou een hoop helpen. Overigens ook gewoon op de desktop, die kan ik nl aanklikken ipv CTRL END te moeten doen, wat toch weer extra bewegingen zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op zondag 11 januari 2015 @ 01:06:
Als je verkeerd om leest dan wil je toch juist graag onderaan beginnen? :)
Nee niet echt... Ik lees bijv. het lego topic de pagina's verkeerd om, vooral omdat ik plaatjes kijk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

.oisyn schreef op zondag 11 januari 2015 @ 00:42:
[...]

Zo goed als altijd. Ik lees in chronologische volgorde, van boven naar beneden. Je weet toch wel dat je bij je voorkeuren de berichtvolgorde kan omdraaien, zodat je het nieuwste bericht van die pagina bovenaan ziet? Dan hoef je er niet naartoe te scrollen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Hero of Time schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:04:
[...]

Zo goed als altijd. Ik lees in chronologische volgorde, van boven naar beneden.
En van voren naar achteren. Dus wanneer gebruik jij de knop "vorige pagina" bij het lezen op chronologische volgorde?
Je weet toch wel dat je bij je voorkeuren de berichtvolgorde kan omdraaien, zodat je het nieuwste bericht van die pagina bovenaan ziet? Dan hoef je er niet naartoe te scrollen. ;)
Maar dan is de chronologische volgorde van onder naar boven. En ook dan wil je dat de "vorige" knop automatisch naar beneden scrollt.

Of denk ik nou zo krom :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

.oisyn schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:24:
[...]

En van voren naar achteren. Dus wanneer gebruik jij de knop "vorige pagina" bij het lezen op chronologische volgorde?
Als ik wat meer context wil hebben. Dan wil ik niet een bericht lezen, terug naar boven moeten scrollen om te weten waarop gereageerd wordt, etc. Dan breng je juist de hele situatie in de war voor jezelf.
[...]

Maar dan is de chronologische volgorde van onder naar boven. En ook dan wil je dat de "vorige" knop automatisch naar beneden scrollt.

Of denk ik nou zo krom :?
Ja, je denkt nogal krom zo. Je begint dit topic omdat je bij het laatste bericht van de vorige pagina wilt beginnen. Dat is bijvoorbeeld een bericht van een uur geleden. De pagina is echter een week geleden begonnen, dus in je huidige situatie zie je vorige week staan, niet een uur geleden. Zet je 'm in chronologisch omgekeerde volgorde, dan heb je je bericht van een uur geleden bovenaan, daar waar je wilt beginnen.
Als je dus het bericht van een uur geleden eerst wilt lezen (welke bovenaan staat), waarom zou je dan alsnog naar het bericht van vorige week willen (die dus onderaan staat)? Dan kom je weer hier vragen om bovenaan de pagina te blijven, omdat je de berichtvolgorde andersom hebt.

Dus of je maakt van iets een probleem, wat helemaal geen probleem is, of je legt 't verkeerd uit en snappen wij het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Laatst online: 17:46

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik begrijp uitstekend wat .oisyn vraagt en ik zou volgaarne hetzelfde willen zien - aldus de derde mogelijklheid noemend (.oisyn legt het uitstekend uit maar jullie vinden het geen probleem).

Post lezen, terug tap - en meteen weer swipe-swipe-swipe naar beneden. Ik heb dezelfde ervaringen en vind het vervelend dat er geen mogelijkheid is om meteen naar het eind te springen.

[ Voor 32% gewijzigd door DeBolle op 11-01-2015 15:55 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Hero of Time schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:44:
[...]

Als ik wat meer context wil hebben. Dan wil ik niet een bericht lezen, terug naar boven moeten scrollen om te weten waarop gereageerd wordt, etc. Dan breng je juist de hele situatie in de war voor jezelf.
Dit is het antwoord waar ik in eerste instantie om vroeg, dus waarvoor dank :). Tja, ik moet zeggen dat als ik dat wil doen dat ik dan voornamelijk toch teruglees naar boven tot die specifieke subdiscussie begint ipv op een willekeurige plek (want dat is het begin van de vorige pagina) beginnen te lezen om te kijken of de discussie daar al begonnen is. Maar goed, geen waardeoordeel verder, ik snap dat je dan juist niet wilt dat "vorige pagina" dan ook naar de laatste post wijst. Al kun je met het grootste gemak natuurlijk ook gewoon op het paginanummer klikken ipv de "vorige pagina" knop, dus het door jou gewenste gedrag blijft sowieso mogelijk. Althans, ik zou niet willen suggereren dat die link ook wordt aangepast.
Je begint dit topic omdat je bij het laatste bericht van de vorige pagina wilt beginnen. Dat is bijvoorbeeld een bericht van een uur geleden. De pagina is echter een week geleden begonnen, dus in je huidige situatie zie je vorige week staan, niet een uur geleden.
Exact. Dat is dus onhandig.
Zet je 'm in chronologisch omgekeerde volgorde, dan heb je je bericht van een uur geleden bovenaan, daar waar je wilt beginnen.
En dát is dus niet juist. Als je de berichtenvolgorde omdraait, dan draaien de paginanummers ook om. Als je op "vorige pagina" klikt ga je dus naar berichten die láter zijn gepost, niet éérder.

Waar je in "normale" volgorde op pagina 1 begint, leest naar onderaan, op "volgende" drukt en bovenaan pagina 2 begint te lezen, wil je bij een omgekeerde volgorde onderaan op de laatste pagina beginnen, naar boven lezen, op "vorige" drukken en dan onderaan de vorige pagina verder gaan.

Wat mijn argument alleen maar versterkt: bij het lezen in omgekeerde berichtvolgorde wil je *juist* dat "vorige pagina" naar onderen wijst, omdat daar de eerstvolgende post staat.
Dus of je maakt van iets een probleem, wat helemaal geen probleem is, of je legt 't verkeerd uit en snappen wij het niet meer.
Volgens mij ben jij de enige die het niet snapt ;)
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 02:18:
[...]

Nee niet echt... Ik lees bijv. het lego topic de pagina's verkeerd om, vooral omdat ik plaatjes kijk :*)
Maar maakt het dan echt uit of je van boven naar onderen of van onderen naar boven leest? :)

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 11-01-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

.oisyn schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:59:
Al kun je met het grootste gemak natuurlijk ook gewoon op het paginanummer klikken ipv de "vorige pagina" knop, dus het door jou gewenste gedrag blijft sowieso mogelijk. Althans, ik zou niet willen suggereren dat die link ook wordt aangepast.
De huidige implementatie is dat de vorige knop dezelfde URL gebruikt als dat je op de paginanummer klikt. Je zou zelfs de nummers van de vorige en volgende pagina weg laten. Nu wil je een speciale actie achter de 'vorige' knop hebben, maar dan weer niet aan de 'volgende'. Dat maakt 't niet echt consistent, of wel?
[...]

En dát is dus niet juist. Als je de berichtenvolgorde omdraait, dan draaien de paginanummers ook om. Als je op "vorige pagina" klikt ga je dus naar berichten die láter zijn gepost, niet éérder.
Dan klik je op de andere knop, hoeveel verschil zit daar in? Uiteindelijk geen.
Waar je in "normale" volgorde op pagina 1 begint, leest naar onderaan, op "volgende" drukt en bovenaan pagina 2 begint te lezen, wil je bij een omgekeerde volgorde onderaan op de laatste pagina beginnen, naar boven lezen, op "vorige" drukken en dan onderaan de vorige pagina verder gaan.
Dat is het enige verschil als je het eigenlijk in chronologische volgorde wilt lezen. Dat is niet wat er in de TS staat als Feature Request.
Wat mijn argument alleen maar versterkt: bij het lezen in omgekeerde berichtvolgorde wil je *juist* dat "vorige pagina" naar onderen wijst, omdat daar de eerstvolgende post staat.
Huh? Wat? Jongere berichten staan bovenaan bij omgekeerde volgorde. Waarom zou de eerstvolgende post dan onderaan staan? Dat is juist met chronologische volgorde. Zoals ik in m'n voorbeeld al aangaf, uur geleden staat nu onderaan, vorige week bovenaan. Omgekeerde volgorde brengt dat andersom, uur geleden bovenaan, vorige week onderaan. Jij wilt het bericht van een uur geleden lezen. Nu beweer je weer dat je die van vorige week liever ziet. :?
[...]

Volgens mij ben jij de enige die het niet snapt ;)
Zoals je 't nu aan het uitleggen bent wel ja, want dit begint een serieuze mindfuck te worden met wat je nou zegt. Je wilt hoe dan ook onderaan de pagina staan, ongeacht hoe oud 't bericht nou is. Ik geef je een alternatief, maar dat is weer niet goed. Je wilt toch het eerste voorgaande bericht zien op de pagina met oudere berichten, ipv de laatst opvolgende?
[...]

Maar maakt het dan echt uit of je van boven naar onderen of van onderen naar boven leest? :)
Als jij daar geen probleem mee hebt, zet je toch je berichtvolgorde andersom? Dan heb je precies wat je wilt, alleen klik je op 'volgende' ipv 'vorige' om oudere berichten te lezen. En je begint gelijk waar je wilt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Allereerst wil ik melden dat ik je toon een beetje onaangenaam vind worden. Je lijkt met man en macht te proberen mijn feature request te diskwalificeren, op basis van een ogenschijnlijk onjuiste voorstelling van de daadwerkelijke feiten.
... irrelevant.
dat de vorige knop dezelfde URL gebruikt als dat je op de paginanummer klikt. Je zou zelfs de nummers van de vorige en volgende pagina weg laten.
Ja, en dus? Omdat de implementatie op een bepaalde manier werkt is een reden om het niet anders te doen? Je lijkt wel een van de makers van PHP ;)

Je komt er niet omheen dat "vorige" en "volgende" een semantisch andere betekenis hebben dan een willekeurig paginanummer. En wel in die zin dat je door wilt blijven lezen. Het eerstvolgende bericht op de volgende pagina staat bovenaan. Het voorlaatste bericht op de vorige pagina staat onderaan. "Volgende" wijst al naar boven, nu moet "vorige" alleen nog naar onderen wijzen.
Nu wil je een speciale actie achter de 'vorige' knop hebben, maar dan weer niet aan de 'volgende'. Dat maakt 't niet echt consistent, of wel?
Als je bovenstaande redenatie volgt is het nu juist niet consistent, daar ze beiden naar boven wijzen ipv naar respectief het volgende en vorige bericht.
Dan klik je op de andere knop, hoeveel verschil zit daar in? Uiteindelijk geen.
Daar ging het niet om. Waar het mij om gaat is dat jij volgens mij een verkeerde voorstelling hebt van hoe het werkt als je berichtvolgorde omdraait, dus ik probeer uit te leggen hoe het dan wél werkt om te laten zien dat wat ik suggereer eigenlijk helemaal niet zo raar is, en wat jij suggereert gewoonweg niet klopt.

Even een voorbeeld bij de normale berichtvolgorde, waarbij posts genummerd zijn en er 5 posts per pagina zijn:

Pagina 1:
- Post #1
- Post #2
- Post #3
- Post #4
- Post #5

Pagina 2:
- Post #6
- Post #7
- Post #8
- Post #9
- Post #10

Pagina 3:
- Post #11
- Post #12
- Post #13
- Post #14
- Post #15

Hoe lees je dit? Je begint bovenaan op pagina 1, daar staat post #1. Dan lees je van boven naar onder. Vervolgens wil je verder lezen bij post #6, die staat bovenaan op pagina 2. Dus je klikt op "Volgende", en die scrollt naar boven op pagina 2, dus waar post #6 staat.

Ok, nu draaien we de berichtvolgorde om. De paginering is nu alsvolgt:

Pagina 1:
- Post #15
- Post #14
- Post #13
- Post #12
- Post #11

Pagina 2:
- Post #10
- Post #9
- Post #8
- Post #7
- Post #6

Pagina 3:
- Post #5
- Post #4
- Post #3
- Post #2
- Post #1

Hoe lees je dit? Begin onderaan bij pagina 3. Lees van onder naar boven, tot je bij post #5 bent. Vervolgens wil je naar post #6, die staat op de vorige pagina, dus je klikt "vorige". Waar staat die post nu? Onderaan. Dus je moet eerst naar beneden scrollen, om dan weer naar boven te kunnen gaan lezen.

Let wel, dit is een case waar ik niet aan dacht toen ik de topic opende, maar versterkt mijn argument alleen maar destemeer dat "Vorige" naar onderen moet wijzen, dus waarvoor dank.
Dat is het enige verschil als je het eigenlijk in chronologische volgorde wilt lezen. Dat is niet wat er in de TS staat als Feature Request.
In de TS staat dat "vorige" naar onderen moet wijzen op de vorige pagina. De omgekeerde berichtvolgorde heeft daar ook profijt van, zonder dat ik me dat realiseerde. Ik heb het inmiddels toegevoegd aan de topicstart :).
Huh? Wat? Jongere berichten staan bovenaan bij omgekeerde volgorde. Waarom zou de eerstvolgende post dan onderaan staan?
Omdat je bij het vooruit lezen in omgekeerde volgorde niet bij de jongste post op de pagina wilt beginnen, maar juist bij de oudste |:(. Waarbij de oudste op die pagina per definitie jonger is dan de jongste op de volgende pagina, dus dat is de post die er chronologisch op volgt.
Jij wilt het bericht van een uur geleden lezen. Nu beweer je weer dat je die van vorige week liever ziet. :?
Waar beweer ik dat? Ik wil soms gewoon terug in de tijd, als ik op zoek ben naar het begin van de discussie. Dan wil ik gewoon teruglezen in chronologische volgorde. Bij normale berichtvolgorde betekent dat dus dat ik naar het onderste bericht op de pagina wil als ik op "vorige" klik.
Zoals je 't nu aan het uitleggen bent wel ja, want dit begint een serieuze mindfuck te worden met wat je nou zegt.
Tja, dat ligt toch echt aan je eigen interpretatie. Verschillende mensen snappen het hier, jij bent de enige die het niet lijkt te begrijpen. Wellicht dat het probleem dan bij jezelf ligt?
Je wilt hoe dan ook onderaan de pagina staan, ongeacht hoe oud 't bericht nou is.
Dat ik hoe dan ook onderaan wil staan klopt, maar niet "ongeacht hoe oud 't bericht is". Alleen wil de realiteit dat, ongeacht de volgorde-instelling, het vorige (normale instelling) danwel volgende (omgekeerde instelling) altijd onderaan de vorige pagina staat. Wat ik wil is automatisch naar dat bericht. Dat betekent in de praktijk dus dat "vorige" altijd naar onderen moet wijzen.
Ik geef je een alternatief, maar dat is weer niet goed.
Je alternatief is geen alternatief, je alternatief is gebaseerd op een onjuiste voorstelling van de feiten.
Als jij daar geen probleem mee hebt, zet je toch je berichtvolgorde andersom? Dan heb je precies wat je wilt, alleen klik je op 'volgende' ipv 'vorige' om oudere berichten te lezen. En je begint gelijk waar je wilt zijn.
Behalve dat dat dan dus misgaat als je het volgende bericht wilt lezen, wat onderaan op de vorige pagina staat. Ergo, je alternatief faalt.
Bovendien was het een reactie op de post van merryb die aangeeft plaatjestopics soms in een andere paginavolgorde te lezen. Áls volgorde niet uitmaakt, dan is er ook geen probleem dat je onderaan begint. Dat ik in die context daar geen probleem mee zie impliceert niet meteen dat ik dus nooit een probleem heb met het verkeerd lezen van berichten. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 12-01-2015 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

.oisyn schreef op zondag 11 januari 2015 @ 20:16:
Allereerst wil ik melden dat ik je toon een beetje onaangenaam vind worden. Je lijkt met man en macht te proberen mijn feature request te diskwalificeren, op basis van een ogenschijnlijk onjuiste voorstelling van de daadwerkelijke feiten.
Dan verwoord ik het blijkbaar verkeerd, want dat is niet mijn intentie. Ik probeer te begrijpen wat het probleem is waar je mee zit en waarom een alternatief, het omdraaien van de volgorde, niet goed is.
[...]

Behalve dat dat dan dus misgaat als je het volgende bericht wilt lezen, wat onderaan op de vorige pagina staat. Ergo, je alternatief faalt.
Bovendien was het een reactie op de post van merryb die aangeeft plaatjestopics soms in een andere paginavolgorde te lezen. Áls volgorde niet uitmaakt, dan is er ook geen probleem dat je onderaan begint. Dat ik in die context daar geen probleem mee zie impliceert niet meteen dat ik dus nooit een probleem heb met het verkeerd lezen van berichten. 8)7
Op de rest ga niet reageren omdat het niet met het onderwerp te maken heeft. Ik snap nu iig wel je punt. Voor het specifieke geval wat je had, kan omgekeerd chronologische volgorde wel werken, maar krijg je weer een ander probleem wat dezelfde oplossing kan/moet krijgen. Je ruilt dus het ene 'probleem' in voor een ander, beide net zo ongewenst.

Pagina: 1