Allereerst wil ik melden dat ik je toon een beetje onaangenaam vind worden. Je lijkt met man en macht te proberen mijn feature request te diskwalificeren, op basis van een ogenschijnlijk onjuiste voorstelling van de daadwerkelijke feiten.
... irrelevant.
dat de vorige knop dezelfde URL gebruikt als dat je op de paginanummer klikt. Je zou zelfs de nummers van de vorige en volgende pagina weg laten.
Ja, en dus? Omdat de implementatie op een bepaalde manier werkt is een reden om het niet anders te doen? Je lijkt wel een van de makers van PHP
Je komt er niet omheen dat "vorige" en "volgende" een semantisch andere betekenis hebben dan een willekeurig paginanummer. En wel in die zin dat je door wilt blijven lezen. Het eerstvolgende bericht op de volgende pagina staat bovenaan. Het voorlaatste bericht op de vorige pagina staat onderaan. "Volgende" wijst al naar boven, nu moet "vorige" alleen nog naar onderen wijzen.
Nu wil je een speciale actie achter de 'vorige' knop hebben, maar dan weer niet aan de 'volgende'. Dat maakt 't niet echt consistent, of wel?
Als je bovenstaande redenatie volgt is het nu juist niet consistent, daar ze beiden naar boven wijzen ipv naar respectief het
volgende en
vorige bericht.
Dan klik je op de andere knop, hoeveel verschil zit daar in? Uiteindelijk geen.
Daar ging het niet om. Waar het mij om gaat is dat jij volgens mij een verkeerde voorstelling hebt van hoe het werkt als je berichtvolgorde omdraait, dus ik probeer uit te leggen hoe het dan wél werkt om te laten zien dat wat ik suggereer eigenlijk helemaal niet zo raar is, en wat jij suggereert gewoonweg niet klopt.
Even een voorbeeld bij de normale berichtvolgorde, waarbij posts genummerd zijn en er 5 posts per pagina zijn:
Pagina 1:
- Post #1
- Post #2
- Post #3
- Post #4
- Post #5
Pagina 2:
- Post #6
- Post #7
- Post #8
- Post #9
- Post #10
Pagina 3:
- Post #11
- Post #12
- Post #13
- Post #14
- Post #15
Hoe lees je dit? Je begint bovenaan op pagina 1, daar staat post #1. Dan lees je van boven naar onder. Vervolgens wil je verder lezen bij post #6, die staat bovenaan op pagina 2. Dus je klikt op "Volgende", en die scrollt naar boven op pagina 2, dus waar post #6 staat.
Ok, nu draaien we de berichtvolgorde om. De paginering is nu alsvolgt:
Pagina 1:
- Post #15
- Post #14
- Post #13
- Post #12
- Post #11
Pagina 2:
- Post #10
- Post #9
- Post #8
- Post #7
- Post #6
Pagina 3:
- Post #5
- Post #4
- Post #3
- Post #2
- Post #1
Hoe lees je dit? Begin onderaan bij pagina 3. Lees van onder naar boven, tot je bij post #5 bent. Vervolgens wil je naar post #6, die staat op de vorige pagina, dus je klikt "vorige". Waar staat die post nu?
Onderaan. Dus je moet eerst naar beneden scrollen, om dan weer naar boven te kunnen gaan lezen.
Let wel, dit is een case waar ik niet aan dacht toen ik de topic opende, maar versterkt mijn argument alleen maar destemeer dat "Vorige" naar onderen moet wijzen, dus waarvoor dank.
Dat is het enige verschil als je het eigenlijk in chronologische volgorde wilt lezen. Dat is niet wat er in de TS staat als Feature Request.
In de TS staat dat "vorige" naar onderen moet wijzen op de vorige pagina. De omgekeerde berichtvolgorde heeft daar ook profijt van, zonder dat ik me dat realiseerde. Ik heb het inmiddels toegevoegd aan de topicstart

.
Huh? Wat? Jongere berichten staan bovenaan bij omgekeerde volgorde. Waarom zou de eerstvolgende post dan onderaan staan?
Omdat je bij het
vooruit lezen in
omgekeerde volgorde niet bij de jongste post op de pagina wilt beginnen, maar juist bij de oudste

. Waarbij de oudste op die pagina per definitie jonger is dan de jongste op de volgende pagina, dus dat is de post die er chronologisch op volgt.
Jij wilt het bericht van een uur geleden lezen. Nu beweer je weer dat je die van vorige week liever ziet.

Waar beweer ik dat? Ik wil
soms gewoon terug in de tijd, als ik op zoek ben naar het begin van de discussie. Dan wil ik gewoon teruglezen in chronologische volgorde. Bij normale berichtvolgorde betekent dat dus dat ik naar het onderste bericht op de pagina wil als ik op "vorige" klik.
Zoals je 't nu aan het uitleggen bent wel ja, want dit begint een serieuze mindfuck te worden met wat je nou zegt.
Tja, dat ligt toch echt aan je eigen interpretatie. Verschillende mensen snappen het hier, jij bent de enige die het niet lijkt te begrijpen. Wellicht dat het probleem dan bij jezelf ligt?
Je wilt hoe dan ook onderaan de pagina staan, ongeacht hoe oud 't bericht nou is.
Dat ik hoe dan ook onderaan wil staan klopt, maar niet "ongeacht hoe oud 't bericht is". Alleen wil de realiteit dat, ongeacht de volgorde-instelling, het vorige (normale instelling) danwel volgende (omgekeerde instelling)
altijd onderaan de
vorige pagina staat. Wat ik wil is automatisch naar dat bericht. Dat betekent in de praktijk dus dat "vorige" altijd naar onderen moet wijzen.
Ik geef je een alternatief, maar dat is weer niet goed.
Je alternatief is geen alternatief, je alternatief is gebaseerd op een onjuiste voorstelling van de feiten.
Als jij daar geen probleem mee hebt, zet je toch je berichtvolgorde andersom? Dan heb je precies wat je wilt, alleen klik je op 'volgende' ipv 'vorige' om oudere berichten te lezen. En je begint gelijk waar je wilt zijn.
Behalve dat dat dan dus misgaat als je het
volgende bericht wilt lezen, wat
onderaan op de
vorige pagina staat. Ergo, je alternatief faalt.
Bovendien was het een reactie op de post van merryb die aangeeft plaatjestopics soms in een andere paginavolgorde te lezen. Áls volgorde niet uitmaakt, dan is er ook geen probleem dat je onderaan begint. Dat ik in die context daar geen probleem mee zie impliceert niet meteen dat ik dus nooit een probleem heb met het verkeerd lezen van berichten.
[
Voor 6% gewijzigd door
.oisyn op 12-01-2015 00:00
]