• TvTvT
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Tweakers,

Ik heb gisteren onderdelen voor een nieuw ITX gaming systeem besteld bij alternate.be.
Ik heb echter gekozen voor het ASRock B85M-ITX moederbord, waarvoor de bios van versie P1.80 of hoger moet zijn om mijn CPU te ondersteunen. Ik heb hen gevraagd aan hen om te checken of dit zo is en ze antwoorden mij het volgende:

Helaas weten wij niet welke BIOS versie er op nu staat.
Wel kunnen wij dit naar de meest recente versie updaten tegen de kost van 15 euro

Ik heb er principieel nogal moeite mee dat deze informatie niet in de klantenservice zit als ik juist een bestelling van 1600 euro heb geplaatst (pc + randapparatuur), of ligt dit aan mij?

Om tot de kern te komen, is het mogelijk om de bios zelf te updaten zonder CPU? Ik heb uiteraard wel beschikking over een andere pc..

Alvast bedankt!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:13
Nope, om het BIOS (tegenwoordig eigenlijk UEFI) te updaten zal er een CPU in moeten zitten. Alleen de CPU kan het programmaatje draaien wat de nieuwe ROM data in het Flash geheugen gaat zetten ;)

Maar misschien gaat het gewoon werken en maak je je druk om niks, wat vaak het geval is dat een nieuwere CPU wel werkt alleen niet herkend wordt en dan misschien op een lagere snelheid draait. Maar dan kun je er in elk geval wel een nieuwe ROM in flashen en ben je weer klaar.

Wel een beetje flauw trouwens dat ze niet even de nieuwe ROM erin willen zetten als je net voor € 1600 besteld hebt. Maar ja zo scheidt men 't kaf van het koren. :)

[ Voor 15% gewijzigd door peterpv op 05-01-2015 22:31 ]

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:58
Ik weet niet of het al verstuurd is maar bij een bestelling van 1600 zou ik gewoon vragen dat zij die bios updaten zonder kosten. Verwacht wel wat coulance bij een grote bestelling.

Verwijderd

Anders lekker ergens anders bestellen. Genoeg winkels die dit gratis voor je flashen. CD-Rom land deed dit bijvoorbeeld gratis bij mijn bestelling.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:33
persoonlijk zou ik de gok niet nemen met een niet herkende cpu een bios flash uit te voeren! wanneer een bios flash mislukt kan je hele moederbord naar de klote gaan (ook al zal dat allemaal wel meevallen, het is niet onmogelijk)

Dat ze geld vragen voor een biosupdate bij een bestelling van 1600 euro vind ik ook vrij zwak van alternate, maar om daarvoor een bestelling te annuleren...

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-02 03:25
Best erg dat ze daar geld voor vragen, maar ja, ik zal inderdaad net als wat XeNeRgY zegt, lekker ergens anders gaan winkelen, dit is best wel flauw.

Mijn mening.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:43
Is het zo erg dat ze er geld voor vragen? Iemand moet daar toch tijd aan besteden, en heeft daar gereedschap voor nodig. (tafel, esd mat, esd band, monitor, processor, voeding)
En als bonus hoef jij de cpu niet meer te plaatsen.

• kwaza
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03-2023

kwaza

http://dogepool.nl

Niet echt netjes van Alternate.

Bestelling annuleren, ergens anders bestellen.

Als het al verzonden is, gewoon retourneren. _/-\o_ Retourrecht.

Beetje lullig dat ze je niet netjes geholpen hebben.
Net even gekeken op de doos van mijn Asus mobo en daar zit netjes een stickertje op welke BIOS versie eropstaat... (stond 8)7 )

http://dogepool.nl DogePool P2Pool voor Dogecoin!

• TvTvT
Bedankt voor de reacties, ik heb ze gemaild en vriendelijk gevraagd of ze dit alsnog niet willen doen.
Zo niet, dan gaat heel het zooitje terug :9 !

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

peterpv schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:29:
Nope, om het BIOS (tegenwoordig eigenlijk UEFI) te updaten zal er een CPU in moeten zitten. Alleen de CPU kan het programmaatje draaien wat de nieuwe ROM data in het Flash geheugen gaat zetten ;)
Dat is niet helemaal waar. Asus en Gigabyte hebben een paar moederborden die kunnen flashen zonder CPU en RAM.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-01 12:29

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Heeft je mobo één of twee BIOS/UEFI-chips? Als het er twee zijn dan kun je kijken of/hoe het werkt, als het een verouderde versie is alsnog proberen te flashen met deze cpu, en als dat in de soep loopt switchen naar de andere BIOS B)

¯\_(ツ)_/¯

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:37
Ik kan wel begrijpen dat ze er geld voor vragen, want er zit bijna geen marge op computeronderdelen meer tegenwoordig... Of verwacht je ook dat ze hem assembleren voor niets? Op jouw bestelling van 1600 euro zal er maximum 100-150 euro marge opzitten. Je kan het ook omgekeerd zien: wat is 15 euro nu om de bios te flashen(vlug een 20 minuten werk voor de medewerker om het mobo uit te pakken, een cpu plaatsen en ramgeheugen, de juiste bios opzoeken, flashen, testen en alles weer inpakken)

Ik vind 15 euro dan nog goedkoop om verzekerd te zijn van een goed werkende combinatie.

http://specs.tweak.to/16567

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Het is zeker in PC-land gebruikelijk geworden om elektronica 'half af' op de markt te gooien, met het idee dat het met een firmware-update wel gefixt kan worden. Dat is een risico en verantwoordelijkheid die de fabrikant - en indirect ook de verkoper - op zich neemt.

Als je dan een processor en moederbord aan een klant verkoopt die samen zouden moeten werken, samen kunnen werken, dan is het - mijn mening! - ook de verantwoordelijkheid van de webshop om daarvoor te zorgen, door die BIOS-update te verzorgen. Daar hoor je, vind ik, dan geen geld voor te vragen: dat is het ondernemersrisico als je je produkten half-af op de markt zet.

• TvTvT
MasterPrutser schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 07:49:
Heeft je mobo één of twee BIOS/UEFI-chips? Als het er twee zijn dan kun je kijken of/hoe het werkt, als het een verouderde versie is alsnog proberen te flashen met deze cpu, en als dat in de soep loopt switchen naar de andere BIOS B)
Ik kan het niet direct terugvinden, maar aangezien het een relatief goedkoop moederbord is denk ik dat het er ééntje is..

Ben nog steeds aan het wachten op een antwoord van alternate, ondertussen is de rest van de bestelling al wel aangekomen, ze hebben enkel het moederbord daargehouden.... Nu ik me toch aan het irriteren ben over hun aanpak, ze vroegen voor elk onderdeel apart verzendingskosten, terwijl alles gewoon in één doos zit..

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:16

LankHoar

Langharig tuig

TvTvT schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:26:
[...]
Nu ik me toch aan het irriteren ben over hun aanpak, ze vroegen voor elk onderdeel apart verzendingskosten, terwijl alles gewoon in één doos zit..
Really? Hoe zuur is dat! Als ik jou was zou ik nog maar eens goed nadenken of je al dan niet van het WKOA gebruik zult gaan maken ;)

Overigens, is zoiets wettelijk wel eens toegestaan? Lijkt me dat ze geld vragen voor een service die ze niet verlenen..

[ Voor 13% gewijzigd door LankHoar op 06-01-2015 10:50 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-01 12:29

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

[...]

Ik kan het niet direct terugvinden, maar aangezien het een relatief goedkoop moederbord is denk ik dat het er ééntje is..
Hier staat dat je mobo één BIOS en één UEFI-chip heeft. Ik weet dan weer net niet hoe dát werkt, maar je zou alsnog kunnen proberen hoe het werkt zonder te updaten. :/

¯\_(ツ)_/¯

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:25
[...]
Nu ik me toch aan het irriteren ben over hun aanpak, ze vroegen voor elk onderdeel apart verzendingskosten, terwijl alles gewoon in één doos zit..
Dat mag helemaal niet, het is één bestelling dus ook één keer verzendkosten, daar zou ik ze toch echt op aanspreken.

Alternate in nederland doet dat toch ook niet!!!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-02 10:53
Het ligt er een beetje aan wat de reden voor gebrek aan ondersteuning voor CPU in dat mobo is. Is het omdat de oudere versies defect zijn, of is het omdat de CPU eigenlijk 'te nieuw' is voor het moederbord en ze met een nieuwe firmware backwards compatibility willen bewerkstelligen? In dat laatste geval neem je zelf een gok, en zijn er ongetwijfeld nieuwere moederborden te koop die de CPU wel officieel ondersteunen.

Het is wat mij betreft niet automatisch de verantwoordelijkheid van de webshop om de compatibiliteit te garanderen. Je koopt namelijk geen systeem, maar losse onderdelen.

Alsof ik een AMD processor in een Intel socket wil doen en vervolgens de webshop raar aan kijk als t niet werkt. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, en dat van TS is flink wat subtieler, maar het idee berust op hetzelfde principe, namelijk onderdelen kopen en zelf assembleren tot een werkend geheel. Nogmaals, reden van gebrek van ondersteuning van mobo en cpu geeft voor mij hier de doorslag.

En als je die 15 euro niet wil betalen, omwille van een stukje redelijkheid dat je verwacht vanwege de bestelling van 1600 euro, dan is daar m.i. wel wat voor te zeggen. Maar realiseer wel dat je puur zakelijk al een koopovereenkomst hebt waar die handeling van het updaten van het BIOS géén onderdeel van was, dus alles wat de webshop er dan gratis nog voor je doet is dan echt coulance. Annuleren en ergens anders bestellen of annuleren en daarna onderhandelen over de prijs heb je wel gewoon recht op als consument.

• TvTvT
Ze hebben na 3 verschillende mensen aan de lijn te hebben gehad eindelijk toegegeven dat het een beetje flauw was, aangezien de info gewoon op de doos stond. De verzendingskosten waren te duur aangerekend en ze zouden dit dan tegemoetkomen door het moederbord te updaten.

Wel zeiden ze er nog even bij dat ze in het verleden hier al problemen mee hebben gehad, dus dat de mogelijkheid erin zat dat het alsnog niet ging werken.. Hoe reeel is dit? Of wilde de klantendienstmeneer zichzelf gewoon indekken?

Is er een mogelijkheid om te zien of de cpu comatibel is zonder heel de pc te assembleren en installeren? Als ik enkel de voeding, de cpu en de ram (en mn scherm) assembleer, is er dan al een mogelijkheid om dit te checken zonder een operatiesysteem te installeren? Maw, als ik visueel in de bios kan, is het dan in orde?

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:25
Er bestaat iets zoals een CPU support list. http://www.asrock.com/mb/Intel/B85M-ITX/?cat=CPU
Ga er maar vanuit dat het werkt. Zolang jouw CPU hetzelfde socket heeft zit je zeer waarschijnlijk al goed.
En ja, zodra je in het BIOS zit weet je dat de CPU werkt.

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:20
MasterPrutser schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 12:28:
[...]

Hier staat dat je mobo één BIOS en één UEFI-chip heeft. Ik weet dan weer net niet hoe dát werkt, maar je zou alsnog kunnen proberen hoe het werkt zonder te updaten. :/
zo te zien is het een chipje die in een socket zit (tussen sata poorten en southbridge heatsink). Je zou dan de bioschip eruit kunnen halen en een nieuwe erin doen (maarja zie maar eens de juiste chip+bios ergens te kopen :P ). Jaren geleden een Asrock 970 extreme 3 op die manier moeten fixen nadat ik een custom bios had geflashed, gewoon een chipje op marktplaats besteld toen bij eimand die die dingen kan programmeren met een speciale tool. Maar daar wil je niet aan beginnen lijkt mij, tenzij de bios dus compleet gebricked is door een mislukte flash oid.
Is er een mogelijkheid om te zien of de cpu comatibel is zonder heel de pc te assembleren en installeren? Als ik enkel de voeding, de cpu en de ram (en mn scherm) assembleer, is er dan al een mogelijkheid om dit te checken zonder een operatiesysteem te installeren? Maw, als ik visueel in de bios kan, is het dan in orde?
Als het goed is wel, je hebt geen opslag nodig om in bios te komen.
Wel zeiden ze er nog even bij dat ze in het verleden hier al problemen mee hebben gehad, dus dat de mogelijkheid erin zat dat het alsnog niet ging werken.. Hoe reeel is dit? Of wilde de klantendienstmeneer zichzelf gewoon indekken?
raar verhaal, ze bieden een dienst aan maar de verantwoordelijkheid voor het proces van die dienst leggen ze bij de klant :? Moeten ze die dienst ook maar niet aanbieden.

Persoonlijk had ik er eerst zelf naar gekeken. Dikke kans dat de boel sowieso gewoon opstart. Alvast een usb stick met de biosupdate klaarleggen en je kan verder.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:31:
Anders lekker ergens anders bestellen. Genoeg winkels die dit gratis voor je flashen. CD-Rom land deed dit bijvoorbeeld gratis bij mijn bestelling.
CD-Rom Land zijn service is inderdaad veel beter dan die van Alternate gelukkig :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:02

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

kwaza schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:41:
Als het al verzonden is, gewoon retourneren. _/-\o_ Retourrecht.
En dan vervolgens wel opdraaien voor de verzendkosten van het terugsturen, wat voor een grote doos met onderdelen best wel eens meer kon gaan kosten dan die €15 voor het upgaden, plus al het gezeik eromheen. Je kunt je dus afvragen wat je daarmee nou wint.
earvaag schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:35:
raar verhaal, ze bieden een dienst aan maar de verantwoordelijkheid voor het proces van die dienst leggen ze bij de klant :? Moeten ze die dienst ook maar niet aanbieden.
Je haalt wat dingen door elkaar. De dienst is de bios upgraden - dat kunnen ze gewoon doen. Wat ze niet kunnen is garanderen of de bijbestelde CPU, ook na de biosupgrade, wel werkt. Hoewel me dat inderdaad een kwestie van indekken lijkt, is het geen garantie die bij de dienst inbegrepen zit (en überhaupt niet kan zitten, Alternate heeft daar compleet geen controle over).

Overigens, de fabrikant beweert dat de CPU moet werken bij die BIOS versie, dus als het dat dan niet doet dan is het product ondeugdelijk en ligt het probleem alsnog bij Alternate als zijnde het eerste aanspreekpunt van de klant.

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 06-01-2015 17:56 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:20
Je haalt wat dingen door elkaar. De dienst is de bios upgraden - dat kunnen ze gewoon doen. Wat ze niet kunnen is garanderen of de bijbestelde CPU, ook na de biosupgrade, wel werkt. Hoewel me dat inderdaad een kwestie van indekken lijkt, is het geen garantie die bij de dienst inbegrepen zit (en überhaupt niet kan zitten, Alternate heeft daar compleet geen controle over).

Overigens, de fabrikant beweert dat de CPU moet werken bij die BIOS versie, dus als het dat dan niet doet dan is het product ondeugdelijk en ligt het probleem alsnog bij Alternate als zijnde het eerste aanspreekpunt van de klant.
ahzo, dat had ik inderdaad verkeerd begrepen. Dat ligt idd bij Asrock, mits de cpu in de supportlist staat.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-02 15:29
Om welk moederbord en welke cpu gaat het precies?

Ik snap sowieso niet echt waarom je in een systeem van €1600 een B85 moederbord zou zetten. Ga er vanuit dat je er een i5 4460/4690/i7 4790 op zet - waarom heb je dan niet gewoon een H97 of Z97 moederbord genomen? Dan had je garantie gehad dat het werkt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:24
k snap sowieso niet echt waarom je in een systeem van €1600 een B85 moederbord zou zetten. Ga er vanuit dat je er een i5 4460/4690/i7 4790 op zet - waarom heb je dan niet gewoon een H97 of Z97 moederbord genomen? Dan had je garantie gehad dat het werkt.
Hier ben ik het inderdaad wel mee eens. Meerprijs is niet eens heel veel meer.
Bij de Mycom kreeg ik voor nop een i3 mee om het even zelf te updaten, da's het voordeel van een fysieke winkel.

OT: ik zou die 15 euro gewoon betalen. Het is inderdaad een beetje kinderachtig, maar de marge die op deze spullen zit is niet om naar huis te schrijven en dan kan het arbeidsloon het wel eens onder de kostprijs trekken.

• reneetjuhh1991
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:02
vanaalten schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 08:18:
Het is zeker in PC-land gebruikelijk geworden om elektronica 'half af' op de markt te gooien, met het idee dat het met een firmware-update wel gefixt kan worden.....

... Daar hoor je, vind ik, dan geen geld voor te vragen: dat is het ondernemersrisico als je je produkten half-af op de markt zet.
Nou dit klopt ook niet helemaal hoor. Dat bord kwam uit voor de Hashwell Refresh werd gelanceerd. Dus hoe wil Asrock ervoor zorgen dat het moederbord een CPU ondersteunt die niet bestaat? Lijkt me vrij lastig, is helemaal niets 'half af' aan. De bios update zorgt er alleen voor dat de Refresh 100% ondersteund word.

En dat ze er geld voor vragen: logisch, jij zou toch ook gewoon betaald willen worden voor het werk wat je uitvoert? Het kost een werknemer van hun immers ook weer tijd.

En Alternate denkt: Klant met nummer #### waar wij €150 op verdienen (heel veel meer zal het niet zijn), dus hij dokt maar. Ookal is zijn factuur 1600.

Even terug ontopic:
Zelf heb ik dit bord met een i5 4460. Heb de bios update zelf uitgevoerd met de 4460 erin, geen problemen mee gehad.

Wat Alternate zegt over dat ze niet weten welke bios versie erop staat kan ik snappen ja. Asrock zet dit niet op hun dozen zoals andere merken soms doen. En god knows van welke datum de voorraad van Alternate / hun distri is.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:45
jeroen3 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:38:
Is het zo erg dat ze er geld voor vragen? Iemand moet daar toch tijd aan besteden, en heeft daar gereedschap voor nodig. (tafel, esd mat, esd band, monitor, processor, voeding)
En als bonus hoef jij de cpu niet meer te plaatsen.
Alternate zet tegen betaling ook PCs voor klanten in elkaar.
Dus dan denk ik dat ze daar wel een werkplek voor hebben en dat al deze dingen al klaar liggen.

Even vlug een bios flashen is geen grote moeite en ik vind het bedrag dat ze ervoor vragen toch wel aan de hoge kant.
Pagina: 1