Lacie 2D Network 2 Probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hallo mede-tweakers.

Onlangs heb ik een NAS gekocht voor 1 HDD, van Lacie type; D2 Network 2.

Echter heb ik deze gekocht zonder HDD, vorige eigenaar heeft deze zelf gehouden. Nu heb ik zelf al van alles geprobeerd, de nas gaat wel gewoon aan. HDD gaat ook draaien. Maar ik kom gewoon niet in de NAS zelf.

Nu heb ik al op diverse plaatsen gezocht, en als het goed is. Staat de OS normaal op de HDD zelf van de nas. Tenminste als ik het goed begrepen heb.

Ik heb al 2 verschillende HDD getest, zowel op NTFS als ook op FAT32 geformatteerd. Via de LNA ( Lacie network Assistent. Vervolgens hersteld modus. Hij zegt wel dat hij de nas vind. En na ongeveer een half uur zegt hij verbinding verbroken. En ik moet maar contact opnemen met Lacie zelf.

Het gekke is ook dat de NAS gewoon geen IP adres krijgt vanuit mijn modem. Ik kan de NAS dus niet terug vinden in de netwerk lijst van het modem.

Reset van de NAS zoals beschreven staat op de Lacie site heb ik ook al diverse keren getest. Maar niks heeft geholpen van dit allemaal jammer genoeg.

Via de LAN aansluiting vind de LNA wel de NAS en begint te laden met herstellen. Maar via de USB doet hij helemaal niks.

Misschien weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Weet je toevallig of het ook mogelijk is om het te installeren via Windows? Heb namelijk zelf geen Linux. ( en ook geen verstand er van :$ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nee. Je moet filesystemen aanmaken die Windows niet ondersteund, en files kopieren met access flags die ook niet door Windows worden ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Gisteren ben ik toch maar begonnen ermee, laptop opnieuw installeert met Linux mint er op.

Na diverse aanlopen toch het nodige gesnapt. Maar nu telkens als ik de partitie wil aanmaken zegt hij van, deze bestaat al, of er is geen ruimte meer vrij op de schijf? En ik kan ook geen extended partities aanmaken.

Alleen logical en primary. Partitie 5 bij logical krijg ik niet voor elkaar, en partitie primary kan ik ook niet toevoegen als 2. Die bestaat ook al zegt hij.

Moet ik de schijf formatteren op NTFS of FAT32? Ik heb namelijk liggen zoeken en iedereen heeft hier een andere mening over.

En na het formateren moet ik dan een paritie al aanmaken of gewoon de schijf zo laten en dan de handleiding volgen zoals op de site staat?

Edit; Nu staan alle partitie zo ver op de HDD, maar als ik bij dit stukje aankomt;

Configure sda6:

gzip -dc =/home/ubuntu/Public/sda6.gz | sudo dd of=/dev/sdb6

Dan zegt hij telkens " no such file or directory". Ik heb alles al meerdere keren gecontroleerd, maar het pad naar de map en het bestand staan ook in die map. Ik neem aan dat het commando is voor het uitpakken van sda6.gz, maar dan snap ik het laatste stuk niet met /dev/sdb6 waar moet dit dan heen worden uitgepakt? Of is het een type fout.

[ Voor 25% gewijzigd door Racer89 op 07-01-2015 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Geen extended partities? Ben je misschien een GPT partitie tabel aan het maken? Als de bootloader dat ondersteund kan dat wel. Je moet dan alleen wat 'loze' partities toevoegen om de nummering compleet te krijgen. Met een MBR tabel heb je de partities 2,5,6,7,8,9 en 10. Met een GPT tabel zul je loze partities 1, 3 en 4 moeten toevoegen om die nummers te kunnen maken.
Helaas is het niet eenvoudig te zeggen of de bootloader dat ondersteund. Vziw is Lacie ergens rond eind 2011 begonnen met GPT ondersteuning. Een GPT schijf in een ouder systeem boot gewoon niet.

Over de filesystemen, de NAS gebruikt ext3 en xfs. Dat staat ook in die beschrijving:
mke2fs -j /dev/sda7
mke2fs -j /dev/sda8
mke2fs -j /dev/sda9

mkfs.xfs -f /dev/sdb2
(Ik zie trouwens dat hier sda en sdb door elkaar wordt gebruikt. Dat moet natuurlijk allemaal hetzelfde zijn.

Edit: Volgens mij moet dat = teken ertussen uit. De betekenis is 'unzip de opgegeven file naar stdout, en pipe de output naar dd, die het (rauw) naar partitie /dev/sdb6 schrijft. De sudo staat ertussen om dd de rechten te geven die nodig zijn om een partitie te mogen beschrijven.

[ Voor 22% gewijzigd door Mijzelf op 07-01-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Wat ik dan zo vreemd vind, het eerste stuk;

gzip -dc =/home/ubuntu/Public/sda6.gz met of zonder = teken. Hij zegt altijd dat het bestand niet bestaat of de map. Terwijl ik alles al een paar heb getest. Ook als ik die complete zin er in type inc. | er tussen pakt hij hem niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Weet je dat onder Linux filenamen case-sensitive zijn? Dus /home/ubuntu/Public/sda6.gz is iets anders dan /home/Ubuntu/Public/sda6.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Dat heb ik intussen al gemerkt, ik heb alles zonder hoofdletters. Zowel de naam van de pc en ook de map. Ook nagekeken via eigenschappen van sda6.gz. Staat duidelijke in /home/****/public/sda6.gz

Bestand zelf heet ook sda6.gz dat klopt allemaal. Maar toch blijft hij dat weergeven van bestaat niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Racer89 op 07-01-2015 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Bestaat gzip wel? Die kun je ook zonder argumenten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Als ik in softwarebeheer kijk staat er in dat hij geïnstalleerd is.

En in de terminal gzip -h krijg ik ook alle commando's te zien.
van -c t/m -9 Dus ik neem aan dat hij dan er op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ja. Dan moet je toch ergens een typefout in je file hebben. Mogelijk kun je het eenvoudiger maken door naar de directory /home/****/public/ te gaan. Dan is het commando 'gzip -dc sda6.gz'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Dat is inmiddels gelukt op de manier hoe jij het zegt.

Nu zit ik alleen met het volgende weer, mkdir /tmp/mdO.

Op sommige site word er gesproken over /tmp.mdO. Dus een Punt i.p.v. streep.

En als ik dan de volgende pak;

tar xzf /full/path/to/sda8.tgz zegt hij dat er niet genoeg ruimte op de schijf is.

hij probeert wel alles weg te schijven een voor een, maar bij elk bestand zegt hij dat er geen ruimte is.

Ik weet er niet zo heel veel vanaf, maar volgens mij staan er ook best wat fouten op die site? Of doe ik toch echt iets fout?

[ Voor 11% gewijzigd door Racer89 op 07-01-2015 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Op sommige site word er gesproken over /tmp.mdO. Dus een Punt i.p.v. streep.
Voor het installeren van de firmware maakt het eigenlijk niet uit, als je maar consequent bent. Het gaat hier over een tijdelijk mountpoint voor de partities, die je gebruikt om files in de partities te zetten.
Een mountpoint moet een directory zijn. Als je /tmp/md0 gebruik is dat een subdirectory in /tmp, en als je een punt gebruikt, wordt er een directory /tmp.md0 in de root gezet.
Voor het nette zou je wel /tmp/md0 moeten gebruiken. /tmp is de temp directory, waar alle programma's hun tijdelijke files ingooien. Bij een reboot wordt hij opgeruimd. Terwijl /tmp.md0 blijft bestaan tot je hem zelf weggooid.
tar xzf /full/path/to/sda8.tgz zegt hij dat er niet genoeg ruimte op de schijf is.
Dat zou kunnen, als je partitie 8 te klein hebt gemaakt, of als je per ongeluk sda8.tgz probeert uit te pakken in partitie 7. Volgens de tutorial zou hij ruim 800MB groot moeten zijn
/dev/sda8 35 140 851413+ 83 Linux
Ik weet er niet zo heel veel vanaf, maar volgens mij staan er ook best wat fouten op die site?
Zo op het eerste gezicht zie ik wat slordigheids foutjes. sda en sdb door elkaar gebruikt, dat = teken achter gzip. Maar verder zie ik niet zoveel.

Die tutorial is een aangepaste versie van deze. Het belangrijkste verschil is dat de 2Big2 2 schijven heeft, en alle partities in raid staan. Het maken van de arrays is dus gestript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ik kom gewoon niet verder, ik had inderdaad ook nog verder op de site gekeken, ik was deze ook nog tegen komen;

http://lacie.nas-central....h_disk_%28D2_Network_2%29

Dat is de nas waar het ook om gaat, ik zie dat hier ook diverse andere commando's instaan.
Ik zal morgen proberen verder te gaan, want ergens doe ik waarschijnlijk toch iets fout. Vooral met het
gedeelte /tmp/md0.

@ Mijzelf bedankt voor het snelle reageren en het helpen met dingen opzoeken !!! _/-\o_
Pagina: 1