Chrome hoog CPU verbruik (speelt 1080p niet soepel)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 16:21
CPU load in een vers geïnstalleerde Google Chrome op een kale Windows 8.1 with Bing zonder bloatware (Dell 3135; N2830, 4GB RAM) is zó hoog dat 720p en 1080p enorm haperen (totale CPU load 100% continu).

In Internet Explorer gaat het wel goed en zit de load max. op zo'n 30%. Lokale bestanden op 1080p en hoge bitrate worden in bijv. VLC ook soepel afgespeeld. Zie hieronder een voorbeeld van hoge CPU verbruik Chrome met YT. Buffering is niet het probleem.

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/hrefygavl/1080p_Chrome.jpg

Onderstaande (en op het internet gevonden) oplossingen allemaal geprobeerd en uitgevoerd. Komt dus neer op hetzelfde probleem als hieronder beschreven:
de Zeester schreef op zondag 19 januari 2014 @ 16:49:
Pas een volledig schone install van Windows 7 op een netbookje gedaan en meteen Chrome erop gezet. Helaas werkt de combinatie YouTube + Chrome zeer beroerd: moeizaam laden van videos, schokkerig afspelen en nagenoeg 100% CPU load, zelfs bij videos met lage resolutie (bijv. 360p). Hetzelfde gaat op voor andere video sites. Ik heb al van alles geprobeerd (er zijn meer mensen met dit probleem): pepflash plugin disablen, hardware versnelling uitschakelen, alle extensies verwijderen, HTML5 speler gebruiken...het haalt niets uit.
Ik ben een beetje radeloos, en het is erg frustrerend. Mijn 7 jaar oude laptop op Windows 7 (CPU: T2050) speelt zelfs 720p nog goed af :?

Heeft er iemand dé gouden tip? Via Google heb ik hem nog niet gevonden helaas... Alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 5% gewijzigd door Barns op 05-01-2015 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Gaat het met IE of FF wel goed ? Zo niet, dan zou het een videodriver issue zijn. En probeer anders eens een 'portable' installatie zodat je gegarandeerd de standaardsettings hebt ... Zou je met name de SR-Iron versie kunnen aanraden, die installeert namelijk gewoon in Program Files en niet de appcode zelf ook in je profiel-dir ...

Laatste tip is: probeer Chrome v36 ipv een nieuwere versie; er zijn veel mensen die problemen hebben met font-sizes, anti-aliasing en stotterende video's met v37 of nieuwer. Is uiteraard niet aan te raden om te blijven gebruiken, maar het is een goede test (indien IE en FF wel gewoon goed werken) ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
SKiLLa schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:55:
Gaat het met IE of FF wel goed ? Zo niet, dan zou het een videodriver issue zijn. En probeer anders eens een 'portable' installatie zodat je gegarandeerd de standaardsettings hebt ... Zou je met name de SR-Iron versie kunnen aanraden, die installeert namelijk gewoon in Program Files en niet de appcode zelf ook in je profiel-dir ...

Laatste tip is: probeer Chrome v36 ipv een nieuwere versie; er zijn veel mensen die problemen hebben met font-sizes, anti-aliasing en stotterende video's met v37 of nieuwer. Is uiteraard niet aan te raden om te blijven gebruiken, maar het is een goede test (indien IE en FF wel gewoon goed werken) ...
IE werkt wel goed, +/- 30% load.
FF werkt ook niet goed, 720p en 1080p haperen, CPU zit op 100% load, aandeel FF is zo'n 70%.
SR-Iron protable werkt ook niet goed, 720p en 1080p haperen, CPU zit op 100% load, aandeel SR-Iron is zo'n 70%.

Tot slot, lukt het me niet om een oudere versie van Chrome (bijv. v36.xxx) te downloaden. Wel de nieuwste bèta geprobeerd, dat hielp niets. Alleen IE werkt goed.

Op andere PC's met Chrome (werk, thuis) zit de CPU load van Chrome bij 1080p ook zo rond de 30% en speelt alles soepel. Van deze laptop zijn alle chipset drivers, videokaart drivers, audio drivers en BIOS geupdate. Verder kale en legitieme installatie W8.1 op een SSD. Dus het lijkt ook geen andere applicatie te zijn die het proces verstoord. Meest irritante is dat IE 1080p op YT wél goed afspeelt en de laptop draait lokale 1080p bestanden ook soepel via VLC (bij het testen is VLC overigens niet geïnstalleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Staat hardware-versnelling wel aan?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

MsG schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:22:
Staat hardware-versnelling wel aan?
Zo'n atom chippie zal inderdaad niet snel genoeg zijn om 720 of 1080p materiaal te decoderen. Normaliter wordt hier de GPU voor ingezet. Mocht de hardwareversnelling niet werken, dan zou je eens kunnen kijken of je de GPU drivers een update of reinstall kan geven.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
M2M schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:25:
[...]
Zo'n atom chippie zal inderdaad niet snel genoeg zijn om 720 of 1080p materiaal te decoderen. Normaliter wordt hier de GPU voor ingezet. Mocht de hardwareversnelling niet werken, dan zou je eens kunnen kijken of je de GPU drivers een update of reinstall kan geven.
Ja, hardware versnelling staat aan via instellingen Flash (rechtermuisknop op video). Via het "Intel HD Graphics Control Panel" kan ik geen instellingen vinden m.b.t. hardware acceleration (maar alles staat wel op "prestaties" ook windows batterij instellingen staan op "hoge prestaties".

GPU drivers opgehaald via Dell site, deinstallatie toegepast, reboot, herinstallatie, reboot, test en nog niet goed. Dus heeft niets geholpen. HTML5 video playback en Flash geeft beide hoge CPU load bij video in Chrome.

Ter info nog even een screenshotje:
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/4u7uka5dl/1080p_Chrome_2.jpg

Bij IE zit de load op 30%, en vooral dát frustreert me zo haha. Ik wil geen IE bah... :F

Edit: In deze HW-acceleration test haal ik zowel in FF als in Chrome trouwens 60+ FPS: FF HW-acceleration test

[ Voor 28% gewijzigd door Barns op 06-01-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:27
Ik heb niet zozeer een oplossing voor je probleem, maar in Chrome heb je een speciale pagina waar je de eigenschappen van de videokaart kunt bekijken:

chrome://gpu

Misschien staat daar het één en ander informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
Allard Pruim schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 16:00:
Ik heb niet zozeer een oplossing voor je probleem, maar in Chrome heb je een speciale pagina waar je de eigenschappen van de videokaart kunt bekijken:

chrome://gpu

Misschien staat daar het één en ander informatie.
Ik heb hier bij gekeken, het enige dat rood is gemarkeerd is "Threaded Rasterization". Deze staat op disabled, maar het zegt mij niets. Wordt ook niet veel wijzer van andere threads over dit onderwerp.

Edit 20:43: Inmiddels de Threaded Rasterization via chrome://flags ingeschakeld door het aantal raster threads op 4 te zetten (vele tips over te vinden), heeft nog geen resultaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Barns op 14-01-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
Sorry voor de schaamteloze up, maar een nieuwe edit gaat niet echt helpen om mijn probleem op te lossen haha.

Ik heb als extra check een FPS counter laten meelopen in Chrome. Dit geeft het onderstaande resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/280qc5h.png

Waarbij de FPS inderdaad te laag zijn (happerende video) en het GPU memory use zeer laagt blijft. M'n pc op het werk heeft 128 max en gebruikt +/- 13mb, draait daarbij 1080p met ongeveer 34 FPS.

Zie ook nog de GPU settings, waar ik niets vreemds uit af kan leiden:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2cxc47l.png

Hier stond GPU Rasterization nog aan, maar inmiddels weer uitgezet (had namelijk geen effect).

Anyone? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Barns op 15-01-2015 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barns
Ik heb het inmiddels zelf gefixt. Bij deze rapporteer ik even terug hoe het is gelukt. Nadat ik bovenstaande stappen los van elkaar al eens had doorgenomen, heeft een combinatie van oplossingen het probleem verholpen. Het lijkt alsof de volgende stappen een rol hebben gespeeld:

1) Ga naar http://get.adobe.com/flashplayer/otherversions/
2) Kies je OS en je browser
3) Download en installeer
4) Typ Chrome://plugins en disable de "PepperFlash\pepflashplayer.dll" Flash.
5) Download de "Disable Youtube™ HTML5 Player" extensie
6) Ga naar een YouTube filmpje, rechtermuisknop en klik op "Instellingen"
7) Zorg nu dat in Flash Hardware Acceleration aangevinkt is

Ik blijft het ontzettend vreemd vinden dat dit zo verschilt per PC. Ik heb dit namelijk op andere apparaten niet. Anyway het is opgelost, andere Tweakers met mogelijk hetzelfde probleem kunnen hier hun voordeel mee doen.
Pagina: 1