Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC kapot na spanningspiek eigen tarief?

Pagina: 1
Acties:

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-11 19:27
Hallo Tweakers

Mijn pc is kapot gegaan na een spanningspiek. Eigen onderzoek heeft uitgewezen dat processor, harde schijf en videokaart zeker kapot zijn, aan mijn voeding en RAM geheugen twijfel ik nog, ze zijn onstabiel geworden, dus deze ga ik ook vervangen. Na overleg met mijn verzekering krijg ik de dagwaarde + kosten die ik maak terug.

Nu heb ik een eigen bedrijf (eenmanszaak) welke ICT consulting levert waarmee ik een factuur wil opstellen waarin ik via mijn eigen bedrijf de uit te voeren taken wil laten uitvoeren. Denk hierbij aan : Herinstallatie, datarecovery, uitbouwen, inbouwen en configureren.

Nou heb ik hier twee vragen over: Mag dit zomaar via mijn eigen bedrijf laten lopen, of toch een second opinion vragen bij de lokale pcboer?

Mocht dit via mijn eigen bedrijf mogen lopen, is 175 euro ex BTW (exclusief onderdelen natuurlijk) dan een goed bedrag voor dit totaalpakket? Kom op internet namelijk heel erg verschillende prijzen tegen en ik heb zelf geen flauw idee wat een redelijk bedrag hiervoor is om te vragen.

Alvast bedankt!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 12:42

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Afhankelijk van wanneer het is kost ik in het weekend 148 euro per uur, doordeweeks (8:30-17:00 uur) 95 euro per uur dit is B2B. Hier bij de lokale pc boer kost het geloof ik 65 euro per uur en dat is nog redelijk goedkoop.

Dus:
- Onderdelen testen 1 uur?
- Nieuwe onderdelen er in 1 uur?
- Herinstallatie 2,5-3 uur uur?
- Administratieve kosten xxx?

Als ik dit voor/bij een klant moet doen dan kost het ze al snel 400+ euro Ex.

En ik heb ook gewoon een keer een laptop met waterschade (veroorzaakt door irritante arrogante buren met vervelende kinderen) via de zaak gedaan en ze een rekening van 1200 euro voorgeschoteld verzekering heeft gewoon uitbetaald.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Lucky0wn
Zo had ik het me nog niet bedacht! Storing was inderdaad in het weekend. (zondag 27-12 van 19.00 tot 21.00) Ben daarna aan de slag gegaan met mijn pc. Bedankt voor de inbreng

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dat je onderdelen in rekening mag brengen (bon groothandel) lijkt me aanemelijk. Maar het zal niet de bedoeling zijn dat jij winst gaat maken op iets wat de verzekering vergoed.

Dit riekt naar fraude

Iperf

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-11 17:14
Lekker bezig zijn we hier weer..

Verwijderd

En dan ook nog het werk wat je er zelf prive aan hebt gedaan nog opschrijven ook? Met weekendprijzen?
Nou denk dat je dan een zware dobber krijgt, verzekeringen zijn echt niet gek hoor. En dit begint inderdaad wel verdacht veel op fraude te lijken.
En ook, 400 euro(exclusief!!), voor een pc bouwen, testen en wat administratie? 8)7 Jij zal niet veel klanten hebben dan, als je dat aan je klanten rekent.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2015 23:19 ]

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:49

Saven

Administrator

Zou ik idd mee oppassen. Wellicht dat je er mee weg kunt komen, maar als jij zulke bedragen gaat rekenen val je sowieso door de mand.

Dat je dit topic onder je eigen naam start helpt ook niet bepaald mee :P

[ Voor 98% gewijzigd door Saven op 05-01-2015 23:22 ]

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Vergeet niet de voorrijkosten en dat je met hoge spoed bent ingeroepen. Ook bij de winkel garantie indienen voor de kapotte onderdelen.

Je hebt er natuurlijk eerst alles aan gedaan om de PC te redden, je kan ook een paar uur rekenen voor het vervangen van wat kapotte condensatoren of hoe die dingen ook heten. Zet ook nog een behandeling van electrolytes op de factuur, electrolytes it's what computers crave.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:49

Saven

Administrator

Die datarecovery valt echt niet onder je normale verzekering hoor. Of was je sarcastisch? :+

Verwijderd

Door jezelf laten maken, kan volgens mij ook prima, maar dan moet je wel professioneel blijven. En dus geen absurde bedragen rekenen.
En ook geen extra geld voor zaterdag vragen enz, dat doet een normaal computerbedrijf ook niet.
Ze hebben bij de verzekering ook echt wel iemand die er een beetje verstand van heeft, en kan zeggen of de prijzen een beetje normaal zijn.
@rty HAHA ja dat alles, kan je mooi geld verdienen.. Gewoon doen, geen haan die er naar kraait hoor. :+

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

rty schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:18:
Vergeet niet de voorrijkosten en dat je met hoge spoed bent ingeroepen. Ook bij de winkel garantie indienen voor de kapotte onderdelen.

Je hebt er natuurlijk eerst alles aan gedaan om de PC te redden, je kan ook een paar uur rekenen voor het vervangen van wat kapotte condensatoren of hoe die dingen ook heten. Zet ook nog een behandeling van electrolytes op de factuur, electrolytes it's what computers crave.
En rook .. een boel rook, als dat er uit is werkt ie niet meer ...

Iperf

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Lucky0wn schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:04:
aan mijn voeding en RAM geheugen twijfel ik nog, ze zijn onstabiel geworden, dus deze ga ik ook vervangen. Na overleg met mijn verzekering krijg ik de dagwaarde + kosten die ik maak terug.
Even afgezien van de financiële aspecten, je mag verwachten dat een goede voeding bestand is tegen spanningspieken, of anders zodanig faalt dat niet de rest van het systeem ook sneuvelt. Ik ben wel nieuwsgierig wat voor merk/type voeding het was.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Er zit idd een MOV in bijna elke beetje fatsoenlijke voeding die spanningspiekjes weg kan filteren. Overigens kun je ook een los filter kopen voor een tientje die is er wat beter in of stekkerdozen, daarvan zijn er ook genoeg die het op kunnen vangen. En als je nog veiliger wil zitten koop je een UPS.

Ik vind het zelf dan ook erg raar dat je de kosten op iemand anders wil verhalen, terwijl spanningspieken toch wel iets is wat vaker voorkomt en je zelf er maar heel weinig tegen lijkt te doen. Ik heb ook meer het idee dat het eerder nalatigheid van jouw kan is dan dat je het op iemand anders kan afschuiven.

Je moet blij zijn dat wij in NL zo'n stabiel spanningsnet hebben, dat is in heel veel landen, ook in Europa, toch heel anders. Maar dat wil niet zeggen dat er hier niet dipjes of dalen voorkomen. Dus de vraag is eigenlijk wat voor voeding had je en wat voor veiligheidsmaatregelen had je zelf getroffen hier tegen?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Lucky0wn
Hoho, dit loopt een beetje uit de hand, mijn initiële vraag was juist om een reële eerlijke prijsindicatie te krijgen. Ik ben me er volledig van bewust dat ik niet het aankoopbedrag terugkrijg, maar heb wel diagnose gesteld en er werk aan gehad, dit wordt in een normaal geval niet door de persoon zelf gedaan , maar door een computerspeciaalzaak. Daarom wilde ik dit dus aan mezelf factureren als bedrijf naar consument. Wat ik niet zeker wist of toegestaan is.
Dit omdat ik sinds kort een eigen bedrijfje heb welke dit soort diensten toelaat.
Van fraude hou ik al helemaal niet en is ook absoluut niet mijn insteek.
Ploink schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:42:
[...]

Even afgezien van de financiële aspecten, je mag verwachten dat een goede voeding bestand is tegen spanningspieken, of anders zodanig faalt dat niet de rest van het systeem ook sneuvelt. Ik ben wel nieuwsgierig wat voor merk/type voeding het was.
Een oud type cooler master uit 2007 van 750 watt. Oud beestje maar draaide nog steeds als een zonnetje!
-The_Mask- schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 00:34:
Er zit idd een MOV in bijna elke beetje fatsoenlijke voeding die spanningspiekjes weg kan filteren. Overigens kun je ook een los filter kopen voor een tientje die is er wat beter in of stekkerdozen, daarvan zijn er ook genoeg die het op kunnen vangen. En als je nog veiliger wil zitten koop je een UPS.

Ik vind het zelf dan ook erg raar dat je de kosten op iemand anders wil verhalen, terwijl spanningspieken toch wel iets is wat vaker voorkomt en je zelf er maar heel weinig tegen lijkt te doen. Ik heb ook meer het idee dat het eerder nalatigheid van jouw kan is dan dat je het op iemand anders kan afschuiven.

Je moet blij zijn dat wij in NL zo'n stabiel spanningsnet hebben, dat is in heel veel landen, ook in Europa, toch heel anders. Maar dat wil niet zeggen dat er hier niet dipjes of dalen voorkomen. Dus de vraag is eigenlijk wat voor voeding had je en wat voor veiligheidsmaatregelen had je zelf getroffen hier tegen?
Ikzelf heb mijn geaard pc aangesloten op een normale geaarde 6 punts stekkerdoos. Hierop zijn aangesloten :

Samsung Syncmaster T240
M'n PC
37" LCD TV van Sharp uit 2009
2x 30W USB Charging station
Logitech Z5500

Zou in principe toch genoeg moeten zijn?

[ Voor 64% gewijzigd door Lucky0wn op 06-01-2015 01:40 ]

Verwijderd

Dat is goed om te horen.
Ik heb bij een autobedrijf gewerkt, waar dit ook gebeurd is. De eigenaar had schade, hebben wij toen bij dat bedrijf opgelost, rekening gemaakt, en naar de verzekering gedaan.
Dat was gewoon toegestaan. Dus ik denk dat het met een pc ook wel mag.
Maar ik zou gewoon even de verzekering bellen voor de zekerheid.
Let wel: Je hebt er nu zelf verstand van, waardoor je er zelf aan ging werken. Dat kan je denk ik niet verrekenen, dat bedoelde ik daar ook. Want als bij een "normale" persoon pc kapot gaat, gaan de mensen er niet aan werken, en moeten ze ook gewoon wachten tot ze naar een computerwinkel kunnen. Daarom denk ik niet dat je dat kan/mag verrekenen. Misschien wel, maar dan wel met een normale prijs, en dus geen toeslagen voor zaterdag en savonds. Maar dat weet ik dus niet zeker.
En even voor de duidelijkheid, met "normale" bedoel ik niets vervelends.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2015 01:21 ]

• Faxe
  • Laatst online: 17-07 17:08
Ik werk bij een verzekeraar waarbij het redelijk normaal is dat klanten schade zelf maken en de rekening vervolgens opsturen. Deze wordt gewoon betaald zolang er geen gekke dingen in rekening worden gebracht. Stel gewoon een begroting op van de reparatie en leg die ter goedkeuring voor aan de verzekeraar. Verwacht dat je op grond van de polisvoorwaarden niet eens verplicht bent om de schade te maken. Je kunt er ook gewoon van op vakantie gaan of het geld aan iets anders besteden.
Pagina: 1