Hoi iedereen ik zoek advies over een videokaart. Hier zijn de vragen en antwoorden:
Ik zoek een?
Opzoek naar nieuwe videokaart (huidige is 7850HD RoyalQueen 1gb) om nieuwste games soepel op high/ultra te kunnen spelen.
Wat is je budget?
max +- 250 - 300 euro voor een nieuwe kaart (ben zelf geneigd in vraag & aanbod te kijken)
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem:
Phenom II 1045T (OC'd 3.7 ghz)
Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100
ASUS M4A785TD-V EVO
OCZ StealthXStream 500 watt (zal over een week beschikken over een 1k watt van corsair-> voor de topic laten wij aannemen dat ik voldoende wattage heb om R290 te kunnen draaien
8GB Corsair 'valueram' 1333mhz, atm OC'd op 733 x 2 (1466mhz)
Cooler Master 690 II Advanced - Mid Tower
7850HD RoyalQueen 1gb
LG W2453V-PF (24 inch LG beeldscherm, 1920/1080 reso)
Ik heb laatst (gek genoeg) mijn Phenom II 555BE (unlocked naar 4) geupgrade naar 1045T omdat mijn CPU stoornissen begon te tonen (BSOD etc. wat weg ging als hij terug naar 2 core ging). Omdat ik een budgetgamer ben (zie 555BE
), heb ik gekozen om een thuban te kopen en deze zo ver mogelijk te OC'en, met de gedachte dat ik daarmee de vishera (6 core) op stock ongeveer evenaar/overtref. Dat is mij gelukt tot 3.9ghz, maar dan met throttling als de cpu 50 graden bereikt (met offset van +13 graden! zonder zou het dus 37 graden zijn) - klokt tijdens prime95 terug naar 2ghz (ben bang dat de vram van mijn MOBO te heet wordt, biinnenkort een fan erboven plaatsen) en 3.7ghz @1.36v super stabiel @44c tijdens prime95/intburntest/100% load (intburntest maximum settings 50 turns, prime95 blend 8 uur, prime95 small ftt 8 uur en memtest 5 passes overleeft zonder terugklokking of ergere narigheden).
Nu ben ik upgrade hongerig geworden...mijn volgende twee stappen zijn een SSD halen en een nieuwe GPU halen, gezien mijn huidige GPU mijn CPU aan het 'bottlenecken' is (te merken aan DA:I en FC4 o.a.).
Naast een SSD ben ik niet van plan verder te upgraden (behalve misschien H20), zeker niet Intell gezien de prijs en nood aan nieuwe mobo (reden ook dat ik niet voor FX ben gegaan).
Ik wil het liefst 2 tot 3 jaar met deze systeem doen. Ik zal in die tijd gewoon op 1080p gamen (atm geen behoefte aan 2.5k of 4k etc.). Ik weet dat de R280(x) het beste zal passen en dat mijn cpu een bottleneck kan vormen voor de R290 bij cpu intensieve games...maar...
We hebben nu ook Mantle (de reden ook dat ik voor AMD ga en niet Nvidea).
Mijn vraag aan 'the wise ones' van the gathering (of Tweakers) is of Mantle voldoende is om de aanschaf van de R290 te rechtvaardigen..
Zal ik door mantle wel alles uit zowel mijn cpu als gpu kunnen halen? Of is zelfs met Mantle de R280x de betere keuze (zelfde performance als r290 omdat de cpu te hard bottleneck'd)? Op het net krijg ik tegenstellende berichten (zoals de CPU wordt te hard gebottlenecked of ja R290 kan, met soms lichte bottleneck bij cpu intensieve games, geen enkel lijken mantle in rekening te houden)
Volgende maand als mijn paycheck binnenkomt wil ik een nieuwe gpu aanschaffen (tegen die tijd heb ik de 1k wattage voeding ook).
Alvast bedankt voor de tijd die jullie nemen hiervoor!
Edit: spellingsfouten correctie
Ik zoek een?
Opzoek naar nieuwe videokaart (huidige is 7850HD RoyalQueen 1gb) om nieuwste games soepel op high/ultra te kunnen spelen.
Wat is je budget?
max +- 250 - 300 euro voor een nieuwe kaart (ben zelf geneigd in vraag & aanbod te kijken)
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem:
Phenom II 1045T (OC'd 3.7 ghz)
Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100
ASUS M4A785TD-V EVO
OCZ StealthXStream 500 watt (zal over een week beschikken over een 1k watt van corsair-> voor de topic laten wij aannemen dat ik voldoende wattage heb om R290 te kunnen draaien
8GB Corsair 'valueram' 1333mhz, atm OC'd op 733 x 2 (1466mhz)
Cooler Master 690 II Advanced - Mid Tower
7850HD RoyalQueen 1gb
LG W2453V-PF (24 inch LG beeldscherm, 1920/1080 reso)
Ik heb laatst (gek genoeg) mijn Phenom II 555BE (unlocked naar 4) geupgrade naar 1045T omdat mijn CPU stoornissen begon te tonen (BSOD etc. wat weg ging als hij terug naar 2 core ging). Omdat ik een budgetgamer ben (zie 555BE
Nu ben ik upgrade hongerig geworden...mijn volgende twee stappen zijn een SSD halen en een nieuwe GPU halen, gezien mijn huidige GPU mijn CPU aan het 'bottlenecken' is (te merken aan DA:I en FC4 o.a.).
Naast een SSD ben ik niet van plan verder te upgraden (behalve misschien H20), zeker niet Intell gezien de prijs en nood aan nieuwe mobo (reden ook dat ik niet voor FX ben gegaan).
Ik wil het liefst 2 tot 3 jaar met deze systeem doen. Ik zal in die tijd gewoon op 1080p gamen (atm geen behoefte aan 2.5k of 4k etc.). Ik weet dat de R280(x) het beste zal passen en dat mijn cpu een bottleneck kan vormen voor de R290 bij cpu intensieve games...maar...
We hebben nu ook Mantle (de reden ook dat ik voor AMD ga en niet Nvidea).
Mijn vraag aan 'the wise ones' van the gathering (of Tweakers) is of Mantle voldoende is om de aanschaf van de R290 te rechtvaardigen..
Zal ik door mantle wel alles uit zowel mijn cpu als gpu kunnen halen? Of is zelfs met Mantle de R280x de betere keuze (zelfde performance als r290 omdat de cpu te hard bottleneck'd)? Op het net krijg ik tegenstellende berichten (zoals de CPU wordt te hard gebottlenecked of ja R290 kan, met soms lichte bottleneck bij cpu intensieve games, geen enkel lijken mantle in rekening te houden)
Volgende maand als mijn paycheck binnenkomt wil ik een nieuwe gpu aanschaffen (tegen die tijd heb ik de 1k wattage voeding ook).
Alvast bedankt voor de tijd die jullie nemen hiervoor!
Edit: spellingsfouten correctie
[ Voor 3% gewijzigd door Sankara op 05-01-2015 20:20 ]
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Sankara88-2341/hero/1258821