Advies gevraagd videokaart (R280X of R290?)

Pagina: 1
Acties:

• Sankara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-12-2025
Hoi iedereen ik zoek advies over een videokaart. Hier zijn de vragen en antwoorden:

Ik zoek een?
Opzoek naar nieuwe videokaart (huidige is 7850HD RoyalQueen 1gb) om nieuwste games soepel op high/ultra te kunnen spelen.

Wat is je budget?
max +- 250 - 300 euro voor een nieuwe kaart (ben zelf geneigd in vraag & aanbod te kijken)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem:
Phenom II 1045T (OC'd 3.7 ghz)
Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100
ASUS M4A785TD-V EVO
OCZ StealthXStream 500 watt (zal over een week beschikken over een 1k watt van corsair-> voor de topic laten wij aannemen dat ik voldoende wattage heb om R290 te kunnen draaien
8GB Corsair 'valueram' 1333mhz, atm OC'd op 733 x 2 (1466mhz)
Cooler Master 690 II Advanced - Mid Tower
7850HD RoyalQueen 1gb
LG W2453V-PF (24 inch LG beeldscherm, 1920/1080 reso)

Ik heb laatst (gek genoeg) mijn Phenom II 555BE (unlocked naar 4) geupgrade naar 1045T omdat mijn CPU stoornissen begon te tonen (BSOD etc. wat weg ging als hij terug naar 2 core ging). Omdat ik een budgetgamer ben (zie 555BE :P), heb ik gekozen om een thuban te kopen en deze zo ver mogelijk te OC'en, met de gedachte dat ik daarmee de vishera (6 core) op stock ongeveer evenaar/overtref. Dat is mij gelukt tot 3.9ghz, maar dan met throttling als de cpu 50 graden bereikt (met offset van +13 graden! zonder zou het dus 37 graden zijn) - klokt tijdens prime95 terug naar 2ghz (ben bang dat de vram van mijn MOBO te heet wordt, biinnenkort een fan erboven plaatsen) en 3.7ghz @1.36v super stabiel @44c tijdens prime95/intburntest/100% load (intburntest maximum settings 50 turns, prime95 blend 8 uur, prime95 small ftt 8 uur en memtest 5 passes overleeft zonder terugklokking of ergere narigheden).

Nu ben ik upgrade hongerig geworden...mijn volgende twee stappen zijn een SSD halen en een nieuwe GPU halen, gezien mijn huidige GPU mijn CPU aan het 'bottlenecken' is (te merken aan DA:I en FC4 o.a.).

Naast een SSD ben ik niet van plan verder te upgraden (behalve misschien H20), zeker niet Intell gezien de prijs en nood aan nieuwe mobo (reden ook dat ik niet voor FX ben gegaan).

Ik wil het liefst 2 tot 3 jaar met deze systeem doen. Ik zal in die tijd gewoon op 1080p gamen (atm geen behoefte aan 2.5k of 4k etc.). Ik weet dat de R280(x) het beste zal passen en dat mijn cpu een bottleneck kan vormen voor de R290 bij cpu intensieve games...maar...

We hebben nu ook Mantle (de reden ook dat ik voor AMD ga en niet Nvidea).

Mijn vraag aan 'the wise ones' van the gathering (of Tweakers) is of Mantle voldoende is om de aanschaf van de R290 te rechtvaardigen..
Zal ik door mantle wel alles uit zowel mijn cpu als gpu kunnen halen? Of is zelfs met Mantle de R280x de betere keuze (zelfde performance als r290 omdat de cpu te hard bottleneck'd)? Op het net krijg ik tegenstellende berichten (zoals de CPU wordt te hard gebottlenecked of ja R290 kan, met soms lichte bottleneck bij cpu intensieve games, geen enkel lijken mantle in rekening te houden)

Volgende maand als mijn paycheck binnenkomt wil ik een nieuwe gpu aanschaffen (tegen die tijd heb ik de 1k wattage voeding ook).

Alvast bedankt voor de tijd die jullie nemen hiervoor! _/-\o_

Edit: spellingsfouten correctie

[ Voor 3% gewijzigd door Sankara op 05-01-2015 20:20 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Sankara88-2341/hero/1258821

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
Die 1k watt is een zware overkill. 1k PSU is leuk als je 3x r9 290 gaat draaien. Maar 500 kwaliteits voeding is meer dan genoeg. Zou zelf voor V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED gaan. Worden super netjes verpakt. Of de r9 290 een overkill voor je cpu word durf ik niet te zeggen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Mwa, een 290 zal nog wel redelijk werken met een 1045T op die snelheid.

Wat bottlenecks hier en daar, maar niks extreems.

• Sankara
Tnx voor de reacties jongens!

Over mn PSU, ja ik weet dat het zware overkill is, maar ik krijg hem gratis :) dus ja :P + mijn CPU heeft nu 123 wattage verbruik volgens een calc. site (extreme nog wat, psu calc op google getoets). Ik weet niet of 500 watt voldoende zou zijn om de 290 te draaien. Mijn PSU is okay zou ik zeggen, maar durf het gewoon niet aan. Gezien ik de 1k mag overnemen (van mijn broer, hij krijgt mijn 500 watt, gezien hij zn pc niet meer gebruikt en lange na niet 500 watt nodig heeft, laat staan 1k), lijkt mij voeding geen probleem.

En ja Loki, ik wou voor die refurbished ook gaan :) Ik denk idd dat ik de keuze voor de 290 ga doen, vooral omdat ik hoop dat mantle enige (zware) bottlenecks wel overhelpt. Ik wou alleen even weten wat de wijze jongens van Tweakers erover dachten. Als de R290 te veel was dat ik geen verschil zou merken met de R280X, dan was de keuze anders geweest natuurlijk.

Nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties.

[ Voor 10% gewijzigd door Sankara op 05-01-2015 21:06 ]

Verwijderd

Hoe oud is de OCZ en is het versie 1 of 2?
Wat is het merk en type van de nieuwe voeding?

• Sankara
: OCZ StealthXStream - Voeding ( intern ) - 115/230 Volt wisselstroom V - 500 Watt
Van mijn factuur van Azerty (uit juni 2010). De OCZ is dus iets meer dan 4 1/2 jaar oud. Waarschijnlijk dus V1. Ampere rating is niet heel hoog (Capaciteit 12V1 rail: 18A), vandaar dat ik een nieuwe wil.

Merk en type van de nieuwe voeding weet ik niet. Mijn broer gaf aan dat hij dacht dat het een corsair was en zei 'het is een goeie'. Ben bang dat ik pas zondag achter kom welke PSU hij gaat meenemen, maar gezien hij zelf een IT'er is, geloof ik wel dat het van goede kwaliteit (lees goede merk/uitvoering) zal zijn.
De 1k voeding komt wel uit 2012/2011.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
loki504 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 12:54:
de r9 290 tri-x is 305mm zijn kast kan maximaal 304 aan. dus die zal niet lekker passen(als hij al past).
Dat je het even weet.

Edit; Nieuwe kast; pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed) zit je met gemak onder de €250.

[ Voor 24% gewijzigd door NitroX infinity op 06-01-2015 14:36 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:18
op V&A staat ook een 7990 voor 280 euro. Die is een stuk sneller nog kwa framerate. Is wel een Dual GPU dus weet niet of dat een probleem is. (ben zelf toevallig ook aan het kijken voor een videokaart... en twijfel ook tussen de 290x en 7990)

kwa snelheid vind ik deze site wel handig. Het staat gegroepeerd op ongeveer gelijke prestaties. Als jou nieuwe kaart 3 lagen hoger zit of meer dan je oude zit je goed.

http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-7.html

Jou kaart valt in de 8e "tier". De 280X in de 5e tier, de 290 in de 4e tier, en de 7990 in de 2e tier.
Ze kijken alleen naar FPS, dus niet specifieke (in)compabiliteit met dual-gpu etc.

• Sankara
NitroX infinity schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:34:
[...]

Dat je het even weet.

Edit; Nieuwe kast; pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed) zit je met gemak onder de €250.
Ja daar was ik gisteren ook achter gekomen. Gelukkig ken ik iemand die de 290 tri-x heeft. Hij zal hem meenemen en dan kijken wij of hij past. Daarbij geloof ik dat je de HDD tray's weg kan halen (een gedeelte), en met die ruimte past hij zeker in mijn kast :) ik vind de CM 960 II advanced een zeer leuke kast, zou hem niet snel vervangen (eerder een ander kaart halen dan).

Tom's hardware gaf aan dat hij net op de mm wel past, zonder de HHD trays weg te halen.

Maargoed, komende zaterdag komt hij langs met zn videokaart en dan gaan we even kloten :) Wel knap dat je dat hebt opgemerkt van de kast!

Over de 7990, probleem is, die zal geen garantie hebben. Die refurbished hebben wel garantie! Hierdoor kan ik ze nog omruilen als er iets gebeurd (beetje zekerheid).

wijziging: ik geloof dat de 7990 gewoon een singlekaart is die 2 kaarten bevat toch? Want mn MOBO ondersteund geen x-fire met twee kaarten (iets met 1x maar 16 ofzo, tweede kaart zou te weinig power krijgen). Alsnog, ik denk dat de R290 prima zou zijn joh! Die kan ik opzich ook nog nieuw kopen (liever niet alleen :P blijf een budget gamer).

Update: De nieuwe voeding die ik ga krijgen is de Zalman ZM1000-HP Plus.

[ Voor 20% gewijzigd door Sankara op 07-01-2015 15:38 ]

Pagina: 1