Zalman ZM500-HP - PCIe stekker 8-pins

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvus
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-04 20:37
Beste Tweakers,

Ik heb deze Zalman voeding nu een aantal jaar. Werkt prima. Binnenkort wil ik een nieuwe videokaart kopen. Waarschijnlijk een GTX 960, maar als die eenmaal uit komt en te teleurstellend blijkt dan een GTX 970.

De meeste GTX970's (en ik neem aan ook de GTX960) hebben een 8-pins PCIe voedingsstekker nodig. Mijn voeding heeft momenteel enkel een 6-pins connector. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe kabel.

De voeding is modulair en heeft de mogelijkheid om een 8-pins kabel op aan te sluiten. Ik ben nu dus het internet aan het afstruinen op zoek naar een 8 (of 6+2) pins PCIe verlengstekker (!!) Male 2 Male (!!). Als ik echter kijk naar de pins op de Zalman voeding dan zien die er niet precies zo uit als de verlengkabels die ik tot nu toe heb gevonden:

Zalman voeding:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9YchQjh.png

Weet iemand waar ik een goede kabel kan vinden of heeft iemand misschien andere tips?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Er zijn ook veel GTX 970's met twee 6 pins aansluitingen en er zijn ook veel kaarten die wel een 8 pins hebben maar ook gewoon prima werken met een 6 pins. De twee extra aansluitingen zijn namelijk gewoon ground, maakt niet uit of je die nu wel of niet aansluit, alleen soms controleert de videokaart het of die wel is aangesloten in zo'n geval werkt het niet zonder, in andere gevallen maakt het niet uit of je nu een 6 of 8 pins PEG connector aansluit.

Mocht de videokaart dus meten of er wel een 8 pins PEG connector is aangesloten en start de PC niet zonder, dan kun je ook altijd nog gewoon een draad bruggetje maken tussen beide draden. Komt op hetzelfde neer als het aansluiten van een 8 pins PEG connector. Als je een beetje handig bent is dit de makkelijkste oplossing.

Maar nu iets anders. De kwaliteit van jouw voeding is niet zo best. Veel zijn al stuk, maar in niet alle gevallen merk je het. Jouw voeding is namelijk van binnen een FSP voeding en wel één van het Epsilon design van FSP. Dit design produceert van zichzelf vrij veel ripple. Deze ripple moet weg worden gefilterd door de secondaire condensators. Deze condensators zijn in jouw geval van het vrij slechte merk CapXon. En niet alleen dat ze worden ook nog eens niet al te best gekoeld doordat de kabels in de voeding de luchtstroom blokkeren.

Dus je hebt een voeding waarbij de condensators warm worden, daar kunnen ze niet tegen. Ze moeten veel werk doen, doordat de voeding een vrij hoge ripple produceert en de kwaliteit is niet zo best. Al met al zorgt dit er voor dat wel slim is de voeding te vervangen. Doe je dat niet dan is de kans erg groot dat de voeding een gevaarlijk onstabiele spanning op de rest van de onderdelen zet, als die dat nu al niet al doet. En hier merk je in het begin niks van.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvus
Da's opmerkelijk om te horen vind ik. Ik was altijd in de veronderstelling dat Zalman een A-merk is... heb altijd goede spullen van ze gehad. Maargoed wellicht is deze voeding dan een misser van ze. Een nieuwe voeding bij de videokaart kopen had ik inderdaad al een mogelijke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Zoals veel merken koopt/kocht Zalman een voeding van een merk zoals FSP en plakten ze daar een sticker op en vingen ze flink wat geld "want zalman is toch een A-merk?"

Er zijn wel meer merken die op die manier hun naam misgebruiken, zoals Corsair en Coole Master. Zij hebben ook voedingen van discutabele kwaliteit [maar ook van goede kwaliteit] die voornamelijk mee lijken te liften op de goede naam.

Overigens zijn er volgens mij maar weinig voedingmakers, het zijn vooral stickerplakkers, net als met RAM-geheugen overigens.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zalman is groot geworden in een tijd dat er weinig tot geen technische reviews verschenen. Men keek in die tijd na de buitenkant van een product en als die er wat leuk uit zag moest het wel goed zijn toch? Zalman hun creaties waren altijd wel bijzonder. Bijzonder vormgegeven en goed uitziende koelers, voedingen die er van buiten netjes uitzagen en de serie van jouw had zelfs een heatsink erin. Ook waren ze in die tijd één van de weinigen met videokaart koelers en omdat de standaard koelers zo ruk waren, was het niet heel moeilijk om iets beters te maken. Veel reclame en naamsbekendheid dat was vooral belangrijk in die tijd, dat is gelukkig nu al minder het geval.

Tegenwoordig is het wel anders. Er zijn heel veel reviews die een product totaal uitpluizen en alles controleren en meten. In eens komt Zalman nergens meer voor. Zalman wordt door weinig site's gereviewed, omdat ze nog maar weinig producten naar de site's versturen en als ze het doen komen ze er vaak ook niet meer zo goed vanaf. Zalman's tijd is wel een beetje voorbij nu.

Beetje zo als OCZ was, alleen die heeft de handdoek al in de ring moeten gooien.
VasZaitsev schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:04:
Overigens zijn er volgens mij maar weinig voedingmakers, het zijn vooral stickerplakkers, net als met RAM-geheugen overigens.
Jij kent er weinig, van geheugenchip fabrikanten daar zijn echt weinig van. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvus
OK dan ga ik voor een nieuwe voeding. Ik ga dan af op jullie adviezen in het Aankoopadvies topic in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvus
Ik post vandaag ff m'n vereisten in dat topic want anders krijgen we denk ik teveel overlap tussen topics :)
Pagina: 1