Achtergrond
Ik zit nu op een all-round Dell laptop uit 2006 en een krachtigere Dell PC uit 2003, dus mijn feeling met wat mogelijk is en wat handig is is wat weggezakt
Zelfs Minecraft en wat stevigere Flash games hebben op lage settings een FPS van 3 tot 10, dus het begint nu wel wat irritant te worden 
Wil 2 laptops kopen (1 voor mijzelf voor werk en 1 voor mijn zoon voor school); daarom 2x dezelfde laptop i.v.m. uitwisselbaarheid / backupsysteem, en we gamen allebei graag dus zelfde specs zijn erg handig. Mede ook een laptop want ik wil niet elke avond op zolder verbannen zitten terwijl mijn vriendin in de woonkamer zit
Eisen
Qua vulling had ik het volgende in gedachte:
Ik wil tot +- 1400 euro gaan; mogelijk 1500 euro als het echt een beest is voor dat geld, liever toch iets lager bedrag (maar denk niet dat dat erin zit).
Eigen conclusies
Tja, keuzes... Weet iemand uit eigen ervaring of de Clevo W370ST echt zo'n slecht geluid heeft? Of zou ik toch beter naar echte merken moeten kijken, of is dat toch altijd hoog geprijst niet/slecht-upgradebaar spul? Of moet ik mijn GTX860m eis laten varen en is een GTX uit de 700-serie ook gewoon goed genoeg de aankomende 7 jaar?
Lang verhaal; gefelicteerd als je je er doorheen hebt geworsteld
Alvast bedankt voor wat meer inzicht!
Ik zit nu op een all-round Dell laptop uit 2006 en een krachtigere Dell PC uit 2003, dus mijn feeling met wat mogelijk is en wat handig is is wat weggezakt
Wil 2 laptops kopen (1 voor mijzelf voor werk en 1 voor mijn zoon voor school); daarom 2x dezelfde laptop i.v.m. uitwisselbaarheid / backupsysteem, en we gamen allebei graag dus zelfde specs zijn erg handig. Mede ook een laptop want ik wil niet elke avond op zolder verbannen zitten terwijl mijn vriendin in de woonkamer zit
Eisen
- moet zeker 8+ jaar meekunnen gaan (met evt. tussendoor upgraden van RAM, HDD) - ik hou niet van elke 3 jaar nieuwe HW kopen (verspilling)
- moet nu goed redelijk zware games kunnen (hoeft niet op ultra e.d. en laatste jaren op minimale settings maakt niet uit)
- moet virtual machines kunnen draaien; niet vaak, maar 4x een WinXP met 1GB zou leuk zijn
- standaard dagelijks gebruik = Office ontwikkeling & C++ development, gewoon thuis (desktop replacement)
- moet soms ook meekunnen naar klanten voor demo's, dus niet al te flashy & VGA aansluiting voor oudere beamers zou mooi zijn
- onderweg in trein kunnen werken (dus de batterij moet liefst ook lang-ig (4-5 uur+ zou mooi zijn) meekunnen; hoef er niet 10 uur mee te kunnen gamen).
- 17'', ben nu ook al 17'' 3,5 kg gewend, en 15'' is toch een aardige stap terug voor mij
- heb grote muziek & foto/film collectie, en heb liefst MSDN downloads lokaal, dus > 750GB (data) HDD is wel nodig
- hoeft niet echt van titanium gemaakt te zijn; ik ben redelijk zuinig op mijn spullen en boer het niet af
- liefst geen merk-laptop i.v.m. hoge vervangkosten van merk-specifieke onderdelen (slechte ervaring met Dell adapter hiermee), lastig upgraden, niet bij kunnen prikken van upgrades maar echt moeten vervangen (maar 1 HDD slot, maar 2 RAM slots gevuld met 4GB beide, etc.; erg jammer van de initiele aanschafprijs)
- denk dat de game-eis wel zo'n beetje de minimale specs gaat bepalen hiermee (op accuduur na)
Qua vulling had ik het volgende in gedachte:
- Grafische kaart: NVidea GTX860M heeft goede prijs/kwaliteit, redelijk toekomstbestendig, lager energieverbruik - ideale kaart?
- CPU: Intel I7 4710MQ/HQ = toch quadcore en hoge snelheid, ook VT-x & SLAT, toch nog redelijk qua prijs (hoef geen hogere uit de 47xx serie)
- RAM: 16GB dual-channel, liefst later nog tot 24 of liefst 32 uitbreidbaar voor toekomstbestendigheid. Of is 8GB voorlopig meer dan genoeg?
- OS: voor nu Win 8.1 pro, eind dit jaar zeker upgrade naar Win 10 - er moeten dan dus wel drivers uitkomen voor die laptop, maar denk dat de Win8 drivers ook wel onder 10 zullen werken?
- HDD: 1TB HDD 7200 RPM & 120GB SDD; SDD waarschijnlijk een Samsung EVO 840
- Wireless: dual band AC zou toch wel mooi zijn als ik die router ook eens zou upgraden
- Toetsenbord: QWERTY, en backlit zou wel gaaf zijn, maar hoeft niet perse
Ik wil tot +- 1400 euro gaan; mogelijk 1500 euro als het echt een beest is voor dat geld, liever toch iets lager bedrag (maar denk niet dat dat erin zit).
Eigen conclusies
- Alienware: vast mooi apparaat, maar te duur en te flashy
- Acer: bv. de Acer Aspire (VN7-791G-799U) lijkt een optie (met I7 & GTX860m), maar: alsnog redelijk aan de prijs (1500 euro), de 1TB hdd loopt op 5400 rpm, wel weer een 256GB SSD, en redelijk stil voor een gaming laptop. Echter (zie mijn opmerking over merk-merk PC's hierboven): RAM schijnt niet upgradeable, bijna niks is user-replaceable (zelfs accu zit intern vastgelijmd volgens review), servicing is lastig (schijnt bijna hele ding te moeten demonteren om bij de componenten + fan te komen), en de volgende review quote sprak mij ook niet echt aan: "We can measure a maximum temperature of an uncomfortable 55 °C (~131 °F) during gaming in some places, but who is going to play games with a 3 kg (~6.61 lb) notebook on their lap?" Ik dus
...
- Asus ROG: alsnog redelijk aan de prijs, en net niet de goede configs en slecht upgradebaar; verder zelfde verhaal als Acers lijkt mij, dus heb niet verder gekeken
- Lenovo / Medion: bestaande configs met 17''/GTX860m zijn het toch net niet
- Andere echte merk-merk computers niet eens echt bekeken (zou ik dat wel moeten doen?)
- 1e keuze: de BTO X•BOOK 17CL58 / XNB TURBINE HW17; totaalprijs met gewenste config = +- 1400, lijkt PERFECTE keuze, MAAR: de Clevo barebone waar 'ie op gebaseerd is is de W370ST, en die schijnt echt uber-crappy speakers te hebben (bijna geen bas, vervormde 'tinny' hoge tonen bij hoger volume)... ga niet de hele dag met koptelefoon door het leven, dus da's toch wel een deal breaker.
- 2e keuze: BTO X•BOOK 17M55; totaalprijs ook +- 1400 en daarmee zelfde specs als de 1e keuze hierboven, maar is op een MSI barebone gebaseerd, en heb slechte verhalen over MSI's gelezen qua warmteontwikkeling (dus veel fan-lawaai; bijna nooit echt stil?) Er zit toch een GTX860m & I7 4710MQ in...
- 3e keuze: de BTO P•BOOK 17CL54 voor dikke 1300 euro; heeft (dacht ik?) een IPS scherm wat toch ook wel fijn zou zijn, maar vergeleken met keuze 1 heeft hij toch maar een NVidea GT840m i.p.v. een GTX860m, en heeft ook iets minder WH batterij; toch wel jammer voor bijna zelfde prijs...
- De XNB AVALANCHE HW17 is dan weer een stap hoger met een GTX870m, maar komt daarmee toch weer iets te duur uit met een kleine 1600 euro...
Tja, keuzes... Weet iemand uit eigen ervaring of de Clevo W370ST echt zo'n slecht geluid heeft? Of zou ik toch beter naar echte merken moeten kijken, of is dat toch altijd hoog geprijst niet/slecht-upgradebaar spul? Of moet ik mijn GTX860m eis laten varen en is een GTX uit de 700-serie ook gewoon goed genoeg de aankomende 7 jaar?
Lang verhaal; gefelicteerd als je je er doorheen hebt geworsteld
[ Voor 7% gewijzigd door Carl Colijn op 05-01-2015 22:26 ]