Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi repeaten dmv LAN

Pagina: 1
Acties:

• Marco88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06-2021
Hi allen,

Na zoeken op dit forum en internet heb ik geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag, daarom schakel ik jullie in!

Ik heb een huis gekocht met 2 verdiepingen. Er komt een router met wifi in de woonkamer (begane grond) aan de straatkant, en heb een enkele LAN aansluiting voor de TV in mijn slaapkamer (eerste verdieping) aan de tuinkant.

Omdat ik soms in bed beelden stream met mijn tablet wil ik een sterke wifi verbinding in de slaapkamer en wil overal hetzelfde netwerkSSID + wachtwoord zodat je niet per ongeluk op het verkeerde WIFI zit met zwakke verbinding, of dat je continu handmatig moet switchen.

Hoe kan ik dit hardware-matig in mijn slaapkamer het beste invullen? Wat mij het beste lijkt is een WiFi-repeater met LAN-ingang (voor maximaal snelle verbinding) en 1 x LAN-uitgang (voor de TV) maar dat bestaat niet! |:(

TLDR: Bestaar er een kastje met 1 x LAN-ingang en 1 x wifi-extender & 1 x LAN-uitgang?

Vriendelijke groet,
Marco

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat jij specifiek zoekt bestaat denk ik niet (AP met 2x LAN), maar een simpele wireless router kan precies wat jij zoekt.

Daar zitten doorgaans 1 WAN poort en 4 LAN poortjes op en een WiFi AP ingebouwd.

Even zorgen dat je het ding correct configureert als AP (niet als router), veel routers hebben daar een aparte modus voor (let op: niet de repeatermodus gebruiken, dat is wat anders). Eventueel moet je daarbij even zorgen dat je de WAN poort niet gebruikt en dus bijvoorbeeld LAN1 gebruikt als ingang en LAN2 als uitgang naar je TV. Zie ook: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Verder gewoon de wifi instellingen gelijk houden als beneden, enkel even een ander kanaal gebruiken anders storen ze elkaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 05-01-2015 16:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Er zijn gewoon extenders met 1 ingang, ook wel 'Access points' genoemd. Er zijn genoeg opties

Persoonlijk ben ik voorstander van Engenius, http://www.engeniustech.c...ient-bridges/16342-ecb350 deze doet het erg goed voor mij.

Er zijn zat andere oplossingen uiteraard dus kijk even rond.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Even mijn eigen ontwetenheid testen.
Als je 2 AP's met hetzelfde ssid hebt, zal je telefoon laptop dan automatisch switchen als je van de 1 naar de ander loopt ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

prutser001 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:04:
Er zijn gewoon extenders met 1 ingang, ook wel 'Access points' genoemd. ...
Hij zoekt juist iets met (minstens) 2 LAN poorten, omdat hij zijn TV bekabeld wil aansluiten. En op wat exotische AP's met meerdere poorten na is de simpelste oplossing dan gewoon een wireless router pakken en die als AP aansluiten en instellen.
heuveltje schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:08:
Even mijn eigen ontwetenheid testen.
Als je 2 AP's met hetzelfde ssid hebt, zal je telefoon laptop dan automatisch switchen als je van de 1 naar de ander loopt ?
Ja, maar vaak wel pas als het huidige netwerk echt wegvalt (de meeste clients blijven zo lang mogelijk hangen voordat ze overspringen en zoeken niet continue de sterkste optie). Sommige AP's/router hebben daar wel wat geavanceerdere technieken voor, maar de simpelste oplossing is om de twee AP's zo af te regelen dat het bereik niet al te veel overlapt.

[ Voor 42% gewijzigd door Orion84 op 05-01-2015 16:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Is het niet zo dat dat TV apart is? en of je bedoelt doorlussen? dus je AP zou een interne switch moeten hebben?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Marco88
prutser001 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:11:
Is het niet zo dat dat TV apart is? en of je bedoelt doorlussen? dus je AP zou een interne switch moeten hebben?
Er is 1 LAN aansluiting in mijn slaapkamer waar de TV & wifi versterking op moet.

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:19
Wat Orion84 zegt.
Ik heb vorige maand exact hetzelfde gedaan. Ik kreeg wel als advies om een andere SSID te nemen. Dan weet je zeker dat je de juiste wifi signaal gebruikt. Met hetzelfde SSID moet je maar hopen dat je device de juiste pakt.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 11:35

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

prutser001 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:11:
Als je de router functionaliteit van een router uitzet (en de wan poort dus leeg laat) werken de lan poorten gewoon als een standaard switch. Met een standaard router (met 4 lan poorten) kun je dan dus op de slaapkamer nog 2 andere apparaten aansluiten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Marco88
Russel88 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:13:
Wat Orion84 zegt.
Ik heb vorige maand exact hetzelfde gedaan. Ik kreeg wel als advies om een andere SSID te nemen. Dan weet je zeker dat je de juiste wifi signaal gebruikt. Met hetzelfde SSID moet je maar hopen dat je device de juiste pakt.
Het idee is juist dat het 1 grote WiFi wordt zodat ik niet handmatig de hele tijd moet switchen (of als ik dat vergeet, op de zwakke verbinding zit te werken)
Sommige AP's/router hebben daar wel wat geavanceerdere technieken voor, maar de simpelste oplossing is om de twee AP's zo af te regelen dat het bereik niet al te veel overlapt.
Deze zullen wel een stukje overlappen (want zo groot is het huis ook weer niet). Geen idee hoe je dat zou kunnen inregelen; ben jammer genoeg niet zo'n netwerk-tech.

[ Voor 5% gewijzigd door Marco88 op 05-01-2015 16:18 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat overlappen kan je beperken door het zendvermogen van een van de twee of beide AP's wat terug te schroeven. Ook met het richten van de antennes valt nog wel wat te spelen.

Zoals gezegd: met de gemiddelde draadloze router ga je het niet perfect naadloos en transparant krijgen.

Je kan dan kiezen tussen:
- Zelfde SSID en indien je merkt dat je tablet niet het juiste AP pakt even reconnecten zodat hij weer het sterkste AP pakt
- Ander SSID en zodra je merkt dat je tablet niet het juiste AP pakt even handmatig met het juiste SSID connecten

Op routers zoals de AC66u van Asus kan je de minimum RSSI instellen, waarbij het AP de verbinding verbreekt als het signaal met de client te zwak wordt. Waardoor de client gedwongen wordt op zoek te gaan naar een ander AP.

Op nog geavanceerdere routers (vaak met een centrale beheercomponent) zijn nog geavanceerdere roamingtechnieken beschikbaar, maar daar weet ik verder weinig van.

• Marco88
Dank voor je uitgebreide uitleg. Wat ik begrijp is dat (in een huis) elk apparaat die wifi 'maakt' niet deelneemt aan dezelfde 'wifi-wolk', maar al die apparaten (gezien of ongezien) zijn eigen wifi-wolk heeft waartussen je schakelt.

Het bestaat dus niet dat meerdere apparaten samen 1 groot wifi-wolk maken zodat je nooit hoeft te switchen?

[ Voor 7% gewijzigd door Marco88 op 05-01-2015 16:35 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Marco88 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:34:
Dank voor je uitgebreide uitleg. Wat ik begrijp is dat (in een huis) elk apparaat die wifi 'maakt' niet deelneemt aan dezelfde 'wifi-wolk', maar al die apparaten (gezien of ongezien) zijn eigen wifi-wolk heeft waartussen je schakelt.
Exact :)
Het bestaat dus niet dat meerdere apparaten samen 1 groot wifi-wolk maken zodat je nooit hoeft te switchen?
Wellicht met geavanceerdere apparatuur wel (ubiquity, meraki zijn en paar merken die ik hier in andere topics wel eens langs heb zien komen), maar met de gemiddelde consumentenroutertjes niet nee.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 11:35

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb eigenlijk nooit last gehad van het eventueel niet of te laat schakelen. Heel soms merk ik het, maar ik heb het nooit als storend ervaren. het zou best kunnen dat je het merkt wanneer je aan het streamen bent en door het huis heen loopt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Janoz schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:59:
Ik heb eigenlijk nooit last gehad van het eventueel niet of te laat schakelen. Heel soms merk ik het, maar ik heb het nooit als storend ervaren. het zou best kunnen dat je het merkt wanneer je aan het streamen bent en door het huis heen loopt.
X2, werkt hier prima. Zelfde naam en wachtwoord en het loopt vloeiend over

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
En anders de onwijs simpele Apple Airport Express halen. Die heeft LAN in, LAN uit en Wifi. Volgens mij exact wat je zoekt, toch?

U+

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:23
Jeroen_ae92 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 19:07:
En anders de onwijs simpele Apple Airport Express halen. Die heeft LAN in, LAN uit en Wifi. Volgens mij exact wat je zoekt, toch?
Precies dit. Vrijwel iedereen krijgt het voor elkaar om dit ding gewoon te laten doen wat het moet doen. Niet lang moeilijk doen met settings of allerlei poorten. Configuratie is super simpel en verder een prima acces point.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-11 02:15
Orion84 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:39:

Wellicht met geavanceerdere apparatuur wel (ubiquity, meraki zijn en paar merken die ik hier in andere topics wel eens langs heb zien komen), maar met de gemiddelde consumentenroutertjes niet nee.
Sorry, daar ben ik het niet mee eens.

Ik heb hier 2 simpele tp-link AP's en een tp-link WR router (niet de meest geavanceerde kit dus), die een wifi netwerk in de lucht houden (zelfde ssid/security). Alle apparaten, laptops, android phones wisselen automatisch naar het sterkste AP, soms kan dit switchen wel 15-30 sec duren maar heel hinderlijk is het niet. Ik merk wel dat wanneer er een sessie bezig is dat deze niet switcht. Bijvoorbeeld als ik een bestand van het netwerk trek blijft ie opt zelfde AP zolang dat bezig is.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Dus wat zeg je nu eigenlijk? Roaming van de ene AP naar de andere kan wel 15-30 seconde duren tenzij je een bestaande sessie hebt. Juist daarom zijn producten met een controller op de markt. Die zorgen ervoor dat je juist die zaken niet ondervindt. Dan roam je gladjes van de ene AP naar de andere zonder dat de client hier benul van heeft.

Dat het voor jou goed werkt en hier geen hinder van ondervindt, prima maar dat werd hier niet bedoeld.

U+

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
@TS, zit je bij KPN / Telfort (Experiabox)?

Houdt er dan rekening mee dat je TV aansluiting een VLAN aanmaakt. Daardoor is, zodra de decoder aan staat, de LAN-kabel "bezet" en niet te gebruiken voor ander netwerkverkeer. De draadloze apparaten die verbinding hebben met je slaapkamer AP, kunnen dan niet op Internet of met elkaar communiceren. Je maakt wél verbinding met je draadloze netwerk, maar je kan verder niks.
Alleen op te lossen m.b.v. een tweede netwerkkabel naar de slaapkamer. Eéntje voor je decoder, ééntje voor je wifi-AP.

[ Voor 12% gewijzigd door Masimo op 06-01-2015 19:58 ]

• Marco88
Masimo schreef op maandag 05 januari 2015 @ 21:33:
@TS, zit je bij KPN / Telfort (Experiabox)?

Houdt er dan rekening mee dat je TV aansluiting een VLAN aanmaakt. Daardoor is, zodra de decoder aan staat, de LAN-kabel "bezet" en niet te gebruiken voor ander netwerkverkeer. De draadloze apparaten die verbinding hebben met je slaapkamer AP zitten, kunnen dan niet op Internet of met elkaar communiceren. Je maakt wél verbinding met je draadloze netwerk, maar je kan verder niks.
Alleen op te lossen m.b.v. een tweede netwerkkabel naar de slaapkamer. Eéntje voor je decoder, ééntje voor je wifi-AP.
In mijn huidige huis is inderdaad Telfort het geval. Bedankt dat je dit aangeeft. Ik had hiermee flink de mist in kunnen gaan. Een tweede kabel gaat met alle waarschijnlijkheid niet meer lukken (er is al gestuct etc) en ik neig sowieso toch al naar kabel.
Pagina: 1