• aaronboumans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2019
Hallo
Ik zou graag een alternatief hebben voor een klassieke mediaspeler (heb nu een eminent)
Dus ik dacht aan een pc.
Mijn eisen zijn;
- zeer goed uitgangssignaal (Sony triluminos HDTV W9 serie)
- afspeelsoftware die alles aankan en makkelijk kan worden geüpdate(4K/2d/3d/iso/subs etcetc)
- afspeelsoftware welke kan converteren én beeld-motion-interpolatie(zeg maar een eigen Motionflow/anti-judder) kan. Dus alles in de beste kwaliteit kan omzetten naar 1080p50/60(Crystalplayer?SplashLite?PowerDvd?)
- hardware welke snel genoeg is én stil
- afstandsbediening

Alvast bedankt voor enige reaktie

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Misschien handig om iets van een budget te vermelden. Maakt advies geven een stuk makkelijker

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-01 16:44
ik zou uitgaan van een systeem wat op KODI (xbmc) draait, nou is de ondersteuning voor 4k nog vrij minimaal en vraag ik me af wat je met de Motionflow/anti-judder zou willen, dat is namelijk een sony manier om beeld weer te geven ik denk niet dat je hier rekening mee hoeft te houden aangezien je sony dat op pakt.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Kijk ook even rond in het forum. Er zijn al veel posts te vinden over een HTPC. Hier kun je eventueel al een basis uithalen. http://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=htpc
Je geeft aan dat hij makkelijk te upgraden moet zijn, vanwege onder andere 4K. Dus op dit moment wil je nog geeen 4K?

Daarnaast wil je upscalen? Dan doet in principe elke fatsoenlijke pc als je de resolutie instelt op 1080.

[ Voor 14% gewijzigd door muppet99 op 05-01-2015 15:48 ]

Carpe Diem

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik wilde in het verleden ook geen HTPC, omdat ik geen zin had in gesleutel. Je wilt gewoon een avondje op de bank zonder gedonder, was mijn idee. Maar na 2 jaar Boxee en daarna 2 jaar HTPC (XBMC in mijn geval) moet ik concluderen dat m'n HTPC nooit problemen geeft en dat de Boxee echt nog wel gekke probleempjes gaf.

Om te beginnen is een budget handig om te noemen. Aangezien je hem ook wilt gebruiken voor converteren moet je wel aardig wat rekenkracht onder de kap hebben en wordt fanless al best een uitdaging. Om eerlijk te zijn heb ik me nog niet verdiept in automatisch converteren; lijkt me ook best veel praktische bezwaren te geven, maar ik laat me graag door anderen wat leren? Ik converteer m'n blurays nog steeds handmatig via de pc en zet ze zo op de NAS.

Kodi of Plex zijn toch wel de toonaangevende spelers waar je naar moet kijken. Als je specifieker aangeeft wat je voor ogen hebt, kan iemand misschien iets zinnigs zeggen over wat voor jou het beste zou kunnen passen.

• EJPostema
Zoals hierboven al wordt aangegeven ga voor KODI en/of Plex.

Dit kan je het makkelijkste regelen op een zelfbouw systeem. Je kan dan alles zelf in elkaar zetten of gaan voor een iets makkelijker oplossing (en duurder) met een intel NUC. Als je moderne componeten kiest zullen het behalen van je eisen echt geen probleem zijn. Let even op dat je niet de goedkoopste proc neemt ivm 3D ondersteuning.

Daarnaast zou je ook nog een android stick/box kunnen overwegen. Deze zijn veelal een stuk goedkoper en doen in theorie echt niet onder voor een bovenstaande oplossing.
Dit is echter wel in theorie, hoewel de boxjes een stuk volwassener zijn vergt dit wel een nodig getweak/gepruts om het goed draaiend te krijgen

• aaronboumans
EJPostema schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:44:
Misschien handig om iets van een budget te vermelden. Maakt advies geven een stuk makkelijker
budget is niet zo belangrijk, mag best wat kosten hoor

• aaronboumans
mr.DJ95 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:46:
ik zou uitgaan van een systeem wat op KODI (xbmc) draait, nou is de ondersteuning voor 4k nog vrij minimaal en vraag ik me af wat je met de Motionflow/anti-judder zou willen, dat is namelijk een sony manier om beeld weer te geven ik denk niet dat je hier rekening mee hoeft te houden aangezien je sony dat op pakt.
Nou is dit voor mij juist wel belangrijk omdat ik niet tevreden ben met de kwaliteit van de Motionflow.
Dus ja; ik wil wel motionflow (oid) maar dan in een beterekwaliteit (minder/geen artefacts)

• aaronboumans
HvB83 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:49:

Kodi of Plex zijn toch wel de toonaangevende spelers waar je naar moet kijken. Als je specifieker aangeeft wat je voor ogen hebt, kan iemand misschien iets zinnigs zeggen over wat voor jou het beste zou kunnen passen.
Ik heb nog niets voor ogen behalve een hele hoge beeldkwaliteit met een zeer goede bewegingsprocessing (en natuurlijk multiformat)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je een hoge beeldkwaliteit wilt dan zul je juist in het geheel geen enkele bewegingsprocessing toe willen passen. Op 50 of 60Hz zul je 24Hz nooit goed weer kunnen geven. Gelukkig ondersteund je TV gewoon 24Hz dus zorg dat je een videokaart hebt die die mode ook ondersteund. Vervolgens haal je bij de Action een hdmi kabel uit de bak en je hebt de beste kwaliteit die er maar is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Proliner
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-01 16:10
Als ik het goed begrijp is de Plex applicatie geen één geheel.

Is het aan te raden om de Plex server en client op de HTPC te laten draaien? Wat zijn hier de voor / na -delen van?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In dat geval kun je beter voor Kodie (heette vroeger XBMC) gaan.

• aaronboumans
Janoz schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:25:
Als je een hoge beeldkwaliteit wilt dan zul je juist in het geheel geen enkele bewegingsprocessing toe willen passen. Op 50 of 60Hz zul je 24Hz nooit goed weer kunnen geven. Gelukkig ondersteund je TV gewoon 24Hz dus zorg dat je een videokaart hebt die die mode ook ondersteund. Vervolgens haal je bij de Action een hdmi kabel uit de bak en je hebt de beste kwaliteit die er maar is.
Tja, ik ga hier geen discussie houden over het wel of niet willen van motionprocessing. Die conclusie heb ik al getrokken. Ja dat wil ik. Dat levert een zo veel mooier beeld op! Ja ik wil SOE (soap opera effect)
Dat domme geschok van 24fps met een te snelle sluitertijd...tragisch gewoon. Sommige films hebben een langzamere sluitertijd en daar zijn de bewegingen weer wat beter (ja dan natuurlijk wel wat meer motionblur maar dat is minder storend dan dat geschok)
Nog mooier is natuurlijk dat het oorspronkelijke materiaal met een hoger framterate wordt geschoten (zoals The Hobbit in 48fps) Sommige HD uitzendingen zijn geschoten met 50fps en dat is echt geweldig. Dan kan je de processing helemaal uitzetten want dat is dan dus helemaal niet meer nodig.

Het nadeel is de nog niet perfecte algoritmes van de tv's. Met een pc is er meer rekenkracht tot de beschikking en kunnen de algoritmes ook makkelijker en sneller worden aangepast aan de huidige stand van zaken.
Voor wat meer achtergrondinfo over motionjudder en motionblur en fps lees;
http://www.hd24.com/page4/page15/page28/page28.html

• EJPostema
In dat geval zul je dan moeten zoeken naar een CPU of een videokaart die dit ondersteund. Dan lijkt mij zelfbouw de beste optie, aangezien je dan meer vrijheid hebt. Tenzij de nieuwe intel procs dit aankunnen, dan kan je nog een nuc overwegen.

Ik zou dan wat hardware samenstellen en dit laten draaien op ubuntuKOBI, zelf samengesteld package van het KODI team. Werkt prima out of the box

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het geschok komt niet door de 24p, maar doordat 24p op 50Hz afgespeeld wordt. 48fps zal exact hetzelfde probleem opleveren.

Er zijn maar 24 of 48 beelden voor een seconden en deze moeten over 50 weergaves verdeeld worden. De meest banale manier is om elke halve seconden een beeld 2x weer te geven. Dat werkt best leuk, behalve bij een pan shot. Dan zie je het stotteren. Je kunt de boel wel proberen uit te smeren, maar dat gaat allemaal ten koste van de scherpte en kwaliteit.

Neem een TV die native 24p ondersteund (wat je TV dus kan) en het zal bioscoop perfect weergegeven worden zonder beeldprocessing.

Zie ook http://www.rtings.com/info/what-is-the-24p-playback-on-tvs

• DenniX
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-12-2025
En heeft de TS een mooi apparaatje kunnen vinden?

Ik ben ook op zoek naar zoiets, want vind het schokkende beeld met apple tv met netflix op mijn beamer (tw6600) niet fijn kijken. Ik heb 50 en 60hz op de apple tv geprobeerd, maar het blijft schokken, dit valt voornamelijk op bij panning. Het valt simpelweg ook veel meer op bij zo'n groot beeld.

Wellicht kan ik de (HT)PC gelijk gebruiken om eens wat 3D games op te spelen, dat spaart me gelijk een PS4 uit. Dan moet ik wellicht is meer neerleggen, maar vast niet zoveel als een PS4 naast een HTPC die SVP goed kan draaien met 1080P 3D content.
Pagina: 1