Hoe kunst tekeninigen op A2 formaat goed fotograferen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik maak kunst op A2 en A3 formaat. Voor mijn kunstboek en site wil ik graag perfecte digitale versies hebben.

Een A2/3 scanner heb ik helaas niet, ik heb zelf foto's gemaakt maar deze zijn niet scherp genoeg.

Ik kan een goede camera lenen van iemand, maar hoe maak ik in de praktijk foto's?

Ik had ze eerst op de grond liggen maar dan zie je je eigen schaduw. Ik zit nu te denken ze op de muur te plakken oid maar dat heeft nadelen.

Hoe lossen jullie dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik denk denk dat je vooral juiste verlichting moet regelen en een camera op statief en de kust aan de muur, bij voorkeur een witte, maar in ieder geval neutrale muur. Vooral de verlichting is cruciaal, difuus licht, zoals ook gebruikt voor portretfoto's in studios, om te zorgen dat je geen rare weerkaatsing krijgt, maar een goede verdeling van het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:19
Niet te dicht erop anders kan het vertekenen (ronde zijkanten). Beter meer afstand en dan een beetje inzoomen. En exact haaks op het middelpunt. Je kunt dit allemaal wel een beetje rechttrekken met gimp oid. maar ymmv.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-06 17:02

Garyu

WW

mekkieboek schreef op maandag 05 januari 2015 @ 19:06:
Niet te dicht erop anders kan het vertekenen (ronde zijkanten). Beter meer afstand en dan een beetje inzoomen. En exact haaks op het middelpunt. Je kunt dit allemaal wel een beetje rechttrekken met gimp oid. maar ymmv.
met lightroom is rechttrekken geen enkel probleem, met de level feature doet ie dat helemaal automatisch. Belichting is het belangrijkste.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 17:03

Barrycade

Through the...

En omdat je dan toch van statief en met een vaste opstelling werkt: een grijskaart gebruiken. Zodat je in de nabewerking makkelijk de kleurbalans kan aanpassen.

Ik weet niet welke camera je kan lenen. Maar de lens is nog meer belangrijk. Het liefst een met zo miin mogelijk vertekening en met een profiel dat je in Lightroom makkelijk kan corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De belichting hoeft niet persé diffuus te zijn. Je moet vooral zorgen dat er geen reflecties onstaan. Google even op reproductie-fotografie. Het komt er op neer te zorgen dat je verlichting met een voldoende grootte hoek tov het fototoestel, invalt op je tekening. (illustratief voorbeeld: dus beter licht positioneren 70° tov camera dan 70° tov de tekening. Idealiter heb je verlichting langs beide (of alle 4) zijden, al zal dat voor A3 mss niet nodig zijn.
Pagina: 1