Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoioi

Een incident heeft mij doen besluiten onze bedrijfsprocessen te professionaliseren. 1 van de punten die naar voren kwam is dat wij opleveringsdocumenten moeten gaan hanteren voor projecten die wij uitvoeren voor nog niet bewezen betrouwbare opdrachtgevers. Dit document ondertekend de klant om de oplevering van het project te aanvaarden
Ik ben dus op zoek naar een voorbeeld document hiervoor. Dit om hier een eigen variant van te maken.

Het betreft een document waarmee de opdrachtgever aan de aannemer verklaard de oplevering van een project te aanvaarden en waarmee in eventuele rechtszaken dit eenvoudig kan worden aangetoond.

Ik heb zelf uitgebreid gezocht maar ik krijg er geen gevonden. De enige die ik gevonden krijg zit helaas achter een wall http://www.vhg.org/ondern...jectuitvoering/oplevering.

Ikzelf kwam niet veel verder dan:
Opleveringsdocument X

Ondergetekende verklaard op 'dagtekening' , na presetatie van het eindproduct de oplevering van project X door partij Y te aanvaarden.

Personalia/Bedrijfsgegevens Y Personalia/Bedrijf Klant
Ondertekening
Uiteraard omzoomt met de standaardgegevens als KVK btw (a.h.w. ons bedrijfs briefpapier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Je maakt jezelf dan wel erg afhankelijk van het ondertekenen van het document aan het einde van je project door je opdrachtgever. Los van een eindgoedkeuring, kan het volgens mij ook geen kwaad om eerder in je proces, alvorens de oplevering, een aantal controlemomenten in te bouwen. Ook zou je bijvoorbeeld voordat je begint aan je project samen met je opdrachtgever een lijst met eisen kunnen opstellen. Dat kan later ook veel gedoe voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Acceptatiecriteria. Gewoon een document opstellen waarin beschreven staat welke eisen de klant stelt, en loop deze gezamenlijk door bij oplevering van het project. Het kan een simpele checklist zijn. Die onderteken je samen.

En wat real-doc zegt is ook praktisch: tussentijdse momenten inbouwen waar je laat zien hoe ver je bent. Je hebt een ondertekend contract neem ik aan, waarin ook de acceptatiecriteria staan gedefinieerd, daar wijk je niet vanaf.

Vraagt de klant tijdens die presentaties om wijzigingen, dan moet het contract worden aangepast en volgt er een nieuwe berekening qua tijd en dus de uiteindelijke kosten. Dat kan lucratief zijn, maar is in ieder geval vaak leerzaam.

Als jullie nog niet met een Scrum methodologie werken is dat ook de moeite om naar te kijken, die methodologie houdt er rekening mee dat klanten hun gedachten kunnen wijzigen in hetgeen ze willen en nodig hebben. Het houdt het team ook scherp, en het maakt mensen verantwoordelijk voor zaken die zonder Scrum mogelijk niet de juiste aandacht krijgen (Scrum master + Product Owner).

Google op dit soort termen en je komt een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad.

Over jouw tekstvoorstel: wat betekent hier het aanvaarden van de oplevering van het eindproduct (geld, garantie, IE, etc.)? En wat zijn redenen om wel/niet te accepteren? <-- dat staat dan hopelijk uitgelegd in de vooraf afgesproken overeenkomst resp. acceptatiecriteria.

Houd er ook rekening mee dat niet iedere opdrachtgever de algemene voorwaarden / standaardovereenkomst van de leverancier accepteert maar bijv hun eigen AIV / standaardovk heeft.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06 18:07
Leuk dat ze dat ondertekenen, maar wat accepteren ze dan? Ik werk altijd op basis van een Interaction Design/Wireframes/Blauwdruk, hoe je het noemen wilt, waarin precies omschreven staat wat er gemaakt moet worden en hoe het moet gaan werken. Voor relatief simpele projecten kun je hier 95% mee afdekken, in het opleverdocument staat dan dat ze akkoord gaan met het ontwikkelde product op basis van het Interaction Design.

Zo ondervang je ook gelijk meerwerk. Staat het niet in het Interaction Design? Dan kost het extra. Tenzij het natuurlijk een klein dingetje is, dat neem ik dan mee als service, maar ingrijpende wijzigingen gaan toch echt extra geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-06 15:17

Asphyxion

I am, therefor I think

Iets dergelijks noem je een "decharge document" en als je daarop googlet dan vind je wel wat voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:53
eL_Jay schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:39:
Een incident heeft mij doen besluiten onze bedrijfsprocessen te professionaliseren. 1 van de punten die naar voren kwam is dat wij opleveringsdocumenten moeten gaan hanteren voor projecten die wij uitvoeren voor nog niet bewezen betrouwbare opdrachtgevers.
Hmmm, als je wilt professionaliseren, doe die acceptatieprocedure dan voor *alle* klanten, niet alleen voor 'niet bewezen betrouwbare'. Ik denk dat het een professionele insteek is als je altijd na levering afstemt of het geleverde overeenkomt met de verwachtingen/eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Dank voor alle reacties. Een hoop nuttige info die ik ga implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien aardig om tzt de def. tekst te delen, ter inspiratie voor anderen :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Definitieve tekst kan ik helaas niet delen omdat daar teveel herleidbare gegevens in staan.
Ikzelf heb dit template als voorbeeld gebruikt en hier en daar wat geschaafd.
https://www.google.nl/web...8&q=decharge%20verklaring

Schematisch

Topper met documentnummer, gegevens opdrachtgever en datum.

Dechargeverklaring

Opgeleverde resultaten

Niet opgeleverde resultaten (indien van toepassing, anders eruit laten)

Beheerscomponenten Tijd&Geld

Beheerscomponent Kwaliteit

Vervolgstappen (indien van toepassing)

Ondertekening

Belangrijkste tip was toch wel om op decharge document te zoeken, want waar ik gister letterlijk 2 uur heb lopen googlen was nu de eerste hit wat ik zocht :+

[ Voor 15% gewijzigd door eL_Jay op 06-01-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Welke branche ben je werkzaam?

Indien je op basis van fixed price werkt is een dergelijk document makkelijker op te zetten dan indien de klus op 'regie' is uitgevoerd.

Daarnaast adviseer ik om bij elke opdrachtgever op project of jaarbasis een tevredenheids verklaring te laten tekenen.
Deze kun je veelal als referentie inzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door AcIDeR op 13-01-2015 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Indien van toepassing nog een gebrekenlijst met datum waarop e.e.a. opgelost dient te zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1