Vastrecht warmte bij huur warmtepomp en bron in eigen grond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco69
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-03 20:34
Hoi,

Wij betalen bij een nieuwbouwhuis verplicht huur (Ongeveer 70 p.m.) van de bijgeleverde cv en warm water installatie. Deze werkt d.m.v. een warmtepomp op eigen electriciteit en met een warmtebrom in eigen grond.
Er wordt voor de (door de bron?) geleverde warmte echter ook vastrecht gerekend (ook 70 p.m).
Zie ook Projectvoorwaarden

Nu we er over nadenken (en de elctriciteits rekening ontvangen hebben) vinden we dit eigenlijk wel dubbelop.

Het lijkt mij dat er niet gerekend kan worden voor warmte uit een apparaat dat al gehuurd word en waarvan de aansluitingen in eigen bezit zijn maar schijnbaar ligt het moeilijk want een aantal buren ondernemen stappen maar tot nu toe zonder success.

Weet iemand met juridische kennis of er kans is van het vastrecht af te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:05
Duwtje naar DED.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even voor mijn beeldvorming:

Je betaald dus voor de elektriciteit die de warmtepomp verbruikt én je betaald huur voor de warmtepomp én vastrecht voor de bron?

Je hebt geen aanschafkosten voor de warmtepomp betaald en onderhoud zit bij de huur inbegrepen lijkt me?

Zelfde geldt voor de bron, aanlegkosten heb je niet betaald en mocht er iets mis mee zijn dan 'repareert' Enera dat?

Lijkt me geen vreemde constructie toch? Al was het wellicht handiger om één vaste prijs te hanteren. Het lijkt me wel logisch dat dat vastrecht v/d bron op een gegeven moment ophoudt of drastisch minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wow wat duur.
En je zit er ook nog 30 jaar aan vast.

Voor 140 euro per maand kun je al 3000kWh/jaar +1500m3/jaar krijgen incl vastrecht en alles er bij (heffingskorting meegerekend).

[ Voor 8% gewijzigd door Juup op 05-01-2015 16:18 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:27
Juup schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:17:
Wow wat duur.
En je zit er ook nog 30 jaar aan vast.

Voor 140 euro per maand kun je al 3000kWh/jaar +1500m3/jaar krijgen incl vastrecht en alles er bij (heffingskorting meegerekend).
Dat is een beetje kort door de bocht, 1500 kuub gas an sich heb je niets aan, je hebt ook een toestel nodig die het omzet naar de gewenste energievorm. Dit toestel heeft een aanschafprijs, een onderhoudsprijs, afschrijving en zal geen 30 jaar meegaan. Daarnaast weet je niet wat de gasprijs gaat doen voor de toekomst.

Ik ben het er wel mee eens dat het duur is, maar huur van zoiets zorgt ook voor een verschuiving van de verantwoordelijkheid over de installatie e.d. Zit er ook een serviceagreement bij dat ze bv binnen 2 uur verschijnen op het moment dat de boel in storing gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:54
Ik denk dat vastrecht betalen voor een warmtebron die je zelf hebt laten aanleggen dubbelop is. Als zowel de warmtepomp als de bron niet in eigen eigendom zijn, dan zijn vastrecht kosten op zich logisch. Enige is dan de kosten en die is vaak bij nieuwbouw waanzinnig veel te hoog - omdat je toch verplichte winkelnering hebt. Dat zou dan ook de insteek kunnen zijn - je hebt geen vrijheid in leverancierkeuze gehad en dat is over het algemeen niet toegestaan.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

ff doorgelezen
g. Indien de overeenkomst niet wordt opgezegd zal deze na het verstrijken
van de in artikel 21 genoemde periode voortgezet worden voor een aansluitende perioden
van telkens 10 jaar.
stilzwijgend verlengen voor 10jr dat mag dus niet meer

artikel 22 opzegtermijn minimaal 12maanden dit hoort 2 maanden te zijn

nog een leuk punt stel je verkoopt je woning over 5 jr dan kan je dit contract niet overgedragen.
er zit geen ontbindingsclausule in bij verkoop woning

artikel 15 is nog zoiets , men behoort te overleggen met de klant hoe en wanneer ze erbij kunnen
heel zwart wit gezien mogen enera zich nu toegang verschaffen ongeacht of je thuis bent of niet

je betaalt 70 euro huur en 70 euro vastrecht voor dit apparaat daarbovenop komt je electra rekening nog is
dat is ook nog is alleen voor dit apparaat een 30 euro permaand
dan betaal je dus 170 euro per maand alleen feitelijk voor je warmte

ik zou de "voorwaarden " gewoon aanvechten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco69
Het contract wordt verplicht overgedragen bij verkoop van de woning.
Het is zelf zo dat alleen Enera kan opzeggen na 30 jaar ("Beëindiging van de overeenkomst vindt plaats door opzegging ENERA Services B.V"). Dus wij en de volgende eigenaars zitten er voor altijd aan vast tot Enera eenzijdig opzegt.

We hebben een keer of drie een mankement gehad en nooit is de montuer dezelfde dag gekomen. Repareren het heeft een keer 3 dagen geduurt bij -5 buiten en een keer weken in de zomer.

Maar die "vastrecht voor warmte" kan in princiepe wel? Ik wilde daar eigenlijk mijn pijlen op richten. We hebben geen warmte aansluiting die het parceel binnenkomt. De enige geleverde energie is de electriciteit en die betalen we zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Jaco69 op 10-01-2015 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Al staat er dat het "kosten voor het voeden van de elfjes" is, het gaat erom waar je voor getekend hebt.

De voorwaarden klinken mij als misdadig in de oren maar als je er voor getekend hebt dan valt daar weinig aan te doen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco69
Waarvoor getekend is en wat geleverd is ja.
Het blijkt dat verschillende partijen het contract verschillend gelezen hebben. Zonder juridische kennis is het zeker dubbelzinnig, met juridische kennis staat alles er duidelijk?
Vastrecht voor niet geleverde warmte kan worden berekend met dit contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is zeker niet zo dat als je ergens voor tekent dat je er dan perse aan vast zit. Ten eerste moet het contract zich aan de wet houden en ten tweede moet het redelijk zijn. Helaas kan ik niet zeggen of dit het geval is, maar echt redelijk klinkt een blijkbaar-behoorlijk-duur-en-eeuwigdurend-alleen-door-de-leverancier-op-te-zeggen contract nou niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

70 euro vastrecht plus 70 euro huur plus je electra voor dit ding
dat is 160 euro per maand voor verwarming / warm water

dat is vergelijkbaar met 3000 m3 aan gas / jaar
niet echt redelijk te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-06 22:58
Of het redelijk is, hangt denk ik meer af van de werkelijke kosten dan de kosten van een alternatieve energie bron. De energie boeren vinden een vastrecht voor stadsverwarming van bijna 500 euro per jaar ook redelijk, en het agentschap blijkbaar ook daar zij deze vast stellen. Om dat te rechtvaardigen trekken ze daar allerlei zaken bij, zoals onderhoud, aanschaf, rente, enz, enz. Die redenering zal hier ook stand houden. Je kan dus niet gewoon zeggen dat 160 euro per maand te veel is. Zeker als er bij de bouw van het huis verder geen kosten gemaakt zijn. Het maken van een gas aansluiting, de aanschaf en plaatsing van een C.V. keter kost ook allemaal veel geld, en die betaal je de komende 30-jaar terug + je loopt geen risico wat je afgekocht hebt.

Anderzijds is er de energie wet, die alle maximale kosten heeft vast gelegd. Of die wet hier van toepassing is weet ik niet, omdat ze enkel de infrastructuur leveren en niet de energie. Die maak je immers zelf door electrische energie om te zetten in warmte.

Ik zou hier in ieder geval niet mee ingestemd hebben tijdens het koop proces. Nu je handtekening staat, is je positie er in ieder geval niet sterker op geworden en is het maar de vraag of je het kan aanvechten. Het zal je huis ook minder verkoopbaar maken vermoet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco69
In het koopcontract stonden ook een aantal onzinnige dingen die er gellukkig wel uitgehaald zijn.

Voor de warmtepomp hadden we ook bezwaren tegen de hoogte van de prijs, tegen de indexering en tegen de duur maar er kon niets aan dit contract worden veranderd want "het is een algemeen contract". Omdat we het huis wilden zat er niks anders op dan te tekenen en later proberen met alle deelnemers iets aan het 'algemene' contract te doen.

Het leek me toen een onhoudbaar contract maar het lijkt nu allemaal juridisch steek te houden.

Ter info: Een normale CV is zo duur niet in aanschaf, dit systeem kost (voor een particulier) ongeveer 15000. 140 Euro per maand plus indexering komt ongeveer overeen met financiering van 60000.
De gebruikte elektriciteit komt in prijs ongeveer overeen met wat anders in gas gebruikt zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De gebruikte elektriciteit komt in prijs ongeveer overeen met wat anders in gas gebruikt zou worden.
en daar zit nu net de schoen te wringen, want boven op dat stukje electra betaal je dus 70 euro vastrecht en 70 euro huur per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767545

Jaco69, hoe is dit uiteindelijk afgelopen?

Wij zitten met dezelfde case; de oplevering van ons nieuwbouwhuis is over een maand, we hebben een contract getekend bij Enera voor een warmtepomp voor 56 eu huur + 49 eu vastrecht = 105 euro per maand met een contractduur van 30 jaar..

Een collega heeft met zijn nieuwbouwhuis een warmtepompcontract waarin ook de optie tot afkoop van deze pomp staat. Met de huidige gunstige subsidieregeling een enorm aantrekkelijke kans, op een pomp van 6000 euro krijg je bijna 3000 euro subsidie. Daarnaast heeft hij alleen huur voor de warmtepomp a 65 euro per maand en helemaal geen kosten voor vastrecht.

In hoeverre kan ik zijn contract gebruiken om aan te tonen dat ons contract niet als redelijk te zien valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Schilder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:01
TK89, houd bij de subsidie rekening met het volgende:

2.6. Afwijzingsgronden

–De aanvrager mag voor een installatie voor de productie van duurzame energie geen subsidie aanvragen indien de installatie door een aannemer is of wordt geïnstalleerd om te voldoen aan de wettelijke voorschriften, bedoeld in hoofdstuk 5 van het Bouwbesluit. Dit hoofdstuk gaat over technische bouwvoorschriften uit het oogpunt van energiezuinigheid en milieu, nieuwbouw (EPC).

Bron: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2015-46527.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Anoniem: 239318 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:45:
70 euro vastrecht plus 70 euro huur plus je electra voor dit ding
dat is 160 euro per maand voor verwarming / warm water

dat is vergelijkbaar met 3000 m3 aan gas / jaar
niet echt redelijk te noemen
En dan? Je huis vullen met gas en met een aansteker je huis verwarmen? Ben je de rest van je leven verwarmd.

Onder de streep gaat erom wie de aanlegkosten heeft betaald. Een warmtepomp met de grond als bron kost volgens Milieucentraal 25.000 euro! +/- 20.000 euro (25k is inclusief LTV radiatoren). Ter vergelijking kost gasleiding plus CV ongeveer 2500 euro (bron) en stadsverwarming rond de 8000 euro (bron).

Dit is een beetje hetzelfde zeggen als dat een lease auto in maandelijkse lasten veel duurder is als een auto die je al hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 10-05-2016 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco69
Vastrecht en huur is samen 150 en dan nog de elektriciteitsrekening van ongeveer 150 dus 300 per maand.
De situatie is nog hetzelfde.
Warmtepomp systeem aanleggen kost inderdaad iets van 15.000 Euro nieuwbouw en dan nog onderhoud en eventueel vervanging na een aantal jaar. Maar dat is dan in 10 jaar afbetaald met 150 Euro per maand en dit is een eeuwigdurend contract met indexering plus het zat eigenlijk al in de prijs van het huis (huis met luxe warmte systeem was verkoop argument).

Wat ik me nu afvraag of dit geld als erfpachtcanon bij opgeven inkomstenbelasting?
Pagina: 1