Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervanging UPC router

Pagina: 1
Acties:

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 10:48
Beste Tweakers,

Ik heb mij afgelopen tijd mateloos geërgerd aan de kwaliteit van de router die wij bij UPC kregen. Het wifi heeft een waardeloos bereik en veel uitval en zelfs de kabel had nog wel eens uitval.

Vandaar dat ik pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND heb besteld...
Alleen nu ik de doos open deed en alles wou gaan aansluiten miste deze van alles. Natuurlijk een stomme fout van mijn kant, niet goed gelezen en ik ging er gewoon van uit dat dit genoeg was.

Er zit geen aansluiting voor Cable. Een coax aansluiting, waarschijnlijk voor de tv. En geen telefoon aansluiting. Nu werkt het wel als ik de router aansluit via een ethernet kabel, dan is mijn wifi veel sneller.

Maar de vraag: Nu heb ik twee kastjes en gaat het alsnog via het UPC kastje. Is dit een waardige verbetering of zal ik nog steeds veel uitval ervaren? Kabel wordt er alleen slechter op omdat het internet nu langs 2 routers op moet. of is dit niet merkbaar?

Alvast bedankt voor de hulp.

Verwijderd

De UPC router is niet alleen router maar ook nog modem. Je kunt de UPC modem router in bridge modus zetten, dan werkt hij alleen als modem en laat je de TPlink het routen en wifi doen.

• laugh
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Even twee dingen op een rijtje. Ten eerste, het wifi bereik is inderdaad nutteloos van de standaard modem/router die UPC meegeeft, maar als er iets uitvalt zelfs mét kabel dan is er toch wel iets mis. Ten tweede je koopt een router om een modem/router te vervangen. Dat gaat natuurlijk niet.

Wat jij eigenlijk wilt is beter bereik en een betere router, dit kan door zoals Cactusman gezegd heeft hierboven de modem in bridge mode te gooien en zelf een fatsoenlijke router erachter te plaatsen. Ik zou echter eerst zelf nagaan wat er mis is met je aansluiting. Bekabeld rechtstreeks zou geen probleem moeten geven, en als dat opgelost is pas verder te kijken hoe je gaat uitbreiden. Ik lees wel vaak dit soort threads op tweakers en vaak gaat het eigenlijk al mis vanaf het begin maar zit men al uit te breiden, zorg voor een goed werkende basis en breid daar op uit.

edit: ontkoppel je router, zorg ervoor dat de UPC modem/router de enige is in het netwerk. Test je de stabiliteit van je internet met rechtstreekse verbinding met kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door laugh op 05-01-2015 14:56 ]

• Heilige Kaas
De kabel uitval is sporadisch en dat neem ik dan maar voor lief. Misschien lui, maar het voornaamste probleem ligt toch bij de wifi.

Zojuist in het menu mijn verbinding in bridged only gezet. Nu heb ik nog steeds internet via de kabel. Wifi is weg. Speedtest geeft een ping van 0 (wouw) en download snelheden die gewoon goed zijn.

Als ik echter de tp-link er nu tussen hang dan geeft hij geen verbinding meer. Het dynamic IP en static IP geprobeerd. Bridged lijkt niet echt te werken.

Edit: Ik kan dus ook niet meer terug in de instellingen komen van de router. Het adres moet nu volgens ipconfig 77.250.126.1 zijn maar ik krijg gewoon bing resultaten.

[ Voor 14% gewijzigd door Heilige Kaas op 05-01-2015 16:03 ]

• laugh
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Graag alle settings doorgeven wat je precies gedaan hebt. Niet alleen de DHCP settings maar ook welke WAN, LAN etc. Erg lastig voor ons om je te helpen met weinig info :)

• Heilige Kaas
Juist. Ik heb nu exact gedaan wat ik eerder ook heb gedaan en hij doet het nu wel.

Zowel wifi als kabel doet het.

Bridged mode op UPC router geeft
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4035248120.png

Via TP-link geeft
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4035333338.png

Anyway, het werkt.
Oude wifi blijft op een of andere manier ook aan, maarja het zal wel. Heeft dit geen negatieve effecten op prestaties?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52
Dat heeft wel negatieve resultaten als die in dezelfde kanaal zit als je huidige met plus of min 2 kanalen. Daarnaast wat je buren hebben etc heeft allemaal invloed op elkaar. Dus als je hem uit kan zetten heb je dat echt liever.

Bridge staat los van je wifi overigens. Brdige zorgt er voor dat de routers van het modem uit staat.

[ Voor 18% gewijzigd door Arunia op 05-01-2015 16:33 ]

Verwijderd

Heilige Kaas schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:29:
Juist. Ik heb nu exact gedaan wat ik eerder ook heb gedaan en hij doet het nu wel.

Zowel wifi als kabel doet het.

Bridged mode op UPC router geeft
[afbeelding]

Via TP-link geeft
[afbeelding]

Anyway, het werkt.
Oude wifi blijft op een of andere manier ook aan, maarja het zal wel. Heeft dit geen negatieve effecten op prestaties?
Oude wifi kun je gewoon nog uitzetten. Zou ik zeker even doen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:34:
[...]
Oude wifi kun je gewoon nog uitzetten. Zou ik zeker even doen.
Want?

2 AP's is nog altijd beter dan 1 :o

Oslik blyat! Oslik!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

dion_b schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:08:
[...]

Want?

Niet als ze fysiek naast elkaar staan. Dat veroorzaakt alleen maar ruis en storing.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 20:58
Ik zit in hetzelfde schuitje.

Mijn vraag: Zijn er alternatieven voor de UPC modem, die ook een coax ingang hebben?
Ik vind de UPC modem namelijk erg lelijk en zit nou niet echt te wachten op twee van die kastjes.

Wat zijn de alternatieven?

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Viavia28 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:25:
Ik zit in hetzelfde schuitje.

Mijn vraag: Zijn er alternatieven voor de UPC modem, die ook een coax ingang hebben?
Ik vind de UPC modem namelijk erg lelijk en zit nou niet echt te wachten op twee van die kastjes.

Wat zijn de alternatieven?
Voor A/VDSL bestaan er modems maar voor coax weet ik niet zo. Ik kan je wel vertellen indien je een andere modem plaats geen support moet verwachten van UPC. Dit kunnen ze ook op afstand zien. Het levert veel gezeik, en als er iets gewijzigd word in de netwerk en je hebt geen verbinding meer mag je het allemaal zelf uitzoeken.Weg gegooid geld, en veel tijd kwijt..

Naast je UPC modem zou je een TP-link/asus router kunnen gebruiken. Doe ik op dit moment ook, modem op bridge, en één RT-AC68 en één van RT-N66U.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hooglander1 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:12:
[...]

Niet als ze fysiek naast elkaar staan. Dat veroorzaakt alleen maar ruis en storing.
Alleen als ze op zelfde band en kanaal staan :z

TS is zo onverstandig om een sterk verouderde 2.4GHz-only router erbij te kopen. Jammer, maar gedane zaken nemen geen keer. Wat hij wel nog kan doen is de UPC modem/router/AP op 5GHz zetten. Zoals geconstateerd geen denderende WiFi antennes, maar beter dan helemaal geen 5GHz :o
MrJames schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:37:
[...]

Voor A/VDSL bestaan er modems maar voor coax weet ik niet zo.
Ik kan je 100% verzekeren dat er modems voor coax bestaan - TS heeft er namelijk al eentje van UPC 8)7
Ik kan je wel vertellen indien je een andere modem plaats geen support moet verwachten van UPC. Dit kunnen ze ook op afstand zien. Het levert veel gezeik, en als er iets gewijzigd word in de netwerk en je hebt geen verbinding meer mag je het allemaal zelf uitzoeken.Weg gegooid geld, en veel tijd kwijt..
Nog makkelijker: het gaat gewoon niet werken punt. Omdat coax een broadcast-medium is en alle devices dus per definitie alle signalen van andere devices ontvangen moet er een secure verbinding opgebouwd worden tussen CMTS en modem. Dat is (iig bij alle kabelaars in NL) alleen mogelijk met modem dat je van de provider zelf krijgt. Zo niet: geen verbinding.
Naast je UPC modem zou je een TP-link/asus router kunnen gebruiken. Doe ik op dit moment ook, modem op bridge, en één RT-AC68 en één van RT-N66U.
Forse investering, maar inderdaad beter dan een oude WR-1043ND.

[ Voor 52% gewijzigd door dion_b op 06-01-2015 10:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Heilige Kaas
Bedankt voor deze reacties.

Niet alle apparaten in huis ondersteunen 5ghz. Dus moet ik een dual router gaan hebben. Lijkt me erg duur.
Verder zit ik in een woonwijk met niet zo heel erg veel Wifi om mij heen. Heeft 5gHz dan wel voordeel? En dan nog als derde, ik heb geen zin om er meer dan 40 euro aan uit te geven. Ik heb naast deze router geen waardige alternatieven gezien.

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 20:58
Heilige Kaas schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:55:
Bedankt voor deze reacties.

Niet alle apparaten in huis ondersteunen 5ghz. Dus moet ik een dual router gaan hebben. Lijkt me erg duur.
Verder zit ik in een woonwijk met niet zo heel erg veel Wifi om mij heen. Heeft 5gHz dan wel voordeel? En dan nog als derde, ik heb geen zin om er meer dan 40 euro aan uit te geven. Ik heb naast deze router geen waardige alternatieven gezien.
Ik heb gisteren de TP-Link Archer C5 besteld. (pricewatch: TP-Link Archer C5)

Dit is net iets meer dan je wilt uitgeven, maar ik laat je vanavond of morgen wel even weten of hij bevalt en of er een aannemelijk verschil valt te merken.

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:08:
[...]

Want?

Ja, daar heb je een punt inderdaad. Zelf heb ik nogal een aversie tegen wifi van UPC modems. Werkt gewoon super slecht. Vandaar mijn reactie.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 12:37:
[...]

Ja, daar heb je een punt inderdaad. Zelf heb ik nogal een aversie tegen wifi van UPC modems. Werkt gewoon super slecht. Vandaar mijn reactie.
WiFi is net sex: idealiter heb je heel veel goede sex, maar als dat geen optie is, dan is een keertje wat minder nog altijd beter dan geen sex :+

Oslik blyat! Oslik!

• Heilige Kaas
dion_b schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 12:55:
[...]

WiFi is net sex: idealiter heb je heel veel goede sex, maar als dat geen optie is, dan is een keertje wat minder nog altijd beter dan geen sex :+
Wouw wat een vergelijking dit.

Maar toch, ik heb liever betrouwbaar en met regelmaat sex dan dat ik het niet kan krijgen wanneer ik wil. :P

Dus UPC gaat lekker uit. Router op de eerste verdieping en dan heeft het hele huis fatsoenlijke wifi.

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

dion_b schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:45:

Ik kan je 100% verzekeren dat er modems voor coax bestaan - TS heeft er namelijk al eentje van UPC 8)7
Ow echt?
Je hebt me wel begrepen. Had het anders moeten formuleren.

Nog makkelijker: het gaat gewoon niet werken punt. Omdat coax een broadcast-medium is en alle devices dus per definitie alle signalen van andere devices ontvangen moet er een secure verbinding opgebouwd worden tussen CMTS en modem. Dat is (iig bij alle kabelaars in NL) alleen mogelijk met modem dat je van de provider zelf krijgt. Zo niet: geen verbinding.
Heel informatief, bedankt voor de uitleg. Weer wat geleerd.
Forse investering, maar inderdaad beter dan een oude WR-1043ND.
spoiler:
Zakelijk aankoop, 0 euro :+ .
Pagina: 1