• Rincewind
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 25-11 22:43

Rincewind

Take me in your arms tonight

Topicstarter
Gisteren heb ik mijn AMD-setup (proc/mobo) vervangen voor een Gigabyte g1 sniper z87 i.c.m een 4670k. De rest van de hardware is gelijk gebleven. Alles werkt op zich perfect behalve 1 Samsung sata HD. Die doet niets.. Sterker nog: de pc belandt in een bootloop met vermelding van 'A2' op de interne errorcode-display als ik die HD aansluit. Kabels gewisseld, sata-poort op het MB gewisseld, alleen die HD aansluiten: niets helpt. Alleen als die ene schijf niet aangesloten is, is er geen vuiltje aan de lucht. Ik heb de HD aangesloten via een externe reader en dan werkt-ie perfect.

Wat kan de oorzaak hiervan zijn? Iemand een suggestie om dit op te lossen

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• BryanBarb
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 13:16

BryanBarb

Met minder geen genoegen

Ik denk dat dit iets met je drivers te maken heeft. Kan het ook compleet mis hebben, of heb je een clean install gedaan? Anders is het een optie als het lukt om in de veilige modus te komen en de AMD AHCI Drivers te verwijderen en die van de Intel chipset te installeren.

AMD Threadripper 1920X 4GHz, Corsair Dominator Platinum 16GB 3333MHz, Enermax Liqtech TR4 360 AiO, MSI X399 Pro Gaming Carbon AC , MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio, Samsung SM961 1TB SSD, Corsair Crystal 570x, Corsair HX1000v2

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-01-2020

E65

Aka Thunderstorm65

BryanBarb schreef op maandag 05 januari 2015 @ 17:57:
Ik denk dat dit iets met je drivers te maken heeft. Kan het ook compleet mis hebben, of heb je een clean install gedaan? Anders is het een optie als het lukt om in de veilige modus te komen en de AMD AHCI Drivers te verwijderen en die van de Intel chipset te installeren.
Als hij in een bootloop terecht komt is het os nog niet gestart, dit kan dus onmogelijk een probleem met drivers zijn.

Koppel alle schijven eens af, ga naar de uefi en load de default settings (save).
Sluit de schijven weer aan en kijk of het probleem verholpen is.

Doet graag mooie dingen met geluid

• Schlumpie
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 08:45

Schlumpie

Professioneel prutser

Ben je niet per ongeluk van AHCI naar IDE gegaan (of andersom)?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
E65 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:34:
[...]

Als hij in een bootloop terecht komt is het os nog niet gestart, dit kan dus onmogelijk een probleem met drivers zijn.

Koppel alle schijven eens af, ga naar de uefi en load de default settings (save).
Sluit de schijven weer aan en kijk of het probleem verholpen is.
Dank voor de reacties. Zoals E65 al aangeeft heeft het niets met het OS te maken. Die start nog niet eens want zover komt de bootcyclus niet eens. Ik zal vanavond eens de schijven volledig loskoppelen en de default settings laden om te kijken wat er dan gebeurt. Ik ben bang dat dat niet uitmaakt omdat de schijf niet eens opspint als die als enigste is aangesloten..
schlumpie schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:14:
Ben je niet per ongeluk van AHCI naar IDE gegaan (of andersom)?
Nope. Als dat het geval zou zijn zou mijn SSD niet werken. Specifiek die AHCI-setting heb ik gecontroleerd toen ik de pc voor de eerste keer aanzette ;) Die fout heb ik al eens eerder gemaakt namelijk..

[Voor 20% gewijzigd door Rincewind op 06-01-2015 09:54]

• DaLoona
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 22-07 11:49

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Heeft die HDD toevallig geen jumpers achterop? Zo ja, kijk eens of je daar wat mee kan.

MSI MEG B550 Unify-X#R7 5800X#Arctic Liquid Freezer II 280#MSI RTX3080 Gaming-X Trio#16GB G-Skill DDR4@3733MHz, C15-1T#Samsung 860 EVO 250GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD Elements 4TB#Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W/Dark Base 700

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-01-2020

E65

Aka Thunderstorm65

Probeer eventueel ook nog een andere stroomkabel en sata kabel.

Doet graag mooie dingen met geluid

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
E65 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:31:
Probeer eventueel ook nog een andere stroomkabel en sata kabel.
Gedaan en geen succes.
DaLoona schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:25:
Heeft die HDD toevallig geen jumpers achterop? Zo ja, kijk eens of je daar wat mee kan.
Gekeken en geen jumpers achterop. Jumpers is trouwens toch iets van IDE-schijven? Op geen van mijn SATA-schijven zitten jumpers..

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Rincewind schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:56:
[...]
Gedaan en geen succes.

[...]
Gekeken en geen jumpers achterop. Jumpers is trouwens toch iets van IDE-schijven? Op geen van mijn SATA-schijven zitten jumpers..
Sommige Sata schrijven hebben ze nog, waar ze dan exact nog voor zijn is me dan wel weer een raadsel :X
Anyway, andere sata poort op je moederbord geprobeerd?

De paar dingen die over A2 te vinden zijn raden een bios update aan.

Fixing things to the breaking point...

• didjas
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 29-07-2017
Kijk je boot priority na en sluit hem niet aan op een Intel poort. En eerst de stroomkabel eraf,dan pas de data kabel, aansluiten eerst de data kabel eraan en dan pas de stroomkabel. Data veilgstellen en formateren, niet snelformateren, eerst ook nog een foutcontrole vanuit de verkenner.

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
didjas schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 10:16:
Kijk je boot priority na en sluit hem niet aan op een Intel poort. En eerst de stroomkabel eraf,dan pas de data kabel, aansluiten eerst de data kabel eraan en dan pas de stroomkabel. Data veilgstellen en formateren, niet snelformateren, eerst ook nog een foutcontrole vanuit de verkenner.
Uhm. Intel-poort? Bedoel je interne poort? Daar zit een HD toch altijd aan vast met de data-kabel? En waarom die volgorde van kabels af- en aankoppelen? Probleem is dat-ie niet opspint; ook niet als die aangesloten is als enigste en alleen aan de stroomkabel maar ik ga dat vanavond nogmaals proberen.
RGAT schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 10:03:
[...]Anyway, andere sata poort op je moederbord geprobeerd?

De paar dingen die over A2 te vinden zijn raden een bios update aan.
Ja en de BIOS is helemaal bijgewerkt. :)

[Voor 16% gewijzigd door Rincewind op 07-01-2015 10:22]

• didjas
Staat daar je OS op ofzo?

Wat betreft volgorde van kabels; zo staat het in het boekje. Bij SATA lijkt me dat wel belangrijk, vroeger bij IDE met Ribbon kabels en Molex aansluitingen boeide me dat niet zo.

[Voor 78% gewijzigd door didjas op 07-01-2015 10:30]

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
Nope. De setup is als volgt:
  • SSD (samsung evo 840) - OS/Applics
  • 500Gb SATA HDD (games/download)
  • 1Tb SATA HDD (overige meuk :))
De eerste twee van de lijst werken als een trein. Zo gauw ik de laatste aansluit: foutcode A2 en bootloop.

• didjas
Probeer dan die 1Tb-schijf intern maar niet op de Intel zoals ik zei. Ook niet extern formateren.

• Merethil
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 13:26
didjas schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 10:32:
Probeer dan die 1Tb-schijf intern maar niet op de Intel zoals ik zei. Ook niet extern formateren.
Hiermee wordt dus de Intel SATA controller bedoeld, alleen voor dit bordje zit er slechts één SATA controller op, die van Intel zelf, dus dat wordt lastig.

Heb je al geprobeerd te starten zonder meuk als Intel Smartstart en Intel Quickstart en alles wat je daar maar van kan vinden in je Bios? Op die manier zou je kunnen kijken of je in ieder geval wat problemen kan uitsluiten met betrekking op compatibiliteit.

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:30
Andere hd(lenen) aansluiten op de sata poort die niet werkt, dan weet je of je moederbord is defect of je hd is defect/of past niet bij je moederbord.

Vroeger had ik een 1 TB samsung F1, die werd op bepaalde moederbord vaak niet gevonden, op een andere moederbord werkte deze goed.

Probeer meerdere stroom aansluitingen.

http://www.tomshardware.c.../asrock-z97-extreme4.html
Kun je wel booten van een linux livecd, werkt daar de hd wel?

http://forums.tweaktown.c...extreme4-z77-code-a2.html
Misschien start de hd te langzaam op. Bekijk smart eens.

http://forums.tweaktown.c...error-hdd-sdd-issues.html

http://forums.evga.com/Z7...A2-Resolved-m1864474.aspx
Video kabel(hdmi), uitgewisseld, en toen werkte het.
Misschien andere hardware die stoort, moederbord goed ingebouwd? Verwijder zoveel mogelijk hardware, en test. Bouw de moederbord op een stuk karton om te testen.
Misschien kortsluiting, waardoor bios hangt, leen hardware en wissel onderdelen uit.

https://forum.mindfactory.de/t81464-pc-bootet-haengt-a2.html

[Voor 95% gewijzigd door jan99999 op 09-01-2015 08:51]

• jovadca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 22:11
  • Zijn de contacten van de HDD nog wel in orde op de HDD-print?
  • Misschien een slechte, losse- of kapotte soldering?
  • Zit de connector op de HDD-print niet toevallig een beetje los?
  • Gebroken connectorpennen?
  • Vuil tussen de contacten?
Dit is waar ik aan zit te denken.

Onlangs zelf ook te maken gehad met 3 gebroken contacten tussen connector en print. :( Dan kan je kabels vervangen naar hartelust, maar dat heeft dan geen resultaat.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee