Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Teveel gebruikers binnen thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

• TiesD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-11 20:07
Al tijden ben ik bezig om het thuisnetwerk goed op orde te krijgen. Wij zijn met z'n vijven, maar er komt soms ook nog wat aanhang mee en iedereen heeft een mobiel met wifi. Bovendien zijn er ook nog een 8 computers en tablets in huis. Kortom, het gebeurt regelamtig dat we met een kleine twintig apparaten wifi nodig hebben.

In de woonkamer staat een Huawei HG655d voicemodem en router. Op deze router zijn via LAN een nas, een raspberry pi en een IP-camera aangesloten. Bovendien gaat er een LAN naar de bovenverdieping, waar een TPLink-router (TP Link WDR4900) is aangesloten, mdie ook dient als access point. Aan deze TP-router zou ik nog een Nas via LAN willen aansluiten, maar tot nu toe heb ik dat door alle problemen nog niet gedaan. De twee routers zitten op verschillende wifi-kanalen en hebben ook allebei een eigen ssid. De gebruikte netwerkkabels zijn allemaal categorie 6.
Daarnaast beschik ik ook nog over nog een Huawei HG655d, een Dlink DHP1565 en een Edimax extender EW-7438RPn, maar die zijn alledrie niet aangesloten en zitten netjes in de doos.

Mijn probleem is dat het netwerk niet stabiel is. Niet alle apparaten kunnen tegelijk verbinding maken. De pc met wifi, die boven staat, kan wel verbinden met de Huawei van beneden, maar heeft alleen internettoegang als er verder niemand anders verbinding daarmee heeft. Het wifi-signaal van de router boven is niet altijd zichtbaar. En sommige apparaten kunnen sowieso alleen maar verbinden met een van de beide routers en worden bij de ander geweigerd. De snelheid is vaak ook laag.

Ik heb al heel wat verschillende combinaties (ook met de nu ongebruikte routers) geprobeerd, maar tot een goede oplossing kom ik niet. Af en toe helpt het wel om alles uit te zetten en dan een voor een alle apparaten in te schakelen.

Ik weet niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb inmiddels het idee dat de capaciteit van het netwerk onvoldoende is voor alle apparaten. Zou iemand mij aan kunnen geven in welke richting ik een oplossing moet zoeken? Misschien een andere router met meer capaciteit? En wat zou dan een goede router kunnen zijn? Of moet ik SSID en aansluitingen anders configureren? Of een switch plaatsen?
Kortom, ik ben niet al te specifiek met mijn vragen, maar het gaat mij er dan ook alleen maar om dat ik ongeveer een idee krijg in welke richting ik moet gaan denken om het netwerk goed te krijgen.

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

De HG655d is volgens de specs alleen actief op 2,4GHz.
Een optie is om het WLAN-signaal van de HG655d te disablen en hiervoor in de plaats een accesspoint te plaatsen wat op 2,4GHz en 5GHz werkt. Hiermee verdeel je al wat gebruikers over de verschillende radio's.
Verder zou ik ervoor zorgen dat de verschillende WLAN-radio's allemaal op verschillende kanalen zijn afgestemd, hiermee voorkom je vaak ook e.e.a. aan ellende.check.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met voor ons (en jezelf!) de situatie wat duidelijker weer te geven. Ik lees dat je het hebt over meerdere routers. Dat is vragen om problemen. Je wilt per huis (tenzij je erg goede redenen hebt en dondersgoed weet waar je mee bezig bent) max 1 router. Daarachter alleen maar switches (voor het bedrade) en AP's (voor het draadloze). Natuurlijk kan een router ook als AP ingezet worden, maar dan moet je hem dus NIET als router gebruiken.

Als ik het goed lees is dit aan de hand:

Beneden:
- modemrouterAP
- aantal apparaten bedraad
- aantal apparaten draadloos

Boven:
- router/AP bedraad op modemrouterAP (je zegt niet of hij via WAN (router) of LAN (AP) aangesloten is)
- PC boven draadloos

Problemen:
PC boven kan alleen met AP beneden verbinden (brak)
SSID van router/AP boven niet altijd zichtbaar (waar?)
Alle devices krijgen problemen als er teveel tegelijk via WiFi verbonden zijn

Volgens mij heb je minimaal twee, zo niet drie verschillende problemen :o

Ik zou om te beginnen focussen op de router/AP boven. Om te beginnen zorgen dat het als AP ingezet wordt, niet als tweede router (zo dat niet al het geval is), dus DHCP uit en via LAN-poort op modemrouterAP aansluiten. Vervolgens kijken of de verbinding op dat ding bedraad stabiel is. Zo nee dat aanpakken (ofwel brakke kabel, danwel instabiele WDR4900). Pas als je weet dat het bedraad goed werkt heeft het zin om naar het draadloze te kijken. Die SSID moet gewoon continu uitgezonden worden. Je hebt het overigens maar over een SSID, terwijl de WDR4900 een dualband apparaat is. Is het gedrag op 5GHz hetzelfde als op 2.4GHz? Als alleen maar de 2.4GHz problemen heeft kan het gevolg zijn van ernstige interferentie (typisch babyfoon of analoge beveiligingscamera).

Als je de WDR4900 goed aan de praat hebt (of bevestigd hebt dat het brak is en vervangen) is het tijd om naar de rest te kijken. 20 gelijktijdige apparaten is best veel voor consumentenWiFi. Je gaat dan richting high-density. Clou om problemen daarmee aan te pakken is om de 'cellen' kleiner te maken. Meerdere AP's kunnen helpen, maar dat heb je in beginsel al met die WDR4900 erbij. Zorgen dat er beneden ook 5GHz beschikbaar is, lijkt me een erg verstandige tip. 2.4GHz en 5GHz zijn fysiek volledig gescheiden. Als je dus alle apparaten die 5GHz ondersteunen daarheen verhuist heb je gelijk ook de last op 2.4GHz verlaagd. Win-win dus. Nadeel is dat je weliswaar veel meuk daar hebt liggen, maar muv de WDR4900 is het allemaal low-end verouderde 2.4GHz-only zut. Als die WDR4900 boven moet blijven (waar allicht goede redenen voor zijn) zul je iets anders aan moeten schaffen voor beneden. Ik zou een Netgear WNDR4300 ingesteld als AP aanraden (of evt als router, maar dan moet je de modem wel in bridge mode kunnen zetten).

En tenslotte heb je het over een vaste PC boven met WiFi. Niet doen. Vaste PCs verdienen vaste verbindingen. Is even wat meer moeite bij installatie, maar daarna nooit meer kopzorgen. Is trouwens ook goedkoper (15m UTP is stukken goedkoper dan zelfs een low-end WiFi NIC)

Oslik blyat! Oslik!

• TiesD
Ha, bedankt voor de input. Hier kan ik mee verder.
Sowieso wil ik beneden ook 5GHz beschikbaar gaan maken en die Netgear lijkt me en heel goed idee. Maar voordat ik die bestel, heb ik nog een vraag.
De Huawei-modem/router, die beneden staat, is van Online.nl en wordt ook gebruikt voor internetbellen. Ik kan daar een nieuwe netgear op aansluiten, maar zou ik deze Huawei kunnen vervangen door een modernere modem-router met 5 GHz, waar ik ook internetbellen bij kan aanzetten?
In dat geval zou ik beneden maar één apparaat kunnen hebben staan. Is elke voip-modem-router voor dat bellen geschikt, of ben ik veroordeeld tot die Huawei? Welke modem/routers zouden daarvoor in aanmerking kunnen komen?

Ik heb de Netgear inmiddels besteld.

[ Voor 3% gewijzigd door TiesD op 05-01-2015 15:34 ]

• TiesD
Nog even een terugkoppeling.
Ik heb beneden een Netgear WNDR4500 router geplaatst in AP-mode.
De TPLink van boven staat ook in AP-mode.
Van allebei is de DHCP uitgezet en beiden zitten op een LAN-LAN-verbinding met de Huawei-router.
Beiden zenden een SSID-signaal uit met dezelfde naam, maar op verschillende kanalen.
Bovendien hebben ze allebei een eigen vast IP-adres gekregen voor de verbinding met de Huawei-router.
Van de Huawei router staat de DHCP-server wel aan, maar de IP's van de twee APS's heb ik ingesteld buiten de DHCP-range van de Huawei.
Liever had ik de Netgear als router gehouden, omdat deze ook Guest-mogelijkheden heeft, maar als ik de Huawei in bridge modus zet, werkt VOIP niet meer.
Bij allebei de AP's is nu ook een 5GHz actief.

En hoe werkt het? Tot nu toe prima. Heel snelle verbinding, goede dekking in huis. In het weekend is iedereen weer thuis, zodat ik dan pas zeker weet of alles naar behoren werkt, maar ik heb goede hoop.

Bedankt voor de hulp! :)