Systeem uit 2011: Loont een upgrade nog?

Pagina: 1
Acties:

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:00
Gegroet, :)

Ik ben op zoek naar wat advies omtrent een mogelijke upgrade van mijn huidige configuratie uit 2011:

COOLERMASTER CM 690 II
ANTEC 520W HIGH CURRENT GAMER
Gigabyte-970-A-UD3
AMD Phenom II X4 955 Black
4 GB DDR3 Memory
AMD Radeon HD 6870
Crucial M4 64 GB SSD
SAMSUNG 1000GB 32MB 7200RPM HD103SJ SPINPOINT F3
Windows 7 Ultimate

Ik speel niet zo heel veel games meer op mijn systeem, en dacht er zelfs al aan om over te schakelen naar een mac. Doch wil ik 2015 op vlak van PC games misschien wel een kans geven. Maar dan is een upgrade wel nodig.

Loont het nog om hier bijvoorbeeld een MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING en wat extra ram in te pompen? Of kan ik beter wat doorsparen voor een nieuwe config?

Feit is dat ik veelal oudere RTS games speel en dus niet zoveel power nodig heb, echter games zoals Skyrim, Farcry 4, GTA V.. Wil ik nog wel deftig kunnen spelen. Alle toeters en bellen hoeft niet, als het maar op 1080p en goede FPS draait.

Alvast bedankt voor uw advies :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Pfoe, daar noem je niet de meest lichte games. Een 750ti gaat daar wel moeite mee hebben. Is er een reden dat je naar die kaart kijkt?

Overigens is 4GB RAM ook geen overbodige luxe, noem het zelfs maar noodzakelijk.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Skyrim heb ik gespeeld op een Core 2 Duo E8400 en HD 7750 op een resolutie van 1920x1200 en dat wil met gemak als je niet de hoogste instellingen vereist.

Fillrates en GFLOPS van de 750Ti zijn een stuk lager;

http://en.wikipedia.org/w..._units#GeForce_700_Series
http://en.wikipedia.org/w...ands_.28HD_6xxx.29_Series

Dus die 750Ti zal niet beter presteren dan de videokaart die je al hebt.

Ik zou echter voor een nieuw mobo+cpu+mem gaan en eventueel een nieuwe SSD met meer ruimte;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock B85M Pro4€ 57,60€ 57,60
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 377,50

Edit; voor GTA V kun je beter afwachten tot de eerste reviews/benchmarks om te zien wat voor videokaart je minimaal nodig bent. Helemaal als het zo'n slechte port wordt als GTA IV.

Wil je toch de videokaart upgraden dan zou ik minimaal een R9 280 of GTX 770 aanraden.

[ Voor 5% gewijzigd door NitroX infinity op 05-01-2015 12:19 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Darks
br00ky schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:49:
Pfoe, daar noem je niet de meest lichte games. Een 750ti gaat daar wel moeite mee hebben. Is er een reden dat je naar die kaart kijkt?

Overigens is 4GB RAM ook geen overbodige luxe, noem het zelfs maar noodzakelijk.
4GB Ram extra is sowieso een must. Ik dacht dat de 750ti een goede prijs/kwaliteits kaart is, en een zware kaart wordt misschien gebottleneckt door mijn CPU?

Dan misschien beter wat afwachten op de nieuwe games..

En is AMD helemaal,van de markt? Heb indertijd een Am3 socket genomen om een toekomstige basis te hebben voor een nieuwe processor. Als ik overstap naar een i5 moet er eigenlijk alles uit en ben ik eigenlijk bijna aan een volledig nieuw systeem :)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De 750ti is juist een zeer scheve prijskwaliteits kaart. Hij is zeer zuinig en doet daarmee leuke dingen, maar een 270 kost minder en doet meer. Wat NitroX ook al aangeeft, een 750ti is nauwelijks beter dan je huidige 6870.

Overigens hoeft je processor geen bottleneck te vormen. Loopt die nog stock? Anders kan je die met een mooie aftermarket koeler eens een trap op zijn staart geven. Je hebt nota bene een moederbord met 8+2 gekoelde fasen! Je moet aardig ver kunnen komen.

Eerlijk gezegd zou ik daar eens mee beginnen, plus dus een nieuwe GPU en wat extra RAM. Dan afwachten tot GTAV en kijken wat dat doet. Kan je daarna altijd nog je cpu gaan vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 05-01-2015 13:19 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
AMD is niet van de markt. Maar gezien games tot nu toe nooit meer als 4 cores hebben gebruikt. en intel singel core performance gewoon veel beter zijn dan AMD gaat iedereen voor een i5 4460. AMD is leuk minder geld heb. en/of als tijdens het gamen ook nog andere dingen doet(zoals twitch streaming)

tevens een budget is wel handig. dan kunnen we zelf ook kijken en veranderen.

• Darks
loki504 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:22:
AMD is niet van de markt. Maar gezien games tot nu toe nooit meer als 4 cores hebben gebruikt. en intel singel core performance gewoon veel beter zijn dan AMD gaat iedereen voor een i5 4460. AMD is leuk minder geld heb. en/of als tijdens het gamen ook nog andere dingen doet(zoals twitch streaming)

tevens een budget is wel handig. dan kunnen we zelf ook kijken en veranderen.
Budget is niet echt een issue als ik maar waar voor m'n geld heb. Laat ons zeggen tot 300-400 EUR als het een upgrade betreft en 800 EUR voor een nieuw systeem, al dan niet met hergebruik van case, psu, Hdd...

• Darks
br00ky schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:17:
De 750ti is juist een zeer scheve prijskwaliteits kaart. Hij is zeer zuinig en doet daarmee leuke dingen, maar een 270 kost minder en doet meer. Wat NitroX ook al aangeeft, een 750ti is nauwelijks beter dan je huidige 6870.

Overigens hoeft je processor geen bottleneck te vormen. Loopt die nog stock? Anders kan je die met een mooie aftermarket koeler eens een trap op zijn staart geven. Je hebt nota bene een moederbord met 8+2 gekoelde fasen! Je moet aardig ver kunnen komen.

Eerlijk gezegd zou ik daar eens mee beginnen, plus dus een nieuwe GPU en wat extra RAM. Dan afwachten tot GTAV en kijken wat dat doet. Kan je daarna altijd nog je cpu gaan vervangen.
CPU draait stock en heeft reeds een aftermarket koeler (Scythe Mugen). Ik heb echter al 10 jaar geen CPU overclock meer gedaan, misschien idd een goed idee om dat eens te herbekijken :-)

Ik kan net zo goed voor een nieuw systeem gaan maar ik vind het een beetje zonde om alle componenten aan de kant te smijten wanneer ik door enkele componenten te upgraden weer 2-3 jaar m'n behoeften qua gaming kan voldoen.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 08:09
Je componenten kan je altijd nog tweedehands aanbieden hier op de vraag en aanbod. Cpu + mobo zullen nog wel iets waard zijn, en je gpu zal vast nog wel een paar tientjes voor te vangen zijn.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom nou weer verkopen?

Wat ik zeg, probeer het eerst met een nieuwe GPU, extra RAM en een overclock. Je kan altijd nog extra geld uitgeven :).

Met 300-400 euro kan je er een mooie pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X en 4GB RAM in pluggen. Eat that, 750ti.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

br00ky schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:17:
Moederbord lijkt ook gewoon de nieuwe FX aan te kunnen, zou je een 8320/8350 kunnen nemen, die zit op stock al single core flink stuk hoger dan de X4-955.

Hoe dat verder presteert? Puur afhankelijk van de game. De ene game is de ander niet, 1 draait bijna volledig op de CPU, de ander gebruikt veel efficiënter de GPU. (mijn benchmark is altijd Tera tegenover B&S - dezelfde engine maar performancewise wereld van verschil).

Edit, mocht je voor een 8350/280+ combi gaan, kan je voeding nog een probleem worden. Voor die combo wordt vaak 650+ Watt geadviseerd (brons of hoger).

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 05-01-2015 13:55 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
SinergyX schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:43:
[...]

Moederbord lijkt ook gewoon de nieuwe FX aan te kunnen, zou je een 8320/8350 kunnen nemen, die zit op stock al single core flink stuk hoger dan de X4-955.
Zeker, ik koos hier voor de pragmatische aanpak ;).

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
pricewatch: AMD FX-8320 Tray 8320 erin
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X 290 erin
pricewatch: G.Skill Ripjaws F3-12800CL7D-4GBRM geheugen erbij (wel nog ff de comp checken, heb zelf snel gekeken maar voor de zekerheid nakijken)

misschien een leuke voeding
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

En de aankomende paar jaar kan je er weer flink tegen aan

[ Voor 33% gewijzigd door Elmo_b op 05-01-2015 14:24 ]

Verwijderd

Waarom zou hij de Seasonic S12II Bronze 520W met Antec omhulsel moeten vervangen door een Seasonic S12II Bronze 520W zonder Antec behuizing?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
@Elmo; Dat geheugen wat je noemt is slecht leverbaar. Ik zou het oude geheugen verkopen en 2x4GiB er indonderen.

En de R9 290 is in de V&A al goedkoop te krijgen;
V&A aangeboden: XFX R9 290 4GB Core Edition
V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 SUPER AANBIEDING!!

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Elmo_b
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:25:
Waarom zou hij de Seasonic S12II Bronze 520W met Antec omhulsel moeten vervangen door een Seasonic S12II Bronze 520W zonder Antec behuizing?
Zelf zou ik ook de voeding lekker laten zitten, maar er werd voorgesteld i.v.m ouderdom om deze ook te vervangen, daarom er 1 bijgezet.
Persoonlijk zou ik hem gewoon laten zitten aangezien het al een goede is.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Beide 8 maanden oud uit een mining-setup.. je moet het risico maar willen lopen.

Edit, zie al wat feedbacks over de kaarten, lijkt me wel een goede optie.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 05-01-2015 14:31 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Elmo_b
SinergyX schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:30:
[...]

Beide 8 maanden oud uit een mining-setup.. je moet het risico maar willen lopen.

Garantie zit er zo te zien nog op, en als de rig goed gekoeld geweest is dan kan je de gok wel nemen.
Ook nieuw zijn er zat problemen met doa kaarten.
Maar je hebt gelijk het is en blijft een gok.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
Ex mining is niets mis mee. Als ze maar goed verzorgd zijn. Er zijn auto van pak weg 5 jaar die klaar zijn voor de sloop. Maar ook genoeg autos die 15 jaar nog steeds weinig mankeren. Maar 175 voor een reffrence is niet slim. Neem dan 190 voor een refurbished tri-x sneller koeler en stiller.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
SinergyX schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:30:
[...]

Ik zou die dingen eerder laten liggen om de reference cooler. Onze ex mine card dumper Eva heeft ze ook liggen, maar dan met een nette koeler, V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED.

• Elmo_b
br00ky schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:35:
[...]

Ik zou die dingen eerder laten liggen om de reference cooler. Onze ex mine card dumper Eva heeft ze ook liggen, maar dan met een nette koeler, V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED.
Als je zo die stapel kaarten ziet liggen en de daarbij behorende investering ga ik me toch afvragen of er ooit geld mee verdiend is >:) >:)

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

br00ky schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:35:
[...]

Eerst eens die performance verschillen bekijken van de 70/80/90 (en X) series, best interessant :)

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-02 14:50
Ik sluit me aan bij het advies van br00ky. Met een overclock op je CPU, 4GB ram extra en een sterkere GPU kun je echt wel weer aardig vooruit binnen je gestelde eisen. PSU zou nog goed genoeg moeten zijn. Een AMD 7870, 7950, 7970 of 280/290 of GTX 760/770 zou daar prima bij passen. Dat kan 2e hands maar een nieuwe 7950 heb je ook al voor 160 euro

• Darks
Wel dan ben ik tevreden dat ik er met een upgrade vanaf kom en ga ik die richting inslaan. Heel erg bedankt voor het advies!

Pagina: 1