Alle Crucial MX100 SSD max 72TB totale schrijf capaciteit.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• style147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-06 22:52
Hallo,

Nog de beste wensen voor 2015!

Ik heb onlangs een Crucial MX100 256GB SSD gekocht en werkt naar alle tevredenheid.

In de Specificaties staat netjes dat alle MX100 (128GB, 256GB en 512GB) max 72TB totale schrijf capaciteit hebben. De maximale schrijf capaciteit (TBW) is een indicatie van de levensduur van de SSD. Op basis deze getallen betekent dat ze allemaal dezelfde levensduur hebben.

Ik wilde graag weten waarom dat zo is? Mijn aanname was dat wanneer je een grotere capaciteit SSD neemt dat de totale schrijf capaciteit ook zou toenemen. Dat is bij de MX100 niet zo.

[Ik heb Crucial een mail gestuurd:]
Hello,

I bought the MX100 SSD 256GB. I expected that the max data writes would be greater than the MX100 128GB. But that is not the case since both models max data writes is 72TB.
Can you explain why?
If that is correct then it is useless to buy a larger size than the 128GB except that you can store more data on a 256GB SSD compared to the 128GB SSD.

[Dit is hun antwoord:]
Thanks for your email regarding your SSD.

All our MX100 SSDs have TBW equivalent to 72TB (total bytes written) this is equal to 40GB per day for 5 years.

The main difference between the 128GB and the 256GB capacity is the Read/Write speed as per the below:

128GB - 550MB/s - 150MB/s
256GB - 550MB/s - 330MB/s

As you can see the 256GB has higher write speed which makes it a faster drive than the 128GB one. Also, as you have already mentioned that 256GB will give you more space to store data or applications to make your system run faster.

I hope I was of help. Please do not hesitate to contact us for any help or assistance.

Kind regards and Merry Christmas,

Hadir Elwan
eCommerce Sales and Support Agent
Tel: 0800 013 0330
Fax: 0800 013 0336
mailto:crucialeusupport@micron.com

Ik ben persoonlijk niet wijzer geworden waarom de maximale schrijf capaciteit niet groter is naarmate de SSD capaciteit groter wordt.

Crucial support wist me wel "blij" te maken dat de MX100 256GB sneller is en meer opslag capaciteit biedt dan de MX 128GB. :O

Misschien dat jullie een idee hebben? Het enige wat ik kan bedenken is de controller van de SSD.

Alvast bedankt jullie reactie(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Ja de grotere modellen hebben een betere write endurance... Nee ze gaan er niet meer mee adverteren.
Dan komen ze in het vaargebied van de professioneel en eventueel enterprise gerichte producten.

Professionele en consument SSD's verschillen niet meer zoveel...
Een M500DC, de professionele serie, maakt gebruikt van hetzelfde NAND en controller (andere firmware wel) als een gewone M500.
Het verschil: Er is meer NAND op het printje met een flinke 30% overprovision.

Het risico van consumer drives hoge write endurance geven:
Professionele gebruikers gaan het gebruiken, nemen bijvoorbeeld een 512GB drive en partitioneren het als 256GB. Lagere prijzen, kunnen in theorie dezelfde write endurance halen, maar verwachten wel goede support als er wat mis gaat.

Terwijl het hoort te zijn: Wie premium write endurance & support wilt, moet ook het premium product kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 05-01-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funzel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik denk idd ook dat het met garantie te maken heeft. Misschien zijn ze beter maar dat willen ze ivm claims niet toezeggen.

Leek die graag meer kennis wil op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• style147
Wel jammer.

Hier zijn wat links omtrent de grote van SSD en de mogelijke/verwachte levensduur (write cycles)
http://www.anandtech.com/...the-endurance-of-tlc-nand
http://www.samsung.com/gl...tml/why/MlcNandFlash.html

De getallen uit deze websites laten zien dat de levensduur van 250/256GB t.o.v de 120/128GB twee keer zo lang is.

Het is wel een verkoop/koop argument. Ik koop liever een 256GB SSD die twee keer zolang meegaat als een 128GB SSD. En een verdere 'investering' naar een nog grotere SSD zou een overweging waard zijn als je data erop bewaard die je dierbaar is zoals foto's. Het feit dat deze eerder kapot kan gaan laat ik buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:00
Als een SSD 10 jaar mee gaat is dat lang genoeg, om hier extra in te investeren zodat deze 20 jaar mee gaat is voor mij wat overdreven. Tegen die tijd heb je de SSD vaak alweer vervangen voor een nieuwer en groter exemplaar. Hoeveel HDD's van 10 jaar oud heb jij nog in gebruik?

Daarnaast maak je van zaken die je niet kwijt wilt raken natuurlijk vaak een backup.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• style147
Het is meer een geruststelling dat je een langere levensduur hebt bij grotere capaciteit SSD t.o.v kleinere capaciteit SSD. Daarom vind ik het jammer van Crucial dat ze daar geen onderschijdt in maakt en geen testresultaten hebben omtrent dit fenomeen.

Het is inderdaad niet van belang als je je data voor die tijd hebt gemigreerd en de wereld ziet er over 10 jaar er weer heel anders uit.

[ Voor 19% gewijzigd door style147 op 07-01-2015 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

De levensduur van een SSD heeft een heel voorspelbare curve, je kan het perfect in de gaten houden met de SMART parameters.. Je weet dus wanneer jij het limiet van je drive hebt bereikt, zelfs als je aan dat limiet bent, zal de drive niet zomaar poef in rook opgaan en zul je je data nog steeds eraf kunnen halen.

In de SMART waarde, wordt levensduur van de MX100 drives gewoon bepaald op full write cycles van de drive. Dat is 3000 cycles ongeacht de grote...
Overigens, die 72TB is het gemiddelde van de 3 MX100 drives, dus de 128GB heeft stiekem eigenlijk minder TBW. Dus voor de 256GB, klopt die 72TB gewoon redelijk accuraat, want tsjah... 256GB x 3000 cycles is 76TB...

Wil je een langere geadverteerde levensduur, ga dan lekker een enterprise drive kopen... of koop een ander merk dat hoger opgeeft...
Maar ga hier niet lopen miepen... Daar hebben we hier op tweakers niks aan en crucial kan het toch geen reet boeien wat jij denkt...

[ Voor 43% gewijzigd door Swordlord op 07-01-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• style147
Kwaaie.
Pagina: 1