Remco_1980 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:58:
Beste leden,
Het betreft het volgende:
Ik heb een 100 mbit abonnement van UPC. Bekabeld haal ik een snelheid van +/- 80 Mbit. Draadloos haal ik slechts 30 mbit.
De volgende zaken zijn aan de orde:
- Ik woon in een appartement (3 hoog). Bij binnenkomst in de meterkast hang de modem van UPC gekoppeld aan een router van Cisco E1000 router;
Wat voor modem van UPC? Zit daar WiFi op?
Want de Cisco E1000 is zo oud brak dat zelfs een kabelmodem betere WiFi zal hebben
Sowieso, begin met je bedrade snelheid op orde te krijgen. 100Mbps is bij kabelinternet echt 100Mbps. Dat haal je niet want je router heeft om te beginnen maar 100Mb Ethernetpoorten (waar je max 94Mbps mee kunt halen) en vervolgens is de WAN-to-LAN routering ervan hooguit tot 80Mbps in staat. Voila, daar heb je je eerste bottleneck al

- Ik gebruik een wifi repeater.
- de afstand van de meterkast tot de woonkamer is +/- 5 meter met 2 muren.
En daarom is een repeater zinloos. Repeaters offeren (best case) de helft van je snelheid op om (best case) je bereik te verdubbelen. Maar zelfs zonder repeater kan WiFi-n 300m ver reiken. Je probleem is niet bereik, je probleem is die muren, en daar doet een repeater niets tegen.
Komt bij dat je router weliswaar verouderd is, maar tenminste 2x2 MiMo doet, dus twee fysieke streams. Hoogstwaarschijnlijk doet je repeater geen MiMo. Dus weer een halvering. Dat betekent dus dat je max (!) 1/4 van de toch al lage snelnheid van de WiFi van je router gaat halen met deze repeater...
- Ik heb de router al op een minder druk kanaal gezet.
- Volgens de mensen van UPC is alles juist geïnstallerd (zij hebben zelf recentelijk de kabels bij ons thuis vervangen).
Nogal logisch, je haalt bedraad 80Mbps en zoals hierboven aangegeven is dat puur gevolg van verouderde router.
Wat voor opties zijn er nog om dit te verbeteren?
Alvast dank voor jullie reacties!
Wat je opties zijn hangt af van exact wat je hebt - als je kabelmodem WiFi heeft en je repeater ook als AP in te zetten valt heb je opties zat. Geef dus aan welke modem je hebt (merk en typenr) en welke repeater (merk en typenr).
Geef ook aan wat voor client(s) je gebruikt en wat voor WiFi NIC erin zit. Als je laptops/tablets zelf zeer beperkte WiFi hebben heeft het geen zin om (alleen) de router/AP te upgraden.
Ook hangt het af van bouwmaterialen. Als die twee genoemde muren van beton zijn, zijn dat je grooste problemen en moet je linksom of rechtsom met een draad door/omheen om een AP in je woonkamer te krijgen. Maar een appartement 3 hoog kan ook oudbouw uit jaren '30 zijn met flinterdunne muurtjes die vrijwel niets tegenhouden (zoals ik hier heb

). In dat geval is je grootste probleem de oude, low-end apparaatuur. Of interferentie, want als de muren jouw signalen niet tegenhouden, houden ze die van de buren ook niet tegen. Betere apparatuur en ws overstap op 5GHz is in dat geval de oplossing.
In ieder geval reality check: met 2.4GHz is het theoretisch mogelijk om 100Mbps te halen, maar dan moet werkelijk alles meezitten. Zeker als je in oudbouw zit met veel buren kun je het vergeten om dat met 2.4GHz te doen. Je zult moeten overstappen op 5GHz om betrouwbaar 100Mbps te halen. Misschien hoef je daarvoor niets nieuws aan te schaffen (als je kabelmodem een WiFi-router bevat en die op 5GHz gezet kan worden), worst case heb je een nieuwe AP of router (wederom afhankelijk van kabelmodem) en een nieuwe NIC in je laptop nodig. Maar dan heb je ook wat... ik haal in m'n woonkamer 293Mbps over WiFi, en dat is met een laptop met brakke antennes (maar wel een goede NIC

)