Wat nog meer te doen bij slecht WIFI

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-09-2024
Beste leden,

Het betreft het volgende:

Ik heb een 100 mbit abonnement van UPC. Bekabeld haal ik een snelheid van +/- 80 Mbit. Draadloos haal ik slechts 30 mbit.

De volgende zaken zijn aan de orde:

- Ik woon in een appartement (3 hoog). Bij binnenkomst in de meterkast hang de modem van UPC gekoppeld aan een router van Cisco E1000 router;

- Ik gebruik een wifi repeater.

- de afstand van de meterkast tot de woonkamer is +/- 5 meter met 2 muren.

- Ik heb de router al op een minder druk kanaal gezet.

- Volgens de mensen van UPC is alles juist geïnstallerd (zij hebben zelf recentelijk de kabels bij ons thuis vervangen).

Wat voor opties zijn er nog om dit te verbeteren?

Alvast dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:58

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Heb je de mogelijkheid om een netwerk kabel naar de woonkamer te trekken?
Zo ja schakel het Wifi uit in dat UPC modem en plaats een goeie Wifi router op die kabel in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
knutsel smurf schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:22:
Heb je de mogelijkheid om een netwerk kabel naar de woonkamer te trekken?
Zo ja schakel het Wifi uit in dat UPC modem en plaats een goeie Wifi router op die kabel in de woonkamer.
Ja, dat is er wel, alleen dan moet deze kabel dwars door het huis lopen, door de gang. Ik kan dit niet wegwerken helaas. Dus eigenlijk zeg je om de router te verplaatsen naar de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 13:17
Gebruik geen wifi repeater, maar een extra access point.
Als alternatief voor kabels zou je een powerline setje kunnen overwegen. Die heb je ook in combinatie met Wifi.
Zoiets als deze: pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit

Deze tekst niet lezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Remco_1980 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:58:
Beste leden,

Het betreft het volgende:

Ik heb een 100 mbit abonnement van UPC. Bekabeld haal ik een snelheid van +/- 80 Mbit. Draadloos haal ik slechts 30 mbit.

De volgende zaken zijn aan de orde:

- Ik woon in een appartement (3 hoog). Bij binnenkomst in de meterkast hang de modem van UPC gekoppeld aan een router van Cisco E1000 router;
Wat voor modem van UPC? Zit daar WiFi op?

Want de Cisco E1000 is zo oud brak dat zelfs een kabelmodem betere WiFi zal hebben :X

Sowieso, begin met je bedrade snelheid op orde te krijgen. 100Mbps is bij kabelinternet echt 100Mbps. Dat haal je niet want je router heeft om te beginnen maar 100Mb Ethernetpoorten (waar je max 94Mbps mee kunt halen) en vervolgens is de WAN-to-LAN routering ervan hooguit tot 80Mbps in staat. Voila, daar heb je je eerste bottleneck al :o
- Ik gebruik een wifi repeater.

- de afstand van de meterkast tot de woonkamer is +/- 5 meter met 2 muren.
En daarom is een repeater zinloos. Repeaters offeren (best case) de helft van je snelheid op om (best case) je bereik te verdubbelen. Maar zelfs zonder repeater kan WiFi-n 300m ver reiken. Je probleem is niet bereik, je probleem is die muren, en daar doet een repeater niets tegen.

Komt bij dat je router weliswaar verouderd is, maar tenminste 2x2 MiMo doet, dus twee fysieke streams. Hoogstwaarschijnlijk doet je repeater geen MiMo. Dus weer een halvering. Dat betekent dus dat je max (!) 1/4 van de toch al lage snelnheid van de WiFi van je router gaat halen met deze repeater...
- Ik heb de router al op een minder druk kanaal gezet.

- Volgens de mensen van UPC is alles juist geïnstallerd (zij hebben zelf recentelijk de kabels bij ons thuis vervangen).
Nogal logisch, je haalt bedraad 80Mbps en zoals hierboven aangegeven is dat puur gevolg van verouderde router.
Wat voor opties zijn er nog om dit te verbeteren?

Alvast dank voor jullie reacties!
Wat je opties zijn hangt af van exact wat je hebt - als je kabelmodem WiFi heeft en je repeater ook als AP in te zetten valt heb je opties zat. Geef dus aan welke modem je hebt (merk en typenr) en welke repeater (merk en typenr).

Geef ook aan wat voor client(s) je gebruikt en wat voor WiFi NIC erin zit. Als je laptops/tablets zelf zeer beperkte WiFi hebben heeft het geen zin om (alleen) de router/AP te upgraden.

Ook hangt het af van bouwmaterialen. Als die twee genoemde muren van beton zijn, zijn dat je grooste problemen en moet je linksom of rechtsom met een draad door/omheen om een AP in je woonkamer te krijgen. Maar een appartement 3 hoog kan ook oudbouw uit jaren '30 zijn met flinterdunne muurtjes die vrijwel niets tegenhouden (zoals ik hier heb :z ). In dat geval is je grootste probleem de oude, low-end apparaatuur. Of interferentie, want als de muren jouw signalen niet tegenhouden, houden ze die van de buren ook niet tegen. Betere apparatuur en ws overstap op 5GHz is in dat geval de oplossing.

In ieder geval reality check: met 2.4GHz is het theoretisch mogelijk om 100Mbps te halen, maar dan moet werkelijk alles meezitten. Zeker als je in oudbouw zit met veel buren kun je het vergeten om dat met 2.4GHz te doen. Je zult moeten overstappen op 5GHz om betrouwbaar 100Mbps te halen. Misschien hoef je daarvoor niets nieuws aan te schaffen (als je kabelmodem een WiFi-router bevat en die op 5GHz gezet kan worden), worst case heb je een nieuwe AP of router (wederom afhankelijk van kabelmodem) en een nieuwe NIC in je laptop nodig. Maar dan heb je ook wat... ik haal in m'n woonkamer 293Mbps over WiFi, en dat is met een laptop met brakke antennes (maar wel een goede NIC :z )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:58

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Remco_1980 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:45:
[...]

Ja, dat is er wel, alleen dan moet deze kabel dwars door het huis lopen, door de gang. Ik kan dit niet wegwerken helaas. Dus eigenlijk zeg je om de router te verplaatsen naar de woonkamer?
Je eigenlijk zeg ik dat ja :) Je moet het zo zien dat muren het signaal blokkeren waardoor de snelheid in jouw geval significant lager wordt. Om te kijken of het daadwerkelijk die muren zijn probeer eerst eens met een laptop direct naast het modem welke snelheid je haalt, als dat meer in de buurt komt van die 80 of 100Mbit dan weet je het zeker.

Nu is het ook zo dat die ingebouwde Wifi AP's meestal niet de beste zijn, dus het is altijd het overwegen waard om een goeie eigen Wifi router neer te zetten.

Als je dus geen netwerk kabel kan trekken dan kan je proberen het Cisco modem in de woonkamer op de Coax aan te sluiten, dit kan wellicht goed werken als je goeie Coax kabels hebt. Je zal dan misschien een extra splitter dienen aan te schaffen om ook de Coax naar je TV te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

knutsel smurf schreef op maandag 05 januari 2015 @ 12:46:
[...]

Je eigenlijk zeg ik dat ja :) Je moet het zo zien dat muren het signaal blokkeren waardoor de snelheid in jouw geval significant lager wordt. Om te kijken of het daadwerkelijk die muren zijn probeer eerst eens met een laptop direct naast het modem welke snelheid je haalt, als dat meer in de buurt komt van die 80 of 100Mbit dan weet je het zeker.

Nu is het ook zo dat die ingebouwde Wifi AP's meestal niet de beste zijn, dus het is altijd het overwegen waard om een goeie eigen Wifi router neer te zetten.

Als je dus geen netwerk kabel kan trekken dan kan je proberen het Cisco modem in de woonkamer op de Coax aan te sluiten, dit kan wellicht goed werken als je goeie Coax kabels hebt. Je zal dan misschien een extra splitter dienen aan te schaffen om ook de Coax naar je TV te laten lopen.
Goh, we zijn weer eens in klok-klepel-napraat modus :o

Waar lees jij over een Cisco modem :?

TS heeft al een eigen router, maar helaas is dat een beroerde Cisco E1000. Zo er al een ingebouwde WiFi AP in de modem zit, gebruikt TS het nu niet, en in specifiek dit geval zou ws zelfs een EPC3925 nog beter zijn dat de E1000.

Het is lekker populair om de ingebouwde WiFi van kabelmodems af te branden, maar dat is niet altijd het probleem en dus is het uitschakelen ervan ook niet altijd de oplossing. Sterker nog, als die modem een ingebouwde router heeft dan zou die weer gebruiken en de E1000 als AP inzetten nog betere resultaten geven...

Zelfde met die muren. Als dit een betonnen eengezinswoning was geweest had ik je gelijk gegeven, maar hij heeft het over appartement 3 hoog. Dat kan een betonnen nieuwbouwbunker zijn, maar ook een bijna 100-jaar oud huisje waar alles door de muren gaat - in dat laatste geval zijn de muren hooguit marginaal betrokken bij het probleem.

Kortom, laat TS alsjeblieft eens duidelijkheid scheppen over de situatie voor we allerlei aannames gaan doen. En zeker geen aannames doen die haaks staan op het weinig wat TS zegt :z

En als laatste: enige wat op dit moment WEL aantoonbaar goed werkt is de kabelmodem. Die is correct aangesloten, zoals door UPC bevestigd. Ga nou niet aanraden dat ding op een andere plek te gaan hangen waar het mogelijk ook in de problemen komt. Kabelmodems horen bij eerste aansluitpunt te staan. If it ain't broke, don't fix it.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 05-01-2015 13:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
Hierbij nog even wat aanvullende info.

Het gaat om een TC 7200 modem. Deze gebruik ik als bridge en is doorgelust naar mijn cisco modem. (ik realiseer me dat dit een oud beesie is en hoogstwaarschijnlijk aan vervanging toe is.

De repeater is een Gembird Gembird WiFi repeater WNP-RP-002

De WIFI NIC specs zou ik zo niet weten, maar het gaat om een HP Pavilion 17-f035nd

Verder heb ik vanuit hier geen specs beschikbaar...
Pagina: 1