• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-01 13:24
Ik heb op dit moment een Raspberry Pi met XBMC en dit werkt erg lekker.
Maar dan moet ik me pc aanzetten als ik filmpje wil kijken (heb geen losse nas)
Dus de keus is om een NAS neer te zetten of een HTPC. En mijn keus gaat uit naar HTPC voor de snelheid. En hij hoeft ook niet 24/7 te draaien (wat een NAS wel doet). Alleen die paar keer als ik film kijk.
Dus nu had ik volgende HTPC in gedachte:

1ASRock Q1900-ITX
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB
1Silverstone Milo ML04
1Crucial CT51264BF160BJ
1be quiet! System Power 7 300W
Bekijk collectie
Importeer producten

Ik heb zelf nog een SSD van 40gig liggen waar ik een Linux install op wil zetten met XBMC. Ook los komt er een Air Video HD server te draaien (films op ipad kijken).

Heeft iemand ervaring hiermee of dit wel kan? Want de HTPC moet ook ook kunnen transcoden.
Of kan ik beter ander onderdelen gebruiken? Budget is rond de 300 euro...

mijn pc

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een NAS draait niet 24/7 maar gaat netjes in de slaapmodus waarbij nagenoeg geen energie verbruikt wordt. :+

• Rusky
S1NN3D schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:26:
Een NAS draait niet 24/7 maar gaat netjes in de slaapmodus waarbij nagenoeg geen energie verbruikt wordt. :+
En sinds wanneer gebruikt slaapmodus geen stroom meer? (sorry .... maar je hebt wel gelijk, maar in mijn ogen is het toch nog niet nodig, en htpc heeft de kracht ook om heel misschien 3d films te kunnen draaien, voor nieuwe tv die er ook binnenkort aangeschaft moet worden)

mijn pc

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een vrij gangbaar model als de Synology 215j verbruikt 5 Watt (slaap) en 13 Watt (actief) wat toch bijzonder weinig is.

Iedereen zijn eigen insteek natuurlijk maar ik zou zelf opslag en afspeelmedium altijd gescheiden houden.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Voor transcoding heb je een behoorlijke CPU nodig (een i5 wordt hier vaak voor gebruikt), waarmee het budget van 300,- zeer waarschijnlijk niet volstaat. Imho kan je dan het beste kiezen voor een NAS, zoals D vd V ook al aangaf, voor storage, en de Pi voor alsnog blijven gebruiken voor playback. Later zou je die nog eens kunnen gaan upgraden mocht je o.a. 3D willen toepassen. Een i3 of A6 is dan het minimale wat hiervoor nodig is, en ook dat is met dit budget al erg aan de krappe kant.
Voor wat betreft je build zoals je die nu hebt samen gesteld schiet je dus behoorlijk te kort voor je eisen, en ben je imho ook beter af met een NUC op basis van een i3. Zit je natuurlijk nog wel met de storage. Een externe HDD op USB3 kan for the time being dan een oplossing bieden, waarna je later een NAS erbij kan zetten.

Wat dergelijke builds betreft ben ik zelf altijd wel van mening dat je het beter in 1x goed kan aanpakken waarbij je een setup maakt die voor het gehele netwerk plezier op kan leveren, en die volstaat voor hetgeen je wilt. Je kan dan ook beter eerst een lijstje maken van de zaken die je wilt, daarna kijken hoe je dat kan bereiken, en vervolgens eens naar hardware kijken. Budget komt eigenlijk pas als laatst. Het is namelijk nutteloos te investeren in iets wat precies net niet doet wat je voor ogen had, maar alleen vanwege de prijs aangeschaft is. Wat overigens niet wil zeggen dat je daarom budget volledig hoeft te laten varen, maar je kan ook bijvoorbeeld in fases aanschaffen. Een HTPC / media netwerk is een relatief dure hobby, en je zit daarbij nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang.

iRacing Profiel

• Rusky
S1NN3D schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:58:
Een vrij gangbaar model als de Synology 215j verbruikt 5 Watt (slaap) en 13 Watt (actief) wat toch bijzonder weinig is.

Iedereen zijn eigen insteek natuurlijk maar ik zou zelf opslag en afspeelmedium altijd gescheiden houden.
Hier heb ik wel naar zitten kijken hoor. En vindt ik een prima alternatief, en kan ik via raspberry video / muziek luisteren in woonkamer. Maar ik kwam er niet helemaal uit of deze (215j) met DS video server ook films op de ipad te krijgen is?

Want wat ik wil is eigenlijks gewoon af en toe films kijken op de tv. Muziek luisteren in de woonkamer (doe ik nu met raspberry pi (met me eigen pc als server).
En films kijken op de ipad (doe ik nu via Air Video HD, met me pc als server).

[ Voor 17% gewijzigd door Rusky op 05-01-2015 16:07 ]

mijn pc

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-01 11:50

Barryke

blauw

En sinds wanneer gebruikt slaapmodus geen stroom meer?
Ik heb daarom voor opslag (NAS) de QNAP TS410 gekozen. Wat traag met kopieren maar snel zat voor meerdere audio/video streams.

Als mediaspeler gebruik ik een server voor de transcoding, NASjes voor de opslag. Ik wil op diverse apparaten kunnen kijken.
Vroeger: DLNA, werkte prima op PS3 en soms ook op smartphone of tv.
Tegenwoordig: Plex, dat werkt ideaal met Chromecast en smartphone/tablet apps. Kost niets en werkt voortreffelijk.

Ik heb zelf betaald voor Plex omdat ik ze zo super vind, en met de extra features is het net Netflix. De TV gewoon stoppen zodra visite binnenkomt en 2 dagen later verdergaan (precies waar je was) op je smartphone omdat je tijd over hebt.

Ik zou dus géén HTPC aanschaffen, tenzij je die wil gebruiken als SteamOS / console emulator.
Je hebt vast al een PC of desktop staan die als plex server kan dienen. Daarna/tzt zuinige NASjes erbij schuiven voor de terrabytes, en hop. _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Barryke op 05-01-2015 16:28 ]

Error 304: Please hit any user to continue.

Pagina: 1