Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarrFire
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 10:11
Ik heb sinds juli 2014 een Samsung 840 Evo 120Gb in mijn systeem als boot disk (Win 7)
Hij draait in AHCI mode en ik heb een clean install van Windows 7 gedaan.
Over het algemeen is de (opstart)performance perfect.
Echter kon ik na een maand of drie ineens de PC niet meer starten en bleef hij steken in het Windows opstartscherm (zwart scherm waarbij het logo een beetje "pulseert").
Ik heb toen Windows opstartherstel geprobeerd en nog wat zaken, maar zonder succes.
Uiteindelijk heb ik Windows volledig opnieuw geinstalleerd en mijn gegevens uit een backup teruggehaald en de boel weer aan de praat gekregen.

Maar... Gisteren na aanzetten weer exact dezelfde problemen. Hij hangt weer tijdens opstarten van Windows op hetzelfde punt. Ik begin me toch zorgen te maken over de betrouwbaarheid van de SSD.
Voordat ik deze kocht, had de PC namelijk ruim een jaar via een normale HDD van 250GB zonder enig probleem gedraaid.

Moet ik mijn SSD maar terugdoen voor garantie of zouden er andere problemen kunnen zijn...

Mijn configuratie:
#Product
1AMD FX-4100 Black Edition
1Gigabyte GA-78LMT-USB3
1Samsung EcoGreen F1 DT HD252HI, 250GB
1Hyundai N220WD Zwart
1Silverstone SST-FP32B
1Arctic Alpine 64 PLUS
1Kingston HyperX KHX1600C9D3T1K2/8GX
1DVD+RW Samsung 8x
1Samsung 840 EVO 120GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je de firmware update gedaan van Samsung zelf?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Inderdaad, en het verwarrende is dat je de nieuwste firmware alleen kan installeren met behulp van de zogenaamde performance restoration tool.
http://www.samsung.com/gl...ml/support/downloads.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarrFire
Om de een of andere reden is de firmware update niet gelukt. Ik heb de tool gedownload, maar Er komt een foutmelding waar ik niks mee kan.
Samsung magician heb ik vorige week nog naar gekeken en de conditie van de ssd was goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wat voor foutmelding gaf die update?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarrFire
Iets met drivers. Ik kan het helaas nu niet nog een keer controleren, want de pc start niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dat begrijp ik ;), maar de ssd gaat zichzelf niet repareren, je zal dus een werkende pc moeten vinden en maar eens beginnen die update erop te krijgen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarrFire
Projectje voor vanavond. Ga ik Windows installeren op een andere HDD en dan eens kijken of ik überhaupt de data op de SSD nog kan lezen.

Ik kijk net even de documentatie van de Performance restauration tool door en ik zie dat ik de Gigabyte AHCI drivers eerst moet updaten. Die zijn nieuwer dan de bij mijn moederbord geleverde drivers.

[ Voor 42% gewijzigd door StarrFire op 05-01-2015 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Als je vanaf een bootable cd boot(de firmware updaten), misschien kun je vanaf de iso booten.
Dan AHCI proberen, maar meestal werkt dit niet omdat je niet de goede driver hebt, probeer dan om AHCI uit te zetten, of ide kiezen, op ide heb je geen driver nodig, dat zit meestal ingebakken.

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 05-01-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarrFire
SSD ten onrechte beschuldigd.

ik heb Win7 op een laptopschijfje geinstalleerd. Eerst zonder problemen, maar toen ik de drivers van mijn gigabyte moederbord ging installeren (allemaal tegelijk) was het daarna meteen afgelopen.
Zelfde opstartprobleem.
Nog een keertje de installatie overgedaan, maar nu eerst de nieuwste drivers gehaald en alleen de LAN en AHCI en graphics drivers geinstalleerd.
Het systeem start weer correct op.
Ik heb de schijf vervolgens gekloond naar de SSD.

SSD was overigens in een ander systeem gewoon leesbaar, dus kon ik daar eerst even de boel backuppen.

Problem solved.

Laatste reactie:
Nu ik de nieuwste AHCI driver van Gigabyte voor mijn moederbord heb geinstalleerd, kon ik ook eindelijke de Samsung EVO performance update doorvoeren. Voorheen liep hij altijd vast op het updaten van de firmware, nu netjes in een kwartiertje klaas met de volledige update.

[ Voor 28% gewijzigd door StarrFire op 13-01-2015 15:14 ]

Pagina: 1