Gewapend met een super snelle Sandisk Extreme doe ik 11 maanden later nog eens een poging... Bij deze mijn verslag:
Eerst maar eens wat pogingen doen met UnitBootin: 6_Live_x84 >Download error. Oké dat begint niet best maar geen probleem ik download hem zelf wel van
http://mirror.widexs.nl/f...r/centos/6.7/isos/x86_64/.
USB stick gemaakt op basis van CentOS-6.7-x86_64-LiveCD. Helaas een error mbt trying to allocate pages. Dan maar proberen met CentOS-6.7-x86_64-minimal.iso. Helaas die werkt ook niet. Toch maar weer de live iso flashen.
Dat wordt dus zoeken op de foutmelding. Na circa een uur zou het wel eens aan legacy USB kunnen liggen. Helaas die stond al aan maar er stond wel iets in de UEFI mbt compatibility. Nog maar eens proberen. Nu werkt het wel!
Achteraf bleek dat dit er niets mee te maken had maar de "oplossing" is om te starten via "Sandisk" in plaats van "UEFI:Sandisk".
Een paar uur verder heb ik dus een werkende LiveCD van CentOS 6.7. Daar kan ik echter niet veel mee want ik krijg geen verbinding met de remote terminal. Toch maar gewoon een "normale" installatie doen. Het feit dat het werkte gaf in ieder geval goede hoop voor een permanente install. Helaas bleek niets minder waar.
Eerste probleem was dat de installatie weigerde op zichzelf te installeren, jammer want free space genoeg! Geen probleem dan gebruiken we twee USB sticks (zoals al eens eerder gesuggereerd.
Vervolgens weigert ook dan de installatie de andere USB stick te gebruiken. De automatic partitioning kan niet voldoende vrije ruimte vinden... Oké, dan maar handmatig. 1 GB SWAP en 14 GB / ext4. Daarna wordt gevraagd waar de bootloader komt. Dat wordt de 1e sector van SDA want de andere USB stick is alleen tijdelijk aanwezig (staat standaard fout). Tot zo ver alles goed.
Tot bij de volgende stap de melding komt dat bepaalde packages missen. *Zucht*. Via
Stackexchange blijkt dat er een fout in de minimal iso zit en ik handmatig een bestand of 10 moet gaan renamen op basis van een filelist. Zo moet er bijvoorbeeld "-c6-minimal-x86_64.xml.gz" achter een bestand worden geplaatst. Een minuut of 10 later is dat gelukt en ga ik verder met de installatie.
Natuurlijk werkt het niet als je retry doet. Nee er moet persé herstart worden anders wordt het niet herkend. Via de netwerk interface een FTP/HTTP mirror gebruiken gaat ook niet want er is geen package om de ethernet verbinding te installeren. Dus herstarten en opnieuw alle stappen doorlopen is de enige optie.
Installatie loopt nu gelukkig helemaal door en ik krijg felicitaties met het verzoek te rebooten.
Prima alleen daarna verschijnt er dood leuk "harddisk error" op mijn monitor. Zit ondertussen op circa 6 uur installatie tijd dus ik post mijn probleem op het CentOS forum en geef het op voor deze dag.
Helaas blijkt de volgende dag dat het antwoord op het CentOS forum nutteloos is (of ik wel DD heb gebruikt om de USB stick te maken, nee want ik krijg Linux niet geinstalleerd!!!). Ik vermoedde zelf dat de bootloader de partities had gesloopt. Helaas kan ik EXT4 niet op Windows uitlezen. Ik een vlaag van verstandsverbijstering probeer ik het even met Debian 8.x. Die (netwerk)installatie is maar liefst 14MB en vraagt direct om rtl8168e-2.fw, anders werkt de netwerpadapter niet. De "tarbal" op internet wordt helaas niet herkent. Dus weer een dood spoor.
Ik kwam echter wel een rescue modus tegen, misschien had CentOS die ook wel. Dus toch maar weer terug flashen naar CentOS-6.7-x86_64-minimal.iso. De rescue mode blijkt inderdaad aanwezig. Daarbij wordt het OS gevonden en krijg ik vervolgens 3 opties:
- shell
- faked (diagnostic)
- reboot
De tweede optie klinkt heel goed maar doet eigenlijk niets, na 1 second verschijnt er "press enter". De eerste geeft een commandline. Maar goed ik kan in ieder geval iets bekijken. Het command DF-h geeft de partities netjes weer. Dus die zijn helemaal niet defect! Dan zal toch de bootloader missen. Helaas werken de officiële instructies niet:
https://www.centos.org/do...reinstall-bootloader.html . Maar uit grub.conf lees ik wel een melding dat er een boot partitie mist en het nu via subdirectories verloopt.
Dus uiteindelijk zal het laatste probleem vermoedelijk veroorzaakt zijn doordat ik nog een /boot partitie mis (ik had het immers twee partities handmatig aangemaakt).
Dus maar weer een verse install. De automatische partities nog eens kans geven en eureka, deze keer werken ze wel en worden er inderdaad 3 partities gemaakt! Natuurlijk juich ik te vroeg want hierna blijken de file extenties uit de packages weer te missen

. Dus opnieuw USB stick eruit, handmatig 10 bestanden hernoemen op basis van de repo lijst en daarna de setup weer helemaal opnieuw inladen...
Na dat dit allemaal is gedaan was de setup voltooid en startte CentOS daadwerkelijk op

.
Jeetje wat vermoeiend

.
[
Voor 4% gewijzigd door
sdk1985 op 09-11-2015 16:36
]