[centos] Live USB stick komt met setup?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:10
Ik probeer CentOS 6.6 te draaien vanaf een 32 GB usb stick (dus niet installeren vanaf een USB stick).

Geprobeerd met
http://unetbootin.sourceforge.net/
http://www.linuxliveusb.com/en/download

In beide gevallen krijg ik een CentOs setup waar ik vastloop op de stap "Which type of installation would you like?" Hij gaat dus toch proberen te installeren vanaf de USB stick in plaats van te draaien vanaf de USB stick. Overigens werken géén van de opties die geboden worden (shrink, replace, etc).

Iemand een suggestie?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met die tools plaats je juist het installatiemedium op de USB-stick. Jij wilt hem juist op de stick installeren. Dat doe je dus vanaf een ander medium. Heb je nog een stickie liggen?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Hmm dat is precies wat ik niet wil :P. Ik ging er vanuit dat de "Centos 6.6 Live" direct zou werken.

Jou suggestie is van één USB stick naar de andere te installeren? Heb nog wel een stick van de Action liggen die 16GB is...Kan een poging wagen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Weet je 100% zeker dat je een Live image hebt gedownload en niet toevallig een installer image? Waar heb je die 'live' image vandaan, want ik zie alleen een DVD ISO (installer) en een Everything ISO op www.centos.org/download staan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Unetbootin had CentOS 6.6 Live x64 in de lijst staan en die ging een image downloaden. Aan de timestamp te zien denk ik dat het deze is geweest:

CentOS-6.6-x86_64-netinstall.iso

Blijkbaar ga ik er ten onrechte van uit dat de software doet wat het beloofd.

[ Voor 18% gewijzigd door sdk1985 op 05-01-2015 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Gewapend met een super snelle Sandisk Extreme doe ik 11 maanden later nog eens een poging... Bij deze mijn verslag:

Eerst maar eens wat pogingen doen met UnitBootin: 6_Live_x84 >Download error. Oké dat begint niet best maar geen probleem ik download hem zelf wel van http://mirror.widexs.nl/f...r/centos/6.7/isos/x86_64/.

USB stick gemaakt op basis van CentOS-6.7-x86_64-LiveCD. Helaas een error mbt trying to allocate pages. Dan maar proberen met CentOS-6.7-x86_64-minimal.iso. Helaas die werkt ook niet. Toch maar weer de live iso flashen.

Dat wordt dus zoeken op de foutmelding. Na circa een uur zou het wel eens aan legacy USB kunnen liggen. Helaas die stond al aan maar er stond wel iets in de UEFI mbt compatibility. Nog maar eens proberen. Nu werkt het wel! Achteraf bleek dat dit er niets mee te maken had maar de "oplossing" is om te starten via "Sandisk" in plaats van "UEFI:Sandisk".

Een paar uur verder heb ik dus een werkende LiveCD van CentOS 6.7. Daar kan ik echter niet veel mee want ik krijg geen verbinding met de remote terminal. Toch maar gewoon een "normale" installatie doen. Het feit dat het werkte gaf in ieder geval goede hoop voor een permanente install. Helaas bleek niets minder waar.

Eerste probleem was dat de installatie weigerde op zichzelf te installeren, jammer want free space genoeg! Geen probleem dan gebruiken we twee USB sticks (zoals al eens eerder gesuggereerd.

Vervolgens weigert ook dan de installatie de andere USB stick te gebruiken. De automatic partitioning kan niet voldoende vrije ruimte vinden... Oké, dan maar handmatig. 1 GB SWAP en 14 GB / ext4. Daarna wordt gevraagd waar de bootloader komt. Dat wordt de 1e sector van SDA want de andere USB stick is alleen tijdelijk aanwezig (staat standaard fout). Tot zo ver alles goed.

Tot bij de volgende stap de melding komt dat bepaalde packages missen. *Zucht*. Via Stackexchange blijkt dat er een fout in de minimal iso zit en ik handmatig een bestand of 10 moet gaan renamen op basis van een filelist. Zo moet er bijvoorbeeld "-c6-minimal-x86_64.xml.gz" achter een bestand worden geplaatst. Een minuut of 10 later is dat gelukt en ga ik verder met de installatie.

Natuurlijk werkt het niet als je retry doet. Nee er moet persé herstart worden anders wordt het niet herkend. Via de netwerk interface een FTP/HTTP mirror gebruiken gaat ook niet want er is geen package om de ethernet verbinding te installeren. Dus herstarten en opnieuw alle stappen doorlopen is de enige optie.

Installatie loopt nu gelukkig helemaal door en ik krijg felicitaties met het verzoek te rebooten.

Prima alleen daarna verschijnt er dood leuk "harddisk error" op mijn monitor. Zit ondertussen op circa 6 uur installatie tijd dus ik post mijn probleem op het CentOS forum en geef het op voor deze dag.

Helaas blijkt de volgende dag dat het antwoord op het CentOS forum nutteloos is (of ik wel DD heb gebruikt om de USB stick te maken, nee want ik krijg Linux niet geinstalleerd!!!). Ik vermoedde zelf dat de bootloader de partities had gesloopt. Helaas kan ik EXT4 niet op Windows uitlezen. Ik een vlaag van verstandsverbijstering probeer ik het even met Debian 8.x. Die (netwerk)installatie is maar liefst 14MB en vraagt direct om rtl8168e-2.fw, anders werkt de netwerpadapter niet. De "tarbal" op internet wordt helaas niet herkent. Dus weer een dood spoor.

Ik kwam echter wel een rescue modus tegen, misschien had CentOS die ook wel. Dus toch maar weer terug flashen naar CentOS-6.7-x86_64-minimal.iso. De rescue mode blijkt inderdaad aanwezig. Daarbij wordt het OS gevonden en krijg ik vervolgens 3 opties:
  • shell
  • faked (diagnostic)
  • reboot
De tweede optie klinkt heel goed maar doet eigenlijk niets, na 1 second verschijnt er "press enter". De eerste geeft een commandline. Maar goed ik kan in ieder geval iets bekijken. Het command DF-h geeft de partities netjes weer. Dus die zijn helemaal niet defect! Dan zal toch de bootloader missen. Helaas werken de officiële instructies niet: https://www.centos.org/do...reinstall-bootloader.html . Maar uit grub.conf lees ik wel een melding dat er een boot partitie mist en het nu via subdirectories verloopt.

Dus uiteindelijk zal het laatste probleem vermoedelijk veroorzaakt zijn doordat ik nog een /boot partitie mis (ik had het immers twee partities handmatig aangemaakt).

Dus maar weer een verse install. De automatische partities nog eens kans geven en eureka, deze keer werken ze wel en worden er inderdaad 3 partities gemaakt! Natuurlijk juich ik te vroeg want hierna blijken de file extenties uit de packages weer te missen |:( . Dus opnieuw USB stick eruit, handmatig 10 bestanden hernoemen op basis van de repo lijst en daarna de setup weer helemaal opnieuw inladen...

Na dat dit allemaal is gedaan was de setup voltooid en startte CentOS daadwerkelijk op _/-\o_ .

Jeetje wat vermoeiend :P .

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 09-11-2015 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die melding van Debian over de firmware van de realtek kaart is niet helemaal correct. De netwerkkaart werkt prima zonder firmware, alleen niet optimaal. En waarom een tarball pakken? Je moet de .deb package hebben uit de repo, daar gaat-ie ook naar zoeken (zet 'm in de root van je stick). Er is zelfs een unsupported 'non-free' installer versie waar alle firmware in zit, zodat je niet hoeft te klooien ermee en is erg handig als je servers gaat installeren, die bevatten veelal netwerkkaarten van broadcom.

Maar gefeliciteerd met je stick. Het is wel vreemd (en compleet onlogisch) dat het niet hebben van een aparte /boot de boel niet laat starten. Tenzij je LVM hebt gebruikt, dan klopt 't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Die rtl driver is inderdaad een klassieker en de kaart werkt inderdaad netjes zonder.

Blijft alleen de vraag: waarom zou je een centos live willen op een USB stick? Het is nu niet direct een distributie die ik met dat soort gebruik associeer.

[ Voor 9% gewijzigd door Blokker_1999 op 09-11-2015 19:46 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Blokker_1999 schreef op maandag 09 november 2015 @ 19:45:
Die rtl driver is inderdaad een klassieker en de kaart werkt inderdaad netjes zonder.

Blijft alleen de vraag: waarom zou je een centos live willen op een USB stick? Het is nu niet direct een distributie die ik met dat soort gebruik associeer.
Toen ik dit topic begon wilde ik thuis oefenen met CentOS maar dat hoeft nu niet meer ik heb daar toen gewoon een dedicated server voor gehuurd en de boel laten installeren :+ . Het doel vandaag is kijken of Linux beter bevalt dan Windows 7 nu de HTPC rol van mijn NAS/HTPC hybrid is vervallen. Daarvoor wil ik juist geen live Linux maar een normale install, alleen op een USB stick ipv een hdd of ssd zodat ik makkelijk kan testen. Live was alleen het "makkelijkste" aan de praat te krijgen.

Mbt CentOS: Ik heb eerst nog even freenas overwogen maar zag al snel dat die geen ntfs ondersteunde. Dus die viel af voor mijn homenas aangezien er nu 8TB in NTFS in zit. Verder is CentOS de enige Linux distro waar ik recente ervaring mee heb. Dus die had een streepje voor. Overigens blijkt CentOS voor thuis inderdaad niet echt een succes want zo staat de ethernetkaart met eth0 default uit (opgelost) en is het me tot heden nog niet gelukt het systeem in standby te krijgen.
Hero of Time schreef op maandag 09 november 2015 @ 19:37:
Die melding van Debian over de firmware van de realtek kaart is niet helemaal correct. De netwerkkaart werkt prima zonder firmware, alleen niet optimaal. En waarom een tarball pakken? Je moet de .deb package hebben uit de repo, daar gaat-ie ook naar zoeken (zet 'm in de root van je stick). Er is zelfs een unsupported 'non-free' installer versie waar alle firmware in zit, zodat je niet hoeft te klooien ermee en is erg handig als je servers gaat installeren, die bevatten veelal netwerkkaarten van broadcom.

Maar gefeliciteerd met je stick. Het is wel vreemd (en compleet onlogisch) dat het niet hebben van een aparte /boot de boel niet laat starten. Tenzij je LVM hebt gebruikt, dan klopt 't.
Bedankt voor de felicitaties :P . Ik heb inderdaad geen LVM gebruikt, maar tijdens de setup puur de stick ingedeeld in sda1 SWAP van 1000MB en SDA2 met EXT4 en /. De automatische install, die het nu wel deed, heeft nu overigens wel een LVM constructie gemaakt: https://www.dropbox.com/s...11-09%2015.44.28.jpg?dl=0

Mbt debian en de tarball. Dat had ik hieruit begrepen:
6.4.1. Preparing a medium
...

Tarballs and zip files containing current packages for the most common firmware are available from:

http://cdimage.debian.org...ficial/non-free/firmware/

Just download the tarball or zip file for the correct release and unpack it to the file system on the medium.
Nu ik de CentOS USB stick werkende heb, maar CentOS niet echt bevalt, maak ik even een image met Acronis en begin ik morgen aan Debian. Nog dingen waar ik op moet letten bij Debian? De debian-8.2.0-amd64-netinst.iso (252MB) volstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

sdk1985 schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:05:
Mbt CentOS: Ik heb eerst nog even freenas overwogen maar zag al snel dat die geen ntfs ondersteunde. Dus die viel af voor mijn homenas aangezien er nu 8TB in NTFS in zit.
Het is niet ideaal om NTFS gebruiken als je Linux gaat gebruiken. Beter zet je de schijven om naar ext4 ofzo.
Bedankt voor de felicitaties :P . Ik heb inderdaad geen LVM gebruikt, maar tijdens de setup puur de stick ingedeeld in sda1 SWAP van 1000MB en SDA2 met EXT4 en /. De automatische install, die het nu wel deed, heeft nu overigens wel een LVM constructie gemaakt: https://www.dropbox.com/s...11-09%2015.44.28.jpg?dl=0
Mogelijk dat de boot partitie als eerste partitie moet staat en daar had je swap. Je hebt het ook gehad over bestanden die hernoemt moesten worden om de installer te laten werken. Dat is vreemd, want ik heb op m'n werk nog een nieuwe VM geïnstalleerd met de CentOS 6.7 ISO en kwam geen problemen tegen.
Mbt debian en de tarball. Dat had ik hieruit begrepen:
Dat is voor als je zelf je installer maakt met de firmware erin. Standaard wordt er gewoon om de .deb gevraagd. Dat staat redelijk duidelijk in de installer en anders kan je dat altijd nog in TTY4 lezen.
Nu ik de CentOS USB stick werkende heb, maar CentOS niet echt bevalt, maak ik even een image met Acronis en begin ik morgen aan Debian. Nog dingen waar ik op moet letten bij Debian? De debian-8.2.0-amd64-netinst.iso (252MB) volstaat?
Je moet dus zorgen dat je internet hebt daarmee. Verder kies je een desktop omgeving, anders zit je met de command line. En Debian Jessie maakt gebruik van systemd als init systeem. Wat je van CentOS 6 weet mbt services werkt dus heel anders. Het netwerk is ook op een andere plek ingesteld, ipv in /etc/sysconfig/network-scripts/ staat alles in /etc/network/interfaces (dat is een bestand). Je krijgt verders standaard NetworkManager en die regelt wel alles voor je.

Firmware voor de realtek is dus niet vereist, maar is wel handig om die alvast op de stick erbij te zetten, of een aparte stick. Verders, tja, je krijgt niet standaard non-free zaken zoals je video driver (in geval van AMD of nVidia), multimedia moet je uit een aparte repo halen (deb-multimedia.org). Het is veelal handmatig dingen doen. Ubuntu en Mint doen meer voor jou automatisch.

Voor de rest: veel speel plezier en zorg dat je je data niet om zeep helpt. Zou zonde zijn. Misschien kan je beter een paar keer de installatie in een VM proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Een Ubuntu heeft als bijkomend voordeel dat deze ook als Live distributie bestaat en op een USB stick ook zonder al te veel moeite gebruik kan maken van persistent memory.

Debian 8 leunt trouwens dichter aan bij CentOS7. Beide maken gebruik van systemd en beide maken nu ook standaard gebruik van persistent network naming. Gedaan met eth# en welkom enp#s#.

Wat Hero's opmerking betreft over NTFS, daar heeft hij volkomen gelijk in. NTFS is niet gemaakt voor Linux en mist een hele hoop eigenschappen. Bijkomend maak je gebruik van een gesloten bestandssysteem dat via reverse engineering drivers heeft kunnen krijgen. Hoewel ze vrij stabiel werken is het beter als je probeerd om alles om te zetten naar een bestandssysteem dat voor *nix ontwikkeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Blokker_1999 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 08:46:
Debian 8 leunt trouwens dichter aan bij CentOS7. Beide maken gebruik van systemd en beide maken nu ook standaard gebruik van persistent network naming. Gedaan met eth# en welkom enp#s#.
Oh? Mijn systemen hebben gewoon eth0 en wlan0 als interface namen. Ik weet niet beter dan dat juist CentOS en Fedora met die belachelijke benaming bezig is. Ook m'n Debian 8/semi-Sid VM heeft gewoon eth interfaces.

Voor CentOS en Fedora moet je het package biosdevname verwijderen en een kernel parameter meegeven, dan kom je weer terug in de logische/werkbare benaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Hero of Time schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:32:
Mogelijk dat de boot partitie als eerste partitie moet staat en daar had je swap. Je hebt het ook gehad over bestanden die hernoemt moesten worden om de installer te laten werken. Dat is vreemd, want ik heb op m'n werk nog een nieuwe VM geïnstalleerd met de CentOS 6.7 ISO en kwam geen problemen tegen.
Hmm ja op CentOS geloofden ze me ook niet. Het probleem doet zich in ieder geval voor op Windows maar niet als je de iso in Linux mount.
Hero of Time schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:32:
[...]
Voor de rest: veel speel plezier en zorg dat je je data niet om zeep helpt. Zou zonde zijn. Misschien kan je beter een paar keer de installatie in een VM proberen?
Bedankt voor de tips. Voor de veiligheid koppel ik bij installaties altijd alle schijven los dus dat komt helemaal goed.

Installatie verliep redelijk soepel. Ik heb de eerder genoemde tarbal (bevatte inderdaad .deb bestanden) in de firmware map geplaatst. Geduld met de 5MB/s van de USB stick is wel een vereiste. Ik geloof dat het een uur heeft geduurd. Aanpassingen die ik na installatie heb gedaan zijn het inschakelen van root login via remote terminal,het aanzetten van Wake on Lan (G) (eth0) en het installeren van de Radeon suite. Zonder dat laatste was het standby verbruik 7W en werd hij niet meer wakker, na installatie was dit 0-1 W en ging het wel.

Voor ik ntfs ga omzetten moet het natuurlijk eerst aan mijn wensen voldoen. De software suite gaat wel lukken (sabnzbd, sickbeard, couhpotato, enz).

Echter het wakker worden bij internet verkeer kan ik weinig over vinden. De bedoeling is dat de pc uit suspend to ram komt op het moment dat er internet verkeer is. Op Windows (7) heet dit "dit apparaat mag de computer uit de slaapstand halen". Komt er in de praktijk op neer dat zodra er een ftp of file share request is de pc wakker wordt en aan het verzoek voldoet. Dit zorgt ervoor dat de nas 80% van de tijd 1W verbruikt ipv 24W. Dit scheelt ongeveer 162 kWh per jaar. Dus dat is wel een pré. Het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is een (onhandige) omweg via OpenWRT (wat ik niet gebruik).

Grote edit:
Wake-on-Lan: UG bleek hetgene te zijn dat ik nodig had. Helaas werkte het voorbeeld uit de wiki niet persistent. Dat wil zeggen dat het na één standby terugviel naar G (ipv UG). Met wat hulp van een systeembeheerder heb ik een service gemaakt die "ethtool -s eth0 wol ug" uitvoert na resume. Probleem opgelost.

[ Voor 89% gewijzigd door sdk1985 op 11-11-2015 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hero of Time schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 08:54:
Oh? Mijn systemen hebben gewoon eth0 en wlan0 als interface namen. Ik weet niet beter dan dat juist CentOS en Fedora met die belachelijke benaming bezig is. Ook m'n Debian 8/semi-Sid VM heeft gewoon eth interfaces.

Voor CentOS en Fedora moet je het package biosdevname verwijderen en een kernel parameter meegeven, dan kom je weer terug in de logische/werkbare benaming.
Ik ken het ook van Fedora en heb het nog nooit op Debian gezien. Nu kan het zijn dat onze installer afwijkt van wat de Debian installer doet maar dan nog zou ik verwachten dat ik het wel eens gezien zou hebben. Maar goed, ik weet ook niet alles.

Overigens heeft Debian wel persistente namen maar Debian gebruikt daar gewoon eth0 enzo voor.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik dacht dat ze in Jessie ook standaard aan stonden, in een clean install van stretch zeker en vast wel (installatie van enkele weken terug):

root@10Forward:~# cat  etc/debian_version
stretch/sid                                                                                                                                                  
root@10Forward:~# ip a
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default                                                                            
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00                                                                                                    
    inet 127.0.0.1/8 scope host lo                                                                                                                           
       valid_lft forever preferred_lft forever                                                                                                               
    inet6 ::1/128 scope host                                                                                                                                 
2: enp3s0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000                                                      
    link/ether ac:9e:17:4b:6c:be brd ff:ff:ff:ff:ff:ff                                                                                                       
    inet 192.168.1.230/24 brd 192.168.1.255 scope global enp3s0                                                                                              
    inet6 fe80::ae9e:17ff:fe4b:6cbe/64 scope link                                                                                                            

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, juistem:
eth0: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>  mtu 1500
...
wlp2s0: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>  mtu 1500
...

M'n wifi heeft een andere naam. Dat heb je niet door met NetworkManager. :P

• sdk1985
Ik vindt het overigens nog steeds bizar dat na elke suspend Eth0 naar WoL g terugvalt ipv de ingestelde ug. Ik heb een grep gedaan op wol g maar daar kwam niets uit. Natuurlijk lost mijn service het op maar dat zal toch niet de bedoeling zijn...

Pagina: 1