Toon posts:

Videokaart wordt te heet, op zoek naar nieuwe kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn computer sluit steeds af, vermoedelijk door een te hete grafische kaart. Deze jongen draait volgens speedfan zonder enige prestatie op 74 graden. Nu is het een Geforce 230m en ben ik sowieso wel te porren voor een nieuwe videokaart, maar ik heb geen flauw idee waar ik op moet letten. Kunnen jullie me daarmee helpen :-)? Triest genoeg speel ik alleen Fifa en FM, dus het hoeft zeker niets heel zieks te zijn maar dat dat zou prima zijn.

Verder doe ik mee met deze inhoud:
Moederbord is een MSI Iona
Processor is een I7 860.

Kan iemand me van leuk advies voorzien? Tweedehands is ook van harte welkom! Ik wacht in spanning af

Vriendelijke groet,

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Wat is ongeveer je budget?

misschien is een gtx 750/ gtx 750ti een goede keus kan eventueel via v&a. Ben je wat voorzichtiger met prijs misschien een r7 260/ r7 270. Dit moet je voeding wel ondersteunen ivm pci power connectors die dan nodig zijn.

Met deze gpu's zit er wel een goede balans tussen gpu en jou cpu.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil maximaal een euro of tweehonderd eraan besteden, als ik dat goed zie moet t wel lukken. Is het handig om dan meteen in nieuwe voeding te stappen of ga ik dan heel ver?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ligt eraan welke voeding er nu in zit.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Even een foto van het label op de voeding maken of het type plaatsen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren

Verwijderd

Topicstarter
Mn Chinees is wat roestig, maar volgens mij heeft ie 460 watt.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2015 01:42 . Reden: Overzicht ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Is het niet een kwestie van wat extra Fans in je kast gooien ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 17:37:
Mn Chinees is wat roestig, maar volgens mij heeft ie 460 watt.
Foto'tje zou wonderen doen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
mocht je voeding niet echt geweldig zijn. zou ik zeker een nieuwe voeding halen. mocht je budget nog iets omhoog kunnen(als er voeding bij komt)

V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

net onder de 250 euro(ex verzend) en kan zeker weer even vooruit. maar tegen de tijd een cpu/mobo er bij kan geen kwaad

• RGAT
  • Niet online
Een R9 290 niet een *beetje* overdreven als je van een GT230 komt?
Dat kaartje is al zo goed als antiek, het was toen het uitkwam al geen topper, en voor het gebruik van de TS zal het ook een flinke verspilling zijn ;)
Gewoon een nieuw kaartje erin, vrijwel ieder model wat je nu kan kopen zal sneller zijn dus achteruit ga je zoiezo niet.

Fixing things to the breaking point...

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:14
Afgaande op dat moederbord, lijkt het me een HP systeempje?
http://h10025.www1.hp.com...s&lc=en&docname=c02014355

Dan kan het best zijn dat er geen standaard ATX voeding in zit, en/of er geen full size pci-e kaart in past.
Dus een foto van het systeem of typenummer is zeer bevorderlijk voor goed advies in dit geval.

Addicted to silent computing

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-02 20:59
Wacht even twee weken op de GTX 960, volgens vrij betrouwbare geruchten wordt deze gelanceerd op 15 of 22 januari. Dit zou een budget kaart tussen de €175 en €200 moeten worden en wordt vermoedelijk als opvolger van de GTX 750 Ti en GTX 760 in de markt gezet. De kans is aanwezig dat er ook een GTX 960 Ti komt, met een prijs tussen de €225 en €250.

Zelfs mocht deze kaart niet interessant zijn dan zal het prijzen van andere GPU's laten dalen, waaronder de GTX 750 (Ti), 760 en 770 en de R9 270(X), 280(X) en 290(X).

Edit: Het zou ons helpen als je de wat uitgebreidere specificaties van je systeem kon posten, samen met een foto van de binnenkant van je kast en een foto van de sticker met al die getallen op de voeding.

[ Voor 15% gewijzigd door Balance op 06-01-2015 16:31 ]

Verwijderd

De GTX 960 is geen opvolger van de GTX 750 Ti, de GTX 750 Ti is namelijk al een Maxwell GPU, alleen één die lager is gepositioneerd (GM107 vs GM106). De GTX 960 wordt een stuk hoger gepositioneerd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal een foto van de voeding maken, begrijp ik goed dat een foto van de binnenkant van de kast qua ruimte ook interessant is? Dan doe ik dat first thing morgen
Bedankt voor alle reacties nu al trouwens, super chill

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2015 01:54 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
binnekant van de kast is imo niet heel erg interessant merk en type moet genoeg zijn. kan alleen begrijpen dat het bv voor een chinees PSU niet makkelijk gaat. en dan kan voor vele een foto duidelijkheid bieden.

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd een HP, Elite HPE 120nl, zoals deze

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2015 12:06 ]

• RGAT
  • Niet online
loki504 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:39:
binnekant van de kast is imo niet heel erg interessant merk en type moet genoeg zijn. kan alleen begrijpen dat het bv voor een chinees PSU niet makkelijk gaat. en dan kan voor vele een foto duidelijkheid bieden.
Naja als het een een of ander HP kastje is kan het allerlei rare maten hebben, de meeste HP's ga je in ieder geval niet de videokaarten in krijgen die hier aangeraden worden....
Overigens vraag ik me nog steeds het nut van een zware GTX of R9 kaart af als TS net een GT230m heeft welke blijkbaar niet zo traag is maar gewoon te warm, een vervanger die wat koeler draait en gelijk of ietsje beter presteert zou genoeg zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij de foto's van de binnenkant en van het label

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/907/HgfvXw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/673/lRPcpe.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/540/f3VlzY.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/631/NZoEwF.jpg

Binnenkant1
Binnenkant2
Binnenkant3
Label

En wat betreft de videokaart: ik vind het wel chill om er wat geld tegenaan te smijten als dat betekent dat ik er nog een tijdje mee door kan, of bijvoorbeeld eens in een nieuwe far cry te stappen

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2015 12:14 ]

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-01 22:45

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Zie ik daar serieus dat de CPU koeling bestaat uit een koelblok en een fan die er met een tiewrap tegenaan ligt?

Ook heb ik absoluut geen vertrouwen in je voeding helaas. Zou daarom maximaal een 750 (al dan niet Ti) die al z'n stroom uit het moederbord krijgt halen. Als je moederbord dat wel aan kan.

Ik heb zomaar het vermoeden dat het uitvallen ook aan een te warme CPU kan liggen als ik dit zo zie.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

Verwijderd

Dat zie je allemaal verkeerd. De tiewrap is voor de kabels, de fan zit gewoon vast. De voeding is een Delta, als je een betere fabrikant weet mag je het zeggen.

Hoeveel PEG connectors heeft de voeding? Eén of twee?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2015 12:30 ]

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
.ScorpionSquad schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:25:
Zie ik daar serieus dat de CPU koeling bestaat uit een koelblok en een fan die er met een tiewrap tegenaan ligt?

Ook heb ik absoluut geen vertrouwen in je voeding helaas. Zou daarom maximaal een 750 (al dan niet Ti) die al z'n stroom uit het moederbord krijgt halen. Als je moederbord dat wel aan kan.

Ik heb zomaar het vermoeden dat het uitvallen ook aan een te warme CPU kan liggen als ik dit zo zie.
Die tiewrap is gebruikt om de kabels te bundelen aan de fan, niet om de fan zelf te monteren.

Ik zou kijken naar een GeForce GTX750Ti. Leuk kaartje, niet duur, en prima voor jouw doeleinden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:40
Airflow is wel een vies woord in die kast. Wat een onmogelijk ding. :P Ik zou er eerlijk gezegd niet zo snel veel geld tegenaan gooien.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Topicstarter
Huilen met de pet op dus? Ik was sowieso van plan om de videokaart bij een winkel te laten installeren en om dat meteen maar uit te breiden met een schoonmaak. Wat betreft de uitval: hij doet dat voornamelijk bij het proberen te spelen van een spel, aangezien ik zag dat de temperatuur van de kaart zonder dat ik iets deed al op 70 zat, heb ik aangenomen dat het daaraan ligt.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-01 22:45

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Fabrikant niet eens gezien, maar als the mask het goed vind is het goed. Wist zelf niets eens dat Delta ook PC-voedingen maakte.

Dan heb ik dat wat betreft de cpu-koeler verkeerd gezien.

Ben overigens ook van mening dat je er niet te veel geld meer tegenaan moet gooien, en over een jaartje, misschien 2, een nieuwe PC in elkaar moet zetten, want dan is deze volgens mij echt klaar.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

Verwijderd

Nee niet huilen met de pet op, eigenlijk prima, een Core i7 860 is ook nog een erg vlotte CPU.

Als ik zo op andere sites kijk heeft de voeding één 6 pins PEG connector. Een R9 270 zoals de pricewatch: Club3D Radeon R9 270 '14 Series is een hele grote upgrade en daarmee moet je alle moderne games vloeiend kunnen draaien op hoge instellingen met jouw PC. Terwijl je nu waarschijnlijk de moderne games niet eens op de laagste instellingen kan spelen.

• Señor Sjon
Die draait waarschijnlijk een stuk warmer dan een 230m, dan heb je nog steeds de beperkte airflow in de kast met maar één outtake. Wellicht een andere behuizing van een paar tientjes van bv. Coolermaster met een paar fans erin zou al wonderen doen. Maar ik weet niet of dit soort HP-systemen wel standaard mATX zijn.

Verwijderd

De reden dat de videokaart zo warm is (mocht dit echt zo zijn) zal niet in echt aan de airflow liggen in de behuizing maar eerder aan de kapotte fan op bijvoorbeeld de videokaart.

Dat zou namelijk moeten betekenen dat het in de PC zo'n 50 graden zou moeten zijn terwijl er niks met de PC wordt gedaan. Dat kan niet daar is de PC veel te zuinig voor. Er zit niks in zijn PC die de warmte zo hoog zou kunnen laten oplopen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
TS gebruikt speedfan om de temp te bepalen. Was dat niet het programma wat uberhaupt slechte metingen geeft? serieuze vraag

Verwijderd

SomsVaak wel (vandaar de vraag of de temp überhaubt wel klopte), maar het is sowieso een erg onduidelijk programma.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2015 13:34 ]

• RGAT
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:39:
Huilen met de pet op dus? Ik was sowieso van plan om de videokaart bij een winkel te laten installeren en om dat meteen maar uit te breiden met een schoonmaak. Wat betreft de uitval: hij doet dat voornamelijk bij het proberen te spelen van een spel, aangezien ik zag dat de temperatuur van de kaart zonder dat ik iets deed al op 70 zat, heb ik aangenomen dat het daaraan ligt.
Videokaart installeren kan je prima zelf doen, kast open maken, kaartje uit zijn doos en erin schuiven op de plek waar je oude zat, kast dicht, beeldscherm aansluiten, opstarten en de cd die bij je videokaart kwam opstarten, winkel zal er aardig wat voor vragen ;)

Verwijderd

Op de CD staan alleen maar oude driver en soms ook nog andere rommel waar je niks aan hebt. Eerst de oude driver van de oude videokaart verwijderen, nieuwe videokaart installeren en de nieuwste driver bij AMD/nVidia weg halen en installeren.

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
br00ky schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:28:
TS gebruikt speedfan om de temp te bepalen. Was dat niet het programma wat uberhaupt slechte metingen geeft? serieuze vraag
Ja speedfan is nou niet echt bepaald een topper op dat gebied. Zou ik eerder HWmonitor aanraden of voor de CPU realtemp.

• Señor Sjon
En uitzetten dat ie gelijk reboot in de instellingen. Het befaamde blauwe scherm geeft je aanwijzingen waar je kan zoeken voor de problemen.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-02 20:59
Bedankt voor de foto's, kunnen we wat mee! Heb je misschien ook nog ergens een lijst met de onderdelen die in je PC zitten?

Een van je problemen zou best wel aan de airflow kunnen liggen. De videokaart heeft maar een heel klein ventilatortje en het zou dus best veel helpen de temperatuur in de kast wat lager lag. Het moederbord ziet eruit als een normaal Micro ATX moederbord, dus alles zou best overgezet kunnen worden naar een nieuwe Micro ATX kast. Een nieuwe en betere CPU koeler is aan de hand van de foto's te zien ook nodig, net als een beurt met de stofzuiger door die kast. Ik heb zelf deze Micro ATX kast, waar ik erg tevreden over ben. Doe daar nog een simpele maar effectieve processorkoeler bij en je air flow is helemaal top.

Dan voor de videokaart even wachten op die GTX 960 (Ti) die tussen 15 en 22 januari uit komt, en dan iets moois uitzoeken.

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Balance schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:47:
[...]

Een van je problemen zou best wel aan de airflow kunnen liggen. De videokaart heeft maar een heel klein ventilatortje en het zou dus best veel helpen de temperatuur in de kast wat lager lag.
de airflow is nooit zo slecht dat de videokaart 70 graden haalt zonder enige inspanning. Daar moet echt iets mis zijn met de fan van de videokaart zelf.
Meer geld uitgeven dan nodig, zeker aan deze opstelling, is in mijn beleving weggegooit geld. Bewaar dat liever en koop later (als de pc echt niet meer mee kan) een nieuwe.
Een nieuwe videokaart (en misschien een psu) is het enige wat hij op dit moment nodig heeft. Deze kunnen misschien later zelfs overgenomen worden naar het nieuwe systeem.
een beurt met de stofzuiger door die kast.
Dat zou ik ten zeerste afraden, tenzij je eerst al je hardware eruit haalt. De statische lading die wordt opgebouwt door een stofzuiger, wordt zo goed als zeker ontladen op de electronica van de hardware. Grote kans dat je daarna een nieuw moederbord (of meer) kan gaan kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door bluebear op 07-01-2015 21:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wederom dank voor de uitgebreide reacties! Kan ik concluderend zeggen dat ik het het beste hij een videokaart kan houden en de rest over een jaar of twee zal vervangen? Wat betreft die lijst, ik heb in de post voor de foto's een link naar azerty geplaatst, is dat wat je zoekt Balance?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels in een Geforce 750ti gestapt, loopt als een zonnetje(behalve de warmte). Dank voor jullie hulp!
Pagina: 1