Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
NIET: gaming(afgezien van 1x per jaar een lan-party met oude games), geen video/fotobewerking.
WEL: multitasken(veel tabbladen, pdf's, word/excel files), full hd films kijken. Windows 8.

Wat is je budget?
600-800 euro, maar niet meer dan nodig is om mijn gebruik soepel aan te kunnen de komende 5 jaar.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hij moet thuis dienst doen als desktopvervanger, maar ook mee kunnen naar uni/bieb/ouders en daarvoor dus stil(!!) zijn en liefst een behoorlijke accuduur hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb Lenovo of ASUS in gedachte, met name in verband met betrouwbaarheid/bouwkwaliteit. Ik heb nu een dell studio 1558 die qua prestaties super was(i7-720m, 4gb, 320gb 7800 rpm), maar minder van bouwkwaliteit was en na aardig wat kuren nu echt dood is.

Belangrijkste eisen: BETROUWBAARHEID, 14-15,6"; mooi scherm, liefst FHD; lange accuduur; vlot in multitasking. Zelf heb ik daarom in gedachten: core i3 of i5; ssd schijf; 8gb DDR3(type verschillen ken ik niet); geen videokaart; 128/256gb ssd(voor films/muziek gebruik ik externe opslag); 2 jaar garantie.

Wat ik nu op het oog heb:
-ThinkPad E540 met i3-4100M, 15,6"FHD, 8 gb ddr3l 2 dimm, 128gb ssd sata III. € 653,32
-ThinkPad S540 met i5-4210U, 15,6"FHD, 8 gb ddr3l 2 dimm, SSHD 500GB5400 8GB Cache. € 752,74
-ThinkPad S440. De lenovo website werkt nu niet goed, dus ik kan geen specifieke noemen.
-Lenovo Flex 2 14 of 15. De lenovo website werkt nu niet goed, dus ik kan geen specifieke noemen.
Bij mycom hebben ze voor deze dingen wel een aantrekkelijk aanbod, met 3 jaar garantie (maar geen echte SSD):
http://mycom.nl/laptops/2...lenovo-flex-2-14-i3-4030u
http://mycom.nl/laptops/2...30/lenovo-flex-2-15-00438
-Deze ASUS met zelf een SSD inbouwen: http://mycom.nl/laptops/n...us-f555ld-dm513h-i5-4210u
-Ik heb her en der wat HP's/Toshiba's gezien met veel bang for bucks, maar ik vertrouw die bouwkwaliteit eigenlijk voor geen meter.

Ik heb het idee dat de S540/S440 vooral dunner/stijlvoller is en langere batterijduur heeft, maar dat dit de meerprijs niet waard is(ook gezien 128gb SSD geen optie lijkt, al is dat door de slecht werkende website slecht te bevestigen). Ook heeft hij maar 2x USB, wat voor mij een probleem is.
De Flex 2 lijkt me qua prestaties geschikt, alleen ik vraag me af of hij wel net zo betrouwbaar is als bijvoorbeeld een Thinkpad E540. De twee op de mycom website lijken wel erg goedkoop, zijn deze ouder dan op de lenovo website?

Algemene vragen:
-Wat zijn de verschillen tussen de cpu's, de memory typen(2 DIMM vs. SODIMM) en ssd typen(SATA, etc.) (Wat de cpu's betreft heb ik de indruk dat er maar weinig i3's en i5's zijn die sneller zijn dan mijn 5 jaar oude i7-720m, wtf?)
-Wat zal bij mijn gebruik een bottleneck zijn: CPU, RAM of HDD/SSD? Hoeveel RAM is aan te raden?
-Waarom is bij Lenovo een accu met meer Wh en zelfde aantal cells goedkoper (E540)? Deze heeft toch een grotere capaciteit?

Deze post is een beetje een zootje geworden, maar dat weerspiegelt wel ongeveer hoe ik me voel met al het aanbod... Kunnen jullie een goed advies geven? Met name wat voor processor en hoeveel RAM voldoet voor mijn gebruik wil ik heel graag weten.
Als de Lenovo website het weer gaat doen, voeg ik even details toe voor de Flex 2 en S540/440.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:53
Zowel de S540 als de E540 heb ik al een keer in handen gehad.
Een S540 heeft een aluminium behuizing die duidelijk veel steviger is dan de kunststof behuizing van een E540. Ook gaat de accu van de S540 veel langer mee
Voor beide laptops wordt hetzelfde fhd scherm gebruikt. Dat is mat met een hoge max. helderheid, maar heeft helaas wel een laag contrast en slechte kleurweergave.

De Flex 2 ken ik zelf niet, maar heeft volgens de bbg van december een ips scherm: reviews: Laptop Best Buy Guide: december 2014
Dat is een groot pluspunt, maar je mist dan wel de stevige behuizing van de S540 en het goede toetsenbord dat Lenovo in alle Thinkpads zet.

Welke cpu je kiest boeit niet zoveel. Zolang het maar geen atom of Celeron zul je er niet zoveel van merken bij de toepassingen die je opnoemt.

Een ssd zou ik absoluut wel aanraden. Een sshd is wat sneller dan een hdd, maar vergeleken met een ssd nog steeds retetraag.
Een ssd kun je ook los kopen en er achteraf zelf in bouwen. Daarbij moet je alleen van tevoren checken welke ssd goed samen gaat met een specifieke laptop. Meestal is dat geen probleem, maar af en toe werkt bepaalde ssd/laptop combinatie om de één of andere reden niet goed. De Flex 2 lust bijv. geen Crucial MX100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt wappiewappie!
De S540 lijkt me wel mooi, maar valt me toch te duur uit als ik kijk wat ik ervoor krijg qua prestaties.
Veel mensen om me heen raden me toch wel een i5 aan, en aangezien dat niet later makkelijk te upgraden is denk ik dat ik daar toch wel voor ga.

Ik twijfel op dit moment nog sterk tussen de volgende laptops:
-ThinkPad E540 met i5-4210M, 15,6"FHD, 8 gb ddr3l 2 dimm, 128gb ssd sata III. € 728,34
-http://www.paradigit.nl/lenovo-flex-2-14-00715/80034361/details.aspx. Nadeel is dat hij ook op lenovo's website niet te configureren is(er klopt geen bal van die website), en ik dus zelf geheugen en ssd moet bijzetten ten koste van de HDD die er in zit-->zonde/duur. €599 + ssd+RAM.
-http://mycom.nl/laptops/notebooks/583055/asus-f555ld-dm513h-i5-4210u de eerder genoemde asus. 599 + ssd.

In de E540 trekt me de soliditeit, prijs en gemakkelijke ver- en bijbouw mogelijkheden aan, maar hij is misschien te lomp.
In de Flex 2 14 trekt me het formaat aan, want eigenlijk wil ik erg graag een 14". Alleen is de verkrijgbaarheid/configuratiekeuze in deze maat erg matig en is bijbouwen niet mogelijk, alleen ten koste van bestaande schijf.
Wat de ASUS betreft vraag ik me af of hij mooier/minder lomp is dan de E540. Als ik er zelf een SSD in zet kom ik een paar tientjes goedkoper uit maar met 2gb minder RAM en de moeite/risico's van dien. Ik denk ik die dus ook maar moet wegstrepen.

Ik denk dat ik wel over mijn twijfels over de bouwkwaliteit van de flex 2 14 heen ben, nu is alleen het probleem dat hij niet te vinden is met 6 of 8gb RAM en ssd, en het ding niet erg geschikt is voor bijzetten.
Al met al denk ik dat ik dus toch uitkom bij de E540, hoewel ik de Flex 2 14 erg graag zou willen hebben in aangepaste configuratie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop nu toch nog tegen een andere 15,6"optie aan.
http://www.paradigit.nl/l...022/80016358/details.aspx
De voordelen zijn het mooiere scherm met touch en de wat mooiere laptop in z'n geheel, nadelen de mindere uitbouwmogelijkheden en het ontbreken van een numeriek toetsenbord (en uberhaupt minder comfortabel toetsenbord en touchpad waarschijnlijk).
Als ik daar een ssd in zet ter vervanging van de huidige hdd (https://www.mycom.nl/opsl...424/samsung-840-evo-250gb) ben ik alsnog goedkoper uit dan wanneer ik een e540 bestel op lenovo.nl. (555+116=671). Die oude hdd is dan nog te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:30:
Bedankt wappiewappie!
De S540 lijkt me wel mooi, maar valt me toch te duur uit als ik kijk wat ik ervoor krijg qua prestaties.
Veel mensen om me heen raden me toch wel een i5 aan, en aangezien dat niet later makkelijk te upgraden is denk ik dat ik daar toch wel voor ga.
Nogmaals, cpu is niet belangrijk. Zelfs een Raspberry PI kan 1080p video's afspelen.
Zelf heb ik een i5-3750k in de desktop zitten. Mijn vader heeft een AMD A6-5400K, maar beide pc's hebben wel een ssd. Bij basistaken merk ik echt geen verschil tussen beide pc's.

Een i3-....M is overigens even snel als een i5-....U
-http://www.paradigit.nl/lenovo-flex-2-14-00715/80034361/details.aspx. Nadeel is dat hij ook op lenovo's website niet te configureren is(er klopt geen bal van die website), en ik dus zelf geheugen en ssd moet bijzetten ten koste van de HDD die er in zit-->zonde/duur. €599 + ssd+RAM.
Voor de hdd kun je een externe behuizing kopen. Dat kost een tientje.
In de E540 trekt me de soliditeit, prijs en gemakkelijke ver- en bijbouw mogelijkheden aan, maar hij is misschien te lomp.
Voor een laptop van €600,- vind ik de bouwkwaliteit niet bijzonder goed of slecht.
Wat de ASUS betreft vraag ik me af of hij mooier/minder lomp is dan de E540.
De Asus F-serie ben ik ook niet echt bekend mee, maar die zullen vast ook wel ergens in een Mediamarkt o.i.d. liggen. Dan zou je daar het toetsenbord en behuizing kunnen bekijken (nadat je de verkopers van je afgeslagen hebt) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie wappiewappie!
Ik heb inmiddels al een paar dagen een Lenovo Flex 2 14" in huis, en dat bevalt erg goed. Hij is mooi, stevig, snel, fijn beeld en de touchscreen is geweldig :) De hybride schijf die er in zit lijkt hem al aardig snel te maken. Ik loop her en der nog wel tegen wat langzaamheid en kleine dingen aan, maar ik heb de indruk dat dat vooral de schuld is van alle softwaretroep die Lenovo erop heeft gezet.

Wat ik wel vreemd vind is dat ik niet kan scrollen met de touchpad. Schijnt met een driver op te lossen zijn, maar is toch wel vreemd dat zoiets niet fabrieks af in orde is.

Zo'n externe behuizing is wel een optie inderdaad, maar ik heb al twee externe schijven... ;) Ik kijk wel, misschien kan ik 'm voor een paar tientjes verkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Toch voor de 14" gegaan. :)

En het scrollen is met twee vingers hè, voor het geval je het nog op de ouderwetse manier probeert. ;)
Anders even de drivers updaten. Het System Update appje wat je op de laptop hebt staan werkt daarvoor best goed.
Pagina: 1