Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Snelheid bepaler bij herindeling netwerk

Pagina: 1
Acties:

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-11 23:40
Hallo allen,

Bij iemand ga ik het netwerk opnieuw indelen. Op dit moment staat de KPN adel-modem op een zolderkamer (hierna 'kantoor' genoemd, 25m verder) en niet direct bij het isra-punt in de kelder. Wat mij altijd is verteld dat deze modem zo dicht mogelijk achter het isra-punt moet staan..

Nu moet er ook een netwerkkabel naar het naastgelegen appartement, en dat zou eenvoudig via de kelder kunnen.

Kanttekeningen:
- van kelder naar kantoor ligt 4 aderige kabel
- van kantoor loopt een netwerkkabel naar een grote schuur waar ook een pc staat
- op het kantoor staat een nas met gige-aansluiting

Het is mogelijk om via de 4 aderige kabel 100mbit naar het kantoor te krijgen, dat weet ik.
Daarbij is het handig om in de kelder de modem/router te hebben zodat we vanaf daar eenvoudig het netwerk kunnen uitbreiden naar het naastgelegen appartement.
Op het kantoor verdeel ik het netwerk via een switch.

Stel, dit is een gige-switch en de pc's hebben ook gige-aansluitig, cat6 kabels tussen switch, pc's en nas, wat is dan de snelheid die de NAS kan behalen?

Is dat GIGe, of maar 100mbit omdat de modem/router via de 4 aderige kabel op de switch wordt aangesloten? Wordt de data dus van de pc's via de switch op de has beschreven, of verloopt dit dan ook nog via de modem/router?

Is het slim om de modem naar de kelder te verplaatsen?

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door O_Tiby op 04-01-2015 22:35 ]

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:20
Die nas gaat dan niet via het modem / router maar gewoon via de switch. Die haalt dus gewoon gigabit snelheden.
Weet je zeker dat je 100mbit red via die 4 aderige kabel? Telefoonkabel is ook 4 aderig maar niet gedraaid en dus niet geschikt voor netwerk. Ook niet voor 100mbit. Het moet dus wel cat5 of hoger zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door .Maarten op 04-01-2015 22:38 ]

• O_Tiby
dat weet ik niet zeker,. kan netwerk echt niet via telefoonkabel? of gen 100 mbit? internet is in een buiten gebied en maar 6 mbit, dus dat is de snelheid die ik minimaal dan toch nodig heb.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dat je maar 6 mbit haalt kan goed komen doordat je dus zover van het ISRA punt afzit. Buitengebied wil niet zoveel meer zeggen, controleer vooral of er al VDSL te krijgen is, dit heeft ervoor gezorgd dat m'n oom (die ook in een buitengebied zit) van 8 naar dik 30 mbit ging.

En nee, een 4-aderige telefoonkabel is niet hetzelfde als een 4-aderige UTP kabel. En zeker over 25 meter gaat dit betekenen dat je 100 mbit wel kunt vergeten, misschien dat 10 mbit lukt, dat zou je uit kunnen proberen, maar ik denk dat je dit aan beide kanten van de lijn zult moeten forceren op de een of andere manier.

De modem naar beneden verplaatsen is voor de internetverbinding dus absoluut het beste idee, maar je zult hoogstwaarschijnlijk een nieuwe kabel naar boven moeten trekken. Of je zou eens kunnen kijken hoe goed Powerline in het gebouw werkt.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

--MeAngry-- schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:57:
En nee, een 4-aderige telefoonkabel is niet hetzelfde als een 4-aderige UTP kabel.
Uhm een echte telefoonkabel (niet die platte thuisrommel) is dat zeker wel. :Y
Maar het is geen cat5 kabel ;)

@ts
modem naar meterkast/isra verplaatsen

En probeer Probeer 10Mb te forceren. geen garanties. maar soms heb je mazzel.

Ik ken iemand doe 20meter flatcable heeft gebruikt en het werkt en iemand die 40 meter telefoonkabel heeft gebruikt. en iemand die 2 telefoonlabels heeft gebruikt. Het hangt dan ook sterk af van de gevoeligheid van de gebruikte netwerkkaarten. het kan det het met 1 werkt en een andere niet.

Iperf

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Fish schreef op zondag 04 januari 2015 @ 23:01:
[...]

Uhm een echte telefoonkabel (niet die platte thuisrommel) is dat zeker wel. :Y
Maar het is geen cat5 kabel ;)

[...]
Klopt die ronde heb je natuurlijk ook nog. Met een goede kern heb je best kans dat in ieder geval 10 mbit wel wil.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

O_Tiby schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:33:
...- van kelder naar kantoor ligt 4 aderige kabel
..
Is het een optie om die kabel te vervangen door een goede cat5e (of cat6) kabel?
Haal de oude kabel los, knoop er de nieuwe kabel aan vast en terwijl je de oude kabel eruit trekt, trek je de nieuwe kabel op z'n plaats

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Brahiewahiewa schreef op maandag 05 januari 2015 @ 09:38:
[...]
Is het een optie om die kabel te vervangen door een goede cat5e (of cat6) kabel?
Haal de oude kabel los, knoop er de nieuwe kabel aan vast en terwijl je de oude kabel eruit trekt, trek je de nieuwe kabel op z'n plaats
Dat is inderdaad de moeite waard om te proberen. En als dat niet wil (toen ik dit probeerde in mijn appartement brak te telefoonkabel tijdens het trekken) even met een trekveer aan de slag. Wel handig om eerst even checken of de kabel daadwerkelijk overal in een leiding ligt en niet dat ie ergens op zolder een stuk tegen de plint gespijkerd zit of zo, want dan kan je lang trekken :P

Voordeel van die kabel vervangen is dat je niet alleen voor je internetverbinding een betere connectie hebt, maar ook het naastgelegen appartement heeft dan gewoon een snellere verbinding met de NAS (voor zover dat relevant is).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dat stukje interne bekabeling vanaf isra naar het modem valt in het niet bij de kabel vanaf de centrale naar jouw huis. KPN heeft ook 20 jaar geleden echt geen gouden kabel van 5 mm2 naar jouw huis gelegd hoor.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 21:50
O_Tiby schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:52:
dat weet ik niet zeker,. kan netwerk echt niet via telefoonkabel? of gen 100 mbit? internet is in een buiten gebied en maar 6 mbit, dus dat is de snelheid die ik minimaal dan toch nodig heb.
Misschien kun je dan beter aan WIFI en/of een powerline setje denken.
Netwerk (van deze tijd) gaat niet over een cat3 telefoonkabel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TrailBlazer schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:40:
Dat stukje interne bekabeling vanaf isra naar het modem valt in het niet bij de kabel vanaf de centrale naar jouw huis. KPN heeft ook 20 jaar geleden echt geen gouden kabel van 5 mm2 naar jouw huis gelegd hoor.
Mwoeah, onderschat effect hiervan niet. Praktijkvoorbeeldje met veel kortere kabel binnenhuis: bij mij zit ISRA-punt in de meterkast. Omdat ik DSL alleen als backupverbinding gebruikte was snelheid niet interessant en was het handiger om modem bij m'n coax AOP (waar de kabelmodem stond) in de woonkamer te houden. Max 15m telefoniekabel extra, ws eerder 10m.

In meterkast op ISRA: 16Mbps
In woonkamer op aanwezige varkensneus: 11Mbps

Nu, voor mijn toepassing (puur als backup voor connectivity) boeite dat niet zo, maar als het je primaire verbinding is, is bijna 50% meer snelheid geen overbodige luxe :o

Dan nog, er moet toch Ethernet vanuit kelder getrokken worden, dus TS wil sowieso daar verdeelpunt (switch) hebben. Veel eleganter om daar gelijk modem/router te hangen en zoals voorgesteld de gare dunne kabel naar boven te vervangen door volwaardige Cat5E of betere kabel waar GbE overheen kan. Afhankelijk van buisdikte zou je trouwens er misschien ook nog een 2-aderige telefoonkabel naast kunnen trekken. Heb je gelijk alles op orde :)

Oslik blyat! Oslik!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een paar meter extra kabel zal wellicht het probleem niet zijn, maar zoals bij jou zit er dan vaak dus ook een extra connector tussen en dat geeft wel een boel extra verlies natuurlijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dion_b schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:10:
[...]
In meterkast op ISRA: 16Mbps
In woonkamer op aanwezige varkensneus: 11Mbps

Nu, voor mijn toepassing (puur als backup voor connectivity) boeite dat niet zo, maar als het je primaire verbinding is, is bijna 50% meer snelheid geen overbodige luxe :o
Wtf .. Wat voor brakke kutkabel ligt daar dan in ?
Met normale kabel zou je dat imho echt niet moeten merken (het is niet alsof de ptt geen lassen heeft)

Iperf

• O_Tiby
Wouw, lekker veel reacties.

Ik laat even de telefoonlijnkabel checken, hopelijk is t utp. ( praat altijd in de ik vorm, maar t is meestal voor iemand anders waar ik het voor doe) :)

Powerline naar kantoor vind ik niet echt een optie, is mij niet stabiel genoeg. Er hangt nog een heel netwerk achter. Naar naast gelegen appartement kan ook niet, zijn verschillende meterkasten..

Kabel vervangen is ook niet zo eenvoudig, het is in een oude boerderij.. Anders zou ik dit wel doen :)

Appartement hoeft niet op de Nas te komen.

Ik ga het allemaal even goed bekijken en zal laten weten wat het is geworden..

Om nog even door te gaan op de snelheidskwestie.. Wat heeft een kroonsteentje of een wandcontactdoosje voor een telefoonlijn voor invloed op de verbinding?

Ik woon zelf in Amsterdam en onze telefoonlijn komt via het trappenhuis via kabel met kroonsteentje verbonden kabel ons appartement binnen, daar heb ik de kabel afgemonteerd met een rj11-wcd. Hierop is de ADSL-kabeltje van de modem aangesloten.

Ik kan het zelf uitproberen, beetje gepruts, maar misschien dat iemand het hier zo weet? :) (ook omdat ik nog geen 2/3e van m'n theoretische adsl snelheid haal) (komt ook door de drukte en vele aansluitingen om mij heen, etc. etc., i know)

Vind het zeker interessant om te weten wat dit soort verbindingen voor invloed hebben..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kroonsteentjes zijn funest voor ieder hoogfrequent signaal, dus invloed zal het zeker hebben. Meten is weten, gewoon modem bij ISRA uitproberen ipv via kroonsteentje. Hoe erg kan niemand op afstand inschatten.

Oslik blyat! Oslik!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zowiezo, bij hoogfrequente singalen gaan dingen als impedantie een rol spelen. wanneer impedanties zomaar veranderen gaan er vermogens reflecteren. (denk aan de 50 ohms afsluitweerstand bij een coax netwerk, als je die weg haalt doet je netwerkkaart het niet :P )
Om die zelfde reden koop je 75 ohms installatiespul voor je tv/radio

Maar ja ik nam ff aan dat adsl en trawanten daar nog niet echt in de buurt kwamen en daar last van hadden, aan de andere kant het is al sneller dan 10mbit coax. dus .. waarom niet.

Iperf

• O_Tiby
Nou, gister bezig geweest maar t is niet gelukt :(
De kabel die er ligt met +/- aders blijkt niet te werken.
Met de kabeltester krijg ik wel contact met de 4 aders maar voor 3-6 geeft ie een knipperend ledje met de error split pairs.. Beetje vreemd want er zijn geen paren..
Onderstaande een foto van de kabeladers, ik heb verschillende geprobeerd..
Wanneer ik een pc koppel aan een router dan connect ie heel soms met 10mbit.. Maar je kunt er niets mee.

Iemand nog ideeën? De adsl gaat ook over deze aders.

Afbeeldingslocatie: https://onedrive.live.com/redir?resid=447B0C71804F63FD!16113&authkey=!AFFLkjaIfUuh144&v=3&ithint=photo%2Cjpg

https://onedrive.live.com...44&v=3&ithint=photo%2cjpg

[ Voor 8% gewijzigd door O_Tiby op 11-01-2015 21:10 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Goed dat je bezig bent geweest, maar het is totaal onduidelijk welke aders en welke kabel je hebt gebruikt

De aders op de voorgrond zien er wel naar uit dat deze ooit twisted pair is geweest btw (en wss nog steeds in de omhuslde kabel)

Afbeeldingslocatie: https://uttglw.dm2302.livefilestore.com/y2mDp93MX4nErrkByr8txXQxC1LWVD1f6XLMIDbCkvIbFUEVMLF9ppiDgNUnDr1mT0lgKgV2skzTGEMbueHTtVXFwGdKuujP5FxElpgjpKJd5vekRGGXYwqGBFANGH-NwOaN0etGQw_tOS8vFxLfPXRcPyzvhSce4lEV0ozWHUQWrM/altAvPZ4LsKnp3a1lOmN653HQn_9JZI-ei1sLMhu7klMtkv.jpg?psid=1

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 11-01-2015 21:23 ]

Iperf

• O_Tiby
Ai, vergeten te melden..
Heb de aders op de voorgrond idd geprobeerd, de 4 gele en een keer 2 gele en een roze en paarse.. Maar ik denk niet dat de foutmelding ook de daadwerkelijke fout is.. Want wat maakt het in dit geval uit en waarom zal ie "split pairs" aangeven? Aan beide zijden had ik er een lan wcd aangezet, en ik weet 100% zeker dat dezelfde aders op dezelfde plek zaten..

De aders zijn stug/ massief en iets dikker dan netwerkkabel aders..

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Snap ik maar als het goed is zitten er telkens 2 aders om elkaar getwist. je moet 2 van die paartjes hebben

één paar voor 1en2 en één voor 3en6
En als het goed hebben beide een andere spoed. (inherent aan twisted pair bekabeling)
Deze twist en de iets anders spoed, voorkomen overspraak en van de belangrijkste problemen.

en oh ook belangrijk. forceer je netwerk adapter naar 10mbit (eerst full duplex. En als dat niet werkt, full duplex.)

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 12-01-2015 00:05 ]

Iperf

Pagina: 1