Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb in de zomer van 2014 een pc bij gamepc.nl gekocht. Deze gebruik ik grotendeels voor gamen en af en toe voor wat schoolwerk. Dit is mijn eerste eigen pc en ik wil m af en toe gaan upgraden of hoe dat heet. Aangezien ik een beginner ben wat betreft pc's bouwen heb ik wat vragen.

1. Wat kan ik beter als eerste upgraden (ik zat te denken aan een extra SSD of een videokaart)?
2. Ik heb al wat onderzoek gedaan en daarbij kwam ik erachter dat mijn GPU een stuk zwakker is dan mijn CPU, maar aangezien dit een APU systeem betreft, kan ik dan wel alleen mijn videokaart upgraden of moet ik ze dan tegelijk upgraden?
3. Stel dat ik mijn videokaart kan upgraden en dat ook het slimst is, hoe weet ik dat ik hem dan niet bottleneck?

Even wat aanvullende info:

Specs:

Processor - AMD FM2 A8-6600K Quad Core 3,9GHz
Moederbord - MSI FM2-A78M-E35,
RAM - Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3-1866,
Harde schijf - 1000 GB Sata III Harde schijf
Videokaart - AMD Radeon HD 8570D (APU)
Beeldscherm - 21,5 Inch LG 22M35A-B Full-HD LED
Koeling - Cooler Master TX3 evo
PSU - 500 Watt (Cooler master)

Een game die ik voornamelijk veel speel is WoW Wrath of the Lich King

Verder speel ik veel diverse spellen zoals:
- Age of Empires III
- Rome Total War II
- Warthunder
- Hearthstone
- Farming Simulator 2015
- Assasin's creed Black Flag
- Battlefield 3

Aangezien ik nog maar een beginner ben wil ik graag jullie mening hierover horen. Bij voorbaat dank!

Dion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:45

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, deze processor gaat al heel snel bottlenecken. Je hebt een apu gekocht. Dat is een processor met een aardige interne videokaart. Wil je hier een steviger pc van maken heb je imo een nieuwe processor en videokaart nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:01
Voldoet de geintegreerde GPU voor deze spellen? Of wil je hogere framerate/instellingen/resolutie?

Als de iGPU niet voldoet is een videokaart de eerste stap. Voor de spellen die jij speelt hoef je niet eens zo'n gek dure videokaart aan te schaffen.

Daarna een SSD.

En pas als je een videokaart hebt, een 860K erin stoppen (wel eerst zorgen dat je minimaal bios versie 7721vU3 hebt).

Lijstje;

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 860K Black Edition Boxed€ 65,95€ 65,95
1MSI Radeon R9 280 Gaming 3G€ 189,99€ 189,99
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,89

Edit; videokaart kan ook goedkoper. Een tweedehands HD 7950 kun je al voor rond de €110 vinden.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
NitroX infinity schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:54:
Voldoet de geintegreerde GPU voor deze spellen? Of wil je hogere framerate/instellingen/resolutie?

Als de iGPU niet voldoet is een videokaart de eerste stap. Voor de spellen die jij speelt hoef je niet eens zo'n gek dure videokaart aan te schaffen.

Daarna een SSD.

En pas als je een videokaart hebt, een 860K erin stoppen (wel eerst zorgen dat je minimaal bios versie 7721vU3 hebt).

Lijstje;

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 860K Black Edition Boxed€ 65,95€ 65,95
1MSI Radeon R9 280 Gaming 3G€ 189,99€ 189,99
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,89

Edit; videokaart kan ook goedkoper. Een tweedehands HD 7950 kun je al voor rond de €110 vinden.
Videokaart en SSD lijken mij ook een zinvolle upgrade maar waarom een "upgrade" naar een AMD 4-core op 3.7 GHz als hij er al één heeft op 3.9 GHz? Er valt met dit platform niet veel te winnen wat betreft CPU performance. En als het gaat om gaming eigenlijk niet met AMD want meer dan 4 cores gaan daarbij weinig helpen.

@Footbll
Een bottleneck is te testen door een game op lage instellingen en lage resolutie te spelen. De CPU zit op z'n max op het moment dat verder verlagen van de instellingen geen verhoging van de framerates meer tot gevolg heeft.
Als je dan tevreden bent met je framerates dan is je CPU snel genoeg voor een fatsoenlijke (geen high-end) videokaart zoals de R9 280. Ik denk dat het best meevalt met die bottleneck en dat je systeem er enorm op vooruit gaat met een echte videokaart.

En dan een SSD natuurlijk, ben je dat eenmaal gewend dan wil je nooit meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:01
Je hebt gelijk mbt de processor. My bad, overheen gelezen.

Dan is de keus makkelijk; videokaart + SSD en dan doorsparen voor socket 1150 moederbord en i5 cpu.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik wil graag op hogere settings spelen met nog steeds 60 fps of meer. Op dit moment zijn het vaak medium settings en bij bv battlefield 3 gaat het al meer richting low. Heel erg bedankt voor de tips.
Dan ga ik eerst voor een fatsoenlijke videokaart en dan voor een ssd.
Nogmaals heel erg bedankt! Ik zal eens rondkijken voor een goede videokaart.

Dion
Pagina: 1