Toon posts:

Nieuw high-end systeem: korte haperingen/fps drops.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Recentelijk een nieuwe PC gekocht, specificaties zijn als volgt:

Moederbord: Gigabyte G1.Sniper B5
Processor: Intel i5-4690
Videokaart: Gigabyte NVIDIA GeForce GTX 970 4GB GV-N970G1 GAMING-4GD
SSD: Crucial MX100, 256GB
HD: Seagate 1TB SATA HDD ST1000DM003
Voeding: Cooler Master V550S RS550-AMAAG1-EU
RAM: Crucial 8GB DDR3 PC3-12800

Performance is in principe uitstekend, maar ik heb last van kleine haperingen / fps drops waarbij het lijkt alsof alles heel even stilstaat. De tijdsduur is zeer minimaal en subtiel maar desalniettemin zeer ergerlijk. In eerste instantie dacht ik dat het willekeurig was. Na een tijd begon ik echter een patroon te zien: het lijkt vooral te gebeuren als er dingen worden ingeladen. Zal even kort wat games als voorbeeld noemen.

Path of Exile. FPS drops treden soms op als ik of een enemy een nieuwe ability (en dus grafisch effect) gebruik. Ene keer wel, andere keer niet.
Divinity, Original Sin: FPS drops treden op als ik het inventory, journal of option scherm open. Eveneens af en toe als ik over de map scroll, naar mijn eigen vermoeden als er iets ingeladen moet worden.
Dark Souls 2: FPS drops treden op als ik bepaalde (altijd dezelfde) punten passeer. Vermoedt dus dat er nieuwe assets worden ingeladen.

Wat vooral zo ongelofelijk frustrerend is aan het probleem is dat het een zeer inconsistent karakter heeft. Het is soms erger dan anders. Toen ik de PC net had gekocht was alles totaal onspeelbaar door veel regelmatigere haperingen. Toen geformateerd, grote verbetering, maar toch nog steeds problemen. Laatst alle randapparatuur (incl. beeldscherm) vervangen, probleem was bij 1 van de games zwaar verbeterd (Dark Souls 2) maar blijft bij de rest onverlet aanwezig. Ik kan er gewoon geen enkele pijl meer op trekken.

Het volgende heb ik zelf al geprobeerd.

Geformateerd (meerdere keren), zowel Windows 8 als 7 geprobeerd.
3DMark gedraaid; videokaart presteert prima.
Temperaturen bijgehouden, alles lijkt oke.
Windows Memory Diagnostic Tool --> alles in orde.
S.M.A.R.T. info van de SSD en HD bekeken met HDTune, alles in orde.
DPC Latency gedraaid, alles groen en in orde.
Veel verschillende settings onder Nvidia control panel geprobeerd, geen effect.

Ik ben zelf ten einde raad dus ik hoop dat er nog tweakers zijn die wellicht suggesties of ideeën hebben. Alvast hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je de stuurprogramma's gecontroleerd? Zijn die de recentste versie? Wellicht een BIOS update die het probleem verhelpt? Aangezien het random lijkt... Zou ik ook even het RAM geheugen testen met memtest86+. Kun je ook even de SMART status van je disks even geven? Ik vind het allemaal maar raar klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alle stuurprogramma's zijn recent. Memtest86+ gebruikt, geen errors. Ik heb de PC in elkaar laten zetten bij de webshop, en die hebben de bios al geupdate (omdat de processor anders niet zou werken bij het moederbord).

Ik snap inderdaad dat het probleem raar klinkt, zo denk ik er zelf ook over. Smart data:

http://i.imgur.com/JqFJNmK.jpg (SSD)

http://i.imgur.com/6UCCKvc.jpg (HD)

Heb tevens een video toegevoegd waar je het probleem heel duidelijk zelf kan zien. Het is zeer evident bij ongeveer 00:20 als ik een spell begin te casten, je ziet hoe het scherm hapert. Je moet de quality in youtube wel op het hoogst zetten, anders is het lastiger te zien.

https://www.youtube.com/watch?v=ukZuKch3Vss

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2015 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 08:21
Kan je eens een dxdiag overzicht tonen?
Je zegt dat je alle drivers wel hebt bijgewert, maar uit het dxidag overzicht kan je dat pas ook echt zien.
Daarnaast neem ik ook aan dat je de chipset drivers hebt bijgewerkt.

Verder is de drop inderdaad minimaal en weet ook niet zo goed wat het zou kunnen zijn.

Je kan nog proberen om eens zonder antivirus programma te spelen (wel internet uitzetten dan). Mogelijk dat die de hapering veroorzaakt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcade
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 14:45
Heb je ook geprobeerd met de grafische settings in het spel zelf te spelen; je hebt niet omschreven of je alles op ultra op 1920x1080 probeert of op medium ed. Of je vsync aan hebt staan, etc.

Ik zou zelf is proberen te spelen met Shader settings & Texture settings; zeker omdat je zelf ook al vermoed dat het bij het inladen van assets is. Zet die op low en de rest op high/ultra; zie wat dat doet. of zet alles op low; kijk of het dan wel smooth gaat en ga dan 1 bij 1 op high/ultra zetten.

Daarnaast; Path of Exile & Divinity: Original Sin zijn, voor zover ik het begrijp, Indie projecten van Kickstarter? Zit geen professioneel bedrijf achter .. Ik zou het ook is proberen bij spellen van bv. Blizzard, die wat meer ervaring hebben. Diablo 3 of Starcraft 2 bv. vertrouw ik blindelings op dat die op 60FPS runnen op Ultra op een high end systeem .. ipv. een kickstarter project dat ws. Unity gebruikt.