Windows back-up daarna alles kwijt op externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• twanva
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-08-2025
Hallo Tweakers,

Ik wilde een back-up maken van mijn laptop, dus ik had opgezocht hoe je een back-up kon maken van windows 8.1. Daarna heb ik mijn externe harde schijf aangesloten en een back-up proberen te maken. Daarna maakte windows er een 32gb partitie van en was er nog 960gb +- niet toegewezen. Dit gebeurde in seconden dus kon er niks meer aan doen. Nu ben ik al mijn belangrijke data kwijt van persoonlijke dingen. Is er een mogelijkheid dat ik die data terug kan krijgen of is alles weg?

Met vriendelijke groet,
Twan.

[ Voor 5% gewijzigd door twanva op 04-01-2015 20:33 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hoe heb je die backup gemaakt?

Als het in 'seconden' gebeurde, is je data niet weg (dat zou een paar uur kosten), maar het kan wel erg lastig worden om hem uit te lezen, aangezien het onderliggende bestandssysteem wel weg is.

Afhankelijk van de natuur van de data zou PhotoRec veel terug kunnen halen, maar je verliest waarschijnlijk je metadata (filenaam, timestamp), en je moet de data wegschrijven naar een andere schijf.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-01 15:44
En je hebt kans dat er ondertussen al wel eea overschreven is.

Maar snelste/makkelijkste is je hdd formatteren en data er opnieuw opzetten.

Als je nu alles kwijt bent kun je met tooltjes aan de gang proberen te redden wat er nog te redden valt. In alle gevallen iig zeker zijn dat de disk niet (verder) beschreven wordt!

Mooiste is een 1:1 kopie maken en daarop gaan recoveren. Dan zit je nog iets veiliger.

En volgende keer zorgen dat je wel backups hebt. Niet alleen van je laptop, maar juist vooral van je belangrijke data!

Paar tips:
- Op een externe schijf is *geen* backup, da's verplaatsen van data (Ik zie veel mensen die backups hebben zeggen ze, 'want het staat op een externe harddisk'. Maar ja als je t daarna verwijderd op de source :X
- Een goede backup bestaat uit meerdere versies. Dus niet 1:1 kopieeren. Bij een virus ofzo is je backup dan ook meteen fucked.
- Een nas met RAID is geen backup, alleen verhoogde betrouwbaarheid

Er lopen hier meerdere topics met info over goede backupstrategieen.

• twanva
Mijzelf schreef op zondag 04 januari 2015 @ 21:50:
Hoe heb je die backup gemaakt?

Als het in 'seconden' gebeurde, is je data niet weg (dat zou een paar uur kosten), maar het kan wel erg lastig worden om hem uit te lezen, aangezien het onderliggende bestandssysteem wel weg is.

Afhankelijk van de natuur van de data zou PhotoRec veel terug kunnen halen, maar je verliest waarschijnlijk je metadata (filenaam, timestamp), en je moet de data wegschrijven naar een andere schijf.
Ik ben nu bezig met het programma "RecoverMyFiles", zo te zien werkt dat redelijk. Het gebeurde in seconden dus daarom zal het inderdaad niet weg zijn.

Toch bedankt voor je informatie.

• twanva
DJSmiley schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:47:
Paar tips:
- Op een externe schijf is *geen* backup, da's verplaatsen van data (Ik zie veel mensen die backups hebben zeggen ze, 'want het staat op een externe harddisk'. Maar ja als je t daarna verwijderd op de source :X
- Een goede backup bestaat uit meerdere versies. Dus niet 1:1 kopieeren. Bij een virus ofzo is je backup dan ook meteen fucked.
- Een nas met RAID is geen backup, alleen verhoogde betrouwbaarheid

Er lopen hier meerdere topics met info over goede backupstrategieen.
Ik ga inderdaad als mijn data nog terug te krijgen is alles ook op een andere plek neerzetten zodat het altijd veilig staat.

Bedankt voor je tips.