Toon posts:

Hulp nodig met netwerk kaart voor HTPC-ish build

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een HTPC-ish build te maken om films, series, netflix etc op te kijken, ik ben van plan deze op de TV aan te sluiten, en wil geen LAN kabel door mijn hele huis heen, dus ik heb een wireless netwerk kaart nodig, ik zou graag willen weten wat jullie aanraden hiervoor.

Dit is wat ik momenteel al heb voor de HTPC, mocht er een incompatibilteit zijn of eventueel een tip voor het vervangen van een component, dan stel ik dat op prijs, maar de hoofdvraag blijft, welke netwerk kaart zal ik krijgen. Mijn budget voor deze build ligt rond de 300 euro..

Wat fijn zou zijn voor de netwerk kaart:
- upto 200 mbps support
- 5.0 GHz support
- Werkelijke range van ontvangst hoeft niet groot te zijn, de router is zeer dicht bij de plek waar de HTPC zal staan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,50€ 49,50
1ASRock H81M-ITX€ 57,95€ 57,95
1Cooler Master Elite 110€ 32,95€ 32,95
1Mushkin DDR3 PC3-10666 9-9-9-24 Essentials€ 36,70€ 36,70
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 267,05

En nee, ik wil geen HDD, ik ga niet veel opslaan op deze PC, want ik zal vooral video streamen.
Ja, het moederbord heeft geen support voor front USB 3.0, maar ik kon niet echt een goedkopere MoBo vinden voor deze build.

Alvast bedankt voor jullie input.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
wifi icm HD audio en video is meestal geen geweldig plan. Het kan prima werken, maar het kan ook drama opleveren. Ik zou als er enigszins de mogelijkheid is dan ook altijd kiezen voor een bekabelde oplossing. Wifi is perfect voor mobiele devices zoals telefoons, tablets of laptops, maar heeft nu eenmaal de nodige limitaties. Juist in een statische setup (dus zoals bij een HTPC die altijd op dezelfde plek staat, maar ook desktops, servers en eigenlijk alles wat je niet met regelmaat zal verplaatsen) is de bekabelde aansluiting de beste weg om te volgen. Het kost mogelijk het een en ander aan werk (en mogelijk dat het wat meer kosten met zich mee brengt), maar de irritaties die je hebt uit bufferen e.d. zijn imho groter. Dat is ook een van de redenen waarom je bij het inrichten van een huis naar mijn mening al direct rekening met zaken als netwerk en coax moet houden, zodat je hier later niet nog eens tegenaan zal lopen.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:12:
wifi icm HD audio en video is meestal geen geweldig plan. Het kan prima werken, maar het kan ook drama opleveren. Ik zou als er enigszins de mogelijkheid is dan ook altijd kiezen voor een bekabelde oplossing. Wifi is perfect voor mobiele devices zoals telefoons, tablets of laptops, maar heeft nu eenmaal de nodige limitaties. Juist in een statische setup (dus zoals bij een HTPC die altijd op dezelfde plek staat, maar ook desktops, servers en eigenlijk alles wat je niet met regelmaat zal verplaatsen) is de bekabelde aansluiting de beste weg om te volgen. Het kost mogelijk het een en ander aan werk (en mogelijk dat het wat meer kosten met zich mee brengt), maar de irritaties die je hebt uit bufferen e.d. zijn imho groter. Dat is ook een van de redenen waarom je bij het inrichten van een huis naar mijn mening al direct rekening met zaken als netwerk en coax moet houden, zodat je hier later niet nog eens tegenaan zal lopen.
Kun je me dan een oplossing geven van wat ik kan proberen te doen bekabeld?

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 16:33

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Misschien even aangeven welke router er momenteel aanwezig is.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:18

Tazzios

..

Interne opties:
http://tweakers.net/categ...BCqV_i8GiMJknmR3lELLmSCl9

externe opties:
http://tweakers.net/categ...GZkaQ4SywUZpWRkYqBUW1sLAA

Maar zoals Crazymonkey ook vraagt: welke router heb je en wat voor obstakels zitten er tussen.

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:06:
[...]

Kun je me dan een oplossing geven van wat ik kan proberen te doen bekabeld?
Hoe bedoel je precies? Het probleem wat je met wifi kan tegen komen is dat de verbinding niet stabiel genoeg is om de grote hoeveelheid data die je probeert te streamen snel genoeg door te geven. Dus 1080p video met HD DTS audio erbij vreet de nodige bandbreedte. Als je dan een verbinding hebt die af en toe even te kort schiet, dan kan dat voor incidentele korte onderbrekingen wel ondervangen worden met buffering, maar als de dataloss te groot wordt houdt het op. Een bekabelde verbinding is (bij juiste aanleg uiteraard) vele malen stabieler en sneller (ook weer indien de juiste hardware gebruikt wordt natuurlijk) waardoor dat probleem vrijwel niet voor zal komen.
Het wil dus niet zeggen dat het via wifi niet kan, maar het is altijd een kwestie van proberen daarmee. De kans dat het mis gaat is een stuk groter dan bij bekabelde aansluiting.

iRacing Profiel

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Heb in het verleden hier een HTPC aan een 5Ghz adapter gehad met 3x3 (max 450Mbit)...dat ging prima met praktijksnelheden rond de 20Mb/sec

Wat voor router staat er?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom heb je overigens gekozen voor een PC en niet voor een (Android) mediaplayer? Dan was je voor een paar tientjes klaar geweest. Voor films, streamen en wat Netflix werkt dat perfect.

Wifi en bekabeld LAN zit al standaard op die dingen. En vergeet overigens niet om een remote bij te bestellen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Crazymonkey schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:09:
Misschien even aangeven welke router er momenteel aanwezig is.
Tazzios schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:20:
Maar zoals Crazymonkey ook vraagt: welke router heb je en wat voor obstakels zitten er tussen.
Router is Asus RT-AC68U aan een UPC Buisness Verbinding van 200 mbps up & 20 mbps down, het enige obstakel is een (Gewapend) Betonnen Muur, van ongv 30cm dik. werkelijke afstand van router tot uiteindelijke locatie is 5m
Question Mark schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:46:
Waarom heb je overigens gekozen voor een PC en niet voor een (Android) mediaplayer? Dan was je voor een paar tientjes klaar geweest. Voor films, streamen en wat Netflix werkt dat perfect.

Wifi en bekabeld LAN zit al standaard op die dingen. En vergeet overigens niet om een remote bij te bestellen.
Ik wil niet voor een (Android) mediaplayer gaan, omdat ik niet alleen Netflix en films wil streamen, ik heb ook een groote library aan video bestanden die ik wil afspelen (op een externe HDD) die waarschijnlijk niet door android applicaties ondersteund zijn, en ik installeer het liefst zelf mijn codecs en media speler i.p.v. dat ik een andere programma daarmee vertrouw.
En de andere personen die het apparaat zullen gebruiken zijn niet echt bekent met een ander OS dan Windows 7 & iOS (en zelfs die OS'en kunnen ze niet echt gebruiken) dus, ik heb niet echt zin om elke dag weer uit te leggen hoe alles werkt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2015 16:38 ]

• Tazzios

Tazzios

..

Kijk dat is in ieder geval een leuke router. :)
Ik zou zeggen koop deze en probeer het:
pricewatch: TP-Link TL-WDN4800

Ik verwacht wel dat het gaat werken, gezien 30 cm bewapend beton desnoods op 2.4ghz.
Niemand kan je verder vertellen of het signaal goed genoeg gaat zijn of niet. Elk muur en omgeving geeft weer andere verstoringen. Je kan met je laptop of telefoon eventueel al een beetje kijken hoe het wifi bereik op de gewenste lokatie is.

Verwijderd

Topicstarter
Tazzios schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:44:

Ik verwacht wel dat het gaat werken, gezien 30 cm bewapend beton desnoods op 2.4ghz.
Niemand kan je verder vertellen of het signaal goed genoeg gaat zijn of niet. Elk muur en omgeving geeft weer andere verstoringen. Je kan met je laptop of telefoon eventueel al een beetje kijken hoe het wifi bereik op de gewenste lokatie is.
Dank je voor je advies, ben inderdaad zeer blij met die router want voorheen heb ik al heel wat routers gehad allen haalde ze 't niet door 't hele huis heen of gewoon te veel signaal verlies, maar deze, werkt echt geweldig nog nooit zo'n fijne router gehad, dus qua bereik dat gaat prima lukken, nogmaals bedankt voor je advies.

• antoonxxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:57
Ik heb bij mijn HTPC een powerline adapter aangesloten. Geen snelheidsmonster maar wel stabiel 2,5MB dus geen haperingen etc. en dat is toch wel belangrijk voor een HTPC.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Tazzios schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:44:

2.4Ghz is vaak een no-go als stabiliteit belangrijk is...

Ook snap ik niet waarom je geen netwerkkaart met AC ondersteuning adviseert?

Ik zou kijken naar een netwerkkaart met 3 datastromen en AC ondersteuning, mits 5Ghz bereik fatsoenlijk is op de plek waar de HTPC moet komen

• Tazzios

Tazzios

..

Welke van de 2 "beter" is hangt van de situatie af.

5Ghz
beter bij veel wifi netwerken op 2.4GHZ
Sneller bij weinig obstakels dan 2.4ghz

2.4Ghz
beter bij obstakels

Enige wat ik van de TS weet is dat hij door een betonnen muur moet van 30 cm. Hoeveel 2.4GHZ netwerken hij in de buurt heeft die mogelijk kunnen storen is onbekend.

AC leek mij wat overdreven gezien het voor streamen, maar is natuurlijk ook een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 05-01-2015 17:13 ]

• kroegtijger
nooberke schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:46:
Heb in het verleden hier een HTPC aan een 5Ghz adapter gehad met 3x3 (max 450Mbit)...dat ging prima met praktijksnelheden rond de 20Mb/sec

Wat voor router staat er?
het kán ook prima functioneren, maar het kan ook drama opleveren. Het is vooraf bijna niet te zeggen zonder eerst te meten. Metingen laten uitvoeren of meetapparatuur is dermate prijzig dat voor thuisgebruik het gewoon een kwestie van proberen is, maar wees je er van bewust dat het wel een zeker risico van miskoop met zich meebrengt.

iRacing Profiel

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:15

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:29:

[...]

Ik wil niet voor een (Android) mediaplayer gaan, omdat ik niet alleen Netflix en films wil streamen, ik heb ook een groote library aan video bestanden die ik wil afspelen (op een externe HDD) die waarschijnlijk niet door android applicaties ondersteund zijn, en ik installeer het liefst zelf mijn codecs en media speler i.p.v. dat ik een andere programma daarmee vertrouw.

[...]
Waarom zou een Android Mediaspeler niet overweg kunnen met bepaalde codecs? Als je Kodi (voorheen XBMC) installeert op zo'n mediaspeler kan je waarschijnlijk gewoon alles bekijken wat je op je HDD hebt staan. Jij zorgt voor de installatie en het onderhoud, dan hoeven de andere gebruikers enkel op films/series te klikken en dan in de lijst (met alle fanart en info erbij) hun video te kiezen. Dat is zeer simpel.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Verwijderd

Topicstarter
Tazzios schreef op maandag 05 januari 2015 @ 17:12:
Welke van de 2 "beter" is hangt van de situatie af.

5Ghz
beter bij veel wifi netwerken op 2.4GHZ
Sneller bij weinig obstakels dan 2.4ghz

2.4Ghz
beter bij obstakels

Enige wat ik van de TS weet is dat hij door een betonnen muur moet van 30 cm. Hoeveel 2.4GHZ netwerken hij in de buurt heeft die mogelijk kunnen storen is onbekend.

AC leek mij wat overdreven gezien het voor streamen, maar is natuurlijk ook een optie.
Veel draadlozen netwerken in de buurt hier, daarom wou ik heel graag 5GHz op de Wireless Card.
nooberke schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:58:
[...]

2.4Ghz is vaak een no-go als stabiliteit belangrijk is...

Ook snap ik niet waarom je geen netwerkkaart met AC ondersteuning adviseert?

Ik zou kijken naar een netwerkkaart met 3 datastromen en AC ondersteuning, mits 5Ghz bereik fatsoenlijk is op de plek waar de HTPC moet komen
Ok, daar zal ik naar gaan kijken.
Jorgen schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:53:
[...]

Waarom zou een Android Mediaspeler niet overweg kunnen met bepaalde codecs? Als je Kodi (voorheen XBMC) installeert op zo'n mediaspeler kan je waarschijnlijk gewoon alles bekijken wat je op je HDD hebt staan. Jij zorgt voor de installatie en het onderhoud, dan hoeven de andere gebruikers enkel op films/series te klikken en dan in de lijst (met alle fanart en info erbij) hun video te kiezen. Dat is zeer simpel.
Heb een paar jaar terug XMBC geprobeerd, vond 't nou niet echt intuitief werken, weet niet of ze dat ondertussen veranderd hebben, support Kodi 10-bit H.264?

Overingens: In de thread wordt best vaak voorgesteld om toch gewoon op LAN te gaan, hoe zou ik dit dan bereiken zonder een LAN kabel door m'n huis te moeten slepen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2015 23:55 ]

• Tazzios

Tazzios

..

5ghz ondersteund de kaart die ik noemde ook.
Zoals eerder gezegd het beste wat je kan doen even een ander wifi apparaat op de gewenste lokatie neerzetten en kijken wat voor signaal sterkte en snelheden je haalt.

Als alternatief zou je ook powerline plugs kunnen kopen. Maar daarvoor geld hetzelfde als wireless pas tijdens het installeren weet je of het werkt. Verder heb je ook nog LAN over coax adapters indien coax wel aanwezig is.
Pagina: 1