Probleem: i5 4670K ~100°C zonder OC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:53
Halloa,

Raar probleem. Heb sinds kort een mooie nieuwe machine.

Specs:
* Intel Core i5 4670
* Gigabyte B85M-HD3
* Asus GTX760-DC2OC-2GD5
* Aerocool Dead Silence - mini ITX

Zit Win8.1 op met stock CPU fan en verder niets gedaan qua OC.

Probleem:
Ik speelde BF4 en kreeg opeens wat fps drops. Ik snapte er niets van. Case was compleet stil (zo heb ik hem ook gekocht want ik wilde een stille kast). Spel gestopt en gekeken naar drivers maar kreeg het later nog een keer. Echter, andere sessies speelde ik gewoon paar uur achter elkaar zonder problemen.

Toen OpenHardwareMonitor geinstalleerd en gaan spelen. Toen ik random keer (kan ook al na 5min spelen) drops kreeg keek ik en zag ik de 100°C vermelding van de CPU cores. Ik schrok natuurlijk maar de seconde toen ik alt tabte hoorde ik opeens de CPU fan (die was normaliter dus gewoon muisstil) en zag ik de temp in 3 sec dalen van 100 naar 50 oid (BF4 nog op achtergrond aan). Ditzelfde gebeurd met Diablo 3 en ik denk dus elke 3D toepassing.

Wat heb ik toen gedaan:
Kast opengemaakt en bekabeling nagelopen, niets raars.
BIOS geopend en FAN instellingen bekeken. Stond op silent, toen op normal gezet maar blijf probleem houden. Heb toen PC speaker alert ingesteld voor >80gr wat werkt.
Heb zitten kloten met SpeedFan maar daar kan je niet handmatig de fans mee instellen niet met mijn mobo denk ik). Heb toen de CPU fan in BIOS op manual gezet en op hoogste instelling waarbij hij gaat spinnen indien de temp te hoog wordt. Maar er is niets verandert.
Ik heb Intel Processor Diagnostic tool gedraaid en die geeft niets raars aan qua frequenties oid. Ik ben geen hardware freak (alles stock) maar benchmark ging prima.

Vraag:/
CPU fan werkt dus "prima" mechanisch maar hij wordt in meest gunstige geval lijkt me simpelweg niet aangezet terwijl de temp stijgt. Ik heb dit enkel bij 3D games al is het misschien dan alleen ook een relevant probleem (films kijken oid of regulier Windows heb ik nooit issues).

Wat moet ik nu doen? Hebben jullie het idee hoe/waar het probleem ligt en hoe ik dit kan oplossen oid?

Veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:13
Zit de cooler überhaupt wel goed gemonteerd ? En hoe zit het met de flow in je kast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Hier linkje van de kast (niet mijn case maar als voorbeeld): http://www.eteknix.com/ae...ce-cube-chassis-review/4/

Airflow is prima en hij is aangesloten want hij draait gewoon (1000rpm nu en 2000rpm als hij extra moet blazen bij de 100gr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ja, maar zitten de pushpins wel goed? Dat het draadje goed zit is logisch, menig mobo gaat hevig protesteren als er niks op de CPU-fan zit.

Plasticje verwijderd van de onderkant?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Thermal spul er zelfs wel op gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

op standaard cooler zit geen plasticje en thermal paste zit er al op voorgeinstalleerd.

Dus de fan draait wel met 2000rpm bij zware belading en wanneer cpu warm word? Dan moet je inderdaad kijken of de cpu cooler goed vast zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Dank allen voor de suggesties. Hij was stock dus alles zat er al op (wat Galinsky zegt).

De kabel heb ik er paar keer in en uit gedaan en met tie-raps is alles voorzichtig vastgezet zodat hij niet vast komt in de fan zelf.

En nogmaals. Hij draait continu gewoon 1000rpm en als ik PC aan doe hoor ik hem even opstijgen en dan weer gewoon naar normale snelheid. Ik vind het dus lastig om naar praktisch iets te kijken zoals kabeltje wat niet goed zit.

Pushpins zitten ook goed (dat zijn de klemmen op de CPU fan zelf toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De pushpins zijn de pennetjes die de koeler vastmaken aan het moederbord. Je moet even aan de achterkant van je moederbord kijken of ze er goed doorheen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Maak eens even een foto van de voor en achterkant? Duidelijk een mount probleem, als de fans draaien is dat de enige conclusie. Remount aangeraden.

[ Voor 49% gewijzigd door millman op 04-01-2015 22:07 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Dank allen.

Ik heb alles gecheckt maar de CPU zit goed op de mobo. Geen kabels in de weg en alles is goed doorgedrukt etc.

http://imgur.com/BF05VJA

Inmiddels heb ik het probleem niet meer gehad. Wellicht dat mijn laatste BIOS poging door de fan op manual speed te zetten op een lagere threshold tov temperatuur geholpen heeft. Ook heb ik van HardwareInfo een gadget nu continu aan die de temperatuur laat zien als overlay.

Ik houd jullie op de hoogte. Blijft vreemd maar zoals ik al zei lijkt het zelfs software gerelateerd want bij alttabben ging hij opeens vliegen omdat hij er toen pas achter kwam dat hij te heet was oid. Nu weet hij wel dat de temperatuur stijgt en gaat de fan harder blazen ipv op zelfde snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

http://nl.hardware.info/r...sultaten-koeling-200-watt

De koeling van de kast valt tegen, 800rpm achter en 500rpm vóór is te weinig wat ook lbijkt uit jouw cijfers.
Mijn tip: zorg voor betere fans/high pressure/performance, minstens 1000rpm fans. Dat zal al wat schelen.
Nog beter; vervang de standaard fan voor een betere cpu-fan, iets van Scyhte bijv.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Thanks Madrox.

Ik heb alles doorgelezen en ben het met je eens. Ik denk ook echt dat er iets fysiek mis is met de stock cooler. Ik heb zojuist de Scythe Muge 4 besteld. Die kwam als beste uit de bus.

Ik heb de BIOS ondertussen weer aangepast en die staat nu op "Full Speed" wat volgens mobo betekend dat hij vrijwel altijd op 2k rpm zit (best wel gehorig) en soms naar 4k springt (wat dus lijkt mij full speed is).

Ik zag het van de week nu live gebeuren. Heb gadget voor m'n neus terwijl ik 3D game en ik zag de temp nog op 40gr van CPU maar m'n PC speaker ging enorm flippen. Enige speaker alert die ik had gesteld was "CPU fan failure". Toen ik heel snel keek naar SpeedFan zag ik 0rpm staan en toen hoorde ik hem opstijgen en sprong hij naar 4000rpm. De temperatuur steeg licht en daalde toen weer maar hij klapt er dus gewoon soms helemaal uit waarna temp naar 100gr gaat en hij gaat pas weer aan als ik alt-tab.

Blijft raar verhaal maar ik hoop met nieuwe beter fan dat het probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 12:36
Lijkt ook wel alsof de header op je moederbord niet goed is.. Heb je de fan al eens aangesloten op een andere fan-header?

Is je CPU fan-header een 3-pin of 4-pin (PWM) connector?

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Ga ik straks naar kijken fungho. Nieuwe cooler is binnen. Gigantisch ding, hopelijk past hij wel op mijn micro ATX :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
Hij past vast en zeker, de vraag is of hij past in je kast en/of compatible is met je RAM-modules.

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Het antwoord is nee :-) De CPU zit vlak naast de tower koeler dus de 2e fan van de CPU kooler kan er niet eens op en ik blokkeer volledig de tower koeler.

Klote.

CPU fan header is een 4-pin @fungho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
nudie schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 19:48:
Het antwoord is nee :-) De CPU zit vlak naast de tower koeler dus de 2e fan van de CPU kooler kan er niet eens op en ik blokkeer volledig de tower koeler.
Wat je hier nu precies bedoeld begrijp ik niet helemaal. Wat bedoel jij met de CPU koeler en wat bedoel je met de tower koeler?

Kun je eens een foto uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Inderdaad even het verschil tussen een ventilator/fan en een koeler toepassen.
Op deze manier snapt niemand er nog iets van.

Dat er slechts 1 ventilator van de koeler gebruikt kan worden is op zich geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Excuus.

Als je hier kijkt: http://imgur.com/BF05VJA zie je de stock cpu fan. De Fungho is erg hoog (minder probleem) maar vooral erg breed met 2 CPU-fans naast het koelblok aan weerzijden. 1 van die fans blokkeert volledig straks de case-fan die je op de foto rechts ziet. Er is genoeg ruimte aan de linkerkant want de CPU-fan komt boven het geheugen.

De case-fan blaast echter direct op het hoge CPU koelblok waardoor er volgens mij weinig lucht in de case zelf stroomt. Dat lijkt me niet heel goed qua airflow. Ik twijfel dus nu even wat ik moet doen. Blijf erbij dat het zo raar is dat hij mechanisch werkt maar soms gewoon uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ik geloof niet helemaal dat je CPU 100 graden is met games misschien iets van een screenshot daarvan ofzo? Het zit zo je CPU heeft een beveiliging bij een bepaalde temperatuur dit verschilt per CPU dit zorgt er voor dat je CPU niet door brand ik heb gezien dat jou CPU een max temperatuur van 72 graden heeft? DUs dit geloof ik niet zo

Tips: Installeer een programma zodat jij je fanspeeds kunt instellen en maak een schuine boog van 60 tot met 40 dus 60 graden is 100% fan speed en 40 graden 40%, Kijk ook of de fan in de voortkant harder kan draaien zoja? zet hem op 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
@ Nudie: Sorry, ik heb erg veel moeite om je te volgen..

Quote "De Fungho is erg hoog (minder probleem)"? Bedoel je daarmee de stock koeler is erg hoog, of de Mugen 4 is erg hoog?

Als de Mugen past met 1 fan aan de kant van de RAM modules dan is het prima. De tweede fan niet monteren ivm de rear-fan.

De rear-fan, die dien je neit als intake te gebruiken!!! Daarvan krijg je ook hoge temperaturen als de warmte niet goed weg kan. Idealiter heb je een airflow van voor naar achter en van onder naar boven. Als jouw rear-fan intake staat, gauw omdraaien...

Uiteindelijk realiseer je dan toch nog een push-pull configuratie met de Mugen op je processor. De fan aan de kant van de RAM modules blaast lucht door de koeler, de rear-exhaust fan trekt de warme lucht weg uit de koeler en uit je kast.

Dan moet het probleem zijn opgelost. Maar doe ons een plezier en post een duidelijke foto als het probleem aanblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
Niet om het een of ander maar de processorkoeler krijgt de processor wel gewoon netjes op temperatuur alleen om een of andere reden gaat de fan pas op een veel te laat moment optoeren. Dit lijkt mij meer een MB/Bios probleem dan een airflowprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
@jbhc: Ik denk dat je gelijk hebt, maar je zult verstelt staan van wat een slechte airflow kan aanrichten.. Als de warmte niet weg kan uit je kast dan blaast de processor koeler steeds warme lucht door de heatsinks. Nu is dit niet het grootste probleem op dit moment idd, maar beter pakken we dit gelijk mee.

Pagina: 1