White screen of death op iMac 21.5 mid 2010

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Hoi,

Ik heb een iMac 21,5 uit mid 2010. Volledig origineel m.u.v. geheugen, dit is uitgebreid met 2x4gb en heeft jaren goed gewerkt.

Sinds een paar dagen boot de mac niet meer, na de 'chime' komt het Apple logo en de voortgangsindicator. Na een tijdje verdwijnen deze en boot de mac niet verder door.

In safe mode boot de mac wel. Schijfcontrole e.d. gedaan, geen oplossing. Vervolgens Yosemite opnieuw geinstalleerd, via Command+r. Nieuwe partitie gemaakt, voor de zekerheid gegevens gewist, voor zowel disk als volume. Ook na herinstallatie komt weer de white screen of death.. Ik vrees een hardware probleem.
Verder nog even geheugen uitgesloten door eerst te booten met alleen originele geheugen, en na geen resultaat met alleen het toegevoegde geheugen.
Ook nog het nvram gewist, maar geen soelaas...

Wie heeft er nog een geniaal idee om de mac tot leven te wekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Naar de winkel gaan...

Van waar komt je herinstallatie? Komt het van die Imac of van een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Nu online
Herinstallatie komt van deze iMac, via de ingebouwde herinstallatie-optie die met command+r te benaderen is.
Winkel kan ik natuurlijk wel doen, maar de garantie is ruimschoots verlopen en gaat dus dure optie worden. Daarnaast zijn we Tweakers en wil ik indien mogelijk het zelf fixen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:11
Hardware test al gedaan?
http://support.apple.com/nl-nl/HT1509

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Nu online
Dank voor je reactie. Ik probeer AHT te starten, maar het beeld blijft grijs en het genoemde icoontje verschijnt niet.. Na verloop van tijd komt het Apple logo, boot de mac alsnog verder, tot het moment dat het beeld weer grijs wordt en niet meer verder wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Nu online
Het is gelukt om Herstel via internet te starten met option+d, dus wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Nu online
Helaas, Apple Hardware Test ondersteunt deze computer niet..

Update: je moet kennelijk de originele dvd met extra tools in de drive hebben. Dat heb ik gedaan en nu start de offline AHT. Ik doe nu een eenvoudige test en daarna een uitgebreide...

[ Voor 53% gewijzigd door zjeeraar84 op 04-01-2015 19:13 . Reden: AHT startte nu ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Nu online
De eenvoudige test slaagde zonder error. Nu de uitgebreide, die loopt nog steeds

[ Voor 17% gewijzigd door zjeeraar84 op 04-01-2015 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:11
zjeeraar84 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 19:18:
De eenvoudige test slaagde zonder error. Nu de uitgebreide..
Ok succes ermee :).

Je kunt overigens je vorige bericht wijzigen inplaats van elke keer een nieuwe reactie in het topic plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Nu online
De uitgebreide test is ook afgerond en heeft geen problemen kunnen ontdekken.
Heeft iemand nog een geniaal idee?

[ Voor 33% gewijzigd door zjeeraar84 op 04-01-2015 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 13:57
Probeer eens te booten van een externe HDD met een verse install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Nu online
Helaas... Zojuist op een externe harddisk yosemite geinstalleerd maar nog steeds wil de mac niet booten. Het scherm blijft wit.. Iemand nog een idee?

Update: inmiddels is het gelukt om Snow Leopard te installeren. Nu hopen dat een update via de App store naar Yosemite wel wil slagen.

Update2: de mac doet het weer! Poging 3 reinstall met Snow Leopard, daarna upgrade naar 10.6.8, en daarna naar Yosemite heeft het probleem opgelost. De recovery-optie bij Yosemite werkt bij mij dus niet...

[ Voor 132% gewijzigd door zjeeraar84 op 06-01-2015 19:51 ]

Pagina: 1