Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Software development en beetje gamen voor ~€1600

Pagina: 1
Acties:

• corné
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-11-2024
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk programmeren, dus een goed scherm, touchpad en keyboard is een vereiste. Daarnaast zal ik af en toe nog wat indie games spelen.
Verder moet de laptop geen last hebben van meerdere vm's en zware ide's
Ik zal de touchpad veel (onderweg) gebruiken, dus ik hoop op een touchpad zoals bij een macbook of chromebook (al ligt dit deels aan windows)

Wat is je budget?
~€1600, maar kan hier ook vanaf wijken

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik wil de laptop meenemen naar werk, dus hij zal max 2.5kg moeten wegen. Lange batterijduur is niet heel erg belangrijk, aangezien ik overal wel even kan opladen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik kijk nu vooral naar de volgende componenten:
  • 15.6" FHD of UHD IPS scherm
  • i7 processor
  • 16gb (of uitbreidbaar naar minimaal 16)
  • Minimaal 256gb ssd, of minder ssd met een hdd
  • Losse geforce 7x of 8x
  • Goed keyboard (verlicht), met perfect touchpad
Ik merk dat ik (misschien teveel) in de game laptops zoek, maar ik denk dat een integrated gpu niet aan mijn eisen voldoet.

Nu heb ik deze laptops op mijn lijstje:

pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-7237
Mooie laptop met eigenlijk alle specs die ik nu zoek, maar wat mij weer zorgen baart is de recensies over de touchpad (van bijvoorbeeld Notebookcheck: "Acer has to accept criticism for the touchpad. We expect an accurate control here. A mouse cursor that recurrently skips, is unacceptable.").
Daarnaast is de accu erg slecht (~2 uur), al zal ik nooit echt langer dan 1 uur zonder stroom zitten.
€1599

pricewatch: Dell XPS 15 (9530-6605)
Mooie, dunne laptop, maar eigenlijk zelfde verhaal als bij de acer v15; hoe is de touchpad van dell tegenwoordig?
Daarnaast is deze laptop alweer iets meer dan een jaar oud, ga ik dit merken?
Notebookcheck was over deze touchpad en keyboard wel te spreken
€1600 (met de korting deze maand en vip korting)

pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-00743
Geen volwaardige ssd, maar een Hybrid-HDD en geen plek voor een extra ssd. Verder niet echt iets op aan te merken volgens mij.
Notebookcheck was ook over deze touchpad wel te spreken, maar weer minder over het keyboard.
€1499

Andere ideeën zijn ook nog welkom!

Zoals je misschien merkt vind ik touchpad erg belangrijk, aangezien ik deze veel ga gebruiken, maar de kwaliteit hiervan is vaak lastig uit een review te halen. Als iemand een van de deze laptops heeft, hier een paar vragen over de touchpad:
• Hoe goed werkt 2 finger scroll? Ik merk vaak op Windows laptop dat dit niet vloeiend werkt en je het scherm vaak eerst moet aanklikken voordat je hierin kan scrollen. Dit ligt volgens mij overigens aan Windows, want op m'n laptop met lubuntu had ik hier geen last van.
• Zijn er nog andere gestures die goed werken? 2 finger click, back gesture (van osx)?

15,6" UHD scherm:
• Is er in Windows zelf echt een duidelijk verschil in tekst te zien tussen 1080p en 4k? Ik zal voornamelijk programmeren, dus zit in IDE's te typen (met veel ruimte nodig) en zal minder grafische applicaties gebruiken.
• Ik lees dat Windows 8.1 en andere applicaties nog niet goed omgaan met de hoge pixel dichtheid - maar ik geloof dat hier wel om heen te werken is en dit vanzelf wel door de desbetreffende bedrijven wordt opgelost.

Hoe langer ik zoek, hoe minder zeker ik ben welke ik moet kiezen 8)7

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Wij gebruiken zakelijk de Dell XPS 15 > top ding, licht, snel, grote SSD 512 GB, Geforce GTX 750, etc. Kortom daar ga je veel plezier van hebben.

De Lenovo heeft een hydrid HDD > dat moet je niet echt willen, maar heeft gelukkig wel een IPS scherm (want de TN panels in de goedkopere modellen zijn echt niets).

1080p en 4k ... ja dat verschil ga je wel zien ja! In windows zal je wel de teksten op 150% of meer moeten zetten om het allemaal nog te kunnen lezen.

4k = 3840 x 2160

De Dell heeft een resolutie van 3200 x 1800 (QHD).
De Acer heeft een 4k resolutie.

Letop! de grafische kaart van de Acer zal wel moeite hebben om fatsoenlijk te kunnen gamen op 4k... dus of downscalen of niet doen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Vidra op 04-01-2015 17:26 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Zelf zou ik voor de lenovo gaan, altijd hele goede ervaringen mee gehad, daar kan je ook wel een beetje mee gamen, niet op top niveau, maar heeft wel een heel mooi scherm en hun klantenservice is heel goed;

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11 11:17
pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-74TX
Bij paradigit heb je deze laptop voor 988. Als je deze afhaalt in de winkel en via de website een M.2 SSD van 115 euro en DDR3L ram besteld voor 70 heb je een indentieke laptop als die van 1600 euro. Maar dan voor iets minder dan 1200 euro. Moet je wel zelf windows erop zetten, maar dat is zo gedaan.

Heeft wel een 1080p scherm. Zelf merkte ik dat veel windows korrelig waren en programmas waren opgerekt. Windows 8.1 had namelijk (vanwege de pixeldichtheid) vergroten op 125% gezet. Erg lelijk en bijna exact t tegenovergestelde van vector resizen zoals OSX doet.

• corné
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-11-2024
Vidra schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:25:
Wij gebruiken zakelijk de Dell XPS 15 > top ding, licht, snel, grote SSD 512 GB, Geforce GTX 750, etc. Kortom daar ga je veel plezier van hebben.

De Lenovo heeft een hydrid HDD > dat moet je niet echt willen, maar heeft gelukkig wel een IPS scherm (want de TN panels in de goedkopere modellen zijn echt niets).

1080p en 4k ... ja dat verschil ga je wel zien ja! In windows zal je wel de teksten op 150% of meer moeten zetten om het allemaal nog te kunnen lezen.

4k = 3840 x 2160

De Dell heeft een resolutie van 3200 x 1800 (QHD).
De Acer heeft een 4k resolutie.

Letop! de grafische kaart van de Acer zal wel moeite hebben om fatsoenlijk te kunnen gamen op 4k... dus of downscalen of niet doen ;)
Hybride ga ik denk ik ook wel merken, en om meteen een schijf te vervangen in de laptop zie ik ook niet zo zitten. Y50 valt dus eigenlijk wel af.

Dan twijfel ik nog tussen de Dell en Acer, maar die 4k resolutie is wel erg aantrekkelijk en downscalen naar 1080p om te gamen vind ik geen probleem (als dat er niet opeens heel raar uit ziet).
Dat de xps15 eind 2013 is uitgekomen helpt ook niet echt mee, dit klinkt meteen al verouderd, al zijn de specs dat niet.
Mozy schreef op zondag 04 januari 2015 @ 18:47:
pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-74TX
Bij paradigit heb je deze laptop voor 988. Als je deze afhaalt in de winkel en via de website een M.2 SSD van 115 euro en DDR3L ram besteld voor 70 heb je een indentieke laptop als die van 1600 euro. Maar dan voor iets minder dan 1200 euro. Moet je wel zelf windows erop zetten, maar dat is zo gedaan.

Heeft wel een 1080p scherm. Zelf merkte ik dat veel windows korrelig waren en programmas waren opgerekt. Windows 8.1 had namelijk (vanwege de pixeldichtheid) vergroten op 125% gezet. Erg lelijk en bijna exact t tegenovergestelde van vector resizen zoals OSX doet.
Die Acer heeft inderdaad wel een ander scherm, ik denk dat mijn voorkeur toch echt uitgaat naar minimaal qHD

Ik ga er nog even over nadenken, maar ik denk dat ik de Acer (uit m'n eerste post) ga bestellen

• Vidra

Vidra

Vragen?

CES 2015 begint morgen... wellicht dat er nog nieuwe top modellen komen. Acer gaat de nieuwe modellen voorzien van de nieuwe Intel Broadwell (Haswell refresh) en heeft aangegeven dat de nieuwe modellen al voor het einde van de maand leverbaar zouden moeten zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Vidra op 04-01-2015 19:33 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:54
Vidra schreef op zondag 04 januari 2015 @ 19:33:
CES 2015 begint morgen... wellicht dat er nog nieuwe top modellen komen. Acer gaat de nieuwe modellen voorzien van de nieuwe Intel Broadwell (Haswell refresh) en heeft aangegeven dat de nieuwe modellen al voor het einde van de maand leverbaar zouden moeten zijn ;)
Heb je daar een bron voor? Ik ben ook in de markt voor een nieuwe laptop, namelijk...

• Vidra

Vidra

Vragen?

Limbeckx schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:32:
[...]

Heb je daar een bron voor? Ik ben ook in de markt voor een nieuwe laptop, namelijk...
Frontpage van Tweakers :) De laptops die nu Broadwell krijgen zijn de reeds aangekondigde Core M > echter Intel gaat nog 17 CPU's aankondigen tijdens de CES (bron: The Verge].

De verwachting is dat daarna de fabrikanten hun nieuwe laptops zullen aankondigen :D

Pagina: 1