Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Beste medewerkers,

Ik heb een MSI GTX970 in een pc gezet, welke nu een piepend geluid maakt, ook wel coil whine genoemd.
Hierover heb ik contact gehad met de winkel waar ik die vandaan heb (een goede shop in Veenendaal).
Die geven aan dat het vrijwel normaal is dat zo'n grote kaart hier last van heeft.
Ik kan hem opsturen of langsbrengen bij ze, maar als ze daar vinden dat het binnen de "normale" normen valt is het geen garantie.

Hoe zien jullie dit? Hebben jullie met die grote kaarten daar ook last van? Het is een nogal dure kaart, dus mag toch wel verwachten dat die een dergelijk storend geluid niet maken?!

Edit: het gaat om deze setup
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 186,50€ 186,50
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,95€ 66,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 354,-€ 354,-
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 136,95€ 136,95
1Recom Power Engine 600 Plus€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 794,35

[ Voor 62% gewijzigd door GrasshopperNL op 04-01-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coil whine hoort gewoon niet. Check wel of je zeker weet dat het je kaart is. Ik had een nieuwe kaart en dacht ook dat die last had van coil whine. Dat bleek dus later de voeding te zijn die anders werd belast door de nieuwe kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Coilwhine is (helaas) een probleem wat je nogal eens ziet bij deze kaart. Je zou wat kunnen spelen met de koelers in Afterburner. Misschien vind je een betere afstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het helpt om een kwak hot-glue (lijmpistool) in en over de spoel te doen die het geluid veroorzaakt.
Das uiteraard wel direct 'warranty void', maar het is een idee...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Nu online
Bedankt voor de berichten!
Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:21:
Coil whine hoort gewoon niet. Check wel of je zeker weet dat het je kaart is. Ik had een nieuwe kaart en dacht ook dat die last had van coil whine. Dat bleek dus later de voeding te zijn die anders werd belast door de nieuwe kaart.
Ik zal dat nog eens controleren. Kan het ook de videokaart zijn doordat de voeding niet optimaal functioneert?
--
br00ky schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:23:
Coilwhine is (helaas) een probleem wat je nogal eens ziet bij deze kaart. Je zou wat kunnen spelen met de koelers in Afterburner. Misschien vind je een betere afstelling.
Kan inderdaad een optie zijn. Het is wel zo dat de koelers uit staat tot volgens mij een graad of 60.
Is bekend dat andere versies van de GTX970 minder last hebben van coil whine?
--
McKaamos schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:25:
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het helpt om een kwak hot-glue (lijmpistool) in en over de spoel te doen die het geluid veroorzaakt.
Hmwa. Kaart is net 3 weken oud, dit gok ga ik niet wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
leendertveenbri schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:34:
Kan inderdaad een optie zijn. Het is wel zo dat de koelers uit staat tot volgens mij een graad of 60.
Is bekend dat andere versies van de GTX970 minder last hebben van coil whine?
Wanneer treed het exact op? Precieze cijfers van verschillende versies zijn lastig te verzamelen. Ik heb het tot op heden ook nog nergens een soort "telling" gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Nu online
br00ky schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:50:
[...]

Wanneer treed het exact op? Precieze cijfers van verschillende versies zijn lastig te verzamelen. Ik heb het tot op heden ook nog nergens een soort "telling" gevonden.
Als hij opgestart is, en op de desktop staat hoor ik het al. Als ik een spel ga spelen wordt het erger.
En sinds een aantal dagen hoor ik het ook via m'n headset, wat enorm storend is natuurlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door GrasshopperNL op 04-01-2015 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:53

Thomg

Aww yiss

Al eens een andere voeding geprobeerd?

Recom staat niet echt bekend om kwaliteitsvoedingen en leden tot onverklaarbare problemen bij andere tweakers.

Anders kan je ook nog proberen je videokaart te overklokken / onderklokken en overvolten / undervolten.
http://www.overclock.net/...ssible-fix-for-coil-whine

[ Voor 79% gewijzigd door Thomg op 04-01-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Helaas een veel voorkomend probleem inderdaad. Eigenlijk al mijn kaaten van de afgelopen jaren hebben er last van. Mijn oude 7970 was helemaal erg. Vooral in het menu van het spel Alan Wake kwam er een enome bak herrie uit. Na het plaatsen van een waterblok was het gelukkig een flink stuk minder.

Wat kan helpen is V-Sync aanzetten bij spellen. Dit kan behoorlijk wat schelen. Verder kan de voeding ook een verschil maken. Als je de mogelijkheid hebt om te testen met een andere zou ik dat zeker even probleren.

Ik heb verder het idee dat er meer kaarten zijn die het wel doen dan dat er kaarten zijn die er geen last van hebben. De ene doet het alleen erger dan de andere.

Mogelijk kan je de kaart omruilen of vervangen door een andere GTX 970. Het scheelt qua fabrikant vaak wel een hoop. Het heeft in ieder geval totaal geen nut om deze kaart om te ruilen voor een nieuwe van hetzelfde type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:20
PilatuS schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:47:
Het heeft in ieder geval totaal geen nut om deze kaart om te ruilen voor een nieuwe van hetzelfde type.
Dat is onzin, want ik heb dezelfde MSI 970 Gaming, en bij mij is er geen coilwhine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Lumics schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:50:
[...]

Dat is onzin, want ik heb dezelfde MSI 970 Gaming, en bij mij is er geen coilwhine.
Dan ligt het mogelijk niet aan de kaart of gebruik jij de kaart anders.

Coil-Whine ontstaat door de gebruikte onderdelen op de kaart. Als je dan exact dezelfde kaart gaat kopen met dezelfde onderdelen, heb je hetzelfde probleem. Fabrikanten kunnen trouwens prima kaarten maken die het probleem niet hebben, het kost alleen meer geld en daarom doen ze het niet.

Ik heb eens 3 kaarten achter elkaar getest. Allemaal Sapphire HD7970 kaarten met reference koeler. Alle 3 hadden ze exact hetzelfde probleem. Ga je voor een andere 7970 van een andere fabrikant die andere onderdelen gebruikt heb je wel de kans dat de kaart het niet of minder heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:37
@Pilatus: zelfs als zn pc is opgestart en op desktop staat heeft ie er last van terwijl dan de fans niet eens moeten draaien.

k zou, zolas mensen hierboven ook al zeiden, eens proberen met een andere voeding.
En Coilwhine hoort niet punt. Dat de msi er veel last van heeft zou kunnen maar het zou niet mogen.
Het is onzin van de winkel om te stellen dat dit normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
beebie121 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:14:
@Pilatus: zelfs als zn pc is opgestart en op desktop staat heeft ie er last van terwijl dan de fans niet eens moeten draaien.
Coil-Whine heeft niets met de fans te maken. Als deze uitstaan kan het prima dat je het nog hoort.
En Coilwhine hoort niet punt. Dat de msi er veel last van heeft zou kunnen maar het zou niet mogen.
Het is onzin van de winkel om te stellen dat dit normaal is.
Verder is het niet iets dat hoort of normaal zou moeten zijn, maar wel iets dat heel veel kaarten hebben. Puur omdat dit goedkoper is om te maken. Wil je een kaart zonder dit probleem moet je een duurdere kaart kopen als er fabrikanten zijn die ze maken. Een kaart maken die er geen last van heeft moet je maken met duurdere onderdelen, aangezien de meeste mensen bijna alleen naar prijs kijken krijg je zulk soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

leendertveenbri schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:18:
Edit: het gaat om deze setup
- Recom Power Engine 600 Plus
Vervang die eens voor een degelijke voeding, bvb een Seasonic.
Recom is niet echt top kan ik je vertellen en kan goed de veroorzaker zijn van de Coil-Whine.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:01

thof

FP ProMod
Ik heb een Asus Strix versie van deze kaart, in het begin ook last van Coilwhine maar na een week werd het minder, maar verdween niet. Schijnt dat de meeste 970GTX-en hier last van hebben. Het komt echter nauwelijks boven de Intel stock cooler uit (verder is mijn systeem stil).

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:10
McKaamos schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:25:
Dit is inderdaad wat veel gedaan wordt. Bij Corsair gebruiken ze dit bij de productie, als je hem open schroeft zie je dat de grote spoelen onder de lijm zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Nu online
Vandaag gesproken met de shop, en deze nemen de kaart retour!
Ik heb gevraagd of ik voor een andere kaart mag kiezen in plaats van een nieuwe MSI. Dit vonden ze geen probleem, en kreeg vandaag het bericht dat de nieuwe kaart klaar ligt voor me.
Wat een top service zeg, dat waardeer ik enorm. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-09 14:59
leendertveenbri schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:19:
Vandaag gesproken met de shop, en deze nemen de kaart retour!
Ik heb gevraagd of ik voor een andere kaart mag kiezen in plaats van een nieuwe MSI. Dit vonden ze geen probleem, en kreeg vandaag het bericht dat de nieuwe kaart klaar ligt voor me.
Wat een top service zeg, dat waardeer ik enorm. _/-\o_
Zou je kunnen laten weten voor welke je bent gegaan en of je nog last hebt van coil-whine?
Ik wil ook graag een GTX970 maar al deze coil-whine verhalen weerhouden me nog wel erg.. Heb een redelijk stil systeem dus ben bang dat het erg gaat opvallen.

In ieder geval een goede zaak dat ze de kaart terug nemen! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hapkoek op 07-01-2015 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hapkoek schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 00:36:
[...]

Zou je kunnen laten weten voor welke je bent gegaan en of je nog last hebt van coil-whine?
Ik wil ook graag een GTX970 maar al deze coil-whine verhalen weerhouden me nog wel erg.. Heb een redelijk stil systeem dus ben bang dat het erg gaat opvallen.

In ieder geval een goede zaak dat ze de kaart terug nemen! :)
Het is gewoon een kwestie van mazzel of pech ;)
Mijn kaart heeft er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-08 15:41
Linustech heeft er laatst nog een review over gedaan, na zeggen heeft elke kaart wel coil whine. Er schijnt wel een fabrikant te wezen die kaarten verkoopt zonder coil whine alleen net wat in een bovenstaand gezegt werd dan worden ze vast gelijmd. Toch nice dat ze de kaart retour nemen!

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:16
Heb zelf ook deze kaart en heb deze stiekem in m'n htpctje gepropt en bij het kijken van films hoor ik helemaal geen geluid door coil wine en wanneer ik FAR CRY 4 of Assassins Creed Unity opstart dan hoor ik het coil wine geluid eventjes maar dat ebt wel weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:19
Ik lees dat je een RMA procedure bent gestart en hopelijk krijg je een nieuwe zonder dit probleem maar wat bij mijn 7970 vaak helpt is een FPS limiter gebruiken. Veel spellen draaien het hoofdmenu en/of video's op hele hoge FPS (200+) waardoor mijn kaart flink begint te gillen. Als ik dan m'n FPS op 120 of minder limiteer dan ben ik het geluid kwijt.

Dit is overigens alleen voor spellen. In Windows zou de kaart, mijns inziens, altijd stil moeten zijn.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
calsonic schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 07:54:
[...]

Het is gewoon een kwestie van mazzel of pech ;)
Mijn kaart heeft er geen last van.
Vind het dan wel een lastige keuze als het een kwestie is van 'mazzel of pech'... Gaat toch om ongeveer €350,00 en dan heb ik toch liever gewoon zekerheid. ;) Anyway, ik lees dus dat ze het (bijna) allemaal hebben.. Ga er over nadenken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hapkoek schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:25:
[...]

Vind het dan wel een lastige keuze als het een kwestie is van 'mazzel of pech'... Gaat toch om ongeveer €350,00 en dan heb ik toch liever gewoon zekerheid. ;) Anyway, ik lees dus dat ze het (bijna) allemaal hebben.. Ga er over nadenken. :P
Realiseer je wel dat iedere videokaart ongeacht merk of type er last van kan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
calsonic schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:58:
[...]

Realiseer je wel dat iedere videokaart ongeacht merk of type er last van kan hebben
Daar heb je gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Nu online
Ik ben gegaan voor de pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 en deze heeft totaal geen coil whine
Ook wil ik nog een keer de uitstekende service noemen van Afuture!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen050
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-08 13:16
Ik heb ook coil whine met mijn MSI GTX970. :-(
Het geluid verschilt per fps snelheid, maar ook bij 60fps is het duidelijk hoorbaar. Ook door de hoofdtelefoon komt het geluid.
Zou dit ook aan de voeding (Corsair CX600m) kunnen liggen? Dat lijkt mij niet, maar zoveel verstand heb ik daar ook weer niet van.
Deze video heb ik gemaakt om het geluid duidelijk te maken: http://youtu.be/lT-ywVwWYms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijshors
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 22:30
Ik heb er eigenlijk alleen last van in het menu van Crysis 1. Hier rendered mijn MSI GTX 970 een paar duizend fps en klinkt het alsof er een krolse kat in mijn computer zit. :p

Verder valt het eigenlijk niet echt op in andere situaties. Misschien hooguit een hele lichte hoge toon in sommige games. Denk dat ik hem niet terug ga sturen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-09 14:20
Heb het met mijn evga gtx 970 SC ook coil whine en een maat van mij ook met zijn FTW.
Je kan er niet zoveel aan doen tevens verschilt het wel per kaart de ene maakt meer herrie dan de ander.
Verhalen op het evga forum gelezen van gasten die al meerdere keren hun kaart hebben omgeruild je moet puur geluk hebben zeg maar.
Gelukkig maakt het verder niet uit voor de perfomance van de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 21:51

jmk

De gebruikte behuizing kan ook enorm schelen in de gebruikerservaring. Padded panelen dempen veel geluid.

Wanneer je de coilwhine hoort over je koptelefoon/speakers heb je het trouwens enorm slecht getroffen.

Jammer dat mensen niet vermeldden welke behuizing ze hebben. Ik zelf heb de Fractal Design Define R4 en ga deze kaart misschien kopen: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 01:13
Lumics schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:50:
[...]

Als toevoeging hierop, ik heb ook een MSI GTX 970 en hoor ook niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetworkFreak
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-02-2021
Coil Whine kan je ook voorkomen door de voeding te veranderen. Dit heb ik zelf ervarenmet mijn MSI gtx 970 4g gaming, ik had mijn setup draaien met een corsair rm750 en had bij volle belasting van de gpu last van coil Whine.

Erna had ik de voeding vervangen door een corsair ax760i en tot mijn verbasing had ik er plots geen last meer van. Ik had dit opgezocht via Google en er waren wel meer van deze gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 01:13
NetworkFreak schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 20:35:
Coil Whine kan je ook voorkomen door de voeding te veranderen. Dit heb ik zelf ervarenmet mijn MSI gtx 970 4g gaming, ik had mijn setup draaien met een corsair rm750 en had bij volle belasting van de gpu last van coil Whine.

Erna had ik de voeding vervangen door een corsair ax760i en tot mijn verbasing had ik er plots geen last meer van. Ik had dit opgezocht via Google en er waren wel meer van deze gevallen.
Kwam die coil whine bij jou dan niet gewoon uit die Corsair RM750 ipv je videokaart? Wel grappig trouwens, want ik gebruik nu toevallig ook een RM750 i.c.m. de MSI GTX970 en zoals al gezegd hoor dus niks..

P.s. koop een goed geluidsisolerende kast (ik heb zelf een Fractal Design R5), dat kan ook helpen tegen allerlei ongewenste geluiden mocht je interne hardware die produceren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetworkFreak
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-02-2021
Inflatable schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 23:07:
[...]

Kwam die coil whine bij jou dan niet gewoon uit die Corsair RM750 ipv je videokaart? Wel grappig trouwens, want ik gebruik nu toevallig ook een RM750 i.c.m. de MSI GTX970 en zoals al gezegd hoor dus niks..

P.s. koop een goed geluidsisolerende kast (ik heb zelf een Fractal Design R5), dat kan ook helpen tegen allerlei ongewenste geluiden mocht je interne hardware die produceren..
Nee, dit heb ik meermaals getest. De Corsair RM750 word nu nog steeds gebruikt in een ander systeem met een R9 290 ( die iets meer stroom vebruikt) en ik hoor niets meer.
Pagina: 1